Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2012, 17:35
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Question Nul-uren-contract

Ik heb een nul uren contract voor bepaalde tijd aangeboden gekregen, op het contract staat wel een explicit ingangsdatum maar geen expliciet eindatum

Artikel 13 zegt het volgende.

De overeenkomst treed in werking op 26 september tot de verrichte werzaamheden

Nergens in het contract er is te vinden een eind datum voor de werkzaamheden

Het gaat om kappers werkzaamheden in een kapsalon

Maar mijn zorg is wat als ik na een paar maanden wil ik ontslag nemen?

kom ik dan in de problemen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 september 2012, 18:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Als er niet staat wanneer of in welke situatie het contract eindigt, is het geen contract voor bepaalde tijd.

Een contract voor onbepaalde tijd kun je altijd opzeggen, met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 1 maand (tenzij anders overeengekomen).
__________________
René
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 september 2012, 19:44
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Standaard

Artikel 6 onder andere dingen zegt het volgende

1. Indien de oproepkracht gehoor geeft aan een oproep van werkgever, zal tussen partijen een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gesloten worden, voor een op dat moment vast te stellen tijdsduur en omvang.

2. De genoemde arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd komt tot stand indien en zodra de oproepkracht daadwerkelijk met de bedongen arbeid is begonnen, en eindigt van rechtwege zonder dat daartoe opzegging vereist is, op de in de arbeidsovereenkomst aangegeven datum

Beteken dit dat beide partijen kunnen zonder problemen op elke moment het contract eindigen?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 september 2012, 20:00
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ETphonehome Bekijk bericht
1. Indien de oproepkracht gehoor geeft aan een oproep van werkgever, zal tussen partijen een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd gesloten worden, voor een op dat moment vast te stellen tijdsduur en omvang.
Hiermee suggereren ze dat het nul-uren-contract zelf geen arbeidsovereenkomst is, en dat er pas een tijdelijke arbeidsovereenkomst onstaat als je opgeroepen wordt, akkoord gaat en verschijnt. Dat vind ik een vreemde constructie en voor zover ik weet is dat ongebruikelijk.

Daarmee blijft onduidelijk wat voor contract dit contract precies is. Als je het al wilt aangaan, zou ik er duidelijke bepalingen in laten opnemen over hoe, wanneer en met welke termijn jij het kunt opzeggen.
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 september 2012, 20:56
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Standaard

Maar wat is er miss als alleen een tijdelijke arbeidsovereenkomst ontstaat wanner ik opgeroepen wordt.

Voor mij is belangerijker op elke moment te kunnen opzeggen dan mijn werkgever proberen te dwingen mij op te roepen wanner hij geen werk voor mij heeft.

Het is de eerste keer dat ik met zo een contract gaat werken maar in moeilijke tijden iets is beter dan niets

Wat voor nadelen zou ik tegen komen in de toekomst met zo een contract?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 september 2012, 21:53
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard

Het lijkt me gewoon simpel. Ze kunnen je inroosteren of niet. Dat is nul-urencontract. Met kerst werk je jezelf het leplazerus en de eerste twee weken na nieuwjaar werk je niet.

Nu is het verschil met een oproecontract dat je bij een oproepcontract kunt weigeren. Bij een nul-urencontract wordt je "ruimschoot'" van te voren ingeroosterd.

Ik denk dat je bij een nul-uren contract gewoon 1 maand uitwerktijd hebt en bij een oproep contract kunt zeggen dat je niet meer oproepbaar bent en daarmee het contract eindigt.
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 september 2012, 08:26
ETphonehome ETphonehome is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Berichten: 6
ETphonehome is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor ale reacties

Ik heb net gelezen op het contract iets die mij opvalt, wat bedoeln ze precies hiermee?

artikel 5.4

Het is werknemer verboden gedurende de duur van deze overeenkomst en binnen de tijdvak van 48 maanden na beeindigen van het dienstverband, ten behoeve van relaties aan werkgever of aan de venootschaap gelieerde ondernemingen betaalde of onbetaalde werkzaamheden, in welke vorm ook, ( direct of indirec via een venootschaap) te verrichten of te doen verrichten of bij deze werkzaamheden rechtsreeks of zijdelings betrokken te zijn anders dan in de uitoefening van de dienstbetrekking bij werkgever
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vast contract opgezegd, daarna 6 maanden tijdelijk contract, recht op ww? chinda Je rechten en plichten als werknemer 5 13 april 2012 12:58
Stage in combinatie met vast contract? Bushido Alle andere carrièreonderwerpen 0 20 juli 2010 17:07
Vast contract beloofd, maar krijg het niet... jufp Je rechten en plichten als werknemer 1 17 juni 2010 17:28
3e contract niet wat beloofd is Faatje Je rechten en plichten als werknemer 7 7 juli 2009 14:59
Uiteindelijk toch geen vast contract, wat nu? Prissesje Je rechten en plichten als werknemer 2 16 maart 2009 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon