Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2011, 22:46
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard Stoppen met studie

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor mijn vragen, maar anders hoor ik het wel.

Ik zal eerst even de situatie toelichten. Ik ben 20 jaar, heb het VWO zonder oponthoud keurig afgerond, ik was toen nog 17 jaar oud. Ik moet er wel bij zeggen ik ging nooit met veel plezier naar school. Hierna heb ik er bewust voor gekozen om een jaar te gaan werken, ik was school zat en vond dit wel een leuk tussendoortje. Ik had het ontzettend naar mijn zin, lekker veel werken, maar wel na het werk lekker uitrusten, gewoon klaar, naar huis, geen huiswerk, tijd om te sporten/hobby's/tv kijken enz.

Goed na een jaar werk toch ervoor gekozen om weer een opleiding te gaan doen. Dit werd geheel conform mijn technische richting op het VWO een technische studie op het HBO. Bewust gekozen voor HBO omdat ik het gevoel had dat de Universiteit mij minder zou liggen en wellicht wat te hoog gegrepen zou zijn. Na twee maanden deze opleiding gevolgd te hebben was ik het spuugzat, ik gaf in eerste instantie mijn leraren, de lesstof, de medestudenten enz. de schuld. Later bedacht ik mij dat het schoolgaan aanzich het probleem is.

Inmiddels was het te laat voor een nieuwe opleiding, dus wederom fulltime werken en ervoor gekozen om na werktijd via de LOI zelf een studie (cursus) in een geheel andere richting (Ondernemer MKB) te gaan volgen. Dit beviel mij weer uitstekend. Ik heb mijn ondernemers papieren gehaald, maar toch begin dit jaar besloten om mijn cursus bij de LOI uit te breiden door Bedrijfskunde te gaan studeren op de Universiteit. Ik weet dat ik eerder heb gezegd dat ik het gevoel had dat de uni mij niet zou liggen, maar ook vond ik het zonde niks met mijn VWO te doen.

Nu ben ik net aan twee weken bezig en weer krijg ik bijna traumatische gevoelens en komen veel gedachtes weer boven van de HBO studie en van het VWO. (nooit had ik het hier echt naar mijn zin) Traumatisch is wellicht veel te overdreven, maar het idee dat ik nog minimaal drie jaar naar deze school moet om een papiertje te hebben beklemd mij. Iets wat ik nooit op het werk heb gehad. Langzaamaan begin ik dan ook het idee te krijgen dat ik niet geboren ben om te studeren. Althans niet in de omgeving van een opleidingsinstelling (mijn LOI cursus ging mij fantastisch af) Laat ik er wel bij zeggen dat ik absoluut geen mensenschuw persoon ben, want hier zou het bijna op lijken nu ik mijn verhaal terug lees, maar integendeel als ik aan het werk ben heb ik het ontzettend naar mijn zin met de collega's en weet ik van elk werk wel wat leuks te maken. Ook op de studie zijn het zeker niet de medestudenten die het verpesten.

Ik heb mijn cursus bij de LOI gedaan voornamelijk ter voorbereiding op Bedrijfskunde maar zeker ook om ooit mijn eigen bedrijf te beginnen. Ik vind mijzelf nu allen nog te jong daar voor en ook heb ik geen idee in welke branche of op welke markt ik iets moet starten.

Mijn vragen zijn nu: Wat adviseren jullie mij? Moet ik stoppen met mijn studie, ik weet namelijk nu al dat ik het wederom niet vol houd? Wat kan ik doen met mijn VWO diploma en mijn papiertje MKB? Is er een mogelijkheid om een leuke baan te krijgen waar ik niet per se een academische studie voor hoef te hebben gevolgd. Is het hedendaags überhaupt nog mogelijk om zonder beroepsgerichte opleiding een leuke baan te krijgen? Is het een idee om gewoon naar een uitzendbureau te gaan en daar te gaan praten met iemand, om te kijken wat eruit komt? Werkt mijn leeftijd nog tegen mij?

Het liefste zou ik het studeren nu voorgoed vaarwel zeggen en besluiten fulltime te gaan werken. Uiteraard heb ik er geen moeite mee om eventueel weer bij te gaan leren via de LOI of een andere thuis-/avond-studie. Maar ik wil gewoon nu beginnen met mijn leven op te bouwen. Eigen huisje, fulltime baan, terwijl ik nu het idee heb in een monotone spiraal te zitten van voorlopig nog naar school gaan, weinig geld verdienen met mijn bijbaantje en thuis wonen.

Het verhaal is volgens mij een beetje onoverzichtelijk geworden, maar ik hoop dat jullie eruit komen en een beetje advies voor mij hebben. Ik ben even radeloos namelijk.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 8 september 2011, 11:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Carlito,

Ik heb je verhaal met veel interesse gelezen en bijgaand mijn antwoorden op jouw vragen:

Citaat:
Is er een mogelijkheid om een leuke baan te krijgen waar ik niet per se een academische studie voor hoef te hebben gevolgd. Is het hedendaags überhaupt nog mogelijk om zonder beroepsgerichte opleiding een leuke baan te krijgen?
Je hebt niet per se een academische opleiding nodig om een leuke baan te hebben, maar wat is volgens jou de definitie van een leuke baan? Als je als verkoper in een winkel aan de slag wilt, zijn er legio mogelijkheden.

Citaat:
Is het een idee om gewoon naar een uitzendbureau te gaan en daar te gaan praten met iemand, om te kijken wat eruit komt? Werkt mijn leeftijd nog tegen mij?
Praten kan altijd! Dat is juist heel goed. Ga je vooral oriënteren. Zo krijg je een goed beeld van je mogelijkheden en beperkingen.

Citaat:
Wat adviseren jullie mij? Moet ik stoppen met mijn studie, ik weet namelijk nu al dat ik het wederom niet vol houd?
Je hebt een goed stel hersens. Persoonlijk zou ik je daarom adviseren vooral nog een opleiding te gaan doen. In mijn omgeving zijn verschillende mensen op latere leeftijd nog aan een opleiding begonnen, omdat ze door het ontbreken van hard bewijs (lees: diploma) toch wel beperkt werden in hun mogelijkheden. Maar ik wil daarbij niet voorbijgaan aan het feit dat jij niet graag naar school gaat. Het is fijn dat die LOI-cursus je fantastisch afging, maar het is een cursus, geen opleiding. Zou het kunnen dat faalangst je een beetje parten speelt?

Citaat:
Wat kan ik doen met mijn VWO diploma en mijn papiertje MKB?
Je hebt niet zoveel aan alleen een vwo- en mkb-diploma. Ik moet daar wel weer meteen een kanttekening bij maken, want er zijn ook heel succesvolle ondernemers die alleen maar de lagere school hebben doorlopen. Ondernemen leer je niet in de schoolbanken, dat zit 'in' je en kan door een studie wel aangescherpt en verbeterd worden. Maar goed, je geeft aan dat je nog geen idee hebt van wat en hoe, dus nu iets beginnen en ervoor gaan, zit er ook niet in.

Citaat:
Het liefste zou ik het studeren nu voorgoed vaarwel zeggen en besluiten fulltime te gaan werken. Uiteraard heb ik er geen moeite mee om eventueel weer bij te gaan leren via de LOI of een andere thuis-/avond-studie. Maar ik wil gewoon nu beginnen met mijn leven op te bouwen. Eigen huisje, fulltime baan, terwijl ik nu het idee heb in een monotone spiraal te zitten van voorlopig nog naar school gaan, weinig geld verdienen met mijn bijbaantje en thuis wonen.
Je leven opbouwen doe je ook als je studeert, alleen heb je dan iets minder geld te besteden . Heb je je al eens georiënteerd op hbo-deeltijdopleidingen? Wellicht is dat iets voor je?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2011, 11:59
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en het uitgebreide antwoord.

Op zich wist ik natuurlijk dat je geen academische opleiding nodig hebt voor bepaalde banen, maar een beetje bevestiging is altijd mooi. Verkoop is een vak wat mij (denk ik zelf) goed ligt. Ik heb dit een geruime tijd als bijbaan gedaan en dit beviel mij goed.

De definitie van een leuke baan is voor mij heel simpel, ik moet het ten eerste naar mijn zin hebben zowel met het werk wat ik doe als met mijn collega's, ik ben van mening dat wanneer je het naar je zin hebt elk werk leuk te maken is. Salaris is natuurlijk wel van belang, in de zin van er zijn grenzen, maar in principe komt dit bij mij zeker op de laatste plaats. Plezier in het werk en gelukkig zijn met wat je doet (wat ik nu absoluut niet ben) is vele malen belangrijker.

Het zou zeker kunnen dat een kleine mate van faalangst nog steeds parten speelt. Het feit dat ik nog steeds zeg, zegt voor u genoeg. Echter heb ik niet het idee dat dit DE veroorzaker is van de tegenzin in school, ik merk op mijn werk ook wel eens dat ik even door mijn restje faalangst heen moet prikken en dit gaat mij altijd goed af. Ik ga dan ook niet met tegenzin naar mijn bijbaantje toe.

Op zich heb ik wel een heel duidelijk beeld wat ik graag zou willen doen als ondernemer, maar heb dit even achterwege gelaten, omdat ik graag feedback wou op mijn leeftijd. Ben ik niet te jong om wat te beginnen? Ik moet zeggen dat ik er ook geen begin in zie. Ik heb dit uiteraard allemaal geleerd dus ik weet wel van de hoe en wat, maar het is meer dat ik even aanzet nodig heb en gewoonweg durf om te gaan beginnen. Domweg op papier zetten wat en hoe ik het wil gaan doen is waarschijnlijk uw advies. Maar daarom vraag ik, mijn leeftijd, wordt ik serieus genomen?

Je leven opbouwen doe je ook als je studeert zegt u. Uiteraard weet ik dat dit zo zou moeten zijn, ik moet zeggen dat ik dit absoluut niet zo ervaar. Zoals ik al zeg ik heb het gevoel ergens te blijven hangen, ik overzie de aankomende drie/vier jaar niet. Heb het idee dan nog niet veel meer dan een Bachelor en wellicht Master verder te zijn. Ookal zijn dit twee grote stappen, het voelt niet zo voor mij. Het idee van over een paar jaar een fulltime baan en eigen huisje en wellicht wat minder te besteden, spreekt mij vele malen meer aan.

Deeltijd studeren heb ik aan gedacht en daar bleef het tot nu toe bij. Na uw bericht ben ik meteen het een en ander gaan zoeken hierover. Nu heb ik hier uiteraard nieuwe vragen over:
Is een deeltijd HBO te vergelijken met het systeem van een BBL?
Hoe lang duurt een gemiddelde deeltijd HBO?
Heb ik dan ook een volledige Bachelor?
Hoeveel uur ben je gemiddeld met je opleiding bezig en werk je dan meestal fulltime erbij of ook in deeltijd?
Kan ik nu alsnog met zo'n opleiding beginnen of moet ik dan wachten tot volgend jaar, vele BBL's kunnen gedurende het jaar starten dacht ik?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2011, 12:53
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Op zich heb ik wel een heel duidelijk beeld wat ik graag zou willen doen als ondernemer, maar heb dit even achterwege gelaten, omdat ik graag feedback wou op mijn leeftijd. Ben ik niet te jong om wat te beginnen? Ik moet zeggen dat ik er ook geen begin in zie. Ik heb dit uiteraard allemaal geleerd dus ik weet wel van de hoe en wat, maar het is meer dat ik even aanzet nodig heb en gewoonweg durf om te gaan beginnen. Domweg op papier zetten wat en hoe ik het wil gaan doen is waarschijnlijk uw advies. Maar daarom vraag ik, mijn leeftijd, wordt ik serieus genomen?
Je bent jong, dat klopt. Je zult niet altijd meteen serieus genomen worden, maar als jij weet wat je wilt, achter je product of dienst staat en het ook op een dusdanige manier brengt, kun je een heel eind komen. Echte ondernemers denken in kansen en mogelijkheden en zoeken oplossingen voor dingen die het behalen van hun doel in de weg staan.

Citaat:
Is een deeltijd HBO te vergelijken met het systeem van een BBL?
Ja en nee. Ja, omdat je bij beide varianten werkt en leert. Nee, omdat er wel verschil is in de manier waarop dit wordt ingevuld. Als je een bbl-opleiding volgt, werk je vanaf het begin van de opleiding bij een relevant bedrijf en ga je een dag in de week naar school. Als je een hbo-deeltijdopleiding volgt, hoef je in het eerste jaar niet altijd relevant werk te hebben. Dit is erg afhankelijk van de opleiding die je volgt, houd dat in de gaten!

Citaat:
Hoe lang duurt een gemiddelde deeltijd HBO?
In principe staat er vier jaar voor, maar ik ken mensen die er wel vijf of zes over hebben gedaan. Ze werkten bijvoorbeeld fulltime en deden daarnaast de studie (zeer pittig in combinatie met een gezin!), kregen kinderen of gingen scheiden.

Citaat:
Heb ik dan ook een volledige Bachelor?
Ja, dan heb je een hbo-diploma op zak.

Citaat:
Hoeveel uur ben je gemiddeld met je opleiding bezig en werk je dan meestal fulltime erbij of ook in deeltijd?
Velen werken fulltime. Je kunt ook in deeltijd werken. Voor meer informatie kun je het artikelen over in deeltijd studeren eens doorlezen.

Citaat:
Kan ik nu alsnog met zo'n opleiding beginnen of moet ik dan wachten tot volgend jaar, vele BBL's kunnen gedurende het jaar starten dacht ik?
Volgens mij kun je ook in februari beginnen. Ga je eerst maar eens oriënteren op welke opleidingen je leuk lijken, dat is nu het allerbelangrijkste. Heb je al eens gehoord van de hbo-opleiding Small Business and Retailmanagement Dat is misschien wel een hele leuke opleiding voor jou.

Succes met alles op een rijtje te zetten!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2011, 15:43
ikgaervoor ikgaervoor is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 september 2011
Berichten: 59
ikgaervoor is on a distinguished road
Standaard

Ten eerste vind ik het heel knap dat je met 20 jaar op deze manier aan kan geven dat je vastloopt met studeren en dat je op je eigen handelen durft te reflecteren. Misschien is dit het moment om daar extra goed voor te gaan zitten. Om na twee weken al zo sterke twijfels te hebben bij je huidige studie is het zeker het uitzoeken waard om te weten wat daar achter ligt. Motivatie? Past de vorm van leren (niet) bij je? Persoonlijke factoren? Het lijkt mij erg belangrijk hier zicht op te krijgen zodat je weloverwogen een beslissing kan maken over vervolgstappen.

Een universiteit heeft voor zover ik weet altijd wel loopbaanadviseurs in huis waar je gebruik van kan maken. Zij zullen jou ook goed de weg kunnen wijzen naar passende personen en instanties om jouw doelen te bereiken en kunnen je ook helpen om doelen helder te krijgen. Mijn ervaring is dat ze heel open zijn en je echt op weg weten te helpen. Maar je moet wel zelf het eerste mailtje sturen of telefoontje plegen. Aangezien je toch ingeschreven bent en collegegeld betaalt, kan je daar vrijblijvend gebruik van maken. Je vind de loopbaanadviseur meestal via een afdeling studentenzaken van jouw universiteit of via de studie decaan/ mentor.

heel veel succes!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2011, 16:38
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Dit verhaal komt mij bekend voor

De oplossing voor mij is de Open Universiteit geweest. Geen schools gedoe, maar eigen verantwoordelijkheid. Verder is het een voordeel dat je niet vast zit aan semesters maar voor 95 % zelf bepaald hoe snel en hoe ver je gaat.

Bezoek hun website eens en probeer desnoods eens een module om te kijken of het wat voor je is.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2011, 16:50
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Zoals ik al aangaf heb ik niet het idee dat de studies aan zich er iets mee te maken hebben dat ik het niet naar mijn zin heb. Het is meer het studeren zelf wat mij tegen staat. Ik ben dan ook goudeerlijk als ik zeg dat de motivatie om deze studie te volgen het papiertje is wat ik ermee kan behalen. Dit is naar mijn mening een compleet verkeerd uitgangspunt en ik ga het hiermee dus ook zeker niet redden. Ik ben nu dan ook wel aan t kijken wat ik verder voor studies kan doen, maar het enige wat ik eigelijk echt wil is werken. Hiernaast wil ik dan best nog eens een cursus volgen bij de LOI, zoals gezegd beviel mij dit goed.

Zoals jullie misschien zien in mijn verhaal begin ik aan te sturen op een mislukking van de studie. Ik heb dit zelf door, maar doe er niks aan en zo kom je in een negatieve spiraal terecht die er uiteindelijk voor zorgt dat je het niet meer ziet zitten en de studie opgeeft. Ik weet dit omdat ik het met mijn vorige studie precies zo heb meegemaakt. Twee maanden heb ik het daar volgehouden. En nu wederom ik heb mijn studieboek voor me en ik ga niet lezen, ik kan me er niet toe zetten. En hoe meer ik alles van me afschrijf, hoe rustiger ik word, maar hoe sterker het gevoel word om te stoppen met de studie. Logisch ook want dit is wat ik eigelijk graag wil, dus hoe dichterbij dit komt hoe prettiger voor mij.

Om verder een klein voorbeeldje te geven. Als ik zie dat een goede vriend volledig vanuit niks, volgens mij niet eens een middelbare school diploma, nu een goede baan heeft met een redelijk salaris, simpelweg door ervaring op te doen en op te klimmen, word ik helemaal happy. Echter als ik mijzelf nu inbeeld door te vechten en mijzelf later zie in een hoge functie met een pak aan en een dikke auto van de zaak laat het mij koud. Het einddoel aanzich ziet er voor mij leuk uit, maar de weg die ik moet gaan om er te komen niet. Zeker als ik mij dan bedenk dat ik na het behalen van mijn papiertje ook nog lang niet zover ben.

Ook ben ik bang voor een eventueel slecht CV met twee afgekapte studies, voor de eerste heb ik een hele goede kloppende reden, dus niks geen smoesjes, maar nu voor de tweede? Geen motivatie staat niet zo mooi op je CV, dan kan ik hem misschien beter niet vermelden. Je zou misschien zeggen als je echt graag wilt dan stop je toch, maar dit houd mij dus tegen.

Tot slot wil ik nog even zeggen: Telkens als ik mijn stukjes teruglees heb ik het idee zwaar depressief over te komen. Ik ben absoluut niet zo, ik ben een heel vrolijk en redelijk positief mens. Ik ben ook absoluut niet van plan overspannen te geraken door dit alles, ik bescherm mijzelf goed. Het enige waar ik met mezelf mee in de knoop zit is dat ik van mezelf iets MOET doen (studeren) terwijl ik dit helemaal niet ambieer. Hetgeen mij tegenhoud te stoppen is de onzekerheid die volgt. Als ik nu de zekerheid zou hebben volgende week een baan te hebben waarvan ik goed rond kan komen, zou ik onmiddellijk toestemmen. Ook lijk ik misschien lui over te komen, want ik wil niet leren. Niks is minder waar, ik werk al vanaf mijn 12e, altijd zelf voor werk gezorgd. Begonnen met auto's wassen voor jan en alleman en zodra ik echt mocht werken heb ik dit ook gelijk gedaan.

Om ook nog even te reageren op "ikgaervoor" ik heb aankomende week een afspraak met een studieadviseur bij mij op school. Ik ga het gesprek goed voorbereiden en alles precies zo zeggen als ik dat hier doe. Ik hoop ergens dat er nog hoop is om mijn studie toch succesvol af te gaan ronden.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 september 2011, 16:54
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Dit verhaal komt mij bekend voor

De oplossing voor mij is de Open Universiteit geweest. Geen schools gedoe, maar eigen verantwoordelijkheid. Verder is het een voordeel dat je niet vast zit aan semesters maar voor 95 % zelf bepaald hoe snel en hoe ver je gaat.

Bezoek hun website eens en probeer desnoods eens een module om te kijken of het wat voor je is.
Fijn een soortgenoot Af en toe lijk ik alleen te zijn, met de duizenden studenten die het wel naar hun zin lijken te hebben.
Ik ga het eens bekijken.
Mag ik verder vragen wat je daar hebt gedaan voor opleiding? Wat is de waarde van een diploma daar ten opzichte van een diploma van een andere instelling? Wat doe je nu voor werk?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 9 september 2011, 11:50
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ik ben begonnen met een zgn. Focusopleiding Strategie om te kijken of het wat was. Het beviel me zo goed dat ik inmiddels bijna de bachelor Bedrijfskunde heb afgerond en bezig ben met een Master Implementation and Change Management en een 2e master ben gestart (BPMIT).

Ik had alleen HAVO met veel cursussen op HBO niveau. Dat zorgde, mede door de snelle ontwikkeling van het vakgebied, ervoor dat ik vastliep qua kennis. Ik ben dus typisch iemand uit hun doelgroep, een echte tweede (zeg maar laatste ) kanser.

Wat de waarde van het diploma betreft: Potentiële werkgevers nemen de opleiding heel serieus heb ik gemerkt, maar dat heeft ook veel te maken met de rest van mijn CV. Het niveau van de OU is minstens dat van de andere universiteiten. Het feit dat je het helemaal zelf moet doen en absoluut nergens bij de hand wordt genomen zegt iets over je doorzettingsvermogen als je het haalt. Die combinatie wordt echt zeer serieus genomen.

Als je echter als high potential een trainee traject in wilt zou ik het niet aanraden. De OU past niet bij dat profiel.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 september 2011, 16:56
carlito carlito is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 maart 2011
Berichten: 14
carlito is on a distinguished road
Standaard

Ik ben eruit wat ik ga doen. Ik ben gestopt met de studie en ik wil een BBL variant gaan doen. Dit omdat ik zomaar gaan werken met alleen een VWO diploma en een MBO certificaat niet zie zitten, de sollicitatieprocedures gaan dan denk ik heel moeizaam verlopen, waarna ik alsnog in een lage functie zit.

Ik wil dus BBL geen BOL want ik wil voornamelijk bezig zijn en niet passief in de schoolbankjes zitten. Alleen nu wil ik natuurlijk wel een keer goed beslagen ten ijs komen, gezien ik al twee keer de mist in ben gegaan met een verkeerde studiekeuze. Ik ben inmiddels 20 jaar en ook al zeggen velen dat ik nog niet oud ben, ik vind zelf dat ik me niet al teveel foute keuzes meer kan permitteren, mede omdat ik er niet verder mee kom.

Mijn vraag is dan ook waar kan ik terecht om mijn interesses eens goed onder de loep te laten nemen? Wie kan mij adviseren en een beetje helpen, want ik verdwaal in BBL land. Er lijken zoveel richtingen te zijn en bij velen heb ik wel zoiets van "ja dat lijkt me wel wat" Ik vind ontzettend veel dingen leuk, mijn interesses variëren van Horeca tot administratief tot commercieel tot techniek, maar ook de zorg sector spreekt mij aan. Het zal duidelijk zijn dat ik er zelf af en toe zo niet meer uitkom. Ik zie overal wel wat leuks in, maar ik moet een gerichte keuze maken. Uiteraard vind ik niet alles even leuk, dus er moet toch wel iets voor mij te vinden zijn waar ik echt voor kan gaan?

Tot slot had ik nog de vragen: Welk niveau zou ik moeten kiezen? Met een VWO diploma moet ik een MBO niveau 4 wel aankunnen toch?
Wanneer kan ik met een BBL beginnen, ik zie op veel sites staan dat je gedurende het jaar kan beginnen, maar ik zie ook veel opleidingen die alleen in september beginnen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Wat zijn de gevolgen van stoppen met opleiding tot metselaar? Mark123 Opleiding kiezen en volgen 2 14 juli 2011 16:05
Bezig met studie makelaardij O.G en nu R Pieters Loopbaanvragen 2 11 oktober 2007 19:48
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon