Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 oktober 2006, 21:27
koolmees koolmees is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2006
Berichten: 2
koolmees is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief Schadecorrespondent

Ik kan niet de juiste toon vinden om een brief te maken. Ik kan heel goed praten en ook heel goed zakelijke brieven maken, maar zodra het over mezelf gaat ontstaat er een barricade. Wie wil mij helpen om er een beter geheel van te maken? Als tegenprestatie bied ik aan een brief te beoordelen op taal- en typefouten, daarin zit mijn kracht. Ten aanzien van mijn beoogde vacature moet ik er nog bij vermelden, dat ik voldoe aan de eisen die worden gesteld aan theorie, maar ik mis praktische ervaring.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc Sollicitatie anoniem.doc‎ (42,5 KB, 328x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 oktober 2006, 10:52
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief Schadecorrespondent

Hoi Koolmees,

Ik denk dat je brief wat uitgebreider mag zijn. Waarom je geschikt bent voor de functie vermeld je nl helemaal niet, dus daar zou ik nog wat meer aandacht aan besteden. Waarom ben je een goede kandidaat? Waarom moeten ze jou aannemen?


Citaat:
Aan de lengte van mijn dienstverband bij …… u zult zien
'u' en 'zult' staan verkeerd om, het moet zijn 'zult u zien'

Citaat:
Ik ken twee oud-medewerkers van …., die destijds succesvol bij uw bedrijf, vestiging ….., hebben gesolliciteerd
Het is logisch dat oud-medewerkers ooit succesvol gesolliciteerd hebben bij bedrijf X, anders kunnen ze geen medewerker geweest zijn van bedrijf X. Dat lijkt me dus een overbodige toevoeging.

Citaat:
In het aanbod uit de advertentie staat dan ook wat ik zoek: “een uitdagende baan met perspectief bij een dynamisch bedrijf”.
Dat staat in heel veel advertenties. Misschien kun je iets specifiekers zeggen over het bedrijf? Wat spreekt je aan in dit bedrijf, naast de goede sfeer?

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 30 oktober 2006, 15:47
Brigitte Brigitte is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 20 april 2006
Berichten: 76
Brigitte is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief Schadecorrespondent

"maar ik ben best wel sfeergevoelig en die sfeer is op dat kantoor helaas niet goed".

Ik weet niet of ik dit in mijn sollicitatiebrief zou zetten... dit kan je altijd uitleggen tijdens een gesprek, maar ik zou het wel weglaten in je brief.

"Ik ken twee oud-medewerkers van …., die destijds succesvol bij uw bedrijf, vestiging ….., hebben gesolliciteerd en"

Ik ken... klinkt een beetje alsof je met ze geknikkerd hebt. Kweet niet.....

Voor de rest mis ik wat je goed kan en waarom ze jou moeten nemen. Ik denk dat loyaliteit niet genoeg is om een baan te krijgen. Ik zou jezelf wat meer ophemelen. En dat stuk over sfeer en loyaliteit weghalen, niet zo relevant als je het mij vraagt. Succes!!!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 30 oktober 2006, 20:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief Schadecorrespondent

Allebei zeer bedankt voor de opmerkingen.

'u' en 'zult' staan verkeerd om, het moet zijn 'zult u zien' had ik gelukkig al gezien.

Het "ik ken twee medewerkers" heb ik in zijn geheel weggelaten. Het "sfeergevoelig zijn" heb ik erin gelaten omdat ik na mijn huidige werkkring dat als grote prioriteit beschouw. Ik heb de hele brief inderdaad wat meer "ophemelend" gemaakt.

Nogmaals dank!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 oktober 2006, 22:55
Crescens Crescens is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 27
Crescens is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief Schadecorrespondent

Ik zie hier al waardevol tips staan. Om je op weg te helpen heb ik je brief hieronder voorzien van wat tips. Graag hoor ik ook van anderen wat zij van deze tips vinden. Dit om de topic starter ook wat meer vertrouwen en inzicht te geven. De brief verdient namelijk een meer zelfverzekerde uitstraling!


Den Haag, 27 oktober 2006


Betreft: Uw vacature ………..


Geachte mevrouw,

Ik las uw vacature “………………..” in …. 20 oktober jl. Mijn enthousiasme voor deze functie is de aanleiding voor deze sollicitatie.

Uit de lengte van mijn dienstverband bij …… kunt u opmaken dat ik erg loyaal ben aan een werkgever. Desondanks heb ik enige maanden geleden tóch opgezegd. De reden: ik ben toe aan een nieuwe uitdaging! **Gelet op mijn levens- en werkfase is een nieuwe uitdaging een onweerstaanbaar gegeven voor een stap vooruit.** **= ik twijfel nog over deze zin, maar ik probeer 'iets' te doen met de zin uit jouw brief over je leeftijd. Ik had hier eerst staan 'levens- en werkstadium', maar 'fase' komt volgens mij meer in de richting. Voor mijn gevoel loopt de zin nog steeds niet - hopelijk hebben anderen hier betere suggesties!!

(Ik ben begonnen als medewerker front-Office bij een assurantiekantoor, maar ik ben best wel sfeergevoelig en die sfeer is op dat kantoor helaas niet goed.)--> weglaten! Je hebt hierboven al je motivatie omschreven. De reden die je hier noemt rijmt niet met bovenstaand en is bovendien een afknapper. Daarbij roept dit ook allerlei vragen op die je liever (beter) niet betantwoord tijdens een gesprek! Tot slot (en dit moet gezegd): de uitdrukking ‘best wel’ is zakelijk gezien not done.

*** Motiveer je sollicitatie!! Laat zien dat je de functieomschrijving goed gelezen en begrepen hebt. Neem bijvoorbeeld genoemde taken over in je brief en beschrijf jouw competenties die hierop aansluiten. Onderbouw dat met voorbeelden waaruit dit bij voorgaande werkgevers is gebleken. ****

(Ik ken twee oud-medewerkers van …., die destijds succesvol bij uw bedrijf, vestiging ….., hebben gesolliciteerd en zij spraken steeds hun tevredenheid uit over de sfeer én de omstandigheden waaronder gewerkt werd. In het aanbod uit de advertentie staat dan ook wat ik zoek: “een uitdagende baan met perspectief bij een dynamisch bedrijf”. ) ---> vind ik niet zo sterk. Ik vraag me ook af of je dit moet meenemen in je brief. Alhoewel je natuurlijk dit ook onderdeel kan maken van je motivatie. Je laat dan je overtuiging spreken dat het bedrijf waar je solliciteert ook echt het bedrijf is waar je wilt werken en dat je dit onder andere baseert op de ervaring van medewerkers die je over het bedrijf hebt gesproken.

Graag licht ik mijn sollicitatie verder toe tijdens een persoonlijk gesprek. Uw uitnodiging voor dit gesprek zie ik dan ook met belangstelling tegemoet.



(Hoogachtend en met vriendelijke groet,) --> één van de twee afsluiters gebruiken (dus óf hoogachtend, of MVG)!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Sollicitatiebrief medewerker bevolking Dina Sollicitatiebrief en cv 4 28 november 2006 18:16
Sollicitatiebrief administratief bediende Koshi Sollicitatiebrief en cv 2 20 juni 2006 22:55
SPW opleiding sollicitatiebrief (ben duits) - please help! julia Sollicitatiebrief en cv 2 21 oktober 2005 13:38
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon