Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 september 2008, 18:07
Khaled Khaled is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2008
Berichten: 4
Khaled is on a distinguished road
Standaard Sollicitatiebrief advocatuur

Graag zou ik je mening willen hebben van mijn sollicitatiebrief. Als jullie suggesties hebben of opmerkingen dan hoor ik dat graag.:)

Ik hoop dat mijn Nederlands voldoende is.

gr.

[…..]

Geachte heer ……,

Ik las gisteren uw vacature op site.nl dat u opzoek bent naar een advocaat-stagiair bestuursrecht. Ik dacht meteen: dit is een baan voor mij. Niets weerhield mij dan ook om telefonisch contact op te nemen met mr. …. Op basis van de door hem verstrekte informatie heeft dit mij er toe bewogen om te solliciteren naar de desbetreffende functie binnen uw kantoor.

Wat mij zo aanspreekt aan uw kantoor is dat uw kantoor in hoge mate professioneel kwaliteit levert. Dit leid ik af van een goede vriendin die bij jullie stage heeft gelopen. Het leveren van ‘zo een kwaliteit vergt van het personeel dat zij zich constant moeten ontwikkelen. Dit acht ik van grote waarde, vooral in de advocatuur.
Ook het sociaal geizicht dat uw kantoor heeft spreekt mij zeer aan. Ik zou hieraan graag een bijdrage willen leveren door het voordeel van mijn achtergrond (Marokkaans) optimaal ten gunste van uw kantoor te benutten.

Gedurende het afgelopen studiejaar heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om stage te lopen bij een advocatenkantoor. Tijdens mijn stageperiode heb ik kennis genomen van verschillende rechtsgebieden. Algauw kwam ik tot de conclusie dat mijn passie in het bestuurrecht ligt en niet in het strafrecht (waarvoor ik binnenkort zal afstuderen).
Wat mij aanspreekt aan het bestuursrecht is de verhouding tussen burgers en de overheid. Deze verhouding is van een andere aard dan het strafrecht, omdat in mijn ogen de belangen van de burger (ofwel rechtspersoon) veelal rechtvaardiger zijn. Ik vind het jammer dat ik niet afgestudeerd ben in het bestuursrecht. Gelukkig heb ik gedurende mijn bachelorfase voldoende kennis opgedaan over het bestuursrecht. Overigens heb ik dit tijdens het telefoongesprek aan mr. …. kenbaar gemaakt. Zijns inziens hoeft dit in beginsel geen belemmering te zijn, maar dat de persoon in kwestie die een functie als advocaat-stagiair bestuursrecht ambieert centraal staat.

Naast mijn stage heb ik ook relevante ervaring opgedaan in mijn verschillende bestuursfuncties. Zo ben ik het afgelopen studiejaar voorzitter geweest van een grote studievereniging (………….). Ik heb gedurende deze periode probleemoplossend leren werken, waardoor ik moeilijke zaken niet als obstakel zie maar als een echte uitdaging om alles tot een goed einde te brengen.

Verder ben ik ambitieus, kwaliteitgericht, weet ik van aanpakken, beschik over een pragmatische instelling en heb ik een professionele instelling en uitstraling. Dit tezamen met mijn enthousiasme en passie voor het bestuursrecht ben ik van mening dat ik een bijdrage kan leveren aan uw kantoor.

Ik zou graag één en ander willen toelichten tijdens een gesprek. Voor een volledig overzicht van mijn ervaring en opleiding, verwijs ik u graag naar mijn CV. Hopende op een spoedig antwoord, verblijf ik.


Hoogachtend,



….

Bijlage: Curriculum Vitae
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 september 2008, 12:50
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Thumbs up Re: Sollicitatiebrief advocatuur

hoi,

best een sterke brief maar ik vind de 2de en 3de alinea niet 'lekker lezen'. bijv: aanspreekt aan uw kantoor is dat uw kantoor in hoge. 2x uw kantoor in een heel kort stukje. ik zou de zin 'Ik vind het jammer dat ik niet afgestudeerd ben in het bestuursrecht' hiermee benadruk je iets wat eigenlijk niet positief is voor deze functie. ik bedoel het gaat tenslotte om een functie die met bestuursrecht te maken heeft.

'Verder ben ik ambitieus' door het woord VERDER te gebruiken komt het een beetje zo over: ow ja wat ik er ook nog even aan wil toevoegen.... maak die alinea wat sterker door woorden als compententies en vaardigheden te gebruiken. Ik beheers de vaardigheden/competenties....

en tenslotte: door het voordeel van mijn achtergrond (Marokkaans) optimaal. wil je dit perse gebruiken? ik zou zelf niet zeggen in een brief omdat ik nederlandse ben..... ik vind dat iedereen gelijk is. ik vind het noemen van je afkomst in je brief niet van belang. afkomst zou niet uit mogen maken voor welke functie dan ook!

hoop dat je er wat aan hebt!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 september 2008, 13:16
Henk
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Sollicitatiebrief advocatuur

De brief is te lang. Verder geef je niet concreet aan waarom je in bestuursrecht een rol zou hebben. Ook heeft een Marokaanse achtergrond alleen toegevoegde waarde wanneer je dit toelicht. De meeste autochtonen hebben geen kennis van deze achtergrond en vaak zijn ze negatief bevooroordeeld.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 september 2008, 23:50
Khaled Khaled is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 11 september 2008
Berichten: 4
Khaled is on a distinguished road
Standaard Re: Sollicitatiebrief advocatuur

Dank voor de opmerkingen. Ik heb de brief inmiddels aangepast. Kan iemand me vertellen hoe ik deze discussie kan sluiten?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Sollicitatiebrief die me een baan opleverde Joke Sollicitatiebrief en cv 7 13 september 2008 15:07
Sollicitatiebrief stagiaire basisschool Hayal Sollicitatiebrief en cv 7 2 april 2008 20:53
Sollicitatiebrief via e-mail Sharrol Sollicitatiebrief en cv 4 12 maart 2008 10:05
Sollicitatiebrief voor PolitieMedewerker Erik Sollicitatiebrief en cv 4 5 oktober 2007 20:27
(Eerste) Sollicitatiebrief Hackfleisch Sollicitatiebrief en cv 2 7 juli 2007 21:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon