Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 april 2009, 12:01
Nana Nana is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 1
Nana is on a distinguished road
Standaard Regels voor adressering: fout in de voorbeeldbrief?

Hoi,

Ik ben bezig met een open sollicitatiebrief en daarvoor bekeek ik de voorbeeldbrief op deze site. Daarop wordt het adres van de geadresseerde als eerste genoemd, dan het adres van de briefschrijver, en dan de datum.
Maar verderop op de site wordt gezegd dat je moet beginnen met je eigen adres.
Op andere sites en in het boek 'Topniveau. taalvaardigheid Nederlands voor de tweede fase' lees ik dat je moet beginnen met je eigen adres, dan de datum, dan het adres van de geadresseerde, en dan 'betreft'. Ik ga dat dus maar aanhouden. Klopt het dat het verkeerd staat in de voorbeeldbrief? Misschien kun je dat dan beter veranderen om verwarring te voorkomen.

groetjes,

Nana
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 april 2009, 12:33
Vlammetje Vlammetje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 44
Vlammetje is on a distinguished road
Stuur een bericht via ICQ naar Vlammetje Stuur een bericht via Instant Messenger naar Vlammetje Stuur een bericht via MSN naar Vlammetje Stuur een bericht via Yahoo naar Vlammetje Stuur een bericht via Skype™ naar Vlammetje
Standaard Re: Regels voor adressering: fout in de voorbeeldbrief?

Ik omzeil het hele probleem door mijn eigen adres gegevens in de voettekst te zetten (zeg maar zoals briefpapier van een bedrijf oid) en heb bij de aanhef alleen de geadresseerde vermeld staan.

Volgens mij klopt het van oudsher wel dat je eigen adres bovenaan komt, gevolgd door de geadresseerde, maar in zakelijke correspondentie op logopapier kom je het nauwelijks nog tegen
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 april 2009, 20:04
kikelientje kikelientje is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 31
kikelientje is on a distinguished road
Standaard Re: Regels voor adressering: fout in de voorbeeldbrief?

Hoi!

Er zijn geen regels voor hoe het nu echt moet maar als je kijkt naar wat vlammetje zegt dan klopt dit wel.. als je namelijk een enveloppe hebt met een venster gericht aan jezelf door een bedrijf verzonden zie je dat het adres boven of onderaan staat..

als je je eigen adres boven aan zou zetten en je hebt een enveloppe met venster dan zou je een brief sturen naar jezelf.. begrijp je wat ik bedoel?

daarom wil je wel beide adresen bovenaan doen dan zou ik beginnen met het adres van het bedrijf bovenaan...

veel succes!
Groetjes,
Caroliena
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 april 2009, 23:03
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: Regels voor adressering: fout in de voorbeeldbrief?

Ik denk dat de volgorde in de praktijk nogal afhangt van de layout die je kiest (bijvoorbeeld een briefpapierachtige kop of voet met jouw gegevens), maar je hebt denk ik wel gelijk dat eerst de afzender en dan de geadresseerde logischer is. Zo staat het ook in de onvolprezen Schrijfwijzer van Jan Renkema, die ik voor dit soort dingen graag als scheidsrechter gebruik. Ik heb de volgorde in de voorbeeldbrief daarom omgedraaid. Dankjewel voor je opmerkzaamheid.
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon