Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 april 2011, 14:02
Diesel Diesel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 2
Diesel is on a distinguished road
Standaard Zelf ontslag nemen?

Hallo,

Ruim 9 jaar werk ik in de IT sector. Respectievelijk 4 en 5 jaar met plezier bij 2 werkgevers gewerkt. Zes maanden geleden heb ik een andere baan gekregen. Helaas bevalt het werk bij mijn nieuwe werkgever me totaal niet. Ik kom ’s avonds gesloopt thuis. Heb dan totaal geen energie meer.

Nu zit ik eraan te denken om ontslag te nemen en een aantal maanden niet te werken. Die maanden wil ik gebruiken om een aantal cursussen te volgen en certificaten te halen. Daarna wil ik solliciteren naar een functie die me wel bevalt. Het inkomen kan ik wel een aantal maanden missen en werk is er ook wel genoeg in de IT-sector.

Alleen vraag ik me nu af hoe bedrijven aankijken tegen iemand die zelf ontslag heeft genomen en vervolgens een aantal maanden geen werk heeft gehad. (maar intussen wel aan zelfstudie gedaan heeft) Is dit wel een verstandige stap of kan ik beter solliciteren naar een nieuwe baan vanuit mijn huidige functie (waarbij ik helaas niet altijd de juiste certificaten kan overleggen voor een functie die ik ambieer) Iemand een idee hierover?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 april 2011, 15:19
Marloes.Halmans Marloes.Halmans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 6
Marloes.Halmans is on a distinguished road
Standaard

Hoi Diesel,

Dank voor je vraag! Veel mensen worstelen hiermee en dat vind ik, als loopbaancoach, vaak onterecht en dus jammer!

Door nu zelf je baan op te zeggen en een aantal maanden te gaan studeren, solliciteer je straks als "werkloze" en zal deze periode een gat in je CV veroorzaken als je gaat solliciteren. Veel mensen denken dat dit niet verstandig is. Dat komt omdat anderen om ons heen roepen "je kunt beter vanuit een baan solliciteren" en "een gat op je CV is niet goed!". Voor beide beweringen is ook wel wat te zeggen, maar je moet ze nuanceren.

Jij wilt een andere richting op met je werk. Gelukkig weet je zelf blijkbaar heel goed welke richting en wat je daarvoor nodig hebt. Je hebt een duidelijk doel voor ogen. Om dat te kunnen bereiken wil je die trainingen gaan doen en je certificaten halen. Achter jouw verhaal zit dus een duidelijke keuze, een ambitie en je werkt eraan om je carrière vorm te geven vanuit wat je het liefste wilt. Dat getuigt van een groot zelfsturend vermogen: het vermogen om zelf richting te geven aan je loopbaan. En juist dit zelfsturende vermogen is iets wat recruiters en P&O'ers in de meeste organisaties en voor de meeste functies graag zien in een werknemer of kandidaat.

Ik vraag me nog wel af of je deze richting niet uit kunt bij je huidige werkgever. Heb je de mogelijkheden besproken? Wat vindt je werkgever van je loopbaanplannen? Het is natuurlijk fijn als je je plannen kunt vormgeven en jezelf verder kunt ontwikkelen bij je huidige werkgever. Je zult vast een reden hebben waarom je dit niet doet. Als je mogelijkheden bij je huidige werkgever te beperkt zijn en je daarom op een nette manier afscheid neemt van elkaar, dan is er helemaal niets mis mee om zelf je baan op te zeggen. Dat je dan zelf je opleidingen bekostigt en er volledig voor gaat omdat dit je helpt een nieuwe richting in te gaan: nogmaals getuigt dit van een grote mate van zelfsturing.

Later kun je deze periode in je CV opnemen als een studieperiode met een toelichting op je keuze. Daarmee is ook het gat op je CV opgelost.

Mijn advies is: zoek goed uit of je je plannen ook kunt realiseren in overleg met je huidige werkgever. Als dit niet kan, kies dan voor jezelf en dat wat jij wilt bereiken in je werk. Als je daarvoor je baan moet opzeggen, dan moet je dat doen. Probeer wel op het nieuwe vakgebied ervaring op te doen, desnoods door middel van een meeloopstage. Dat vergroot je kansen als je straks met je nieuwe certificaten op zak een nieuwe baan gaat zoeken. En gebruik je netwerk om je ambitie te delen. De mensen die nu het werk doen dat jij straks wilt gaan doen, weten het eerst of ze nieuwe collega's nodig hebben!

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Marloes Halmans
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 april 2011, 16:58
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Een gat in je CV is pas een gat als je niet vermeld wat je gedaan hebt. Natuurlijk is het zo dat wanneer je 6 maande op de golfbaan hebt gestaan, dat niet echt relevant is

Als je echter een sabbatical neemt om te gaan studeren, is dat tegenwoordig helemaal niet raar. In vroeger tijden gingen veranderingen zo langzaam dat je tijdens je werk of in een paar uurtjes vrije tijd wel bij kon scholen. Tegenwoordig is dat een illusie, zeker in de IT. Scholing is een noodzaak om bij te blijven en verder te komen. Dat je daar in wilt investeren is eerder een blijk van initiatief en inzicht dan een nadeel.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 april 2011, 18:16
stijnhommes stijnhommes is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 198
stijnhommes is on a distinguished road
Standaard

Het is zeker niet erg om een aantal maanden niet te werken als je in plaats daarvan studeert, mits je dit kan bekostigen. Relevante studies zijn per slot van rekening geen gat. Ze getuigen van relevante kennis en ontwikkeling.

Je hebt niet gezegd waarom het huidige werk niet bevalt, maar als het puur de inhoud van het werk is, dan zou ik zeker het advies van Marloes opvolgen en kijken naar je mogelijkheden binnen het bedrijf voor je besluit ontslag te nemen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 april 2011, 23:49
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Wat vind je van dit idee: een andere baan zoeken via een uitzendbureau voor bijvoorbeeld 20 à 30 uren in een functie die misschien niet helemaal je ding is, maar wat wel oké is. Daarnaast via thuisstudie certificaten halen.

Dan blijf je aan het werk en ben je ook aan de studie. Want stel je voor dat het je toch niet lukt om aan het werk te komen, dan kun je geen uitkering aanvragen.

Succes met je beslissing en een fijne voortzetting van het weekend.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 april 2011, 00:45
Diesel Diesel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 2
Diesel is on a distinguished road
Thumbs up

Hartelijk dank voor de reacties. Goed dat er een forum is waar je met dit soort vragen geholpen wordt.

Bij mijn huidige werkgever is de door mijn gewenste functie-inhoud niet (meer) beschikbaar. Een tijdelijke baan is lastig omdat ik dan na een aantal maanden al weer ontslag moet nemen als ik de certificaten binnen heb en een gewenste baan gekregen heb. Een uitkering zit ik eigenlijk ook niet echt op te wachten.

Ik denk dat ik daarom ontslag neem en aan de certificaten ga werken. In elk geval goed om te horen dat de werkonderbreking van enkele maanden niet als een probleem hoeft te worden gezien bij de sollicitatie omdat ik in die periode met opleidingen bezig was.

Met vriendelijke groet,
Diesel
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 april 2011, 19:26
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Laat over een aantal maanden nog eens van je horen. Ik ben benieuwd wat voor studie je dan hebt gedaan en of je de baan gevonden hebt, die je graag wilt.

Succes met alles wat je gaat doen!

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zwangerschap en ontslag nemen/ ontslagen worden Abby Je rechten en plichten als werknemer 16 12 mei 2012 21:17
Zelf ontslag nemen tijdens half jaar contract Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 3 27 september 2010 14:54
Op staande voet ontslag nemen? pallen Je rechten en plichten als werknemer 7 2 juli 2010 11:59
Ziektewet en ontslag nemen lincor Je rechten en plichten als werknemer 4 20 februari 2010 15:39
Zelf ontslag nemen bij ziekte? Anke Je rechten en plichten als werknemer 5 27 april 2009 14:45


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon