Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 29 oktober 2007, 16:19
Yfke Yfke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 september 2007
Berichten: 11
Yfke is on a distinguished road
Standaard Morgen een sollicitatiegesprek, maar de zenuwen gieren door mijn lijf

Hallo mensen,
Ik ben voor morgenochtend uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek als planner bij een gezondheidsorganisatie, maar de zenuwen gieren door mijn lijf. Wie heeft er tips om deze zenuwen onder controle te houden. Ben van nature helemaal niet zo'n zenuwachtig type, maar omdat ik al in geen jaren een sollicitatiegesprek heb gehad (ben namelijk al 10 jaar honkvast qua werkgever) word ik nu toch wel een beetje onzeker. Ben me al dagen aan het voorbereiden over bepaalde zaken en vragen die ze me kunnen gaan stellen. Sinds vandaag is het qua zenuwen niet meer te houden.

Graag tips en advies!
Groetjes,
Yfke
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 oktober 2007, 17:20
JuliaV JuliaV is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2007
Berichten: 64
JuliaV is on a distinguished road
Standaard Re: Morgen een sollicitatiegesprek

Zo te horen ben je voldoende voorbereid.. als je je nog beter wilt voorbereiden ben ik bang dat je jezelf alleen nog maar meer zenuwen aan praat/denkt.

Ga vanavond iets ontspannends doen waarbij je je gedachten ff op 0 kunt zetten. Daarna niet te laat naar bed zodat je goed uitgerust bent...
Bedenk dat je niet meer kunt doen dan jezelf zijn... als je je voordoet als iemand anders val je vroeg of laat toch wel door de mand...
En als jezelf zijn niet goed genoeg is voor dit bedrijf, dan pas je er misschien ook wel niet tussen... Jammer, maar dan heb je wel weer ervaring opgedaan voor een gesprek wat je kan gebruiken bij je volgende sollicitatie bij een veel leuker bedrijf

Probeer op deze manier je zenuwen te rationaliseren... En je perfect voorbereiden gaat toch niet... elk bedrijf is anders en overal stellen ze andere vragen en eisen..

Mijn beste sollicitatiegesprekken waren die waarbij ik me minimaal heb voorbereid.. en dat kwam vooral omdat ik toen vrij relaxed was en mezelf kon zijn..

Succes morgen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 oktober 2007, 18:07
Yfke Yfke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 september 2007
Berichten: 11
Yfke is on a distinguished road
Standaard Re: Morgen een sollicitatiegesprek, maar de zenuwen gieren door mijn lijf

Je hebt gelijk Julia...heb mezelf net een lekker glas wijn ingeschonken, en ben inderdaad genoeg voorbereidt. De rest laat ik voor morgen maar op me afkomen. Ik ben nu eenmaal een controlefreak, maar merk wel dat hoe meer ik lees...hoe meer ik opschrijf, hoe nerveuzer ik ga worden.
Het is goed zo...bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Yfke
Met citaat reageren
  #4  
Oud 29 oktober 2007, 22:54
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Morgen een sollicitatiegesprek, maar de zenuwen gieren door mijn lijf

Hey Yfke,

Succes. Neem de tijd om na te denken over wat je zegt, dat is geen schande om even een stilte te laten vallen voor een goed antwoord.

Laat je even weten hoe het is gegaan.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #5  
Oud 30 oktober 2007, 00:00
Yfke Yfke is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 september 2007
Berichten: 11
Yfke is on a distinguished road
Standaard Re: Morgen een sollicitatiegesprek, maar de zenuwen gieren door mijn lijf

Ik zal alle tijd nemen om goed na te denken...ik ben nooit impulsief, en doe alles afwegend! Heb gelukkig wel wat opgeschreven voor mezelf, als geheugensteuntje.
Ik laat wel weten, en bedankt voor je steun!
Kan ik wel gebruiken
Met citaat reageren
  #6  
Oud 30 oktober 2007, 12:36
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard gouden sollicitatietips

Ongetwijfeld zullen veel van deze tips ook op deze website bekend staan of ken je er zelf wel een paar. Ik als consulent zijnde weet exact hoe lastig mensen kunnen zijn tijdens sollicitatiegesprekken, dus hierbij de tips:


· Je krijgt maar 1 keer de kans voor een 1e indruk
· Verkoop jezelf, straal enthousiasme uit, maar blijf wel reëel
· Zorg dat je zoveel mogelijk weet van de vacature (functieprofiel)
en van het bedrijf (via krant, brochures, website)
· Een goede voorbereiding: bedenk van tevoren een aantal vragen over bijv. de organisatie, de functie, de afdeling waarop je komt te werken
· Ken je capaciteiten, kwaliteiten en vaardigheden en maak een koppeling met de functie, zodat je goed kunt aantonen waarom jij de geschikte kandidaat bent. Bedenk een aantal goede praktijkvoorbeelden vanuit een stage, weekendbaan of thuissituatie
· Maak een toekomstplan: wat wil je met deze functie bereiken? welke uitdaging zie je in deze functie? wat zou je willen leren?
· Wat weet je van jezelf qua samenwerking en qua zelfstandig werken
· Let op je lichaamstaal: oogcontact, handdruk, stem en uiterlijke presentatie en neem een actieve gesprekshouding aan
· Let op taal- en woordgebruik: probeer een zakelijk taalgebruik te hanteren. Denk eerst na voordat je antwoord geeft
· Laat jezelf zien als persoon: wees jezelf ondanks de spanning, wees eerlijk naar het bedrijf en naar jezelf. Uiteindelijk gaat het erom, dat je een baan vindt bij een bedrijf waarbij je past en je op je plaats voelt. Alleen dan kun je succesvol zijn in een functie


90% van het succes is te danken aan de voorbereiding
Verheug je op een sollicitatiegesprek !




Vaak gestelde sollicitatievragen:

· Wat trekt je aan in deze functie?
· Waarom solliciteer je juist bij ons bedrijf?
· Wat zijn je sterke en zwakke kanten?
· Hoe zie je jezelf en hoe zien andere mensen je?
· Hoe denk je je gebrek aan ervaring te compenseren?
· Hoe zie je je verdere loopbaan / toekomst?
· Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
· Waarom zouden we juist jou moeten aannemen voor deze baan?
· Hoe werk je onder stress? Kun je een praktijkvoorbeeld noemen?
· Werk je graag alleen of in teamverband?
· Ben je bereid te verhuizen voor deze baan?


Veel voorkomende gespreksonderwerpen:

· Reden van vertrek bij je vorige werkgever
· Motivatie van sollicitatie
· Opleidingskeuze en voorkeursvakken
· Redenen gestaakte studie of opgelopen vertragingen
· Loopbaan tot op heden
· Takenpakket huidige / vorige functie
· Prettige en minder prettige taken
· Belangstellingsgebieden
· Toekomstverwachtingen
· Verwachte en mogelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden
· Relevante vrijetijdsbesteding

Ik wens je erg veel succes en hopelijk krijg je die nieuwe baan!

p.s. ik ben op zoek naar een andere baan (graag Amsterdam) en dan het liefst in het toerisme (heb NHTV gedaan en spreek 5 talen), dus als iemand iets weet, hoor ik dat graag!!!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
Te veel aan kennis, gebrek aan lef: eerste stapjes in arbeidsland Aardbei Loopbaanvragen 6 2 november 2010 15:52
Ik wil een stropdas omdoen naar een sollicitatiegesprek, maar ik ben een vrouw Sandy-38 Sollicitatiegesprek 9 15 juni 2010 15:44
sollicitatiebrief verkoopmedewerker Graag commentaar Cindyy Sollicitatiebrief en cv 7 15 augustus 2009 12:38
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon