Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 juli 2008, 21:30
Mieze Mieze is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3
Mieze is on a distinguished road
Standaard Dromen volgen of accepteren en beste ervan maken?

Hallo,

Ik hoop dat jullie nog tijd hebben om ook op mijn verhaal te reageren. Leuk, dit forum! Ik steek maar meteen van wal, ik ben in eerste instantie gewoon benieuwd naar wat reacties.

Ik ben 30 jaar, afgestudeerd sociaal wetenschapper, coach (net opleiding af), werk als assistent bedrijfsleider in een boekwinkel en heb een verleden met RSI klachten waardoor ik beperkt achter de pc kan werken. Ik ben op zoek naar een andere baan (die pc belemmert me stevig, want anders zou ik zo wel ergens in rollen, ik ben redelijk in staat van veel banen iets leuks te maken). Het werk wat ik nu doe was voor een tijdje leuk, maar nu niet meer. Wel is het fysiek haalbaar voor mij, een niet onbelangrijke reden van mijn blijven daar. Toch kriebelt het.

Ik dacht dat ik meer met mensen wilde werken (vandaar een opleiding tot coach) maar daar twijfel ik aan. Ik merk ook dat ik vaardigheden mis hiervoor, en ik twijfel eraan of die wel te leren zijn.
Ik overweeg zelfs iets heel anders te doen zoals huisschilder of electrotechnicus, of PABO of verpleging. Kortom, ik laat de fantasie de vrije loop. Daarnaast probeer ik gestructureerd te noteren wat in mijn afgelopen banen en studies ik leuk vond en waar ik goed in was.

Ik vind het moeilijk knopen door te hakken, vandaar dit bericht. Ik vind uiteenlopende dingen leuk, maar ik denk nu sterk aan huisschilder of iets anders technisch/met mijn handen. Maar zal mijn intellect zich niet gaan vervelen? Hoe kom ik daarachter? Of moet ik gewoon die stap zetten? Ik geloof erg in het naleven van je dromen, maar het moet wel reeel blijven. Ik ben zeker bereid tot het doen van offers maar niet tot het doen van een voltijdse vierjarige opleiding, kan ik niet betalen en dan moet ik wel erg lang wachten op het doen van iets nieuws.

Het liefst wil ik snel een andere baan (huidige werk is de sfeer door een conflict verminderd- nog wel uit te houden- , uitdaging is eruit en het is hetzelfde). Maar zal ik bij huisschilder of een andere baan zogezegd onder mijn niveau niet ook het zat worden? Ik weet het niet. Nieuwe dingen leren vind ik erg leuk, net als zelfstandig werken, en dingen maken. Het leukste tijdens mijn opleiding vond ik het opdoen van nieuwe kennis, en het maken van werkstukken en verslagen. Tja, dit was het even voor nu, ik ben blij met alle reacties of vragen waar ik mee aan de slag zou kunnen.

Alvast bedankt!


Mieze
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 juli 2008, 17:28
Eline
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Dromen volgen of accepteren en beste ervan maken?

Hoi Mieze,

Jouw verhaal is heel herkenbaar. In gedachten dwaal je langs alle mogelijke banen
en zie je er voor-en nadelen in. En dan is het moeilijk knopen hakken...daar hebben we-
naar het schijnt- allemaal last van als je Nicolas Lore mag geloven (auteur van het 1 kilo wegende loopbaanboek ''Baanbreker"). Wellicht een tip voor jou, het boek zou je kunnen helpen met je keuzes. Lore besteed veel tijd zijn boek aan het hameren op welke committments jij wel aan zou willen gaan om je droombaan te krijgen.
Het boek is trouwens ook op deze site besproken.


Groeten Eline
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,

Ik hoop dat jullie nog tijd hebben om ook op mijn verhaal te reageren. Leuk, dit forum! Ik steek maar meteen van wal, ik ben in eerste instantie gewoon benieuwd naar wat reacties.

Ik ben 30 jaar, afgestudeerd sociaal wetenschapper, coach (net opleiding af), werk als assistent bedrijfsleider in een boekwinkel en heb een verleden met RSI klachten waardoor ik beperkt achter de pc kan werken. Ik ben op zoek naar een andere baan (die pc belemmert me stevig, want anders zou ik zo wel ergens in rollen, ik ben redelijk in staat van veel banen iets leuks te maken). Het werk wat ik nu doe was voor een tijdje leuk, maar nu niet meer. Wel is het fysiek haalbaar voor mij, een niet onbelangrijke reden van mijn blijven daar. Toch kriebelt het.

Ik dacht dat ik meer met mensen wilde werken (vandaar een opleiding tot coach) maar daar twijfel ik aan. Ik merk ook dat ik vaardigheden mis hiervoor, en ik twijfel eraan of die wel te leren zijn.
Ik overweeg zelfs iets heel anders te doen zoals huisschilder of electrotechnicus, of PABO of verpleging. Kortom, ik laat de fantasie de vrije loop. Daarnaast probeer ik gestructureerd te noteren wat in mijn afgelopen banen en studies ik leuk vond en waar ik goed in was.

Ik vind het moeilijk knopen door te hakken, vandaar dit bericht. Ik vind uiteenlopende dingen leuk, maar ik denk nu sterk aan huisschilder of iets anders technisch/met mijn handen. Maar zal mijn intellect zich niet gaan vervelen? Hoe kom ik daarachter? Of moet ik gewoon die stap zetten? Ik geloof erg in het naleven van je dromen, maar het moet wel reeel blijven. Ik ben zeker bereid tot het doen van offers maar niet tot het doen van een voltijdse vierjarige opleiding, kan ik niet betalen en dan moet ik wel erg lang wachten op het doen van iets nieuws.

Het liefst wil ik snel een andere baan (huidige werk is de sfeer door een conflict verminderd- nog wel uit te houden- , uitdaging is eruit en het is hetzelfde). Maar zal ik bij huisschilder of een andere baan zogezegd onder mijn niveau niet ook het zat worden? Ik weet het niet. Nieuwe dingen leren vind ik erg leuk, net als zelfstandig werken, en dingen maken. Het leukste tijdens mijn opleiding vond ik het opdoen van nieuwe kennis, en het maken van werkstukken en verslagen. Tja, dit was het even voor nu, ik ben blij met alle reacties of vragen waar ik mee aan de slag zou kunnen.

Alvast bedankt!


Mieze
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 juli 2008, 11:31
Amber9 Amber9 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Berichten: 24
Amber9 is on a distinguished road
Standaard Re: Dromen volgen of accepteren en beste ervan maken?

Inderdaad heel herkenbaar.
Als we maar als eens wisten welke kant we op wilden...dat zou het allemaal zoveel makkelijker maken.

Maar niet teveel aan jezelf twijfelen, je kunt meer dan je denkt (hoor wie het zegt). Waarom niet eerst als coach aan het werk, daar ben je immers voor opgeleid. Als het niet bevalt, weet je tenminste zeker dat het niets voor je is. Nu heb je veel tijd en energie in een opleiding gestoken en doe je er bij voorbaat niets mee. Dat is toch ook zonde, en je zult er niet voor niets mee begonnen zijn neem ik aan, blijkbaar heeft het je wel aangetrokken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 augustus 2008, 18:34
TumTummm's schermafbeelding
TumTummm TumTummm is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2008
Berichten: 170
TumTummm is on a distinguished road
Thumbs up

www.interlink.nl

Veel werkafwisseling en uitdaging!
__________________
Leef met de dag, pluk een bloempje...
Vandaag is morgen gisteren...
Gewoon in het diepe springen, anders val je nooit omhoog...!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 6 augustus 2008, 00:37
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Thumbs up Re: Dromen volgen of accepteren en beste ervan maken?

Hoi Mieze,

Ik heb ook jaren geworsteld met die vraag, ik vond ook heel veel leuk en interessant en heb de gekste ideeen overwogen (huisschilder zat er niet bij, maar ik heb bijv. weer gedacht aan de marine... idiot)

Een ding weet ik voor mezelf zeker: onder mijn niveau werken of in een baan waar ik mijn talenten en kwaliteiten niet kwijt kan is heel erg slecht voor mijn mentale en fysieke gezondheid.
(en eerlijk gezegd denk ik dat dat niet alleen voor mij geldt... )

Om te ontdekken wat je nu echt wilt, kun je idd honderden boeken lezen.

(ik heb trouwens gelijk die van Nicolas Lore weer even uit de kast gehaald door de tip van Eline, ik was vergeten dat ik hem had en moet er nog in beginnen - als vakliteratuur dan he... )

Maar je kunt ook een goede loopbaanadviseur zoeken. Iemand waar je zelf een goed gevoel hebt. Of diverse workshops volgen om daar achter te komen...

Maar op zich stel je jezelf wel de juiste vragen. Je hebt al nagedacht over wat je leuk vond in je vorige banen...

Hoe ik op mijn 36e heb ontdekt wat ik wilde worden als ik later groot was, is een lang verhaal. Maar een van de belangrijkste dingen in mijn ontdekkingsreis waren een aantal vragen die mij werden voorgelegd door verschillende mensen en bij 1 van die vragen viel bij mij het kwartje...

Die vraag was: "wanneer ben je in flow, wanneer ben je het gelukkigst en heb je niet door dat je werkt?".

Die vraag leg ik bij deze in ieder geval aan je voor.

Vraag ook eens feedback aan je omgeving. Je zult verbaasd zijn over de reactie van vrienden, kennissen en collega's als je ze naar jouw kwaliteiten vraagt.

En een laatste vraag: waar ben jij beter in dan 10.000 andere mensen?
Wat is jouw ding? Kan je daar misschien wat mee?

Ik denk even hardop mee (erg fout, want je kan er beter zelf opkomen) maar als je een coach opleiding hebt gedaan en je houdt van schilderen, kun je dat dan niet combineren tot een vorm van creatieve coaching.........


Je hoeft natuurlijk niet gelijk je droom waar te maken... maar het is wel handig als je duidelijk voor ogen hebt, waar je heen wilt, dan kan je daar je plannen op afstemmen, totdat je het pad naar je droom ook werkelijk kunt volgen....

sterkte!!

Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 6 augustus 2008, 22:59
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Dromen volgen of accepteren en beste ervan maken?

Hallo Mieze,

Als ik je verhaal zo lees, weet ik zeker dat je je gaat vervelen als huisschilder. Jij werkt liever met je hoofd dan met je handen.

Ik herken het wel van mezelf: leuk vinden om nieuwe dingen te leren, verslagen te maken enz.

Ik lees dat je twijfelt aan je vaardigheden als coach. Je hebt toch je opleiding succesvol afgerond en blijkbaar positieve beoordelingen gehad. Ik neig er toch naar om je opleiding als coach eerst in praktijk te brengen. Als mocht blijken dat het toch niets is, kan je altijd nog iets anders gaan doen. Geef het een jaar de kans o.i.d.

Misschien is boek over loopbaanadvies of inschakelen loopbaanadviseur idee? Vind het trouwens wel goed idee dat je noteert wat je leuk vond in je vorige banen. Dat zijn altijd belangrijke aanwijzingen en zal loopbaanadviseur ook wel interesseren.

Succes ermee!

Rosina
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon