Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 21 januari 2013, 20:30
j_vanvliet82 j_vanvliet82 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2013
Berichten: 2
j_vanvliet82 is on a distinguished road
Standaard Werkgever stelt dat werk niet mag lijden onder nevenwerkzaamheden

Hallo allemaal

Ik hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven op het volgende:

Ik werk fulltime in de horeca als restaurant manager. Sinds kort ben ik begonnen met een opleiding in de kinderopvang en loop daarvoor ook stage. De stage doe ik in mijn eigen tijd evenals de studie. Stage uren per week is 8.
Ik heb dit netjes verteld aan mijn werkgever en hij is ermee akkoord gegaan. Nu 2 maanden later krijg ik een brief van hem, waarin staat dat mijn werk niet mag leiden onder mijn stage en studie en dat ik deze brief moet tekenen om goedkeuring te krijgen voor mijn neventaken. Als hij merkt dat mijn werk eronder gaat leiden, dan krijg ik daarover bericht middels een brief thuis. Bij de derde brief volgt ontslag.
Mijn vraag: Kan hij dit doen? Ik heb een vast contract en heb het idee dat hij eronder uit wil komen. In mijn contract staat idd dat ik geen neventaken of eigen bedrijf mag uitvoeren. Valt dit onder neventaken? Moet ik dit tekenen?

Ik heb al verschillende instanties benaderd met mijn vraag maar niemand kan er echt antwoord op geven. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 januari 2013, 02:14
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Nee, je hoeft een brief die iemand je toestuurt niet te tekenen. Maar het is wel verstandig er zakelijk en inhoudelijk op te reageren.

Ik zou een vriendelijke brief terug sturen waarin je de ontvangst van zijn brief bevestigt, bevestigt dat je op de hoogte bent van de bepalingen over neventaken in je contract, herinnert aan het eerdere gesprek over je neventaken waarin hij al (mondeling) goedkeuring heeft verleend, laat weten dat je ervoor zorgt dat je werk niet te lijden heeft onder je opleiding en stage (geef aan hoe) en dat dat tot nu toe prima gaat.

Vervolgens hoef je niets te doen tot eventueel de aangekondigde vervolgbrief komt en ligt de bal bij je werkgever om te stellen en onderbouwen dat je werk wél onder de opleiding en stage lijdt.

Als je neventaken strijdig zijn met je contract, dan kun je hier natuurlijk wel een probleem mee krijgen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 januari 2013, 10:13
j_vanvliet82 j_vanvliet82 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2013
Berichten: 2
j_vanvliet82 is on a distinguished road
Standaard

hoi rene

bedankt voor je reactie. Ik zal hem een vriendelijke brief toesturen. Maar wat ik van jou begrijp ik dus dat ik er wel problemen mee kan krijgen?
Omscholing in je vrije tijd word dus wel gezien als een neventaak? In mijn contract staan neventaken niet omschreven. Ik dacht dat neventaken werkzaamheden zijn die je in de zelfde sector uitoefent bij een ander bedrijf.
Als ik die brief naar hem stuur wil ik graag mijn reactie goed kunnen onderbouwen dus vandaar deze vragen.

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 januari 2013, 11:05
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door j_vanvliet82 Bekijk bericht
Omscholing in je vrije tijd word dus wel gezien als een neventaak? In mijn contract staan neventaken niet omschreven. Ik dacht dat neventaken werkzaamheden zijn die je in de zelfde sector uitoefent bij een ander bedrijf.
Tsja, goeie vraag, ik weet het niet. Dat zou weleens onbepaald en dus ter beoordeling van de rechter kunnen zijn. Stage doe je in het kader van een opleiding, maar kan wel degelijk ook als gewoon werk worden gezien. Terecht of niet, de Rijksoverheid deed dat onder het vorig kabinet met de stage van kinderen van afgewezen asielzoekers, die in Nederland niet mogen werken.

In een bedrijfscode op internet las ik dat zelfs vrijwilligerswerk en een bestuurslidmaatschap van een vereniging als nevenwerkzaamheden kunnen worden gezien.

Is de Horeca-CAO van toepassing op jouw dienstverband? Daarin staat:
Citaat:
1.27 Arbeid voor derden
1. Je stelt als werknemer je werkgever schriftelijk op de hoogte van je plannen om voor een eigen onderneming of in loondienst van een andere werkgever te gaan werken of het werk voor een andere werkgever uit te breiden.
Stage is loondienst voor een andere werkgever, dus je had dit in ieder geval schriftelijk moeten melden.

Wat de werkgever betreft staat erin:
Citaat:
2. Als werkgever ben je verplicht erop toe te zien dat je werknemer voor jou en voor andere werkgevers opgeteld niet meer uren werkt dan de grenzen van de Arbeidstijdenwet aangeven: je mag nevenarbeid verbieden als dit de naleving van wetten en regels in de weg staat.
Aangezien dit het enige is wat er staat over nevenwerkzaamheden en er als vanzelfsprekend over 'andere werkgevers' wordt gesproken, mag je denk ik afleiden dat werken voor meerdere werkgevers normaliter niet wordt verboden.

Je werkgever staat dus niet erg sterk, lijkt me, zeker niet omdat het om een stage gaat.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 januari 2013, 08:58
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

De vraag die bij mij opkomt is of je de arbeidstijdenwet onbewust overtreedt? Ik lees namelijk full time werken en 8 uur stage (=48 uur??). In dat geval is je werkgever aansprakelijk als je ziek wordt door overbelasting (en dat is denk ik ook het probleem dat hij ziet).

Ondanks of jij het graag wilt en zegt dat je het in je eigen tijd doet, kan je werkgever grote problemen krijgen als je uitvalt (loonsanctie). Je werkgever probeert zich m.i. door de brief alvast in te dekken (voldoen aan goed werkgeverschap). Door nu alvast te anticiperen staat hij richting UWV sterker. Verbieden kan hij het op dit moment niet lijkt mij, maar hou jezelf in de gaten qua belasting.

Ik weet overigens niet precies wat er in de arbeidstijden wet staat. Zou het even controleren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
nevenwerkzaamheden

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Dilemma, solliciteren om de verkeerde redenen? NotWhoIwantToBe Loopbaanvragen 4 19 april 2012 22:48
Werkgever stelt dat ik ontslag genomen heb, maar dat is niet het geval Inkie_1972 Je rechten en plichten als werknemer 7 24 januari 2011 16:27
Ongelukkig door nieuwe baan selena24 Loopbaanvragen 3 16 oktober 2010 02:13
Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom! Elle Loopbaanvragen 8 16 oktober 2009 14:28


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon