Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 januari 2013, 16:44
RonaldB RonaldB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2013
Berichten: 7
RonaldB is on a distinguished road
Standaard Mijn zoon wil treinmachinist worden

Mijn (nu 16 jarige) zoon wil treinmachinist worden.

Voorgeschiedenis:
Mijn schoonvader werkte als onderhouds monteur, eerst bij de NS en later bij de RET - Metro. Als kleine jongen ging mijn zoon af en toe bij hem op het Metro werk kijken. Wanneer een metro gerepareerd was, mocht hij er op het terrein ook een stukje mee rijden. Geweldig vond hij dat, al die meters en knopjes. Ook de verhalen van Opa over zijn tijd bij het spoor, de kamaraadschap. Maar ook over springers en reparaties onder moeilijke omstandigheden. De plek "op de bok", "meester" zijn van die gele joekel, en dat het dan jouw verantwoording is veilig en op tijd......

Na de lagere school, ging mijn zoon naar het VMBO en koos voor SDV, sport, dienstverlening en veiligheid. Dit omdat dienstverlening en veiligheid opleid voor geuniformeerde beroepen in de publike sector. Met zijn cyfers zat hij net op de grens van kader en basis. De schooladviseerde hem basis en dat heeft hij gedaan. Inmiddels zit hij in zijn examen jaar en moet nu naar een vervolg opleiding kijken. Vorig jaar zijn we op een open dag geweest bij het STC die een RAIL opleiding hebben. Maar om hier in te kunnen stromen, heeft hij VMBO kader nodig. Het afgelopen jaar heeft hij een aantal lessen op kaderniveau bijgewoont, oa. wiskunde en engels. Dit ging hem gemakkelijk af. Toch mag hij alleen examen doen op basis niveau.

Dit weekend zijn we naar de opendag van het STC geweest en hebben hem ingeschreven voor de RAIL opleiding. Omdat zijn niveau te laag is, moet hij beoordeeld worden. Hij krijgt een intake gesprek en moet een motivatie briefschrijven waarom hij naar deze opleiding wil.

Het is altijd zijn droom geweest op de bok te komen. In het spoorwegmuseum staat een treinsimulator waar hij zo makkelijk mee 'weg rijdt' - Op een opendag van de RET in Rotterdam heeft hij ook al eens op de METRO simulator gereden. Het lijkt wel een natuurtalent. Zelf zegt hij, als ik die NS simulator in utrecht instap, is het of ik thuis kom.

Maar ja, zet dat als 16 jarig jongen allemaal maar eens in een motivatie brief.........
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 januari 2013, 00:16
Indi Indi is offline
Lid
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Berichten: 18
Indi is on a distinguished road
Standaard

Jammer dat jullie niet eerder hebben gekeken wat nodig de toelatingseisen waren voor de vervolgopleiding, dan had hij vast voor kader willen werken. Scholen gaan tegenwoordig voor een zeker slagingspercentage, niet om het beste uit een kind te halen.

Ik weet niet hoe tegenwoordig het onderwijssysteem in elkaar zit, maar een jaar extra doen om het kaderdiploma te halen, kan dat niet ? Na het basisdiploma nog een jaar het examenjaar van kader ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 januari 2013, 10:50
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Maar ja, zet dat als 16 jarig jongen allemaal maar eens in een motivatie brief.........
Ik zie niet in waarom hij dat niet zou kunnen. Ik zou zeggen: laat hem eens een brief schrijven en post hem vervolgens in het forum. zodat wij feedback kunnen geven. Het gaat erom dat de brieflezer inzicht krijgt in het waarom van de keuze: waarom wil hij zo graag treinmachinist worden, wat trekt hem zo aan in dit beroep? Dat hij als kleine jongen al naar zijn opa ging kijken is een hele mooie binnenkomer en geeft aan dat dit hem al van kinds af aan interesseert (ook al was dit dan in eerste instantie de metro, dat maakt niet uit).
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 januari 2013, 19:58
RonaldB RonaldB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2013
Berichten: 7
RonaldB is on a distinguished road
Standaard Opzet motivatie brief

Geachte commissie.
Het is mijn grootste wens toegelaten te worden tot de Rail opleiding van het STC.
Mijn opa werkte als onderhoudsmonteur bij de NS en later voor het onderhoud van de metrorijtuigen bij de RET te Rotterdam. In de vakanties mocht ik met hem mee naar de werkplaats en daar zag ik de metrostellen zoals passagiers die niet te zien krijgen. Geweldige machines vond ik het.
Op het rangeerterrein mocht ik mee in de cabine, al die hendels, meters en lampjes; fantastisch. Het zicht op de rails en het idee dat die machine achter je, doet wat jij wilt.
Opa vertelde ook vaak over zijn tijd bij de NS. De bijzondere reparaties onder moeilijke omstandigheden, de kameraadschap, over de verschillende rijtuigen en locomotieven. Al snel kende ik de verschillende modellen uit mijn hoofd.
Tijdens een open dag bij de RET mocht ik ook in de metro simulator rijden. Het ging me gemakkelijk af. Ook bezoeken we regelmatig het SpoorwegMuseum in Utrecht. Daar is ook een treinsimulator, waar ik dan altijd in ga.
Rijden met een metro is leuk, maar een trein is pas het echte werk. Dat je verantwoordelijk voor bent om het rijtuig, veilig en op tijd op de plaats van bestemming te krijgen. Het zelfstandige karakter van dit beroep spreekt mij bijzonder aan. Ik ben van nature behoorlijk zelfredzaam, en kan langdurig geconcentreerd zijn.
Mijn belangstelling gaat vooral uit naar personenvervoer. Meer waarde hierbij is dat je er ook verantwoordelijk voor bent dat de passagiers prettig, veilig en op tijd op hun bestemming aan komen.
Dit jaar rond ik mijn VMBO basis opleiding af. Ik had gekozen voor Sport, Veiligheid en Dienstverlening omdat deze opleiding zich o.a. richt op geüniformeerde beroepen. Dit leek mij het beste te passen bij mijn wens treinmachinist te worden, waarin Veiligheid en Dienstverlening een belangrijk aandachtspunt zijn.
Ik hoop dat u mij de gelegenheid geeft de RAIL opleiding te volgen, zodat mijn droombaan binnen bereik komt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 1 februari 2013, 19:31
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Opzet motivatie brief RonaldB

Hallo,

Als ik de motivatiebrief lees zou ik zeggen: NIETS MEER AAN VERANDEREN! Hij is erg duidelijk en vanuit het hart geschreven. Hij doet waar een motivatiebrief voor bedoelt is: op een enthousiaste manier overbrengen waarom ze hem moeten toelaten. Ik ben van beroep Recruiter. Ik mocht willen dat ik dit soort motivaties binnen kreeg, dat maakte mijn beroep een stuk makkelijker

Succes met het nastreven van je droom!

Met vriendelijke groet,
Suzanne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 februari 2013, 21:55
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Het is inderdaad een pakkende brief. Heeft je zoon deze brief helemaal zelf geschreven of heeft hij wel wat hulp gehad?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 februari 2013, 20:49
RonaldB RonaldB is offline
Lid
 
Geregistreerd: 20 januari 2013
Berichten: 7
RonaldB is on a distinguished road
Standaard

We zijn er samen een middag voor gaan zitten en toen hebben we eerst een puntenlijst gemaakt van alles wat er in moest komen.
Toen zijn we gaan na denken over de volgoorde.
Hij heeft toen alles geschreven, maar ik heb er later 'kloppende' zinnen van gemaakt.

Inmiddels heeft hij zijn motivatiegesprek gehad en helaas is hij niet door de selectie.

Zijn inschrijving wordt nu omgezet naar een opleiding op de zelfde school, maar van een lager niveau: logistiek BOL. Na twee jaar heeft hij dan wel het gewenste niveau en kan hij opnieuw proberen tot de rail opleiding toe gelaten te worden.

Aangezien hij pas 16 is, is twee jaar extra leren geen probleem, zijn kans op een vaste baan op het spoor is straks groter omdat hij dan ook volwassener is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 februari 2013, 14:37
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
We zijn er samen een middag voor gaan zitten en toen hebben we eerst een puntenlijst gemaakt van alles wat er in moest komen.
Toen zijn we gaan na denken over de volgoorde.
Hij heeft toen alles geschreven, maar ik heb er later 'kloppende' zinnen van gemaakt.
Hartstikke goed dat jullie hem geholpen hebben met het schrijven van de brief. Ik dacht al wel dat hij wat hulp had gekregen, want sommige zinnen waren wel heel erg volwassen geschreven. Vandaar ook mijn vraag

Jammer dat hij niet door de selectie is, maar hij is inderdaad nog jong. Ik wens hem veel succes toe met zijn BOl-opleiding Logistiek en hopelijk is hij over twee jaar rijp genoeg om aan de railopleiding te kunnen beginnen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
treinmachinist

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Nieuwe toekomst na bedrijfsleider bij een uitzendbureau? GWO Loopbaanvragen 1 8 november 2010 21:18
Sollicitatiebrief reiswereld, wie wil mijn brief beoordelen? martina Sollicitatiebrief en cv 2 19 augustus 2010 10:20
Wie wil mijn sollicitatiebrief voor Assistent-Manager controleren? Inge87 Sollicitatiebrief en cv 8 25 november 2009 21:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon