Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2016, 14:41
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Question Is het tekort aan programmeurs echt wel zo'n tekort?

Hey mensen

Mijn naam is Ruben, ben een 22-jarige student Toegepaste Informatica uit Antwerpen en met mijn vrienden, docenten en kennissen heb ik het gehad over het tekort aan programmeurs op de arbeidsmarkt en hoe het komt dat dat het geval is.

Mijn collega-studenten en ik struikelen zelf heel erg over de vereisten die er in een vacature worden gesteld. Wij hebben allemaal het idee gehad dat, dankzij het tekort, minder werd gekeken naar dingen zoals werkervaring. Het verbaasde ons dan zelfs dat er werd gevraagd naar dat soort dingen. Ik snap wel dat het erin staat natuurlijk maar 3, 4 of zelfs 5 jaar? Is dat niet behoorlijk overdreven? Aan de andere kant zijn er ook mensen die zeggen dat wij daar minder op moeten letten en gewoon moeten solliciteren omdat ja uiteindelijk dat tekort er toch is voor een reden.

Ik zit er de laatste tijd een beetje mee. Ik moet vakken volgen waarvan ik de toegevoegde waarde niet inzie en ondertussen zijn er vrienden van mij al wel aan het werken (niet per se als programmeur trouwens) in sectoren waar minder vraag naar is. Ik studeer nog steeds en ik haal goede resultaten daar niet van, maar ik zit echt met veel tegenzin in die schoolbanken. Ik doe het omdat ik dat diploma wil hebben om meer kans te maken op vacatures. Maar dat klinkt ergens echt heel fout, want het zou daar enkel niet voor moeten zijn toch?

Voor het geval je je het afvraagt, ik ben vlot met de talen C#.net, Java en VB.net. Ik kan websites en webapplicaties maken in HTML5, CSS3, JS en PHP5. Ik heb databases leren beheren via SQL en MySQL. Ben bekend met LinQ, ASP.net, XML, Ajax, jQuery, OpenGL in zowel C# als Java. Heb leren werken met game engines zoals Unity3D en frameworks zoals XNA. Ken het hele MS Office systeem van buiten en heb voor een stageplaats al eens een programma mogen maken. Ik heb trouwens drie stages gevolgd voor mijn vorige opleiding, die administratief en organisatorisch gericht was. Dat staat ook allemaal zwart op wit in mijn CV. Ik wil mijzelf nu niet aanprijzen als een perfecte programmeur want dat ben ik niet en ik zal heus nog wel dingen niet weten. Maar moet eerlijk zijn over mijzelf en ik vind dat ik ook niet slecht ben. Ik doe het al sinds mijn 13e immers.

Ik zit dagelijks steeds met meer tegenzin in die schoolbanken en ik wil echt zekerheid nu want ik ben het een beetje zat. Ik wil heel graag als programmeur werken en als ik morgen zou kunnen starten ergens dan zou ik alles laten vallen en het doen. Maar oké, dat allemaal zeggende hebbende, ben ik juist bezig? Is deze frustratie terecht?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 maart 2016, 18:49
gevuldekoekmetkaas gevuldekoekmetkaas is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2015
Berichten: 3
gevuldekoekmetkaas is on a distinguished road
Standaard

Wat het bedrijfsleven nodig heeft en waar het naar vraagt zijn helaas twee werelden van verschil.

Of je de opleiding nodig hebt? Nee. Waarschijnlijk is de opleiding achterhaald tegen de tijd dat je deze hebt afgerond. Daarentegen kijken sommige recruiters vaak nog naar een graad, waardoor het verstandig is om je opleiding af te ronden. Daarnaast zijn er altijd wel dingen die je leert die je daarnaast nog kan gebruiken. Als je uitsluitend wilt programmeren, dan zal de graad je wellicht iets meer kans op een baan geven (omdat er soms harde eisen zijn aan opleidingen, zoals bij traineeships, etc.).

Laat je echter niet demotiveren door de eisenlijst die werkgevers stellen. Door het stellen van onredelijke eisen lijkt het alsof ze in een goede onderhandelingspositie verkeren. Dit is vaak niet het geval. Als jij je CV met je programmeerskills en niet-betaalde werk op vacaturesites zet, dan zal je zien dat de recruiters op je af zwermen.

Dat gezegd zou ik de opleiding afronden simpelweg omdat de maatschappij nog niet zover is om te kijken naar wat je echt kan, in plaats van naar een graad.

Als je toch echt wilt stoppen met je opleiding kan je overwegen om een online course te doen. Ze zijn er zelfs met baangarantie:

https://www.udacity.com/nanodegree/plus
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2016, 19:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gevuldekoekmetkaas Bekijk bericht
Of je de opleiding nodig hebt? Nee. Waarschijnlijk is de opleiding achterhaald tegen de tijd dat je deze hebt afgerond.
Dat geldt meestal voor het soort cursussen waar je naar verwijst, maar veel minder voor hbo-opleidingen en vrijwel niet voor een universitaire opleiding Informatica.

Ik begrijp het verhaal van Ruben niet helemaal. Je bent bezig met een prima opleiding, maar je laat je schrik aanjagen door vereisten in vacatures.

Voor goed-opgeleide informatici zal er de komende decennia ruim voldoende werk zijn, dacht ik zo. Maar zekerheid vooraf, tijdens je opleiding, kan niemand je geven.

Stel dat je vertrouwen in de toekomst zou hebben, wat is dan het probleem?
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 maart 2016, 19:49
gevuldekoekmetkaas gevuldekoekmetkaas is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2015
Berichten: 3
gevuldekoekmetkaas is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Dat geldt meestal voor het soort cursussen waar je naar verwijst, maar veel minder voor hbo-opleidingen en vrijwel niet voor een universitaire opleiding Informatica.
Een officiële graad zegt niets over kennis van programmeren. Bij informatica-opleidingen is de lesstof in mum van tijd verouderd. Wellicht niet wat algemene vaardigheden, wiskunde etc. Maar voor programmeren zijn er betere oplossingen.

Het valt me op dat degenen die een dergelijke formele opleiding vragen waar deze totaal niet nodig is, zelf vaak hard hebben geploeterd voor de opleiding. Waarschijnlijk tast het de eigenwaarde aan o.i.d. Geen idee.

Mooi om te hebben, en als je hem kan behalen zeker doen, maar geen vereiste. Kijk maar eens naar een techbedrijf als Google:

http://www.google.com/about/careers/...hiringprocess/

Citaat:
We’re less concerned about grades and transcripts and more interested in how you think. We’re likely to ask you some role-related questions that provide insight into how you solve problems. Show us how you would tackle the problem presented--don’t get hung up on nailing the “right” answer.
Maar goed, de VS loopt aanzienlijk voor op Nederland.

@OP

Nogmaals, ik zou je opleiding afronden, maar niet omdat deze zo relevant is voor het verkrijgen van programmeerkennis.

Je kan ook kijken of je je studie kan vervolgen in deeltijd. Doe je er wellicht wat langer over, maar kan je wel alvast aan de slag.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 maart 2016, 09:08
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gevuldekoekmetkaas Bekijk bericht
Een officiële graad zegt niets over kennis van programmeren. Bij informatica-opleidingen is de lesstof in mum van tijd verouderd.
Wat een bizarre opvatting. Je kent de inhoud van de hbo/wo-informaticaopleidingen denk ik niet.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 maart 2016, 12:45
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Stel dat je vertrouwen in de toekomst zou hebben, wat is dan het probleem?
Ik ben 22 jaar en ik woon nog bij mijn ouders. Mijn vriendin studeert dit jaar af en gaat een baan zoeken. Ik wil echt dolgraag het huis uit en doen waar ik al bijna 10 jaar naar streef. Ik kan veel op mijn eigen en heb veel op mijzelf geleerd. Ik eindigde mijn business opleiding in België met de goede hoop dat, aangezien er zo'n tekort is aan programmeurs, dat ik met wat ik kan al aan de bak kan geraken.

Na tientallen sollicitaties en studentbureau's afgelopen te hebben bleek het wel anders. Ik dacht echt waar dat wat ik kan voldoende ging zijn maar het bleek dus gewoon niet het geval. Steeds was het van 'te laag diploma' of 'te weinig ervaring' terwijl ik hier op mijn dooie gemak 3D software loop te schrijven. Alle ja het is nu niet alsof ik er niks van kan. Het is gewoon jammer dat je afgerekend wordt op je diploma.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Wat een bizarre opvatting. Je kent de inhoud van de hbo/wo-informaticaopleidingen denk ik niet.
Eigenlijk heeft gevuldekoemetkaas (wat een naam joh eigenlijk haha) wel een punt. Ik doe het al bijna 10 jaar en waar ik mee begon wordt echt niet meer gebruikt. Ik begon met het designen van websites bestaande uit 2 frames voor een venstergrootte van 1024x768 pixels. En tegenwoordig moet alles zo flexibel mogelijk zijn voor een smartphone. Het is wat inhoud betreft een wereld van verschil.

Terwijl dat als je bijvoorbeeld de opleiding boekhouding bekijkt is de leerstof al zo'n 30 jaar zo goed als onveranderd (ja kleine dingen uiteraard maar een journaalpost van toen is nog net zo goed een journaalpost van nu en t-rekeningen zijn nog steeds t-rekeningen). Dit kan met informatica gewoon niet.

Heel erg bedankt wel voor jullie reacties! Ik had dit topic 16 maart gepost en pas meer als een week later kwam er een reactie. Dit helpt mij echt wel om de dingen op een rijtje te zetten. Top!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 maart 2016, 14:21
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBoneJarmer Bekijk bericht
Na tientallen sollicitaties en studentbureau's afgelopen te hebben bleek het wel anders. Ik dacht echt waar dat wat ik kan voldoende ging zijn maar het bleek dus gewoon niet het geval. Steeds was het van 'te laag diploma' of 'te weinig ervaring' terwijl ik hier op mijn dooie gemak 3D software loop te schrijven.
Ik vind het niet zo gek. Je bent nog student, hebt het (informatica)diploma nog niet. Dan kijken werkgevers een beetje raar op als je solliciteert naar een volwaardige informaticafunctie. Eerst je opleiding, daarna aan het werk. Zo werkt het toch in vrijwel alle branches?

Citaat:
Ik begon met het designen van websites bestaande uit 2 frames voor een venstergrootte van 1024x768 pixels.
Maar je gaat me toch niet vertellen dat dat de inhoud van je opleiding was?

Citaat:
Dit kan met informatica gewoon niet.
Jawel, het algoritme van Euclides is vziw nog steeds correct. Het kortstepad-algoritme van Dijkstra ook. Dat gedoe met HTML, CSS en Javascript leer je er zo zelf bij.

Ik heb in mijn studie (Et/Ct) machinetaal geprogrammeerd op een PDP11. Dat doe ik nu inderdaad niet meer. Maar ik heb er wel een hoop van geleerd, en programmeer elke CPU die je maar wilt in no time in zijn machinetaal. De programmeerpraktica waren met Cobol en Pascal. Die talen zijn vergaan, maar de programmeervaardigheden blijven. Bijvoorbeeld door een informaticavak als 'architectuur van programmeertalen', waarin alle features van alle toenmalige programmeertalen conceptueel werden behandeld.

Een hbo/wo-studie gaat als het goed is niet om de actuele technieken van dat moment. Wel om stevige vakkennis, het vermogen om vlot nieuwe dingen te leren, daarbij studieboeken, (wetenschappelijke) artikelen, formele talen en modellen, formaten, protocollen en specificaties te kunnen begrijpen enz.

Ik zou me niet zo oriënteren op het knutselprogrammeren van apps, games en webdingetjes in de hobbysfeer. Daar zijn de interessante banen niet, omdat elke hobbyist en opleidingsdropout het zo van je overneemt. Ik zou zeggen, maak je opleiding af, oriënteer je op wat grotere dingen (enterprise, cloud, ERP en andere buzzwords) en er zijn vast veel betere banen te vinden.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 maart 2016, 20:04
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik vind het niet zo gek. Je bent nog student, hebt het (informatica)diploma nog niet.
Ja maar ik ben toch geen student als ik niet studeer? Ik solliciteerde toen ik klaar was met mijn MBO business opleiding in België. Op dat moment was ik nog niet begonnen met een vervolgstudie. Nu studeer ik dus nu ben ik een student. Maar mijn punt was juist of die vervolgstudie volgen een goede richting was omdat ik al een studie gevolgd heb en daarnaast in mijn vrije tijd al lang bezig was met programmeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Maar je gaat me toch niet vertellen dat dat de inhoud van je opleiding was?
Nee dat was het niet. Dát was toen ik begon als hobbyist 10 jaar geleden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Jawel, het algoritme van Euclides is vziw nog steeds correct. Het kortstepad-algoritme van Dijkstra ook. Dat gedoe met HTML, CSS en Javascript leer je er zo zelf bij.
Ja maar die algoritmes hebben toch niks specifiek met programmeren te maken? Ik heb gebruik gemaakt van het algoritme van Dijkstra voor bepaalde plugins voor een game engine maar ik leerde dat algoritme uit een wiskunde-boek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik heb in mijn studie (Et/Ct) machinetaal geprogrammeerd op een PDP11. Dat doe ik nu inderdaad niet meer. Maar ik heb er wel een hoop van geleerd, en programmeer elke CPU die je maar wilt in no time in zijn machinetaal. De programmeerpraktica waren met Cobol en Pascal. Die talen zijn vergaan, maar de programmeervaardigheden blijven. Bijvoorbeeld door een informaticavak als 'architectuur van programmeertalen', waarin alle features van alle toenmalige programmeertalen conceptueel werden behandeld.

Een hbo/wo-studie gaat als het goed is niet om de actuele technieken van dat moment. Wel om stevige vakkennis, het vermogen om vlot nieuwe dingen te leren, daarbij studieboeken, (wetenschappelijke) artikelen, formele talen en modellen, formaten, protocollen en specificaties te kunnen begrijpen enz.
Helaas is dat bij mij wel het geval. Wat jij bedoelt is iets wat ik allang gezien heb in een paar vakken. Wat ik nu krijg zijn lessen over Linq, Ajax e.d. Ja op zich heel goed om te leren maar waar ik drie jaar geleden jQuery aangeleerd kreeg krijg ik van dezelfde leerkracht de taak om jQuery af te leren omdat het dus al aan het verouderen is. Zonde van mijn tijd en geld achteraf gezien gezien, maar helaas zo vlug gaat het tegenwoordig. D:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik zou me niet zo oriënteren op het knutselprogrammeren van apps, games en webdingetjes in de hobbysfeer. Daar zijn de interessante banen niet, omdat elke hobbyist en opleidingsdropout het zo van je overneemt. Ik zou zeggen, maak je opleiding af, oriënteer je op wat grotere dingen (enterprise, cloud, ERP en andere buzzwords) en er zijn vast veel betere banen te vinden.
Daar ben ik mij van op de hoogte en ik ben nu ook in die richting aan het werken. Toch is het niet zo onprofessioneel als ik dat het nu wellicht lijkt. De software die ik maak zijn zo hobby-gericht niet meer. Ja het kan gebruikt worden voor hobby-gerichte dingen maar ik houd mij ook bezig met dergelijke Database Management Software te schrijven om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat is volgens mij al iets waar bedrijven veel meer interesse in hebben, toch?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 april 2016, 16:00
Dabo Dabo is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 11 oktober 2011
Berichten: 51
Dabo is on a distinguished road
Standaard

Ik geloof eigenlijk niet meer zo in dat "schreeuwend tekort". Ik heb zelf een degelijke labopleiding gedaan, er zou een schreeuwend tekort zijn aan lab personeel. Alsnog ben ik in 6 jaar tijd nooit aangenomen op een functie in het lab. Overkwalificatie of gebrek aan ervaring was altijd het probleem. Ik zou denken als er een schreeuwend tekort is dat het in 6 jaar tijd wel zou moeten lukken. Maar ik solliciteerde wel gewoon normaal, eigenlijk zelfs iets intensiever vergeleken met mijn peers. Ook is het salaris opvallend laag, je zou verwachten dat marktwerking op zijn minst het salaris een beetje omhoog zou moeten werken als er echt een te klein aanbod is aan goede laboranten. Maar het was het "slechts betaalde analistenberoep in Nederland". Dus ik vermoed dat er onrealistische eisen worden gesteld en dat er vervolgens geroepen wordt "ja maar deze mensen kunnen we niet vinden!'.

Dus besloot ik meer met kwaliteit te gaan doen. Ook een schreeuwend tekort. Maar toch was het altijd weer datzelfde liedje, geen ervaring. Terwijl er in principe niets aan mijn profiel mankeerde om dat werk te gaan doen. Pas na een extra opleiding kreeg ik mijn eerste kans, maar het was ook gelijk een gouden greep. En pas toen merkte ik dat "schreeuwende tekort", want toen ik die baan eenmaal had bleef de telefoon gaan met recruiters die gouden bergen beloven.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 mei 2016, 21:26
TheBoneJarmer TheBoneJarmer is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 maart 2016
Berichten: 4
TheBoneJarmer is on a distinguished road
Standaard

Hee mensen, er is al een hele tijd overheen gegaan ondertussen en ik wou toch nog graag even iets toevoegen aan dit topic voor mensen die eventueel met hetzelfde probleem kampen. Ik heb namelijk ondertussen al contact gehad met bedrijven in en rond Antwerpen die op zoek waren naar programmeurs en het was vrijwel altijd hetzelfde verhaaltje.

De contactpersonen die ik sprak zeiden vrijwel altijd dat hun meer waarde hechten aan je ervaring en vaktechnische kennis als effectief dat papiertje in je pocket hebben. Ze raadde mij wel zeker aan het toch te halen gewoon uit principe maar voor hun ben ik welkom als ik voldoende tijd heb want dan ben ik fulltime inzetbaar. Daarnaast hebben ze wel graag dat ik een rijbewijs in bezit heb omdat ik van klant tot klant moet rijden, iets waar ik binnenkort mee van plan ben te gaan starten. Het is nu wel zo, er zijn werkelijk bedrijven dat wel meer waarde hechten aan dat diploma. Maar dat verschilt echt enorm hier blijkbaar.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Weer een slapeloze nacht, school/werk/thuis situatie.. Taryza Loopbaanvragen 5 28 augustus 2020 15:30
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Onzeker over carrièreswitch naar de ICT hoeverder Loopbaanvragen 8 1 maart 2013 14:49
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Competenties deeltijd hbo-opleiding ontwikkelen, die in mijn baan niet terugkomen LuckyBet Je competenties ontwikkelen 35 12 juni 2011 17:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon