Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 januari 2013, 23:37
miriam159 miriam159 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 2
miriam159 is on a distinguished road
Standaard Afsluitingszin sollicitatiebrief

Hallo,

Ik ben nu al een tijdje bezig met spontaan te solliciteren voor bepaalde functies omdat mijn huidige job niet volledig mijn ding is. Telkens als ik een sollicitatiebrief af heb, struikel ik elke keer weer over de afsluitzin.

Zelf ben ik al even het internet afgeschuimd en allerhande informatie tegengekomen. De ene website over formele taal spreekt over 'hoogachtend' als te formeel taalgebruik. Op een andere website vind ik dan een discussie terug over het verschil tussen de afsluiting 'Met vriendelijke groeten' of 'met vriendelijke groet'.

Ik weet dat het maar meningen zijn. Toch lijkt het mij een belangrijk iets, die afsluitzin. Dus had ik graag even bij jullie gepolst hoe jullie zelf ervaren of denken dat je een sollicitatiebrief moet afsluiten? Wat is de correcte manier?

Alvast bedankt voor jullie tijd

Met vriendelijke groeten/Met vriendelijke groet/Hoogachtend/Vriendelijke groet/Vriendelijke groeten/Tot ziens/....
Miriam
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2013, 12:20
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als je niet op een vacature bij een advocatenkantoor schrijft, is 'Met vriendelijke groet' een prima afsluiting. Hoogachtend is echt ontzettend formeel en niet meer van deze tijd. Varianten op 'Met vriendelijke groet' vind ik niet zo gepast. Goed te gebruiken in een mail naar een collega, maar niet in een sollicitatiebrief. Als je 'Met vriendelijke groet' gebruikt, zit je altijd goed.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2013, 16:08
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Hallo Marieke,

Nu ben ik wel nieuwsgierig, hoor. Wat is je tip voor een afsluitende zin als je wèl bij een advocatenkantoor solliciteert?
__________________
Vriendelijke groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2013, 17:01
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ga zelf altijd voor: met vriendelijke groet
Dit staat vriendelijk en algemeen
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 januari 2013, 17:38
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Nu ben ik wel nieuwsgierig, hoor. Wat is je tip voor een afsluitende zin als je wèl bij een advocatenkantoor solliciteert?
'Hoogachtend' is in de advocatuur een normale afsluiter. Daar hechten ze - meer dan in andere beroepsgroepen - nog veel waarde aan zeer formeel taalgebruik. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen en zijn er kantoren waar niet moeilijk gedaan wordt over 'Met vriendelijke groet', maar dat is aan de sollicitant om dit uit te zoeken .
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2013, 20:50
miriam159 miriam159 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 januari 2013
Berichten: 2
miriam159 is on a distinguished road
Standaard

Ok heel erg bedankt voor jullie reacties!
Mij leek het ook het meest aangewezen om 'met vriendelijke groet' te gebruiken maar ben blij met jullie bevestiging.

Als in de advocatuur 'hoogachtend' gebruikt wordt dan lijkt het me logisch dat er nog sectoren zijn waar deze afsluiter beter zou passen?

Ja, ok het is aan de sollicitant om uit te zoeken welke afsluitzin je moet gebruiken maar hoe kom je zoiets te weten? En vooral wanneer het nog niet te laat is, voor je sollicitatiebrief verzonden is dus
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 januari 2013, 22:44
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Ja, ok het is aan de sollicitant om uit te zoeken welke afsluitzin je moet gebruiken maar hoe kom je zoiets te weten? En vooral wanneer het nog niet te laat is, voor je sollicitatiebrief verzonden is dus
Mijn antwoord had specifiek betrekking op de advocatuur. Als je gaat solliciteren bij een bepaald advocatenkantoor is het verstandig om te achterhalen welke 'tone of voice' op prijs wordt gesteld.

Buiten de advocatuur kun je doorgaans prima volstaan met 'Met vriendelijke groet'. Het zit hem natuurlijk niet alleen in de afsluitende zin, ook je aanhef en de toon van je brief moet passen bij de organisatie waar je solliciteert. Wanneer je solliciteert bij een reclamebureau kun je een iets lossere en creatievere stijl hanteren dan wanneer je solliciteert op een functie bij een chique vastgoedkantoor (om maar even een voorbeeld te noemen). Met je brief wil je natuurlijk in de smaak vallen en daarom is het belangrijk om te weten of je formeel of informeel moet schrijven. Om erachter te komen wat het bedrijf op prijs stelt, kun je de vacaturetekst lezen en de website bekijken. Zijn deze formeel van toon of juist losjes geschreven? Het is natuurlijk nog fijner als je mensen kent die bij het bedrijf werken. Zij kunnen je wat meer vertellen over de bedrijfscultuur en je adviseren welke schrijfstijl te hanteren.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 januari 2013, 15:04
hvandijk hvandijk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 januari 2013
Berichten: 9
hvandijk is on a distinguished road
Standaard

Bij elke sollicitatie sluit ik af met vriendelijke groet, maar voor een advocatenkantoor zou ik toch hoogachtend gebruiken om mee af te sluiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
afsluitzin, groet

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatiebrief medewerker F&C LennartL Sollicitatiebrief en cv 3 7 januari 2012 20:04
Sollicitatiebrief junior stylist. Wie helpt? stylist in de dop Sollicitatiebrief en cv 5 3 maart 2009 11:23
Hoe verstuur ik een sollicitatiebrief via e-mail? Andres Sollicitatiebrief en cv 10 8 december 2008 16:51
Sollicitatiebrief via e-mail Sharrol Sollicitatiebrief en cv 4 12 maart 2008 10:05
Bespreek jouw sollicitatiebrief of cv in dit forum - Hoe werkt het? forumbeheerder Sollicitatiebrief en cv 0 11 augustus 2005 17:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon