Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 maart 2009, 15:58
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Question Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Beste forumleden,

Ik heb een dringende vraag aan jullie: ik ben zelf volop aan het solliciteren voor een functie in het bedrijfsleven in de richting van controlling maar kom zelf vanuit de accountancy.
Hoe beantwoord je vragen die gaan over:

-je hebt geen relevante werkervaring in het maken van budgetten en rapportages etc, hoe denk je hier toch te kunnen functioneren?

-Waarom ben jij een geschikte kandidaat voor ons?

-Weet je wel wat je te wachten staat, je hebt hier geen relevante werkervaring in, hoe weet je of je het allemaal aankunt?

Ik heb hier veel moeite mee, ik wordt er dan best onzeker over en dat merken ze..
Ik heb volgende week weer zo'n gesprek en dan zie ik het al weer aankomen..

Heeft iemand tips of suggesties?

Bedankt alvast voor de reactie's!
  #2  
Oud 6 maart 2009, 18:40
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Hoi Pamo,

Wat maakt je zo onzeker?

Als je dezelfde vragen aan jezelf zou stellen, zonder druk van het al of niet krijgen van de baan of een verwachtingsvolle persoon die tegenover jou zit, hoe zou je deze vragen dan beantwoorden?

Ik geef je dezelfde vraagstelling, maar in een iets andere context:

- Hoe zorg je dat je relevante werkervaring krijgt (hoe doe jij dat)?

- Waarom vind je jezelf geschikt (waarom heb je gesolliciteerd)?

- Wat betekent uitdaging voor jou en hoe ga je daarmee om?

Als je daarover nadenkt, Pamo, wat komt er dan in je op?
__________________
Rianne
  #3  
Oud 6 maart 2009, 18:44
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Hoi Rianne,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet niet WAT ik daarop moet antwoorden, omdat ik daarin geen specifieke ervaring heb.
Ik antwoord dan in de trant van: ik heb dit op school gehad en leer snel bij en sta er helemaal open voor om het te leren etc.

Maar ik denk dat dit niet de goede antwoorden zijn, maar wat wel??
  #4  
Oud 6 maart 2009, 19:30
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Dat is helemaal niet zo'n verkeerd antwoord. Je zou er wat meer body aan kunnen geven met bijvoorbeeld:

Ik heb dit geleerd tijdens mijn opleiding en wil mij hierin graag verder ontwikkelen. Ik leer snel en pak nieuwe werkzaamheden gemakkelijk op, o.a. door werkzaamheden die op mijn pad komen aan te pakken en zonodig informatie of aanvullende informatie te vragen, enz.

Probeer eens je werkervaring vanuit de accountancy te vertalen naar een nieuwe werkplek. Toen je in deze baan begon had je toch ook nog geen ervaring? Hoe heb je dat opgepakt? Hoe heb je dat gedaan? Waar ben je goed in? Wat was je uitdaging?
__________________
Rianne
  #5  
Oud 7 maart 2009, 12:09
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

En als ze me vragen WAAROM je hier bij ons wilt werken en WAAROM wij jou zouden moeten aannemen? wat kan ik dan het beste antwoorden?

Een ander punt wat ik ook lastig vind is, dat ik wel eens commentaar achteraf heb gekregen dat ik te rustig overkom..
Maar als je in het geprek zit en die persoon tegenover je continue zit te praten kan ik hem/haar toch niet steeds gaan onderbreken met opmerkingen en vragen om zo minder rustig over te komen?
Moet ik dan als een popie jopie overkomen? daar prikken ze toch doorheen?

Bedankt voor de reactie
  #6  
Oud 7 maart 2009, 13:05
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Als ze vragen waarom je bij hun wilt komen werken, dan kun je zeggen wat je in hun bedrijf of organisatie aanspreekt. Zoals bijvoorbeeld: product, bedrijfscultuur, bedrijfsontwikkeling, enz. De website van een bedrijf kan je op weg helpen om hiervan een indruk te krijgen, dus goed doorlezen. Vaak staat er ook wel een missie of visie op een bedrijfswebsite.

Op de vraag waarom: Voor jezelf kun je nagaan wat jouw bijdrage aan het bedrijf/organisatie zal zijn, hoe (goed) het bij jou past, hoe zie jij jezelf op jouw plek binnen het bedrijf/organisatie, wat kun jij door je persoonlijkheid, kennis, ervaring en leergierigheid bijdragen. Ik ken iemand die alleen maar zei: Ik ben je man! en aangenomen werd. Ze zochten iemand met lef en een goede babbel.

Rustig zijn kan heel waardevol zijn. Misschien is het meer dat je (te) bescheiden bent? Onderbreken kan prima als je het op het juiste moment doet. Op het moment dat de ander een zin afmaakt (op het moment van de punt), kun jij inspringen met wat jij te zeggen hebt. Op dat moment ben je bezig actief deel te nemen aan een gesprek in plaats van dat je afwacht of er nog meer komt waarmee je een afwachtende houding aanneemt en kom je steviger over. Ook al ben je een rustig persoon een beetje assertiviteit is altijd goed.

Je zou wat kunnen kunnen gaan oefenen met Gesprekstechnieken in het sollicitatiegesprek
__________________
Rianne
  #7  
Oud 7 maart 2009, 18:23
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Bedankt Rianne voor de tips, alleen over mijn bijdrage ben ik niet zeker. Ik solliciteer op een functie waarbij werkzaamheden komen kijken die ik nog nooit gedaan hebben.
Ook zijn dit functies die van iets hoger niveau zijn dan wat ik tot nu toe gewerkt heb.

Gr.
  #8  
Oud 7 maart 2009, 18:48
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Mooie uitdaging zou ik zeggen, tenminste....... als je dat zelf ook vindt.

Wat je nog nooit gedaan hebt kun je leren. En als je tot nu toe op een lager niveau werkt dan je aan zou kunnen, dan kan een hoger niveau heel goed passen.

Je kunt zelf ook vragen stellen in een gesprek, dus bijvoorbeeld vragen hoe zij omgaan met inwerken. Mag je in het diepe springen of krijg je een gedegen inwerkperiode met veel uitleg en begeleiding?

Probeer je niet te afhankelijk op te stellen. Een sollicitaitegesprek is niet alleen voor de werkgever om te kijken of zij jou willen, maar ook voor jou dezelfde gelegenheid om te kijken of het bedrijf wel bij jou past en of jij er wel wilt werken.
__________________
Rianne
  #9  
Oud 7 maart 2009, 19:05
Pamo
Gast
 
Berichten: n/a
Smile Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Ik wil hogerop komen, ik krijg vaak wel een uitnodiging voor op gesprek tekomen maar uiteindelijk wordt het het netniet..

Ik zit nu zonder werk, en ben eraan aan het denken om parttime een baantje te gaan zoeken zodat ik nog genoeg tijd overheb om te kunnen solliciteren.

Hoe kun je het beste antwoorden op vragen van de werkgever,als je gaten in je CV begint te krijgen?
Ik zit nu bijna 3 maanden thuis zonder werk en financieel lukt het allemaal nog goed maar wat kun je het beste zeggen als excuus voor die "gaten" op het cv?
Ik zit er ook nog bij op school in deeltijd dus ik denk dat het wel een aardig excuus is omerbij te vermelden dat je veel studeert?!
  #10  
Oud 7 maart 2009, 19:43
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Advies gevraagd over sollicitatiegesprek

Als je eerlijk bent, dan hoef je geen excuus te verzinnen. Van een paar maanden werkloosheid zal niemand vreemd opkijken, zeker niet in deze tijd. In een gesprek kun je eventueel uitleggen, dat je het financieel nog een poosje kon uitzingen en tijd wilde besteden aan sollicitaties en je studie. Natuurlijk vermeld je je studie, dat is altijd een pré. Dus zorgen dat je het positief houdt. Een part-time baan (erbij) zoeken kan heel goed zijn. Je blijft dan in ieder geval bezig en je cv blijft gevuld.

Dat je het steeds net niet wordt, kan heel goed te maken hebben met te bescheiden zijn over je ambitie. Ik lees nu voor het eerst van jou dat je hogerop wilt komen. Dat is klare taal. Zeg je dat ook in sollicitatiegesprekken?
__________________
Rianne
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Referentie nachecken bij oud-werkgever: is kritisch over mij, advies gevraagd bloemje Loopbaanvragen 8 17 december 2010 15:44
Advies gevraagd Mo. Sollicitatiebrief en cv 5 5 februari 2009 14:52
Sollicitatiebrief medewerker inkoop: advies gevraagd vlinder12 Sollicitatiebrief en cv 7 9 augustus 2008 12:39
brief HR adviseur": advies gevraagd boschje Sollicitatiebrief en cv 0 2 mei 2008 21:52
advies gevraagd open sollicitatie intern begeleider Verwijderd account Sollicitatiebrief en cv 2 5 juli 2006 10:09


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon