Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 oktober 2012, 14:46
nanon nanon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2012
Berichten: 3
nanon is on a distinguished road
Question Competentie-cv met 3 pagina's

Hallo, op een coachingsopleiding van het NCOI heb ik een keer geleerd om een competentie-CV op te stellen. Dat is eigenlijk een standaard CV met als toevoeging een pagina met 3-4 SMART uitgeschreven competenties. Ik heb gewerkt als werkcoach bij UWV en bij mijn klanten met wie ik dit soort CV's opstelde, werkte het goed. Nu ben ik zelf boventallig, en aan het solliciteren, en ik krijg zeer zeer wisselende reacties over dit CV. Van het outplacementbureau heb ik het CV 'moeten' inkorten tot 2 pagina's (mét competenties dus), en toen ik dit CV aan een aantal managers gaf (die ik via netwerken had leren kennen) kreeg ik hele diverse reacties terug. Van "in je CV moet je het houden op persoonsgegevens en werkervaring/opleiding, de competenties zien we liever in een brief terug" tot "wat een mooi CV, er staat wel heel veel informatie in" tot alleen het compliment over CV. Maar wat is nu het beste ? Ik weet natuurlijk dat de ene werkgever de andere niet is ? Is het daarom niet misschien beter om vantevoren aan de werkgever te vragen wat hij in het CV en de brief wil, zodat je echt maatwerk levert qua brief en CV ? Heb je meteen 2 vliegen in 1 klap, want je kunt meteen andere vragen stellen zodat je dat weer in je motivatie kunt meenemen, en de werkgever heeft je naam al eens gehoord (zijn dan dus 3 vliegen ). Wat is wijsheid ?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 oktober 2012, 12:13
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Is het daarom niet misschien beter om vantevoren aan de werkgever te vragen wat hij in het CV en de brief wil, zodat je echt maatwerk levert qua brief en CV ?
Ik vind het erg onzeker overkomen als je een werkgever gaat bellen met de vraag wat hij precies terug wil zien in een brief en cv. Wat ze willen zien, is een brief en cv waarin je je profileert en duidelijk maakt waarom jij degene bent die ze zoeken. Inderdaad: het varieert per persoon en organisatie wat passend is, maar het is aan jou als sollicitant om dat uit te zoeken. Dat krijg je helaas niet in hapklare brokken geserveerd ... Je kunt hiervoor de website van de organisatie bestuderen, praten met mensen die al bij het bedrijf werken, et cetera. Uiteraard kun je het bedrijf bellen om meer informatie te vragen. Het is dan aan jou om uit de antwoorden die je krijgt op te maken wat ze belangrijk vinden en wat ze precies zoeken. Dit verwerk je vervolgens in je brief en cv.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 oktober 2012, 20:46
nanon nanon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2012
Berichten: 3
nanon is on a distinguished road
Standaard onzeker ???

Persoonlijk denk ik niet dat je onzeker over komt als je aan een werkgever vraagt wat hij graag wilt zien. Dat ligt eraan hoe je het vraagt, en met welk doel. Niet alle werkgevers willen én hetzelfde én uberhaupt is het ook nog de vraag of ze een brief willen. Ook dat verschilt heel erg. En dit soort zaken vindt je niet terug op een site. Of je zou het via via moeten weten, of je hebt zelf contact met degenen die selecteren. Maar ik ben nog geen bedrijfssite tegengekomen waar ik die informatie uithaal. Hierin verschillen we denk ik van mening, Marieke.

groetjes.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 25 oktober 2012, 11:11
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik denk niet dat bedrijven zitten te wachten op sollicitanten die massaal gaan bellen wat er precies in hun brief en cv moet staan om kans te maken op een sollicitatiegesprek. Vooral niet nu bedrijven soms wel honderden reacties op een vacature krijgen. Het is de schone taak van de sollicitant om zelf op onderzoek uit te gaan en te bepalen hoe hij zichzelf het beste verkoopt. Uiteraard kun je bellen voor meer informatie, maar dan moet je voordat je belt wel je huiswerk doen. Dat wil zeggen: je verdiepen in de vacature, het bedrijf et cetera. Op die manier kun je gerichte vragen stellen en niet alleen de vraag: "Goh, kunt u mij vertellen wat u in mijn brief wilt lezen en wat u een prettig cv vindt?"

Daarnaast zijn er vaak meerdere mensen bij een sollicitatieprocedure betrokken: een personeelsfunctionaris, een manager en een of meerdere collega's. Zoveel mensen, zoveel smaken. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 oktober 2012, 20:10
nanon nanon is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 oktober 2012
Berichten: 3
nanon is on a distinguished road
Standaard geen discussie

Hoi, Marieke, ik heb je reactie gelezen.
Groetjes, Nanon
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Juist wél of juist niét rekening houden met vakdiploma bij zoektocht marketingfunctie RichWes Loopbaanvragen 3 3 januari 2012 10:13
probleem met cv bloemmetje Sollicitatiebrief en cv 4 18 juli 2010 22:55
Herintreder met 'gat in cv': welk soort cv? tilly Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2009 18:09
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon