Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #11  
Oud 28 september 2007, 16:00
Freek36
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Volhouden.

Wat jij meemaakt maken velen van ons mee, waaronder ik.
Misschien heb je mijn topic "Een droom als Journalist, vast aan MBO..." wel gelezen. Ik weet wat ik wil maar moet er met een omweg naartoe. Dus eerst een MBO opleiding volgen waar je passie niet ligt maar toch moet halen..

Ik heb me ook vaak onzeker en depri gevoeld over school, maar als je het nou eenmaal accepteert voel je je stukken beter. Een opleiding zegt namelijk ook lang niet altijd wat je later doet.

Een heb ik gehoord dat 80% van personen die een opleiding volgen later NIET werkzaam zijn waarvoor ze ten eerste voor hebben geleerd.

Houd dus vol, dat doe ik ook!
Een komt het goed, dan weet je wat je wil en ga je er met volle passie tegenaan!

Hopelijk voel je je wat beter na mijn reactie!

Freek
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 september 2007, 21:46
mindfield mindfield is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 september 2007
Berichten: 3
mindfield is on a distinguished road
Unhappy Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Ik heb ook al hetzelfde probleem. Ik ben 25 jaar en heb van 1998 t/m 2002 een mbo-4 opleiding Multimedia Vormgeven gedaan. Tijdens mn stage kwam ik er pas achter dat het wel erg slopend is om de hele dag achter een computer te zitten. Ik heb wel mijn opleiding afgemaakt en heb nog t/m 2005 videomontage en camerawerk gedaan.

In 2006 ben ik uitzendwerk gaan doen; ik heb 3 maanden deur aan deur verkoop gedaan, 3 maanden plantsoenendienst, 3 weken renovatiebouw, 1 dag koerier, 3 dagen secretarieel werk, 1 maand La Plaz, 2 weken als magazijnmedewerker..

Nu wilde ik dit jaar aan een HBO-opleiding verpleegkunde beginnen..
Dat zou voor mij DE uitkomst zijn !!! DE oplossing !!! Ik heb me een jaar lang
geörienteerd, testen gedaan, goed nagedacht.. Nu zat ik op school, leuke klas maar begon ik WEER te twijfelen "zie ik mij nu echt in een ziekenhuis werken?" Ook het vele huiswerk wat ik helemaal niet meer gewend was brak
me op !!! "hoe hou ik dit vier jaar vol?" Na drie weken was ik zo depressief dat
ik drie dagen niet naar school ben geweest, achter ben geraakt en maar gestopt ben... Ik had echt zo sterk het vermoeden dat ik het niet vol zou houden..

Ik herken me echt in het bovenstaande.. Ik voel me heel verantwoordelijk, ben perfectionistisch en misschien toch wel snel op dingen uitgekeken.


Ik doe sinds 2001 werk als fotograaf, maar dit is seizoenswerk !!! Ik ben dat
altijd tussendoor blijven doen omdat ik het zo leuk vind !!! Je kunt me er echt
voor wakker maken !!! Nu heb ik dit ook de hele zomer gedaan en dit zou ik de rest van mn leven willen blijven doen... Maar het betaald heel slecht en het werk is slechts van maart t/m oktober.. Nu moet ik dus WEER iets zoeken !!!! En ik weet niet wat... Ik ben al 2 jaar aan het tobben en ik ben het echt ZAT !!! Ik zie me al helemaal in de goot liggen, zonder vriendin en helemaal alleen.. Ik zie het echt niet meer zitten !!! Ik wordt er soms zelfs suïcidaal van !!! Wat moet ik nou ????
Met citaat reageren
  #13  
Oud 30 september 2007, 20:11
MegaTrife MegaTrife is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 30 september 2007
Berichten: 1
MegaTrife is on a distinguished road
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Ik heb ook hetzelfde probleem.

Ben 2 jaar terug gestart met de opleiding American Studies. Het zelfstandige studentenleven en de zware universitaire studie overdonderden mij een beetje waardoor ik achterop raakte en in de put kwam te zitten en hier maar mee gestopt ben.

Daarna heb ik een tijdje gewerkt.

Vervolgens ben ik aan de Lerarenopleiding Engels begonnen (op aanraden van mijn moeder, ik had geen idee wat ik wilde doen, maar Engels ligt me wel) maar ik ben er achter gekomen dat dit ook niks voor mij is. Het vervelende is dat het tweede jaar net is begonnen en ik dus weer een aantal boeken aangeschaft heb maar ik ben er vrijwel zeker van dat ik hier ook weer mee ga stoppen.

Ik heb gewoon echt geen idee van wat ik later wil worden of wat ik nu weer moet gaan studeren. Ik word er een beetje hopeloos van zoals mindfield ook zegt, voel me er echt klote door en ook schuldig tegenover mijn ouders.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 1 oktober 2007, 09:56
Flezh Flezh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 4
Flezh is on a distinguished road
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Zijn er ook mensen die zich hier dood voor schamen? Ik voel me echt klote dat ik zometeen op mijn 20e/21e een nieuwe opleiding moet gaan volgen. Terwijl er zo veel mensen zijn die dan hun mbo afronden.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 1 oktober 2007, 12:06
Flezh Flezh is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2007
Berichten: 4
Flezh is on a distinguished road
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Waar dit aan ligt? Je bent jong en weet nog niet waar je interesses allemaal liggen, welke opleidingen er allemaal zijn of welke beroepen je allemaal kunt uitoefenen. http://keuzetest.carrieretijger.nl/. Maar beperk je niet tot één test. Juist meerdere testen doorlopen zorgt ervoor dat je echt ontdekt wat er allemaal te koop is.
Nou ja ben nu inmiddels al 20, maar weet inderdaad nog niet waar al mijn interesses etc. liggen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 oktober 2007, 15:20
Makelaartje
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flezh Bekijk bericht
Hehe same here. Na de mavo heb ik anderhalf jaar Multimedia vormgeving gedaan. Wij waren de eerste 'proefdieren' van deze opleiding. Ik was destijds ook 16 dus niet vreemd dat ik er toen mee stopte(heb er soms achteraf wel spijt van). Hierna half jaar herorientatietraject gedaan. Hierna op mijn 18e begonnen aan Fotonica. Was ook niet echt wat ik wilde bleek, en ook de begeleiding op de school was niks. Hier dus ook na 3 maanden mee gestopt. Uit wanhoop mezelf maar op ict gestort(kwam er bij mij bij testen ook regelmatig uit.)

Zit er nu ong. 1 jaar op en loop nu stage, maar is ook echt niet wat ik wil
Mijn vader zei altijd, "je maakt af waar je aan begint". Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je met deze instelling ver kunt komen.

Ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding Makelaardij o.g. en ik heb twijfels of ik verder wil komen in de makelaardij. Maar ik ben vastberaden om mijn opleiding af te maken, want dan heb ik tenminste mijn HBO diploma, en kan ik werk gaan zoeken.

Het is zonde om een opleiding af te kappen waar je al flink wat tijd in gestoken hebt.

De hele tijd switchen van opleiding is funest voor je. Een goede vriend van mij heeft de opleiding electrotechniek gevolgd, maar na een aantal maanden bleek dat hij het niet leuk vond en dat het "toch niet echt bij hem past".

Nadat hij gestopt was met de opleiding, ging hij 2 jaar werken als vakkenvuller. Mij leek het echter verstandiger voor hem om op korte termijn een andere opleiding te kiezen, zodat hij in dat leer ritme blijft.

Na 2 jaar als vakkenvuller gedient te hebben, besloot hij een poging te wagen op de opleiding civiele techniek. Maar nu heeft hij weer zijn twijfels of hij hiermee door wil gaan. Mijn advies wederom is om deze opleiding af te maken zodat hij in ieder geval een HBO diploma in handen heeft. Waarmee hij vervolgens werk kan zoeken.

Kortom, maak gewoon af waar je aan begonnen bent. Misschien heb je het er heel moeilijk mee om het af te maken, maar als je uiteindelijk je HBO diploma in ontvangst mag nemen dan weet je weer waar je het voor gedaan hebt.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 14 november 2007, 13:09
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aapjuh Bekijk bericht
Hallo

Ik ben op zoek naar mensen die het zelfde probleem ondervinden. Ik hoop dat ik in contact kan komen met deze mensen en er eens over kan praten.

Nu zul je afvragen wat is het probleem dan...nou hier komt ie!

Na mijn basisschool periode heb ik nooit problemen gehad met het kiezen van de middelbareschool waar ik naar toe wilde. Ik heb op deze middelbareschool toen 4 jaar de Mavo gevolgd en met succes afgerond. Na de Mavo is het allemaal begonnen. Ik had echt geen idee wat voor een opleiding ik wilde gaan volgen. Vandaar dat ik koos voor de Havo. Door mijn eigen stommiteiten bleef ik zitten. Dit wilde ik niet, omdat ik dan bij mensen in de klas kwam die 3 jaar jonger waren en toen vond ik dat nog belangrijk. Ik heb toen de keuze gemaakt om SPW (MBO) te gaan doen. Dit heb ik een jaar volgehouden. De opleiding was vreselijk slecht georganiseerd en dit was helemaal niet wat ik graag had willen doen. Na een jaar ben ik er dan ook mee gestopt. Kan gebeuren natuurlijk. Daarna ben ik begonnen met de opleiding infratechniek (MBO). Iets heel anders, maar daar ligt mijn interesse ook. Deze opleiding had 2 jaar theorie en pas in het derde jaar stage. Helaas kwam ik er in de stage achter dat dit niet de praktijk was waar ik later in wilde werken. Dus hier ook maar mee gestopt na 2,5 jaar. Ik heb toen een half jaar gewerkt, alles op een rijtje gezet, gepraat met mijn ouders enz. Ik heb toen een 21+ toets gedaan om toegelaten te worden tot de Pabo. Want dat was wel wat ik wilde dacht ik. Ik werd toegelaten. Ik heb de Pabo 2,5 jaar gevolgd. Ik heb nu een half jaar pauze genomen van de studie vanwege vervelende familieomstandigheden. Na de zomer zou ik weer gaan beginnen. Maar nu begint de twijfel weer toe te slaan. Wil ik wel voor de klas staan straks? Wat is mijn motivatie om de Pabo af te maken? Ik word er gewoon helemaal gek van. Ook heb ik een hele leuke nieuwe studie gevonden (pedagogische wetenschappen) dat maakt het alleen maar moeilijker om door te zetten en de Pabo af te maken. In totaal zou ik namelijk nu nog ongeveer 2 jaar Pabo moeten volgen.

Volgens mij heeft het bij mij vooral te maken met te snel een keuze maken van studie, onzekerheid, faalangst, perfectionisme.



Wie herkent iets van mijn problemen en zou daar eens ervaringen over uit willen wisselen? Misschien heb je maar 1 keer gewisseld van opleiding, het maakt allemaal niet uit.

Groetjes Aapjuh
he aapjuh,

ik herken me zelf er zonder meer in.
ben nu 24, heb ook van alles gedaan
en ook niet helemaal tevreden waar ik nu zit
(commerciele economie)
je kunt me mailen op pascalmundial@live.nl

ik hoor graag van je!

groetjes, pascal.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 8 januari 2008, 17:27
tessaj84 tessaj84 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 8 januari 2008
Berichten: 1
tessaj84 is on a distinguished road
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flezh Bekijk bericht
Zijn er ook mensen die zich hier dood voor schamen? Ik voel me echt klote dat ik zometeen op mijn 20e/21e een nieuwe opleiding moet gaan volgen. Terwijl er zo veel mensen zijn die dan hun mbo afronden.

beste mensen,

Ik heb hetzelfde probleem waardoor je steeds onzekerder wordt van je keuzes.
Ik ben inmiddels 23 en hoop voor de zomer of in september mijn mbo diploma onderwijsassistent af te ronden. Ik wil niet met deze opleiding gaan werken want ik wil graag verder studeren op het hbo of universiteit.
Toen ik klaar was met de mavo heb ik een jaar havo geprobeerd. Helaas lukte dit niet want ik vond wiskunde te moeilijk en ik wat ik dan wel wilde, namelijk grafisch vormgeven op het grafisch lyceum, dat is een vierjarige mbo opleiding.
Na een jaar besloot ik dat dit toch niet iets was voor mij,het vele computerwerk stond me tegen en ik wilde later niet steeds achter een computer werken. Ik heb toen een jaar geen opleiding gevolgd en een beetje gewerkt als voedingsassistente in het ziekenhuis. Ik wilde iets met mensen, iets met kinderen misschien.
Ik koos voor de opleiding onderwijsassistent.
In het eerste jaar dacht ik alweer: wat doe ik hier? is dit wel iets voor mij? Maar ik dacht ik wil nu niet weer stoppen en weer iets anders gaan zoeken.
De opleiding onderwijsassistent kun je in 3 jaar afronden maar helaas doordat de stages me erg zwaar vielen en ik gedemotiveerd was zit ik er nu nog op.
Ze werken met het natuurlijk leren en daardoor is het supervaag of ik het nu wel binnen een half jaar haal.
Ik baal hier heel erg van, ik moet er niet aan denken om dan in totaal 4,5 jaar op een opleiding te zitten die 3 jaar duurt! Bovendien moet ik al die tijd onbetaalde stage lopen van 3 dagen in de week! dat hou je dus niet lang vol op die manier. Ik hoop echt dat het einde snel in zicht is en dat ik dan eindelijk een andere keuze kan maken. Ik vind het ook jammer dat ik al 24 ben als ik een hbo kan beginnen. Nou maakt dat op universiteit wel wat minder uit denk ik, want daar zijn wel meer mensen wat ouder. Maar op hbo ligt dat denk ik wel anders. Als iemand ook studiekeuze problemen heeft laat het me dan weten.

tessie
Met citaat reageren
  #19  
Oud 16 januari 2008, 22:43
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Cool Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

hai mensen,


erger is dan dat ik 3 jaar 1e jaars mer hbo heb gedaan. 1 keer op een hes en 2 keer op hva. Maar omdat ik beide keren bsa heb gekregen.. (veel mensen om mij heen feesten alleen en was net getrouwd etc.)


Vreet het mij op. Ik wil echt graag een hbo opleiding halen ook voor mijn carriere wat niet meer is gelukt sinds mijn falen.

Ik voel me ook ongelukkig en een loser omdat overal opleiding voor word gevraagd en ben nou al 28.

DUS JULLIE zijn nog jonkies in mijn ogen. Ik weet ook niet eens welke opleiding ik wil kiezen. Ben te onzeker, faalangstig.......en te streng voor mezelf.

Maar het stomme is dat iedereen vraagt of ik mij opleiding heb behaald en iedereen zeurt erom.

help!! ik voel me wel k**
Met citaat reageren
  #20  
Oud 17 januari 2008, 18:29
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Mensen gezocht met het zelfde probleem

Hoi,

Heb hier ook zo'n zelfde probeem. Ben in 4 vwo N&G (gekozen omdat ik geneeskunde wilde doen) blijven zitten omdat ik een jaar had waarin ik totaal geen zin had om te leren en iets te doen. Ben toen uit gemakszucht havo gaan doen.

Daarna had ik geen idee wat ik wilde doen. Heb een aantal weken bedrijfseconomie gedaan...bleek niet mijn ding. Daarna een aantal maanden Lerarenopleiding economie gedaan...ben ik nu ook mee gestopt.

Ik heb nu totaal geen idee meer wat ik moet gaan doen en wat ik leuk zou vinden. Dacht misschien aan verpleegkunde. Weet alleen niet of ik dat nu op MBO of HBO niveau moet gaan doen. Schijnt namelijk dat het verschil in de praktijk namelijk nauwelijks te merken is. Ben wel bang dat dit weer niet is wat ik wil en er straks weer mee stop.

je bent dus niet de enige die het allemaal neit meer weet
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39
HBO --> Leraar Spaans 2e graad Docent Opleiding kiezen en volgen 0 25 januari 2006 15:00


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon