Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2011, 16:04
RickD RickD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2009
Berichten: 8
RickD is on a distinguished road
Standaard Hoe om te gaan met "zwart gat" na onslag ?

Hallo Mensen,

Ik ben op zoek naar ideeen, tips en inzichten om om te gaan met m'n huidige situatie.

En die is als volgt:

Ik ben wegens een reorganisatie mijn baan kwijtgeraakt. Op zich ging mijn werk goed (was een redelijk goede baan), maar ik had "politieke oorlog" met m'n manager en dat was een onwinbaar gevecht (in het kort de keuze tussen een onzinnige andere interne functie of weg). Dit betekende in de praktijk dat ik een half jaar had om een nieuwe baan te vinden, en daarna werkloos zou worden. In eerste instantie ging ik ervan uit dat ik wel een nieuwe baan zou vinden binnen die tijd, maar zo'n 50 sollicitaties verder en ongeveer 20 gesprekken later bleek dat niet het geval. Waar het is misgegaan is me nog steeds niet duidelijk. Ik hou het er op dit moment maar op dat ik niet lekker in m'n vel zat tijdens die gesprekken door de deadline. Maar alles bij elkaar is dit in combinatie met het ontbreken van een dagritme (ik haalde veel energie uit m'n werk) niet goed voor het zelfvertrouwen c.q. gemoedsrust.

In het kort: heb ik voor m'n gevoel m'n kaarten uitgespeeld en verloren. Mijn vraag. Hoe gaan andere mensen in dezelfde situatie hiermee om? Hoe kom je uit zo'n "zwart gat" situatie en weer in een ritme waar je je lekker bij voelt. Verder heb ik ook het gevoel dat dit een kans is om het roer om te gooien, maar ik heb geen idee hoe. Theoretisch is alles weer mogelijk, maar om de een of andere reden werkt dat meer blokkerend dan bevrijdend.

Alles praktische tips, ideeen, ervaringen zijn welkom .. (ook extreme dingen als een tijd weg uit nederland, weer studeren, vrijwilligers werk en dat soort dingen) ..

Met vriendelijke groet,
Rick
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 juli 2011, 11:15
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat je moet kijken waar je tevreden over bent en waarover niet.
Ben je tevreden met de baan die je had als je het slechte contact met je werkgever weglaat? Misschien is de huidige functie niet de leukste maar zijn er functies van een iets hoger niveau die ook binnen handbereik zijn als je wat bij gaat leren.

Ben je nu werkloos of heb je weer een baan? Ik ga ervan uit dat je werkloos bent.
Als het financieel haalbaar is zou ik altijd kijken of je een kleine cursus kan doen. Je hebt er nu immers wat meer tijd voor en het praat wat makkelijker als je tijdens een sollicitatie zegt dat je nu met die en die cursus/opleiding bezig bent omdat je er de tijd voor hebt nu.

Om meer tips te geven zul je toch wat meer achtergrond moeten geven. Wat is je leeftijd, werkervaring, opleidingsniveau en dat soort dingen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 25 juli 2011, 17:38
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Ontslagen worden is een van de meest stressvolle gebeurtenissen in een mensenleven, het staat zelfs in de top 3.
Ontslag levert nogal wat emoties op, onzekerheid, angst, woede, frustratie, schuldgevoel, schaamte en noem er nog maar wat op... ik herken er in jouw korte verhaal zeker al een paar.

Daarmee zit je eigenlijk nog aan het begin van een cyclus die soms te vergelijken zijn met een normaal rouwproces: ontkenning, boosheid, onderhandelen, vechten, depressie en aanvaarding.

En hoe rot het ook klinkt, maar eigenlijk kun je pas weer lekker gaan solliciteren of iets (totaal) anders doen als je al die fases hebt doorlopen.
Dat kan heel snel gaan, maar het kan ook een tijdje duren. Afleiding zoeken door een reis of een opleiding kan best helpen, maar dan stel je de fase eigenlijk uit, want het cirkeltje moet uiteindelijk toch rond.

Ik raad je dus aan om hierbij hulp te zoeken. En dat zeg ik niet omdat het nu toevallig mijn vak is, (het helpt wel ;-) maar vooral als iemand die zelf ook 4x ontslagen is en dat cirkeltje niet 4x maar zeker al 10x heeft doorlopen, want het komt op de gekste momenten ineens weer terug bij je. Bij elke afwijzing in de toekomst zullen bepaalde emoties weer opspelen als je dit niet op een goede manier hebt afgesloten.

Praat hier zo veel mogelijk over, met je partner (als je die hebt), familie, vrienden, kennissen en anderen die je vertrouwt. Wel met een kleine waarschuwing: laat je niet gek maken door alle adviezen die iedereen je ongetwijfeld gaat geven, maar zorg vooral dat je je verhaal even kwijt kunt. Iedere keer als je het vertelt zul je het zelf weer een klein stukje helderder kunnen zien. Alle adviezen sla je gewoon ter informatie op en je maakt pas een keuze als je weet welke kant je uit wilt.

Het verbaast mij niets dat je sollicitaties nog niet succesvol zijn geweest, want je staat er nog niet helemaal achter, zoals je zelf ook al zegt.
Ook heb ik het gevoel dat je nog geen richting hebt gekozen. Zolang je daar nog niet uit bent, en je je zelfvertrouwen nog niet terug hebt gevonden, zal het moeilijk zijn jezelf te "verkopen" als sollicitant.

Een ontslag is vaak na afloop ook een van de meest levensveranderende gebeurtenissen waardoor mensen een keuze hebben kunnen of durven maken die ze anders niet hadden gedaan. Zo ben ik na ontslag #4 eindelijk zelfstandig loopbaanadviseur geworden en heb ik mijn hart gevolgd, zo zijn er meer van dat soort voorbeelden.

Het is dus een heel goed moment in je leven om erg goed na te denken over wat je wilt. Dat kun je zelf doen door te praten en te onderzoeken en boeken te lezen of te gaan schrijven, maar daar kun je ook een goede loopbaanadviseur of - coach voor zoeken.

Een paar interessante boeken om te lezen hierover zijn:

(Ont)Slagen - Sandra Dirkse - Irene vd Hoeven
Het ontslagcircus - Henk Vlaming
Welke kleur heeft mijn parachute - Richard N. Bolles (+ werkboek)
En als je weer aan solliciteren toe bent:
Jobmarketing - Aaltje Vincent

Succes ermee en uiteraard ben je van harte welkom bij mij om er verder over te praten als je dat wilt!

Gr,
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juli 2011, 00:44
RickD RickD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2009
Berichten: 8
RickD is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor de reacties en ideeën,

@makingsense:

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, en dat ik pas verder kan als ik alle zaken goed op een rij heb. Maar dat is nog niet zo heel eenvoudig. Ik heb de afgelopen maanden veel gelezen, gereist, geschreven, gewandeld en alle dingen die mensen aanbevelen om tot rust en keuzes te komen. Maar ik ben er nog steeds niet. En bij mensen in m'n omgeving kan ik af en toe wel m'n verhaal kwijt, maar die zitten op een andere frequentie (dus ik kan daar niet echt klankborden).

Het hele verhaal doet denk ik een beetje denken aan de 3doc vpro documentaire:"alles wat we wilden", die ik laatst op tv zag (http://www.hebikietsgemist.nl/afleve...evering-1.html).

Wat is over het algemeen het advies om tot de kern te komen van wat je echt wilt doen? En tijd iets anders gaan doen, of juist weer vol ertegenaan en verder knokken of gewoon een rustig ritme leven en kijken of de puzzelstukjes op een gegeven moment in elkaar vallen. Of is dat per persoon anders en is daar niets zinnigs over te zeggen.

Misschien moet ik inderdaad eens aan de gang met een coach oid. Ik zal er eens over nadenken.

Met vriendelijke groet,
Rick
Met citaat reageren
  #5  
Oud 29 juli 2011, 16:36
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Hoi Rick,

Fijn dat je hebt gereageerd!

Ja het is voor iedereen anders, de een knobbelt het zelf uit en de ander heeft wat meer nodig om daar achter te komen. Een ontslag is voor velen een goed moment om hun hart te volgen en iets te gaan doen wat ze eigenlijk stiekem al wilden, maar niet durfden... maar anderen vinden al snel weer een vrijwel vergelijkbare baan in vergelijkbare situatie en dobberen weer verder..

Omdat iedereen het tegenwoordig zowat eens is dat werk ook leuk moet zijn en veel mensen met zingeving bezig zijn, lijkt het net alsof iedereen dat ook moet.... soms kan gewoon leuk werk al genoeg zijn, dus staar je evt. ook weer niet blind op "het moeten vinden van je passie".
Passie is net als intelligentie of communicatieve vaardigheden, bij de een is dat gewoon sterker aanwezig of beter ontwikkeld dan bij de ander.

Als je er echt niet uitkomt, is het misschien een goed idee om met een coach te gaan praten.

Succes!
T
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 augustus 2011, 10:56
RickD RickD is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2009
Berichten: 8
RickD is on a distinguished road
Standaard

@makingsense : wederom bedankt voor je advies.

Het is lastig, voornamelijk omdat ik na 6 maanden de zaak nog niet op de rails heb terwijl dat wel de doelstelling was. Dan ga je aan alles twijfelen. En dat gecombineerd met het ontbreken van een dagritme (plus 99% van je netwerk valt weg) maakt het wel een aanslag op je doorzettingsvermogen.

Als ik terug kijk had ik al veel eerder meer tijd moeten stoppen in het opbouwen van een netwerk los van deze werkgever, zodat ik al wat opties klaar had staan voor als het zover is. Ik vraag me af hoe andere mensen dat aanpakken. Een netwerk opbouwen uit een "stilstand" situatie.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Hoe switchen van Medewerker Beheer ICT (niveau 3) naar Applicatieontwikkelaar? Phoenix Opleiding kiezen en volgen 0 20 februari 2011 18:31
Hoe om te gaan met no-win management? RickD Alle andere carrièreonderwerpen 2 15 maart 2010 11:00
Hoe kan ik beter met stress omgaan? Alexandra Alle andere carrièreonderwerpen 1 3 april 2009 01:04


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon