Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Salaris

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 maart 2008, 13:02
student student is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 26 februari 2008
Berichten: 26
student is on a distinguished road
Standaard Salaris HBO-starter?

Hoi,

Ik ben net afgestudeerd voor mijn opleiding HBO-rechten. Nu ben ik hard op zoek naar werk. Maar ik heb geen idee wat voor salaris ik zou moeten vragen.
Veel te weinig vragen is niet slim, maar als je veel te veel vraagt maak je ook geen goede indruk.

Graag zou ik van jullie weten, wat denk/vind je een normaal start salaris voor iemand met mijn opleiding? Ik ben nu 21 jaar.

Ik heb echt geen idee wat een gemiddeld salaris op welk niveau dan ook. Ook niet hoeveel geld je gemiddeld nodig hebt om per maand rond te komen en dergelijke.

Hopelijk kunnen jullie me een richtlijn geven.

Groet,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 maart 2008, 13:26
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Het werkt vaak goed om in verschillende vacatures te kijken welk salaris er geboden wordt. Dat verschilt enorm per branche. Meestal staat daar een minimaal en een maximaal salaris. Als starter kun je dan het minimale salaris vragen.
Wat je nodig hebt om van te leven verschilt weer enorm per persoon (woon je in een eigen huis, op kamers, alleen of met meerderen, reis je met de fiets of met de auto, eet je elke dag zalm of gehaktballen....). In Den Haag gaan ze ervan uit dat je van het minimum loon moet kunnen leven. Dat ligt ergens tussen de 1000 en 1500 euro bruto.
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 maart 2008, 12:19
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Het is verstandig dat je je afvraagt wat een reëel startsalaris is voordat je begint met solliciteren. Dat maakt je tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek veel zelfbewuster. De opleiding die jij hebt gevolgd, is een relatief nieuwe studie en er zijn nog maar weinig afgestudeerden die de arbeidsmarkt hebben betreden. Dat maakt het wat lastiger om te achterhalen wat een marktconform salaris is.

Je kunt op internet een loonwijzer invullen, zoals Leena schreef. Ook kun je - zoals Wieteke je al adviseerde - zoeken in personeelsadvertenties met vergelijkbare functies of de branche- of vakvereniging om informatie vragen. Je kunt natuurlijk ook bij ex-studiegenoten informeren naar hun startsalaris.

Je hebt het over salaris, de primaire arbeidsvoorwaarde, maar vergeet ook de secundaire arbeidsvoorwaarden niet! Bij werkgever X krijg je misschien - ik noem maar een bedrag - € 2100 bruto per maand en bij werkgever Y € 1800. Als je alleen naar het salaris kijkt, lijkt werkgever X het meest aantrekkelijk, maar dan werk je wel 40 uur per week, heb je 20 vakantiedagen (het wettelijk minimum) en krijg je een reiskostenvergoeding. Werkgever Y betaalt minder, maar deze biedt je een werkweek van 36 uur, 22 vakantiedagen, een reiskostenvergoeding en een dertiende maand.
Het is natuurlijk maar net wat je belangrijk vindt (meer salaris of meer vrije tijd), maar het is wel verstandig om het hele plaatje compleet te hebben.

Veel succes met solliciteren!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 maart 2008, 16:28
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Voor een HBO-er is het startsalaris tussen de EUR 1.700 en 1.900 bruto per maand. Het lijkt me dat je verder geen secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een notebook / auto / GSM bij een dergelijke functie krijgt. Het een en ander is dan ook afhankelijk van relevante werkervaring / stages en eventuele bestuursactiviteiten enzovoorts naast je studie. Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 januari 2009, 16:44
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik ben HBO afgestudeerd maar nu loop ik in de onderhandelingen er tegenaan dat ze mij het minimumloon willen betalen. Maar het minimumloon is gebaseerd op leeftijd en daarbij wordt hbo of mbo afgestudeerd buiten beschouwing gelaten.

Ik kan echter geen CAO vinden voor mijn branche (marketing/communicatie).

Iemand een idee? Als ik hier lees dat je als HBO Starter rond de 1800 kan zitten dan is de 1300 die ik zou krijgen per maand wel heel weinig.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 januari 2009, 15:10
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Ik kan echter geen CAO vinden voor mijn branche (marketing/communicatie).
Volgens mij bestaat die niet. Het hangt van het bedrijf af of er een CAO van toepassing is en zo ja welke. Een communicatiemedewerker bij een hogeschool valt onder de HBO-CAO, maar een communicatiemedewerker die bij een metaalbedrijf werkt, zal wellicht onder de metaal-CAO vallen. Dat heeft niks met je functie te maken.

1300 euro is weinig, maar als deze baan de enige optie is, zou ik 'm wel aannemen. Als starter is het immers belangrijk om werkervaring op te doen. Vanuit die baan kun je altijd weer verder zoeken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 februari 2009, 15:52
Robbert24 Robbert24 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2009
Berichten: 6
Robbert24 is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Beste Gast,

Ik loop tegen hetzeflde probleem aan. Leuk bedrijf, goede doorgroeimogelijkheden maar een salaris van 1350 bruto vind ik erg weinig voor een afstudeerder HBO. Er van uitgaande dat je daar hooguit 1.000 euro van over houdt.. dat zet mij nogal erg aan het twijfelen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 5 februari 2009, 22:15
Deezjuh Deezjuh is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 juni 2006
Berichten: 29
Deezjuh is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Ik snap dat mensen de bedragen weinig vinden, maar je moet ergens beginnen. Ik ben ook afgestudeerd HBO-er, en begon met het minimumloon.. dus 1300 euro.
Vergeleken met de rest van de mensen hier post HBO, verdien ik nu, jaren later nog altijd verschrikkelijk weinig, want als je de verhalen hoort, doet niemand het voor minder dan 1700 euro NETTO..
Maar ik heb wel genoeg vakantiedagen, en een baan met doorgroeimogelijkheden. Kijk goed of ze je een baan bieden die je leuk vind.. dat is zoveel belangrijker dan geld
Met citaat reageren
  #9  
Oud 8 maart 2009, 19:14
biebelbons biebelbons is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 januari 2009
Berichten: 13
biebelbons is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Het hangt niet alleen van de secundaire arbeidsvoorwaarden af, maar ook: wat voor soort bedrijf of instelling en welke functie ga je vervullen?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 maart 2009, 12:21
Blanchimont Blanchimont is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 maart 2009
Berichten: 22
Blanchimont is on a distinguished road
Standaard Re: salaris HBO-starter?

Ik ben 1,5 jaar geleden zelf begonnen met 2.200 euro bruto, voor 40 uur per week met 8% vakantiegeld.

De baan werd aangeboden vanuit mijn netwerk. Tijdens het sollicitatiegesprek werd gevraagd wat ik wilde verdienen. Ik had daar totaal niet over nagedacht en wist daar dus geen direct antwoord op te geven. Ik wist wel te vertellen dat ik bij de Overheid, waar ik eigenlijk een baan zocht, in salarisschaal 9 zou komen, wat neerkomt op 1800 - 2200 euro. De reactie van de persoon langs me was daarop letterlijk "Oh, dan krijg je 2200". Klaar. Even samen door het bedrijf gelopen en afscheid genomen. In 20 minuten was ik aangenomen, van binnenkomst tot afscheid.

Na een jaar ben ik weggegaan. Het werk lag niet in lijn met mijn opleiding (HBO MER) en de bedrijfscultuur paste niet bij me. Alles ging ad-hoc, massa's stress en ik leerde niets of nauwelijks wat. Daarnaast moest er haast elke dag worden overgewerkt, waar ik zeker niet vies van ben, maar sommige dagen eindigde wel 'ns om 21.30u, zonder enige compensatie. Bij mijn huidige werkgever heb ik geen salarisverhoging gekregen, maar wel de standaard secundaire voorwaarden gekregen die ik eerst niet had. Ook is dit bedrijf dichter bij huis en past dit bedrijf veel beter bij me, helaas houdt het vanwege de economische situatie in de wereld binnenkort voor mij op.

Het ligt er maar net aan wat en wie je treft denk ik zo.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
salaris

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Salaris als leerling OK Deezjuh Salaris 2 8 april 2010 15:31
Salaris HBO Poely Opleiding kiezen en volgen 7 9 december 2008 14:03
Volledig HBO Bachelor vs HBO Kernprogramma suusje Opleiding kiezen en volgen 0 6 december 2008 21:47
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 13:50
Salaris startend P&O'er, afgestudeerd HBO Personeel en Arbeid? laura[x] Alle andere carrièreonderwerpen 3 28 oktober 2008 16:36


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon