Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 maart 2008, 16:07
dcecile dcecile is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2008
Berichten: 2
dcecile is on a distinguished road
Standaard Hoe word je redacteur?

Hallo allemaal,

ik ben, als alles goed gaat, in juni afgestudeerd van mijn hbo-studie Media en Entertainment management. Dit is uiteindelijk niet helemaal de goede studie voor mij geweest, aangezien mijn interesse en talent vooral uitgaat naar de tijdschriftenbranche. Gelukkig heeft de opleiding wel enkele raakvlakken met bijvoorbeeld de studie Communicatie en zodoende heb ik mijn studie toch zo kunnen indelen, dat ik wat heb meegekregen van de tijdschriftenwereld. Zo heb ik bijvoorbeeld stage gelopen bij een magazine.
Na mijn studie zou ik in principe wel aan de slag willen als redacteur bij een tijdschrift. Alleen vrees ik dat mijn vooropleiding niet als voldoende wordt beschouwd en dat ik niet in aanmerking kom voor een baan. Daarom zou ik graag hierna een studie willen volgen die mij goed opleidt voor een baan als redacteur.
Mijn vraag of er iemand is die weet welke (master)studies/cursussen/etc ik zou kunnen volgen.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 maart 2008, 20:25
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word je redacteur?

Dag Dcecile,

misschien kan het artikel wat Rene in het vorige item noemt je verder helpen. Vaak kom je een heel eind door "gewoon" in jezelf te geloven en niet van te voren te denken dat het toch niets wordt!
Je kunt om informatie te verzamelen over banen die je graag wilt contact zoeken met mensen die die functie al uitoefenen. Vraag aan hen wat de functie inhoud, wat voor taken ze hebben en wat jij nog nodig hebt om die baan te krijgen. Je kunt bedrijven bellen en vragen naar mensen met de betreffende functie. Meestal is er wel iemand bereid om je te woord te staan. Mijn ervaring is dat mensen het leuk vinden om over hun werk te vertellen en anderen verder te helpen.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 maart 2008, 16:15
Arnold Veenhoff's schermafbeelding
Arnold Veenhoff Arnold Veenhoff is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Berichten: 7
Arnold Veenhoff is on a distinguished road
Stuur een bericht via Skype™ naar Arnold Veenhoff
Standaard Re: Hoe word je redacteur?

Ha Dcecile,

Leuk vak hoor, redacteur! En je bent al aardig goed opgeleid voor die job! Mijn loopbaan begon ik zonder enige vakgerichte opleiding in de PR en voorlichting, waarna ik de overstap maakte naar het uitgeversvak. Daar begon mijn loopbaan als redacteur. Uiteindelijk heb ik een team van redacteuren aangestuurd. Onder meer vanuit de lol die ik beleefde aan het coachen van mijn medewerkers heb ik voor mijn huidige beroep gekozen.

Je ambitie ligt, als ik het goed begrijp, op het journalistieke vlak? Kijk dan ook es op deze link: http://www.villamedia.nl/journalist/...ingskaart.shtm Dat helpt je misschien ook verder als je een opleiding wilt volgen.

Trouwens, ik vraag me af hoe belangrijk die opleiding eigenlijk is. Kijkende naar mezelf, heb ik zonder al te veel opleiding of bijscholing het aardig ver geschopt. Goed kunnen schrijven, initiatief nemen, een goeie algemene ontwikkeling en een neus voor nieuws hebben, zijn prima voorwaarden om het in dit vak te maken.

Veel succes, en als je verder nog vragen hebt, hoor ik het wel.

Hartelijke groet,

Arnold Veenhoff
__________________
Arnold Veenhoff
Loopbaanadviseur en coach - www.talent4work.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 maart 2008, 15:27
dcecile dcecile is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 maart 2008
Berichten: 2
dcecile is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word je redacteur?

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoor dat wel vaker ja, dat opleiding soms niet eens als zo belangrijk wordt beschouwd en dat het meer gaat om ervaring, enthousiasme en initiatief. Ik zou alleen zo graag door willen studeren omdat ik nog niet helemaal het gevoel heb dat ik klaar ben voor een vaste baan (ben nog vrij jong), en dat ik tijdens mijn hbo-studie zo weinig geleerd heb. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar de universiteit. Ik heb me een beetje verdiept in eventuele vervolgstudies en het gaat waarschijnlijk de masterstudie Media en Journalistiek worden, waarbij ik eerst een schakeljaar moet volgen en dan nog een jaar moet afstuderen. Dan ben ik 24 als ik afgestudeerd ben, en dat lijkt me een mooie leeftijd.
Maar in de tussentijd lijkt het me ook een goed idee om inderdaad contact op te nemen met mensen in dit vak, en om me op deze manier te kunnen oriënteren in het redacteursvak. Ik heb ook wel interesse in het freelance-werk, dus hier ga ik zeker nog achteraan.

Nogmaals bedankt en als er nog meer mensen met tips en ervaringen zijn hoor ik ze graag!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 maart 2008, 17:40
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Hoe word je redacteur?

Op deze site: www.lancelots.nl (zie forum) vind je een hoop freelance schrijvers. Je kunt er ook je vragen stellen over een eventuele opleiding of hoe je als freelancer kunt starten.

Je bent van harte welkom op dit forum
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe word ik kinderboekillustrator? tammster1984 Loopbaanvragen 22 10 november 2013 23:41
Hoe flexibel moet je zijn? Netjemientje Alle andere carrièreonderwerpen 11 16 februari 2008 23:22
hoe schrijf je een motitvatiebrief verotje1984 Sollicitatiebrief en cv 4 31 augustus 2007 14:44
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon