Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 mei 2009, 20:35
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Hallo iedereen,

Helaas heb ik nu alweer advies nodig bij mijn "loopbaan". Even in een notendop:

Ik heb leuke maar vrij zinloze universitaire studies afgerond op het gebied van museumkunde, egyptologie en cultureel erfgoed. Na mijn studies ben ik gaan werken in verschillende musea maar liep al snel op tegen het feit dat ik als universitair geschoolde geen flauw idee heb wat ik eigenlijk kan of überhaupt hoe het werk gedaan moet worden, ik heb tenslotte enkel theorie gehad. Mijn grootste probleem ligt op het gebied van leidinggeven, daarover heb ik al eens eerder op dit forum geklaagd.

Kortom, ik kan geen baan vasthouden en heb nu sinds januari een WW-uitkering. Sindsdien denk ik dagelijks na over welke kant ik op moet maar mijn zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen waardoor ik niets zie dat ik denk te kunnen. Ik sta op de wachtlijst voor een competentietest, al mijn studiekeuzetest zeggen dat ik iets creatiefs moet doen.

Ik heb altijd veel complimenten gehad op mijn schrijfstijl door mijn bazen en de journalisten die mij graag hun stukken laten schrijven. Daarom dacht ik aan werk op het gebied van journalistiek of communicatie (moet er wel bij melden dat ik van mijn laatste baan ben ontslagen vanwege mijn tekort aan mondelinge communicatieve vaardigheden, zoals een echte universitaire student kan ik blijkbaar alleen schrijven).

Ik solliciteer al sinds november op banen op het gebied van communicatie/ redactiewerk maar ik kom er niet tussen omdat ik niet de juiste papieren heb en ook nog eens niet de enige werkloze ben momenteel. Nu hangt me een vervelende situatie boven het hoofd in de vorm van een "work first" waar ik vanaf juli aan moet deelnemen. Dit betekent dat ik voor een bijstandsuitkering 40 uur per week achter de lopende band dingen in dozen moet stoppen. Kortom, werk vinden is mijn prioriteit. Het enige wat ik tot nu toe kan vinden is een freelancebaan op het gebied van communicatie waarmee ik dan 500 euro per maand verdien, dit zal ik dus met uitzendbaantjes moeten aanvullen (maar ook daarvan zijn er momenteel niet eens zo veel).

Nu eindelijk ter zake: begin januari heb ik geprobeerd vrijwilligerswerk te vinden op het gebied van schrijven/ redactie om wat meer ervaring op te doen. Dit is niet gelukt (mede vanwege moeilijk doen door het UWV). Inmiddels heeft een grote bekende vrijwilligersvereniging mij gevraagd voor een bestuursfunctie, als Bestuurslid Communicatie om precies te zijn. Dit is niet bepaald wat ik in gedachten had, het is vooral veel vergaderen (in de avonduren in een stad ver bij mij vandaan) en aansturen van werkgroepen, juist mijn zwakke kanten dus. Bovendien kan ik nu moeilijk inschatten hoe mijn situatie straks is, en of ik na het lopende band werk nog wel energie heb voor een lange vergadering. Aan de andere kant heb ik het idee dat zo'n bestuursfunctie wel eens erg mooi op mijn CV zou kunnen staan en misschien wel eens de deuren zou kunnen openen naar een functie op communicatiegebied. Maar volgens mijn "werkadviseur" schiet vrijwilligerswerk niet op en kijkt men alleen naar mijn "echte" werkervaring. Ik weet alleen niet of ik hem moet geloven aangezien het zijn baan is mij aan het betaalde werk te krijgen.

Nu mag ik over een paar dagen over deze baan komen praten en ik zit dus aardig vast... wat denken jullie erover?

PS. Sorry dat het weer zo'n lang bericht werd maar blijkbaar heb ik veel op mijn lever..
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 mei 2009, 15:43
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Niemand? Geen goede/ slechte ervaringen met vrijwilligerswerk op het CV?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 mei 2009, 16:52
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Ja ik wel! Ik heb mijn vrijwilligerswerk op mijn CV gezet en daar ook wel banen/opdrachten door gekregen.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 mei 2009, 17:14
Werklustig Werklustig is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 januari 2009
Berichten: 9
Werklustig is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Hoi Claudia,
Vrijwilligerswerk helpt wel op je cv! Ik ben ooit eens een jaar werkloos geweest, maar heb vier maanden bij een wijkkrant vrijwilligerswerk gedaan en dat er gewoon opgezet. Niemand die daar ooit denigrerend over deed.
Ik weet vrijwilligerswerk wat je vanuit huis kunt doen en waar ze dringend tekstschrijvers nodig hebben, bij de Stichting Intermobiel. Desnoods doe je het in de avonduren of in het weekend. Dan kan het UWV daar niets over zeggen.

Ik voeg een link toe en wens je veel succes!

http://www.intermobiel.com/viewpage.asp?pag_id=1177

Groetjes,
Werklustig
Met citaat reageren
  #5  
Oud 5 mei 2009, 19:15
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door claudia1980 Bekijk bericht
Aan de andere kant heb ik het idee dat zo'n bestuursfunctie wel eens erg mooi op mijn CV zou kunnen staan en misschien wel eens de deuren zou kunnen openen naar een functie op communicatiegebied. Maar volgens mijn "werkadviseur" schiet vrijwilligerswerk niet op en kijkt men alleen naar mijn "echte" werkervaring. Ik weet alleen niet of ik hem moet geloven aangezien het zijn baan is mij aan het betaalde werk te krijgen.
Precies!

Met genoemd vrijwilligerswerk schiet je meer op dan dozen inpakken. Met dozen inpakken doe je geen relevante werkervaring op. Er zijn mensen die dit geweigerd hebben, een rechtszaak aanspanden en in het gelijk gesteld werden.

Mijn voorlaatste baan had ik mede te danken aan (interessant) vrijwilligerswerk.

Op basis waarvan ben je gevraagd voor de bestuursfunctie?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #6  
Oud 5 mei 2009, 19:26
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Bedankt voor de reacties, dit is zeker leerzaam! Bij uitkeringsinstanties wordt vaak erg minachtend gedaan over vrijwilligerswerk, maar zo'n baan zou ik betaald nooit krijgen..

@ Ri@nne: ik had mezelf bij deze organisatie aangemeld om wat schrijfwerk te doen voor hun blad, zij vroegen me toen voor deze functie. Was voor mij ook een hele verrassing.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 mei 2009, 21:08
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Ik zou in ieder geval het gesprek aangaan.

Als je de vrijwilligersbaan neemt, dan is het zaak om de werkcoach bij het UWV te overtuigen van het belang van deze vrijwilligersbaan voor je werkervaring en daarmee je kans op betaald werk. Als je een bijstandsuitkering hebt voor alleenstaanden, dan zou ik zeker niet akkoord gaan met 40 uur dozen inpakken. Ten eerste draagt het niets bij aan relevante werkervaring voor jou, ten tweede zou je daarmee onderbetaald worden. En degene voor wie jij werkt heeft een gratis arbeidskracht. Ik zou eerder denken aan die vrijwilligersbaan plus bijvoorbeeld 20 uur voor jou relevant werk.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #8  
Oud 6 mei 2009, 21:11
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Hallo,

Vrijwilligerswerk wordt inderdaad onderschat als hulpmiddel bij vinden
ban.

Ik heb, toen ik niet werd aangenomen wegens geen ervaring, besloten om vrijwilligster te worden (relevante vrijwilligersjob op vakgebied wat ik wilde). Dit is mijn opstapje geweest naar 'normale' baan omdat de manager erg tevreden was en referentie was voor nieuwe werkgever. Ik heb op mijn CV destijds het ook als normale baan gezet (laatste op aanraden Arbeidsbureau).

De uitkeringsinstantie deed inderdaad moeilijk (medio jaren negentig). De uren die ik als vrijwilligster werkte, werden gekort op mijn uitkering. Daar ben ik nog bezwaarprocedure tegen begonnen, maar werd afgekeurd. Hun argument was dat mijn werk ook door betaalde kracht kon worden gedaan. Tja, dat geldt voor alles, maar zij hadden express vrijwiligers (in buurthuis) omdat er ook niet genoeg geld was voor reguliere kracht.

Probeer je adviseur er van te overtuigen dat jehet wilt doen om je zwakke kanten te verbeteren en staat ook goed op je CV. Dat je niet stil bent blijven zitten en hebt geprobeerd om je zelf te verbeteren. Ook goed voor jezelf om bezig te blijven en voor je zelfvertrouwen.

Succes!

Rosina
Met citaat reageren
  #9  
Oud 6 mei 2009, 23:23
Henk_
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Gewoon rotwerk gaan doen en je daarnaast omscholen en vrijwilligerswerk doen. Succes.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 7 mei 2009, 10:12
claudia1980 claudia1980 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 december 2008
Berichten: 55
claudia1980 is on a distinguished road
Standaard Re: Vrijwilligerswerk en loopbaanzaken

Bedankt voor alle reacties, ik ga vanavond het gesprek aan! Alleen mijn werkadviseur hoeft het voorlopig niet te weten. Ik heb ooit een collega gehad die al drie jaar werkloos was en enkele honderden sollicitaties had verstuurd, hij werd gek van het thuiszitten maar mocht geen vrijwilligerswerk doen. Hij is toen na jaren zonder toestemming vrijwillig komen werken in een museumwinkeltje en heeft een maand later een vaste baan aangeboden gekregen door hetzelfde museum.

Helaas heeft het UWV niet altijd het beste met je voor..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
vrijwilligerswerk

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe vrijwilligerswerk vermelden op cv? drienteam Sollicitatiebrief en cv 1 21 september 2007 12:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon