Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 januari 2015, 18:26
an3io an3io is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2015
Berichten: 5
an3io is on a distinguished road
Standaard Graag feedback op sollicitatiebrief

Beste Tijgers,

Ik hoop met jullie hulp de ideale baan vinden.

Deze is de vacature die ik voor ogen heb:
________________________________________
De grootste producent van windenergie in Nederland zoekt een projectmedewerker (starter) voor Windunie Development (m/v)



Wie zoeken wij?
Wij zoeken een ondernemende teamspeler die als junior projectmedewerker .... Development komt versterken.

Je ondersteunt projectleiders bij het verlenen van adviezen en het begeleiden van projecten. Bij goed functioneren kun je doorgroeien en steeds meer verantwoordelijkheden krijgen binnen projecten. Je bent mede verantwoordelijk voor onze .... uitstraling en kwaliteit van onze dienstverlening. Je werkt aan projecten waar .... als adviseur en vaak ook aandeelhouder bij betrokken is. Je opdrachtgevers zijn agrariërs of lokale duurzame energiegroepen met wie je nauwe contacten onderhoudt en die je van advies voorziet. Kortom: Greenfield Development, van haalbaarheidsstudie tot Financial Close. Je onderhoudt in je projecten bovendien contacten met overheden, burgers die in de buurt van een project wonen maar ook leveranciers van windturbines en dienstverleners.

Wat moet je meebrengen?
Je hebt een academische technische, bedrijfskundige of bestuurskundige opleiding afgerond, staat stevig in je schoenen en wilt graag leren van je collega’s en de projecten. Ook ben je commercieel vaardig. Onze ideale kandidaat beschikt over:
affiniteit met grootschalige multidisciplinaire projecten in de openbare ruimte;
kennis van wet- en regelgeving van de overheid rondom (duurzame) energie en realisatie van grootschalige installaties;
kennis van netinpassing en contractering van windturbine-projecten;
kennis hoe business cases en projectfinanciering worden opgebouwd;
affiniteit met rekenmodellen (handig met Excel);
affiniteit met windenergie en de werkzaamheden zoals bij Windunie;
rijbewijs en eigen vervoer.

Welke eigenschappen heb je?
Je bent een positieve en enthousiaste teamspeler met een goed ontwikkeld vermogen om situationeel te kunnen communiceren. Verder beschik je over doorzettingsvermogen, ben je klantgericht en kun je de grote lijn vasthouden zonder details of informele signalen te negeren. Je gaat flexibel met je werktijden om; onze leden vergaderen immers vaak ’s avonds.
______________________________


en hier is mijn brief :

Solicitatiebrief an3io
Leiden, 6 januari 2015

Geachte mevrouw ....,
Ik ben een duurzame energie ingenieur en heb ervaring als ondernemer, daarom las ik met bijzondere interesse op de website van de Intermediair uw advertentie voor de functie van junior projectmedewerker. Ter aan leiding van onze telefonisch gesprek van vanochtend om 9:30 en door middel van deze brief wil ik graag solliciteren op deze functie binnen .....
Ik zou graag willen werken bij .... omdat ik al sinds mijn jeugd een passie voor duurzame energie heb. Gedurende mijn academische en professionele loopbaan heeft deze passie zich verder ontwikkeld tot de overtuiging dat mijn toekomst op het gebied van duurzame energie ligt. De betrokkenheid van uw bedrijf in de ontwikkeling van de duurzame energie sector binnen Nederland spreekt mij dan ook bijzonder aan. Twee van mijn ambities zijn om bij te dragen aan de verduurzamen van de energie sector en uiteindelijk een wereldspeler te worden op het gebied van duurzame energie. Ik ben er van overtuigd dat ik daarvoor bij .... op de juiste plek ben om deze ambities te kunnen combineren met mijn ondernemende persoonlijkheid.
Ik denk dat ik de juiste persoon voor deze functie ben omdat ik enige ervaring heb kunnen doen als project ontwikkelaar binnen mijn eigen bedrijf Sowasu (Solar Water Supply). Daar ben ik werkzaam geweest bij projecten in het gebied van water zuivering aangedreven op zonne-energie voor ontwikkelingslanden. Bijvoorbeeld, in Ethiopië: In de ene project had ik te maken met de ministerie van water en met de internationale stichting HoAREC&N als financiering partners, terwijl in een andere moest ik een rurale school van advies voorzien om hun drinkwater voorzieningen installaties te verduurzamen. In Nederland mijn commercieel activiteiten horen tot het bezoeken van duurzame energie beurzen en het onderhouden van contacten met partners in de water technologie en zonne-energie sectoren, maar ook ben ik soms in gesprek met overheidsmedewerkers van Agentschap.nl om subsidies te werven. Zulke multidisciplinair activiteiten worden gepland en afgestemd door mij en mijn collega´s binnen het management team van Sowasu. Soms moet ik zelfstandig in mijn eentje de gesprekken uitvoeren en daarna rapporteren aan de rest van de besturingsteam en soms nodigen we partners uit om samenwerkingsinteresses op te weken. Bovendien, ben ik ook vaak bezig met het ontwikkeling van onze business, het opbouwen van verschillende business cases voor verschillende landen en de projectfinanciering daarvan in samenwerking met verschillende partners zoveel openbaar als privé. Binnen de financiering heeft onze eigen start-up enige succes geboekt met de toekenning van de Innovatie Fonds van de Rabobank Westland in februari 2014.
Naast de bovengenoemde commerciële en ondernemende werkzaamheden die waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de werkzaamheden van Windunie, heb ik ook affiniteit met wind energie ontwikkeld tijdens mijn MSc aan de TU Delft. Daar moest ik projecten in groepen uitvoeren over bijvoorbeeld het oprichten van de Tromp Binnen offshore wind park, waar de terugleververgoeding en voorspeld elektriciteit productie werd afgebogen tegen de inrichten-, onderhouds- en netaansluiting kosten van het windpark. Uiteindelijk bleek dat de hele project zou alleen maar rendabel zijn door het toepassen van een enorm subsidie van meer dan de helft van de investeringskosten. Een andere project bestond uit het balanceren van de energie gebruikt van een kleine gemeenschap en de elektriciteit productie van een enkele windturbine. Op deze manier waren er veel opdrachten binnen de duurzame energie MSc over windenergie met vrijwel alle aspecten daarvan, vanaf beleid en subsidie regeling tot techniek en logistiek.
Bovendien heb ik met de ervaringen bij onze start-up een waardevol netwerk in Nederland en in Ethiopië kunnen ontwikkelen binnen de water- en energiesector en in de internationale ontwikkelingssamenwerking die .... zou zeker kunnen benutten vooral de zonne-energie en kleinschalige innovatieve windenergie onderdeel binnen Nederland.
Als laatste wil ik u tot de aandacht brengen dat mijn persoonlijkheid maakt me de ideale kandidaat voor junior projectmedewerker niet alleen door het feit dat ik heel veel affiniteit en knoppunten heb met deze vacature, maar vooral omdat ik zo een iemand ben dat iedereen binnen een werkgroep van enthousiasme en optimisme opboost vooral in de volle stres dagen vlak voor een deadline, dat zit gewoon in mijn persoonlijkheid! Bovendien, ik val goed op meeste mensen en maak snel een goede indruk. Maar die laatste laat ik aan uw zelf beschouwen als u mij de gelegenheid aanbied om mijn motivatie verder toe te lichten in een persoonlijke gesprek.
Met vriendelijke groet,


graag feedback op stijl, inhoud en redactie op de brief.

bedankt en beste wensen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 januari 2015, 17:49
deRobster deRobster is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2015
Berichten: 4
deRobster is on a distinguished road
Standaard

Nou, zo te zien heb je in ieder geval de juiste motivatie en ervaring voor deze functie. En enthousiasme.

Maar ik vind je brief wel erg lang(dradig). Streef er naar alles op één A-4 (inclusief opmaak - denk aan witregels tussen alinea's) te krijgen. Daarnaast val je geregeld in herhaling, zo vertel je minstens 3 keer dat jij jezelf de ideale kandidaat vindt.

Probeer dus alles wat bondiger te zeggen. Kies 2-3 eigenschappen die je wilt benadrukken en leg dat uit in circa 2 zinnen per eigenschap. Hetzelfde geld voor je ervaring, beperk je tot circa 2 projecten en leg in enkele zinnen uit wat daar zo bijzonder aan was. Nu is dit onderdeel veel te lang, de lezer hoeft niet meteen alles te weten, als je hem/haar maar nieuwsgierig maakt. Dan kun je de rest vertellen bij het gesprek.

Verder zitten er nog wel spel- en grammatica fouten in. De meeste kom je wel tegen als je zelf de brief eens hardop doorleest, en laat hem even door iemand anders doorlezen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 januari 2015, 22:59
an3io an3io is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2015
Berichten: 5
an3io is on a distinguished road
Standaard dankjewel deRobster

Heel duidelijke feedback en goede tips!

Met de grammatica zal ik meer problemen hebben, want zoals misschien al te merken is, ik ben nederlandstalig van orsprong.

Nogmals bedankt, heel nuttig allemaal!

An3io
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 januari 2015, 17:40
ano.niem ano.niem is offline
Lid
 
Geregistreerd: 8 januari 2015
Berichten: 8
ano.niem is on a distinguished road
Standaard nakijken sollicitatiebrief

minder alinea's vijf is het maximum

eerste regel met ik beginnen vind ik niet beleefd

ik zou de spelling nog eens nakijken (onnodige spatie en komma, correcte lidwoord)

in het algemeen geldt: probeer kort en bondig te zijn

wil je het perfect doen: vermijd dan het herhalen van woorden (voorbeeld: passie)

volgens mij is een bedrijf vooral geïnteresseerd in hoeverre jij bent wie zij zoeken, wat jouw ambities zijn zou ik niet benoemen. probeer eens de brief te lezen als ontvanger. zij bepalen wel of zij jou zien zitten, dat hoef je zelf niet aan te tonen.

vermijd lange zinnen. uitroepteken zou ik niet gebruiken.

origineel einde
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief stage dietist graag feedback tesil Sollicitatiebrief en cv 3 30 oktober 2013 17:55
Sollicitatiebrief beleidsmedewerker; graag feedback! Sodo Sollicitatiebrief en cv 1 21 januari 2013 14:11
Sollicitatiebrief consultant, graag feedback jes Sollicitatiebrief en cv 3 2 januari 2012 21:59
Sollicitatiebrief verkoper reizen, graag feedback Nili Sollicitatiebrief en cv 1 26 juli 2011 13:34
Sollicitatiebrief persvoorlichter vakbond, feedback graag Madeloepie Sollicitatiebrief en cv 0 18 april 2010 18:07


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon