Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 november 2012, 22:26
Li1986 Li1986 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2012
Berichten: 3
Li1986 is on a distinguished road
Standaard Rampscenario

Hallo iedereen!

Ik zit momenteel een opgescheept met een compleet rampscenario.

Vanaf het begin van mijn opleiding (september dit jaar) heb ik nogal wat problemen gehad; namelijk mijn inschrijving bij de Hogeschool van Amsterdam stond niet in het centraal register inschrijvingen hoger onderwijs, doordat de administratie van de Hogeschool van Amsterdam dit niet had doorgegeven. Hierdoor heb ik in september en oktober geen studiefinanciering en een studentenreisproduct toegekend gekregen (inmiddels is alles geregeld en krijg ik eind deze maand studiefinanciering, waardoor ik alles (boeken, reiskosten, laptop) zelf moest betalen (en veel geld van familie heb moeten lenen om rond te komen) ontzettend veel colleges heb gemist.

Het probleem is echter dat je per vak niet meer dan 1 college per blok afwezig mag zijn, omdat je anders het hele vak het jaar er op over moet doen. Nu heb ik echter van alle 8 vakken die ik tot nu toe gekregen heb, veel te veel colleges gemist, wat dus betekend dat ik die volgend jaar allemaal over moet doen, naast de reguliere vakken van jaar 2... als ik al niet aan het eind van dit jaar een bindend negatief studieadvies krijg (volgens mijn mentor niet maar moet ik dan gewoon alles overnieuw doen + de vakken van jaar 2).

Echter, aangezien ik verwacht dat ik voor jaar 2 sowieso ook nog 6-10 vakken in het eerste jaar zal krijgen en daar bovenop dus de vakken die ik opnieuw moet doen, een dermate hoge studielast zal krijgen dat ik never nooit zou kunnen volhouden... voor zover dit rooster/tijdtechnisch gezien überhaupt al mogelijk is.

Ik heb hier al met mijn mentor over proberen te praten en bijna gesmeekt om af te mogen wijken van de aanwezigheidsquota, omdat ik het anders gewoon niet red, maar ze toonde geen begrip, was niet bereid om mijn hele verhaal aan te horen en verweet mij een gebrek aan inzet omdat ik te weinig aanwezig geweest ben (om nog maar te zwijgen over de reacties van studiegenoten).

Inmiddels ben ik op het punt beland dat ik bezig ben me voor te bereiden op een toelatingstest voor een andere studie, maar daar kan ik pas volgend jaar terecht en tot het einde van dit jaar moet ik sowieso hoe dan ook collegeld blijven betalen (in termijnen). Daar is helaas geen ontkomen aan. Maar als ik me nu zou laten uitschrijven dan vervalt mijn studiefinanciering en kan ik mijn collegeld niet betalen.

Iemand enig advies over wat ik nu het beste kan doen? Want ik ben momenteel echt de draad kwijt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2012, 13:42
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Beste Li1986,

Helaas kan ik je alleen verwijzen naar deze site http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp en adviseur ik je contact met hun op te nemen. Misschien heb je dat al gedaan, maar ik zou het nog een keer doen.

En zet dan van te voren duidelijke vragen op papier en probeer je gevoel daarbij los te laten. Dus probeer het zakelijk te benaderen.

Ik snap dat deze situatie paniekgevoelens geeft, maar met paniek kom je niet verder. Probeer het objectief te benaderen en vraag je omgeving om hulp. Bijvoorbeeld een goede vriend/vriendin, ouders of iemand anders die rustig de situatie met je kan bekijken en samen met je oplossingen zoekt.

Sterkte.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 november 2012, 13:54
Li1986 Li1986 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2012
Berichten: 3
Li1986 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Primago advies Bekijk bericht
Beste Li1986,
Helaas kan ik je alleen verwijzen naar deze site http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp en adviseur ik je contact met hun op te nemen. Misschien heb je dat al gedaan, maar ik zou het nog een keer doen.
Dat heb ik al meerdere keren gedaan, maar zij kunnen niets voor me doen omdat dit een probleem tussen mij en de opleiding/instelling is.

Citaat:
Ik snap dat deze situatie paniekgevoelens geeft, maar met paniek kom je niet verder. Probeer het objectief te benaderen en vraag je omgeving om hulp. Bijvoorbeeld een goede vriend/vriendin, ouders of iemand anders die rustig de situatie met je kan bekijken en samen met je oplossingen zoekt.
Ik heb het er al met vrienden en familie over gehad, en zij zeggen allemaal dat deze opleiding succesvol afmaken in mijn situatie volledig onmogelijk is, als ik alle vakken van nu er volgend jaar bij moet doen. En ik weet dat ze gelijk hebben. Het kan gewoon niet, dat zou veel meer tijd en energie van me vragen dan dat ik ooit op zou kunnen brengen. Ik moet immers ook nog tijd over houden om s'nachts te slapen en reistijd (2 x 1,5 uur per dag) meerekenen.

Dat is ook de reden dat ik nu bezig ben met me voor te bereiden op een andere opleiding, maar zoals ik al zei; die begint pas volgend jaar, en tot die tijd moet ik wel gewoon collegegeld voor dit lesjaar betalen. Het probleem is alleen dat als ik me nu zou laten uitschrijven dan vervalt mijn studiefinanciering en kan ik mijn collegeld niet betalen.

Dus mijn vraag was eigenlijk; is er een mogelijkheid dat ik de rest van dit jaar ingeschreven blijf staan? En zoja, hoe ga ik dan mijn tijd invullen? Totaal ongemotiveerd (in de wetenschap dat mijn situatie wat betreft deze opleiding volledig hopeloos is) naar colleges blijven gaan of me focussen op de toelatingsexamens voor de volgende opleiding? Wat is verstandig?

Anyway; ik ga morgen maar eens met de decaan overleggen en hopen dat zij een oplossing weet en wat meer begrip voor de situatie toont dan mijn mentor.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2012, 14:02
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Goed idee dat je met de decaan gaat praten.

En als je betaalt voor een studie, dan zou ik ook de colleges volgen en zoveel mogelijk punten proberen te halen op examens/tentamens. Dit kan je mogelijk weer gebruiken bij een andere studie en dan kun je misschien wel vrijstelling krijgen voor een onderdeel.

Ook kun je informatie vergaren tijdens de colleges die je bij een andere studie kunt gebruiken.

Ik hoop dat je met de decaan een goede oplossing kunt vinden.

Heel veel succes met het gesprek.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2012, 14:07
Li1986 Li1986 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 10 november 2012
Berichten: 3
Li1986 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Primago advies Bekijk bericht
En als je betaalt voor een studie, dan zou ik ook de colleges volgen en zoveel mogelijk punten proberen te halen op examens/tentamens. Dit kan je mogelijk weer gebruiken bij een andere studie en dan kun je misschien wel vrijstelling krijgen voor een onderdeel.

Ook kun je informatie vergaren tijdens de colleges die je bij een andere studie kunt gebruiken.
Ja, het probleem is alleen een beetje dat ik nu niet mee mag doen met examens en tentamens doordat ik zo veel afwezig geweest ben.

Verder wijkt de studie die ik nu doe (leraar geschiedenis) dusdanig drastisch af van de studie die ik volgend jaar ga doen (trade management gericht op Azië), dat zelfs al zou ik nog studiepunten kunnen halen ik er niks aan zal hebben.

Ik kan natuurlijk altijd nog de hoorcolleges blijven volgen als ik ingeschreven mag blijven staan, dat dan weer wel .

Maar in ieder geval bedankt voor je succeswensen .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon