Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 22 november 2016, 21:11
Ironside Ironside is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2016
Berichten: 6
Ironside is on a distinguished road
Standaard Baan mondeling en per email geaccepteerd

L.S.,

Eind week 45 heb ik mondeling en per email een baan geaccepteerd bij bedrijf X. Lopende sollicitaties en detacheerders heb ik ook nog niet opgezegd.
De startdatum was gisteren, ik ben toen ook begonnen met werken. In de email werden ook de volgende contractuele zaken vermeld:
-Loon
-Bedrijf
-Functie
-Duur tijdelijk contract
-Aanvangstdatum in overleg
-40 uur per week
-24 verlofdagen
Mijn contract heb ik pas vandaag per post gekregen maar nog niet getekend.
Tot nu toe vallen de werkzaamheden tegen.

Eind week 46 kreeg ik een baan aangeboden bij een ander bedrijf, bedrijf Y, dit bedrijf lijkt mij ook veel leuker en ik ben er vandaag na werktijd ook nog geweest op uitnodiging van de eigenaar.

Mijn vraag, kan ik wettelijk gezien onder mijn mondeling en per email toegezegde acceptatie uit bij bedrijf X? Ik heb daar nu dus al 2 dagen gewerkt echter nog geen contract getekend.

Ik hoor graag jullie reacties, alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2016, 09:39
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Ik ga niet in op de fatsoenskant van dit verhaal, maar ik hou het hier even bij het juridische.

Je kunt onmiddellijk overstappen als er een proeftijd is afgesproken. Als die niet in het contract staat, is die er ook niet.
Een andere mogelijk is tussentijds opzeggen. Wanneer er beding in het arbeidscontract staat dat er (wederzijds) tussentijds opgezegd mag worden, kan dat. Als dat er niet in staat, dan zou de werkgever je tegen kunnen houden. Of die dat in de praktijk ook doet is een tweede, maar het kan wel.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 november 2016, 10:13
Ironside Ironside is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2016
Berichten: 6
Ironside is on a distinguished road
Standaard

In het contract wat ik dus nog niet getekend heb (was gisteren bij de post) staat dat er een proeftijd is van 2 maanden. Contract duurt 7 maanden dus er gaat waarschijnlijk een 7-8-8 constructie gevoerd worden. (3 contracten binnen 2 jaar)

In de email werd geen proeftijd vermeld, Ik zit nu dus volgens mij niet vast aan een proeftijd. Ik wil overigens wel gewoon in goed fatsoen bij bedrijf X wegkunnen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2016, 10:25
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ironside Bekijk bericht
Ik zit nu dus volgens mij niet vast aan een proeftijd.
Daar valt over te twisten, maar dat proeftijdbeding maakt het je juist mogelijk om op te zeggen.

Je kunt gewoon zeggen dat de werkgever/baan/functie je tegenvalt en daarom in de proeftijd hebt besloten om weg te gaan. Daar is een proeftijd voor.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 november 2016, 10:53
Ironside Ironside is offline
Lid
 
Geregistreerd: 22 november 2016
Berichten: 6
Ironside is on a distinguished road
Standaard

Dus als ik van de proeftijd gebruik wil maken moet ik dus het contract tekenen en dan ook direct opzeggen? Of kan ik ook gewoon mondeling opzeggen?

In week 45 wist ik al dat ik bij bedrijf X aan de slag kon, alleen het contract had ik nog niet, gisteren pas.

Ik heb dus bewust mijn andere sollicitaties niet stopgezet. Ik heb deze niet stopgezet omdat ik in het verleden eens ben uitgenodigd om te tekenen bij een manager en een HR medewerker. Echter toen ik het kantoor binnenkwam werd er direct gezegd dat het aanbod werd ingetrokken.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 november 2016, 11:33
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Inderdaad, werkgevers zijn ook niet allemaal even loyaal. Je hebt eigenlijk ook wel gelijk om door te blijven zoeken tot er daadwerkelijk een handtekening op papier staat.

Ik zou toch het contract tekenen en gelijk schriftelijk opzeggen. Dan staat alles op papier en is de kans op misverstanden en juridisch gedoe kleiner.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 november 2016, 20:33
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Wat Catbert zegt klopt wel, maar als je zonder te tekenen direct opzegt (zou ik wel schriftelijk doen) kraait er ook geen haan naar.
__________________
René
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 november 2016, 21:00
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Denk het ook, René, maar als je toch schriftelijk opzegt, waarom niet gelijk het contract erbij doen? Is het in één keer helemaal geregeld.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 november 2016, 22:09
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catbert Bekijk bericht
Denk het ook, René, maar als je toch schriftelijk opzegt, waarom niet gelijk het contract erbij doen? Is het in één keer helemaal geregeld.
Omdat je het oneens zou kunnen zijn met bepaalde delen van het contract, terwijl je toch wilt opzeggen in de proeftijd.

Als je wilt opzeggen, zie ik geen reden om je akkoord te verklaren met de hele inhoud van het contract. Wie weet wat daar allemaal in staat.
__________________
René
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 november 2016, 22:27
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Het zal nogmaals zo'n vaart niet lopen. Maar, er staat ondermeer het proeftijd in waar hij gebruik van wil maken. En een proeftijd is alleen rechtsgeldig als het schriftelijk overeen gekomen is. Zonder handtekening is er dus eigenlijk geen proeftijd. Daarom vind ik het veel gevaarlijker om niet te tekenen dan om wel te tekenen.

En als er iets instaat waar je het niet mee eens bent? Hij heeft opgezegd!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Een goede baan maar bevalt niet.. John Loopbaanvragen 1 5 december 2015 18:29
Fulltime baan nodig, hoe bereik ik dat zo snel mogelijk? Evt. opleiding? MeisjeZkt.Oplossing Opleiding kiezen en volgen 2 27 mei 2014 22:18
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 19:41
Moet baan vinden om in Nederland te mogen blijven Alexandra Alle andere carrièreonderwerpen 19 10 december 2008 19:50


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon