Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 12 april 2011, 22:47
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard Vrijwillige stage lopen?

Ik kan me bij mijn huidige werkgever (overheidssector) inhoudelijk niet verder ontwikkelen. Bovendien zijn recent enkele nieuwe mensen aangeworven, waardoor ik me een beetje overbodig voel. Daarom zou ik graag een tijd (max. 6 maanden) loopbaanonderbreking willen nemen om ergens een onbetaalde stage te gaan volgen. Ik zoek dit ergens in de juridische of financiële sector te doen, omdat dit aansluit bij mijn opleiding. Die stage-ervaring kan dus ook evengoed nuttig zijn in mijn huidige functie.

Maar hoe kaart je zoiets aan bij je werkgever?

En hoe reageert een nieuwe kandidaatwerkgever op een sollicitatie van iemand die op zijn CV een vrijwillige stage heeft staan en hiervoor loopbaanonderbreking heeft genomen? Kom je dan eerder gemotiveerd of zielig over?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 april 2011, 11:38
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Betekent dit dat je een opleiding doet en daarom stage wilt lopen bij een ander bedrijf?

Zoals als je het nu zegt klinkt het meer als ik wil eens wat anders proberen en gooi dit onder stage zodat ik bij een ander bedrijf tijdelijk aan de slag kan.

Ik kan je nu al vertellen dat je huidige werkgever hier niet blij van zal worden omdat je eigenlijk gewoon zegt ik kan hier mijn 'ding' niet doen en wil dat ergens anders doen.

Volgens mij moet je gewoon bekijken wat je wilt en anders daarover met je werkgever in gesprek gaan. Misschien dat er opties zijn binnen de huidige organisatie waar je bijvoorbeeld voor hetzelfde loon dat je nu hebt op een andere afdeling ervaring kan op doen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 april 2011, 15:51
Marloes.Halmans Marloes.Halmans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 6
Marloes.Halmans is on a distinguished road
Standaard

De Patrick,

Ik ben het eens met de reactie van Cealis. Hoe goed heb je dit besproken met je werkgever? Vooral het gevoel dat je je "overbodig" voelt lijkt me daarin belangrijk. Zorg dat je je eigen ambitie duidelijk hebt en definieer hem in een heldere persoonlijke missie. De meeste werkgevers staan open voor je eigen initiatief voor ontwikkeling in je werk. Maar als je je werkgever om mogelijkheden gaat vragen moet je wél goed weten wat je wilt!

Zie ook mijn reactie op het bericht van Diesel over "zelf je baan opzeggen". Dat lijkt een beetje op jouw verhaal.

Veel succes!

Met vriendelijke groet,
Marloes Halmans
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 april 2011, 16:04
de Patrick de Patrick is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 april 2011
Berichten: 82
de Patrick is on a distinguished road
Standaard

Wel, ik werk momenteel op een griffie van een Belgisch gerechtshof en geraak daar niet verder, omdat alles gebaseerd is op een benoemingsstelsel met niveaus. Zolang de Belgische overheid niet het juiste examen inricht, kan ik het dus vergeten. En mijn diensthoofd lijkt veel belang te hechten aan dit systeem, waardoor ik me een beetje in een hokje geplaatst voel.

Ik zou graag een stage doen bij een notaris. De vereisten in die sector lopen vrij gelijk met die van de griffies. Dat zou me een stuk kunnen helpen in mijn huidige baan, maar eventueel ook om iets dichter bij huis te vinden.

Ik weet dat dit bij mijn huidige baas gevoelig kan liggen. Daarom ook de vraag zo'n stage wel de moeite loont voor werk te vinden bij een andere werkgever (bij mijn huidige werkgever lijkt dat er niet in te zitten). Zou ik bij een andere werkgever gemotiveerd overkomen dat ik zo ver wil gaan ervoor, of eerder zielig dat ik niet op een andere manier aan werk geraak?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 april 2011, 16:19
Marloes.Halmans Marloes.Halmans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 16 april 2011
Berichten: 6
Marloes.Halmans is on a distinguished road
Standaard

De Patrick,

In een discussie van Diesel plaatste ik net een verhaal over "zelfsturing". Veel recruiters en Personeelsfunctionarissen vinden het zelfsturend vermogen van werknemers of kandidaten erg belangrijk. Onder zelfsturend vermogen wordt verstaan: het vermogen om zelf richting te geven aan je werk.

Jij weet nu heel duidelijk welke kant je op wilt met je werk. Je hebt zelfs al ideeën over hoe je dit kunt bereiken. Als je vanuit een duidelijk bewuste keuze en ambitie je doelen nastreeft, wijst dit op een groot zelfsturend vermogen. Dit is juist een sterke vaardigheid. De meeste werkgevers zullen het dus niet zielig vinden. Het toont juist aan dat je je kansen creeert en je doelen in je werk nastreeft. Maar doe het op een goede en nette manier. Dat betekent ook dat je openheid moet geven naar je huidige werkgever. Vraag een gesprek aan met je leidinggevende waarin je je ontwikkeling op je werk bespreekt. Bespreek ook de mogelijkheden. Zijn die er intern niet, zoek dan samen naar een passende oplossing. Wie weet kan je werkgever je zelfs wel helpen aan contacten. En ga op zoek in je eigen netwerk naar mogelijkheden voor stages of werken bij een notaris. Ga eens vrijbljjvend praten om een beeld te krijgen van het werk om te kijken of je verwachtingen ervan wel kloppen.

Zorg dat je duidelijk hebt waar je goed in bent en wat je precies wilt. Het is belangrijk dat je dit overtuigend kunt presenteren als je met dit verhaal op zoek gaat naar nieuwe mogelijkheden in je werk.

Succes!

Marloes Halmans
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 april 2011, 18:57
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Als ik zo je post leest zeg je eigenlijk dat je met je huidige functie niet happy bent en dat je dus niet zeker weet of je bij je huidige werkgever verder kan komen.

Ga hierover praten met je werkgever en ga kijken wat de mogelijkheden dan zijn. Stage is in jouw geval geen oplossing volgens mij? Je zegt ook immers dat je vanuit die stage dan bij een werkgever wilt solliciteren?

Denk dat je gewoon nu voor jezelf moet gaan afvragen of je met je werkgever in gesprek wilt gaan over de loopbaanmogelijkheden binnen je huidige organisatie of de keuze maken om naar een andere werkgever te zoeken.

Kom je na het gesprek met je werkgever tot de conclusie dat hij/zij jouw niet ziet doorstromen op korte termijn binnen de organisatie dan weet je waar je aan toe bent en kun je dan verder gaan denken over je toekomst.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Stage lopen voor studie vogelbekdier Sollicitatiebrief en cv 0 30 oktober 2009 16:38
Open sollicitatie stage Nikkie Sollicitatiebrief en cv 3 12 oktober 2009 20:21
Open Sollicitatie stage bij een bank, dringend. Soloman Sollicitatiebrief en cv 4 22 juli 2008 19:22
verantwoordelijk zijn voor inkomen, studeren en stage lopen tollertje4 Opleiding kiezen en volgen 0 28 juli 2007 17:57
Stage Accountancy johnnyzm Sollicitatiebrief en cv 2 14 mei 2007 17:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon