Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2010, 20:45
joeydriehuis joeydriehuis is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2010
Berichten: 1
joeydriehuis is on a distinguished road
Question Welke mbo-opleiding om door te stromen naar hbo Archeologie?

Hallo iedereen,

Mijn naam is Joey Driehuis en ik ben 16 jaar en zit in het eerste jaar op roc niveau 3. Ik doe momenteel de opleiding administrateur en wil een hele groot switch maken.

ik ben op zoek naar een opleiding waarin het vak geschiedenis een grote rol speelt. Ik ben van het vmbo gegaan met een kbl diploma, ik heb erg spijt dat ik niet beter me best heb gedaan want nu kan ik niet op een niveua 4 opleiding beginnen. Ik zou graag na een paar jaar niveua 3 willen kijken of ik ook niveau 4 aan kan en dan verder studeren aan de opleiding Archeologie. Ik heb niet veel opleidingen gezien met het vak geschieden ( naast leraar dan ) wat ik me af vraag is of er mbo opleidingen zijn waar ik daarna aan de opleiding archeologie kan beginnen.

De reden dat ik deze switch wil maken is omdat ik dacht dat achter een computer werken wat voor mij is maar tijdens de eerste 10 weken van deze opleiding heb ik beseft dat dit helemaal niet waar is. ik ben al vanaf kleins af aan heel verslaafd geraakt aan de geschiedenis van Egpyte en daar ging ook mij eerste spreekbeurt in groep 7 op de basisschool over. het wereldreizen wil iedereen wel maar ook in de eerste 2 jaar van het vmbo heb ik geschiedenis gehad en dat vond ik ongelofelijk intresant.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen voordat het te laat is om deze switch te maken. Sorry voor de spellingsfouten die hier in zitten, dit komt puur omdat ik half engels ben opgevoed en spreken gaat heel goed maar de grammatica gaat nog steeds super slecht .

Alvast bedankt.
Groetjes,

Joey Driehuis
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2011, 22:42
Onbekend
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Dit is echt zwaar klote voor je!!

Ik heb precies hetzelde als jij!
Van klein af aan intresse in geschiedenis (hele boekenkast vol geschiedenis) en het is er is gewoon geen opleiding op MBO!!
Ik denk dat het enige wat er te zeggen valt is dat je maar door de zure appel moet bijten!

Frans
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 februari 2011, 23:52
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Ga eens naar een open dag van de opleiding geschiedenis op HBO (lerarenopleiding geschiedenis) of WO (geschiedenis). HBO Archeologie en WO Archeologie kan natuurlijk ook. Verder is het belangrijk om a) aan je NL te werken, b) aan wiskunde en statistiek te werken, c) eerst MBO4 te halen om daarna HBO te doen (en daarna eventueel WO).

Let op: geschiedenis is een studie waarmee je voor jezelf hoogst waarschijnlijk de mogelijkheden op betaald werk zeer beperkt. Ook is geschiedenis als vrijetijdsbesteding heel anders dan als voltijdse studie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 augustus 2011, 16:35
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Succes!

Er zijn geen MBO opleidingen die jij zoekt, omdat er gewoonweg geen werk is voor mensen met een MBO diploma in dit werkgebied. Dus als je dit werk echt graag wil doen, zul je inderdaad moeten nadenken over HBO.

Eerst een paar dingen waar je echt rekening mee moet houden:

* De overgang van MBO naar HBO is vrij groot. Je moet op het HBO echt op een andere manier leren. Je moet heel veel lezen, heel veel schrijven en op een andere manier met informatie omgaan dan je nu op het MBO gewend bent. Daarom is Nederlands is een belangrijk deel van een HBO studie en daar wordt veel strenger op beoordeeld dan op het MBO.
* Er is maar 1 onderwijsinstelling waar je HBO Archeologie kunt studeren (Saxion Next in Deventer). Het is ook een vrij dure opleiding. Dit betekent dat niet veel mensen deze studie zullen/kunnen volgen. Daar is ook een reden voor: er is erg weinig werk voor (HBO) archeologen. Let ook op: als je deze studie hebt gedaan, ben je geen archeoloog maar de assistent van de archeoloog.
* Bekijk goed of je de studie echt kunt betalen. Je kunt natuurlijk altijd geld lenen bij DUO, maar het is niet verstandig om met een studieschuld af te studeren in HBO archeologie. Er is namelijk een kans dat het lang duurt voor je een baan vindt, en dan kun je die schuld dus niet afbetalen.

Maar met een sterke motivatie kom je een heel eind. Dus als je dit echt heel graag wilt, kun je het beste eens bij die school langs gaan. Zij kunnen je vertellen wat de opleiding precies inhoudt. Jij kunt dan ook beslissen of je zo'n studie wel echt ziet zitten en of het past bij het beeld dat jij er nu van hebt. Daarnaast kunnen ze je op die school adviseren over een geschikte MBO niveau 4 opleiding. En als je daar dan toch bent, vraag ze dan waar hun studenten stage lopen. Als je wat bedrijven of locaties kent, kun je daar ook eens gaan kijken. Misschien hebben ze wel een bijbaantje voor je.

Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 december 2012, 11:12
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard MBO Juridisch dienstverlening- HBO Geschiedenis

Hallo ik ben 18 jaar en ik doe momenteel de opleiding Juridisch medewerker niveau 4. Ik moet hierna nog een jaar dus ik ben 20 als ik klaar ben. Ik vroeg me af of je na mbo jurdisch HBO Geschiedenis leraar kan worden en of die overstap niet te groot is. Ook omdat je veel achterloopt qua geschiedeniskennis, want mensen die van havo komen hebben veel meer geschiedenis kennis dan iemand van mbo. Kan iemand mij zeggen of het verstandig is deze opleiding te kiezen?

Mijn dank is groot
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 augustus 2019, 17:54
Moniq Moniq is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2019
Berichten: 1
Moniq is on a distinguished road
Standaard Hoe is het jullie vergaan na 9 jaar

Beste allen.
Ik lees deze discussie met veel interesse.
Mijn zoon is 20 jaar en heeft de diagnose autisme.
Heeft net met hangen en wurgen zijn mbo diploma gehaald als assistent accountant.
Nu wil hij naar het hbo archeologie studeren.
Welke keuze hebben jullie uiteindelijk gemaakt?
Hebben jullie de hbo in Deventer gedaan?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
archeologie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
MBO niv 4 naar HBO Merve50 Opleiding kiezen en volgen 5 14 juli 2010 10:44
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
Fotografie opleiding HBO Sharonnnetjee Opleiding kiezen en volgen 4 27 oktober 2009 17:49
Welke MBO opleiding? may Loopbaanvragen 10 25 januari 2009 00:59


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon