Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 13 juli 2009, 17:50
arianna arianna is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 juli 2009
Berichten: 1
arianna is on a distinguished road
Unhappy Bore en burn-out van mijn werk; tips?

Dag, ik heb zo'n ontzettende burn en inmiddels bore out van mn werk dat ik zwaar depressief ben. Ik ben hoog opgeleid, werk in financial control, maar heb nu inmiddels de derde baan waar niets te doen is behalve papieren tijgers schrijven. Ik kan die energie dan ook niet meer opbrengen. Punt is dat ik duidelijk niet op mn plek ben in control als t niet in een hectische omgeving is waar je geleefd wordt. Nu is t alleen maar een paar cijfers bekijken, waar niemand iets met je commentaar doet. Ik wil weg uit deze deprimerende omgeving, maar zit met een torenhoge hypotheek. en ben inmiddels alleenstaand. Verhuizen durf ik zo ook niet 123 omdat dit huis me nog enige levensvreugde geeft en ik de stress niet aandurf nu. Psycholoog zie ik ook al. Ik overweeg nu een andere baan te zoeken voor 1 dag in de week, ergens onder de mensen, in de buitenlucht ofzo, zodat ik enige houvast heb om me aan op te trekken. Het kan geen vrijwilligerswerk zijn want dan kan ik mn hypotheek niet meer betalen. Zijn er mensen die desondanks tips hebben of dezelfde situatie hebben meegemaakt? Ik weet niet waar ik moet beginnen om t iets te verbeteren namelijk want raak soms verlamd door een soort paniek/angst, doe al de nodige clubjes et cetera.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 juli 2009, 19:39
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: tips

Hallo arianna,

Ik zit met zelfde probleem. Ook ik kom uit financial control. Ik mag zelf geeneens commentaar geven. Want dan ben ik te kritisch, te wantrouwig etc. Ik heb toen zelf initiaf genomen om budgethouders te ondersteunen/helpen omdat ze niet in control zijn. Is ook door CFO vastgesteld. En de CFO heeft hun e.e.a. opgelegd wat ze niet kunnen. Heb toen hun aangeboden om te helpen omdat ze zeer gestress zijn. Helaas zonder resultaat. Wat de controller bemoei zich overal mee wordt gezegd. Terwijl ik ze alleen probeer te helpen. Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben toen gaan studeren en tijdens mijn werk hou ik me bezig met mij studie. En kijk rond voor andere functie. Want de dynamiek mis ik ook. We zitten qua werkgebied in een luxe positie. Maar probleem is dat je dan steeds bij verkeerde organisaties terecht komt. Mijn probleem hoe kom ik erachter wat/hoe cultuur is van organisatie? Vaak vraag ik tijdens gesprek naar cultuur. Helaas heb ik tot nu toe nooit de waarheid te horen gekregen. Tijdens gesprekken merk ik ook dat ik overgekwalificeerd ben en dan wijze me af. En steeds van werkgever veranderen staat ook niet goed op mij CV. Krijg daar regelmatig conmmentaar op. Ook word ik vaak afwezen omdat ze bang zij dat ik ze snel zal verlaten.

Mijn advies is gewoon in je brief schrijven dat je opzoek ben naar een dynamische omgeving waar je goed aan het werk wordt gezet en je capaciteit/competentie optimaal kan inzetten/benutten. Heb vorige week en vandaag een gesprek gehad en het werkt goed. Ben naar tweede ronde van gesprek.

Ik wens je heel veel geluk.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juli 2009, 10:51
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: tips

Ga bij de grote 4 werken in de internationale controlepraktijk. Dan heb je genoeg uitdaging.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 juli 2009, 20:09
Lisetteke Lisetteke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2009
Berichten: 6
Lisetteke is on a distinguished road
Standaard Re: Bore en burn-out van mijn werk; tips?

Hoi Arianna,

heel sterk dat je op alle manier hulp zoekt en dat je ook kan benoemen wat er nu mis is met je. je bent al een eind op de goede weg.
maar zorgt dat je asjeblieft geen medicijnen ervoor gaat slikken, die heb ik het alleen maar erger zien maken.

maar je bent niet alleen, in elk gezond (arbeids) leven gebeurd dit wel eens. zo leer je je jezelf en je grenzen kennen.

er is hier vaak meer aan de hand dan alleen dat de werkgever een cultuur heeft waar jij je niet lekker bij voelt. waarschijnlijk een opeenstapeling van dingen die je niet bevallen en waar je mogelijk geen invloed op had. je geeft aan bang te zijn steeds dat soort werkgever uit te kiezen. schrijf dan eens vanuit je hart op wat je in een baan, dagelijks werk, team, afdeling echt zoekt. en check bij solliciatie de werkgever hier scherp op.
ik ken zelf ook die verleiding. een topbaan, al weet ik dat het een burocratische organisatie is en ik dat niks vind. wil ik toch solliciteren maar kan ik dat beter niet doen...

zoek een werkgever met een divers werkveld-meerdere werkvelden. cultuur is soms per afdeling verschillend en intern wisselen is vaak makkelijker en minder storend op je cv als het snel achter elkaar gebeurd.

motiveer de stap terug in je brief op een positieve manier. na jaren met veel plezier xxxx werk gedaan te hebben wil ik graag terug naar meer praktijk (of iets dergelijks formuleren). desnoods haal je hierbij goede ervaringen uit je eerste baan of stages naar voren.
of mijn huidige werk geeft veel voldoening maar biedt niet de optie op die en die ontplooiing. die en die dingen heb ik voorheen met veel plezier gedaan, ik barst van de energie en honger om hiermee aan de slag te gaan..
soms helpt het om het op te schrijven zoals je het aan een vriend zou vertellen.

je loopt bij een psycholoog. wat is de insteek van de therapie?
als je die niet weet, vraag het aan de therapeut. want dat is heel belangrijk, en besef dat jij hier de baas over bent.
moet je woede van je afpraten, zelf vertrouwen opbouwen, ontdekken waarom je zo weinig energie hebt, alles in je hoofd op een rijtje krijgen, weet je dat je met iets van vroeger moet afrekenen maar heb je het altijd weggedrukt en steekt het op nu je door je werk wat ´verzwakt´ bent?
en bedenk bij de laatste, is het noodzakelijk om dat te verwerken voor je verder kunt? dat hoeft namelijk niet altijd perse.

is het cognitieve therapie? daar heb ik goede ervaring mee. niet dat gegraaf in je verleden en familie. maar hele simpele dagelijkse dingen waar je tegenaan loopt en daar een frisse kijk op en als je eraan toebent, een huiswerkopdracht. zodat je echt aan jezelf kunt bouwen. stapje voor stapje
bijv. ik heb het gevoel dat ze me niet mogen op het werk.
tegenvraag: er werkt 100 man, vind jij ze allemaal leuk? noem er eens 5 waar je niet mee zou willen werken. dat kan iedereen, dat is menselijk. dus jij zult bij sommige mensen ook in dat rijtje staan. je kan nou eenmaal niet door iedereen aardig gevonden worden. er zijn zoveel verschillende type mensen. dus laat die gedachte los.
Zo kan je stap voor stap alle kleine dingen op het werk die jou ongelukkig maken een plaats geven.

er zijn vragenlijsten om je stress te meten, heb jij die ook ingevuld? uit de vragenlijst leerde ik veel, dingen die ik voelde maar niet kon benoemen stonden daar als vraag geformuleerd. fijn als je iets ten minste onder woorden kunt brengen.

je hoofd moet leeg. schrijf voor jezelf eens hardop op dat je besluit dat je een andere baan gaat zoeken. en wat jij zoekt in een nieuwe baan: klein familiebedrijf, jonge mensen, ervaren mensen, meer klantcontact, externe contacten, veel cursus-congres-persoonlijke ontwikkeling?, multinational, overheid, non-profit.
en maak het plaatje af met je priveleven. wil je een nieuwe hobby? contact met oude vrienden herstellen, verre reizen.
Als je het benoemd hebt, blijft het niet in je hoofd rondcirkelen )geeft onrust)
en heb je weer een duidelijk doel waar je naar toe moet werken.
je zult zien, dat geeft langzaam weer een beetje positieve energie.
en bedenk dat het niet in een dag zal gaan, hoeft te gaan. doe het in je eigen tempo, maar jaag jezelf wel aan waar nodig. en af en toe een terugval hoort erbij. als je daarna maar weer opkrabbelt.

je hebt niet morgen een nieuwe baan, dus moet je het nog even volhouden op je oude plek. kan je niet iets leuks naar je toetrekken? als het niet op werkgebied met een project kan, zoek het eens op een andere manier:
begeleiden stagair, zorgen voor dat presentje voor die zieke collega, activiteit van de personeelsvereniging organiseren. artikel schrijven voor het personeelsblad. kleine dingen waar je weer energie van krijgt? soms heeft de werkgever de mogelijkheid stage of een project bij een andere afdeling te doen. informeer eens bij personeelszaken naar de mogelijkheden. of dat je intern je kennis aan een ander team wilt leren.
of, als je genoeg energie hebt, leuke cursus of activiteit, op vakgebied of hobby. ga eens een lange wandeling maken, even frisse lucht en je hoofd leeg.

en tot slot. zo´n diep dal belooft altijd een mooie bergtop. in je leven ontwikkel je je. soms gaat dat jaar na jaar lekker z´n gangetje en soms maak je ineens een sprong in ontwikkeling en karakter. je zit nu in zo´n fase. blijf vechten en je hebt straks een baan waar wij jaloers op zijn en weer genoeg levenslust en plezier.

succes en geef niet op!

gr

lisette
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juli 2009, 09:51
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Bore en burn-out van mijn werk; tips?

Beste Arianna,

Je verhaal is heel herkenbaar. Ik heb ook meermaals mijn ontslag gegeven omdat ik het niet meer zag zitten. Ik dacht altijd iets te hebben als een burn-out, maar toch niet helemaal. Gisteren in de libelle (of all places) las ik voor de eerste keer de term bore-out, en dat beschrijft precies wat ik had.
Ik heb nu een heel leuke baan in Utrecht, en wij zoeken nog goede financiele mensen (vakgebied zorgsector).
Dus mocht je interesse hebben (ik weet niet waar je woont), geef dan maar even een berichtje hier, dan mail ik je de gegevens door.
gr,
An
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 juli 2009, 12:05
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: Bore en burn-out van mijn werk; tips?

Citaat:
Ik ben hoog opgeleid, werk in financial control, maar heb nu inmiddels de derde baan waar niets te doen is behalve papieren tijgers schrijven. Ik kan die energie dan ook niet meer opbrengen. Punt is dat ik duidelijk niet op mn plek ben in control als t niet in een hectische omgeving is waar je geleefd wordt. Nu is t alleen maar een paar cijfers bekijken, waar niemand iets met je commentaar doet.
Vervelend om te horen dat je niet goed op je plek zit. Volgens mij is de kernvraag de volgende: Past het beroep financial controler jou niet (meer), pas jij niet bij het bedrijf, of mis je de adviesvaardigheid om de papieren tijgers te leven te wekken?

Het hoeft niet te maken met jou, maar waarom doet niemand iets met je commentaar? En als ze dat wel doen, vind je het dan wel een leuke baan? Het lijkt me een lastige vraag, zeker nu je last van burn-out hebt. Ik hoop dat het misschien een invalshoek is waar je wat mee kunt.

Succes, sterkte en beterschap!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 augustus 2009, 15:49
jvs jvs is offline
Lid
 
Geregistreerd: 5 augustus 2009
Berichten: 19
jvs is on a distinguished road
Standaard Re: Bore en burn-out van mijn werk; tips?

Hi Arianna,

Een burnout is een onontkenbaar feit dat iets belangrijks in je leven niet werkt. Neem daarom de tijd om over je doelen en dromen na te denken. Misschien verwaarloos je iets wat belangrijk is voor jou.

Misschien had je die torrenhoge hypotheek vroeger beter niet aangegaan of toch niet samen met je huidige baan.

Om het even spiritueel te zeggen:

We lijden allemaal een leven en moeten dingen leren en ervaringen opdoen tijdens het leven. Je maakt dus eigenlijk nooit fouten, je doet ervaring op. Soms moeten we eerst leren wat 'duisternis' is alvorens we echt weten wat 'licht' is.

Wat je in ieder geval nu al geleerd hebt is dat je huidige baan het absoluut NIET is. De volgende stap is leren wat het WEL is.

Zie jezelf niet noodzakelijk als slachtoffer... het als een KANS om te ontdekken en te leren wat je echt gelukkig maakt zodat je je leven kan bijsturen.

Hopelijk kan je hier wat mee.

Groeten,
__________________
Johan Van Steen
www.zen-op-kantoor.net
Met citaat reageren
  #8  
Oud 4 mei 2011, 11:54
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoi Arianna,
Poeh een burn- en nu bore-out. Dat is heftig. Mijn schoonzusje zat een tijdje geleden in dezelfde positie als jij. Ze wist niet meer wat ze moest doen en het duurde wel even voordat ze weer lekker in haar vel zat. Gelukkig gaat het nu stukken beter met haar. Ze is bij een psycholoog geweest, maar vond dit toch best eng. Uiteindelijk heeft een online training gevolgd ter ondersteuning, dat heeft haar erg goed gedaan!

Veel sterkte!
Roos
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bore out, depressief, hypotheek

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
HBO toegepaste Psychologie Jurgen22 Opleiding kiezen en volgen 14 4 november 2009 10:25
Sollicitatiebrief coördinator onderwijsorganisatie, feedback gevraagd Pinkie Sollicitatiebrief en cv 6 16 februari 2009 21:39
van mijn passie mijn werk maken, een reëel plan? Amber9 Loopbaanvragen 3 11 juli 2008 11:37
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Sollicitatie-bijstand Financial Controller berbo Sollicitatiebrief en cv 8 25 februari 2007 00:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon