Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2012, 16:59
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard Iemand werkervaring in de beleggingssector?

Hallo,

Is er hier iemand die werkervaring heeft met betrekking tot de administratieve afhandeling/ de administratie van transacties van financiele producten bij een bank, pensioenfonds of particuliere beleggingsinstelling?

Even kort mijn achtergrond: VWO en HEAO accountancy.

Ik ga nu op zoek naar mijn 1e baan en ben zoekende naar mijn mogelijkheden.
De accountancy is toch niet helemaal wat mij trekt (vooral niet de big four).

Ik twijfel nu om het te proberen op de financiele afdeling van een groot bedrijf of bij een beleggingskantoor.

Commercieel ben ik niet. Dus het verstrekken van beleggingsadviezen is absoluut niks voor mij en zou ik ook niet willen.
Verder ben ik echt een typische administratieve man: communicatief niet zo sterk maar wel erg goed met cijfers en dat vind ik ook erg boeiend (hetgeen veel mensen uitermate saai vinden). Verder heb ik veel interesse voor macro economie en beleggingen. Ik heb ook redelijk wat kennis van financiele producten.

Benieuwd naar jullie reacties.

MvG
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2012, 17:28
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Zo'n baan is een prima keuze: veel routine en papierwerk in een cijfermatige context. Let wel op dat communicatie in iedere baan van belang is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2012, 19:02
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Bij de banken en verzekeraars zoeken werken zgn. modelmakers. Dit zijn mensen die complexe berekeningen in b.v. spreadsheets of in de vorm van specificaties voor de IT'ers opstellen. Het is erg technisch werk. Ze worden, met name bij de beleggingsafdelingen bij de banken, ook wel quants genoemd.

Veel van deze mensen zijn afgestudeerd in de richting econometrie of als actuarieel rekenaar (pensioenen). Dat geeft al een duidelijke indicatie van het werk. Misschien is dat iets voor je?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 mei 2012, 22:59
Beppie
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Veel van deze mensen zijn afgestudeerd in de richting econometrie of als actuarieel rekenaar (pensioenen).
Daar sluit HEAO AC dus helemaal niet op aan: pas bij de NIVRA-opleiding komt levensverzekeringenwiskunde enigzins aan bod. Je moet voor die functies inderdaad WO econometrie, actuariele wetenschappen, natuurkunde of wiskunde hebben gestudeerd.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2012, 08:38
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Je kunt natuurlijk ook bijscholen in plaats van alleen uit te gaan van wat je nu hebt. Een snelle zoektocht via google op actuarieel rekenaar levert op dat vanaf HBO met wiskunde het mogelijk is om in deze richting te gaan (wel met bijscholing) uiteraard).

WO Econometrie is natuurlijk de beste opleiding die je kunt bedenken voor dit soort functies, maar een noodzaak? Misschien is het juist overkill? In ieder geval ligt het instapniveau niet op academisch niveau is mijn ervaring.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 mei 2012, 13:47
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Bedankt alvast voor de reacties.


Ik weet inderdaad dat communicatie heel erg belangrijk is, dit is ook iets waar ik mij wel zorgen om maak bij sollicitatiegesprekken.
Ik kan best goed met allerlei soorten mensen opschieten (bij wijze van spreken van de lopende band medewerker tot de directeur) maar ik ben gewoon iemand die (nog) niet zoveel zelfvertrouwen heeft en niet assertief genoeg is (zeker niet voor een commerciele functie).

Ik wil ook niet te hoog instappen nu. Misschien moet ik maar gewoon beginnen met een "simpele" baan op een financiele afdeling. Ik loop al richting de 30 dus werkervaring begint een issue te worden.
Ik weet de meeste mensen van mijn leeftijd en met VWO hebben al 5 jaar de universiteit af. (heb veel prive tegenslagen gehad>>> en helaas kun je dat niet op je eerste sollicitatiegesprek vertellen en heeft jouw baas daar ook geen boodschap aan).

Maar ik wil wel kiezen voor een bedrijf waar mogelijkheden zijn om door te groeien. Rustig beginnen en rustig doorgroeien; zo zie ik het een beetje. Ik ben wel iemand
die zich graag ontwikkelt en ook graag studeert als ik zie dat het nut heeft.

Denk dat ik ook beter kan kiezen voor een iets groter bedrijf. En wat betreft beleggingsinstellingen woon ik helaas te ver weg van de Randstad.

(Trouwens levensverzekeringswiskunde was een vak bij de opleiding accountancy)
Ik denk zowiezo dat veel mensen hbo accountancy onderschatten. Dit is echt een zeer pittige opleiding dat merk ik ook aan klasgenoten die ook gymnasium hebben en het niet in 3,5 jaar halen.

groeten
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 mei 2012, 13:53
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Verder ben ik mij ook wel aan het afvragen waar mensen zoals mij vooral werken.
Dan bedoel ik mensen die niet zo communicatief sterk zijn maar wel intelligent zijn en goed zijn met cijfers.

Ik denk dat ik dan inderdaad ook moet denken aan verzekeringskantoren.

Och ik heb stage gelopen bij een acc kantoor. Ik vond dat werk echt heel leuk. Al was het alleen maar computerwerk.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 mei 2012, 14:05
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Ik denk dat je je onder andere kunt richten op b.v. volgende soorten organisaties:
1. Verzekeringsmaatschappijen
2. Banken (zijn ook buiten de randstad actief)
3. Accountantskantoren
4. Overheidsinstellingen, zowel gemeentelijk als landelijk (b.v. controller)
5. De IT (b.v. Business Intelligence, management informatie)

Kijk vooral naar de inhoud en niet naar de functietitel of het bedrijf. Er zijn heel veel organisaties waar op de een of andere wijze met cijfers gewerkt wordt.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 16 mei 2012, 15:53
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Toevallig heb ik mensen in mijn familie die bij banken hebben gewerkt.

Wat voor soort werk moet ik dan aan denken bij een bank voor een startende MEAO+ of HEAO-er?

Wat voor soort werk moet ik aan denken bij een verzekeringskantoor?


Heeft u zelf ervaring in deze sectoren?


Zelf zit ik ook te denken aan de financiele afdeling van grote bedrijven als AKZO Nobel, DHL, UPS enz.

Het is echt heel belangrijk gezien mijn leeftijd en toch de ambitie dat ik kies voor een goede werkgever en ook voor een goede eerste baan. Ik vrees dat het wel eens heel moeilijk kan worden voor mij om werk te vinden als mijn eerste baan geen succes wordt.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 16 mei 2012, 15:54
wileenbaan wileenbaan is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 januari 2012
Berichten: 27
wileenbaan is on a distinguished road
Standaard

Op school kreeg ik als tip om eens te zoeken naar vacatures als accounts payable.

Dit lijkt mij ook een leuke baan en past bij mijn karakter en talent denk ik. Namelijk secuur en precies werken met cijfers.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 18:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon