Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 september 2012, 18:57
MeljeuG MeljeuG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 6
MeljeuG is on a distinguished road
Standaard Welke beroep sluit aan bij mijn interesses/vaardigheden? Wat wil ik doen?!

Hallo,

Ondertussen ben ik al een tijdje bezig met de vraag 'wat wil ik worden?'..
Ik word er eigenlijk wat hopeloos van, ik ben ook bezig met loopbaanbegeleiding, ik weet wat ik ongeveer wil in een job, maar ik weet niet in welke jobs je dat hebt. Ik heb de richting 'Kantoor' gevolgd in het beroepsonderwijs (ook 7e jaar gedaan), maar ik was bijna in geen één vak geïnteresseerd. Engels en met de computer werken konden me wel boeien.


Ik ben 24jaar en werk nu ondertussen bijna een 5tal jaar.

Ik heb een 3tal jaar als verkoopster gewerkt. Ik vond dit wel nog een leuke job maar het is niet volledig aan mij besteed. Ik ben een type die soms sociaal wil zijn maar soms ook zich alleen wil terug kunnen trekken. Als je in een winkel werkt gaat dit natuurlijk moeilijk. Ook was ik niet echt aan drukte, ik hield van de kalme momenten (zodat ik alles netjes kon zetten en nieuwe dingen uitpakken enz.), maar kalme momenten in een winkel zijn natuurlijk niet goed!
Nu werk ik als afregelaar van projectoren in ploegwerk. Ik zit er een ongeveer 1.5jaar. In het begin deed ik het werk zeer graag, maar nu is er al geen uitdaging meer. Ik ben er op uitgekeken, het gaat allemaal te vlot, ik leer nauwelijks nog dingen bij en het is saai geworden. Dus m.a.w. ik wil dit zeker niet blijven doen.


--------------------------------------------------------------------------
Nu..
Mijn interesses:
- Insecten (vind ik zeer fascinerend, hoe ze eruit zien, hoe ze bewegen, hoe ze leven)
- Fotografie (macro en natuur/insecten, bloemen, planten, natuur) Ik hou van de details die je ziet in macrofotografie! Dingen die je anders nooit of niet goed kunt zien met het gewone oog
- Informatie opzoeken op internet (dit doe ik zeer graag over allerlei onderwerpen die me interesseren, ik kan hier hele dagen mee vullen soms!)
- Games
- Films
- Naaien
- Muziek
- Dieren
- Natuur
- Hoe iets werkt/hoe iets in mekaar zit (bv. machines/fototoestel/gsm,...)

Nu, dankzij mijn loopbaanbegeleiding weet ik ook meer over welke vaardigheden ik heb:
- Leergierig
- Oog voor details
- Controle
- Creatief
- Stiptheid
- Eerlijk/rechtvaardig
- Originaliteit
- Planning
- Computer & apparatuur
- Onderzoekend

Wat ik zelf graag in m'n job zou willen terugvinden:
- werken met PC/verschillende programma's of documenten opmaken,..
- werken met mijn handen
- werken met andere apparatuur/machines
- werken met papieren/ordenen
- misschien wat vrijheid i.v.m. de werkwijze van taken uitvoeren
- leerrijk werk
- eventueel een eigen plek
- rustige werkomgeving (weinig drukte)
- kunnen werken om eigen tempo/ritme


-------------------------------------------------------------------------
Ik weet natuurlijk dat niet al deze punten in een job terug te vinden zijn. Maar als iemand een idee heeft welke job(s) bij mijn profiel zouden kunnen aansluiten (en graag ook waarom je dit denkt), dan zou ik dit zéééér graag weten.

Ik ben jullie alvast DANKBAAR om mij te willen helpen!
Ik heb het gevoel dit ik er echt moeilijk zelf aan uit zal geraken. De enige job die ik tot nu toe heb gevonden die mij aanspreekt is om als laborante te werken. Alleen ben ik bang dat dit te moeilijk zal zijn voor mij (door chemie, fysica & wiskunde). Chemie en fysica heb ik NOOIT gezien in school. En wiskunde kreeg ik vanaf het 5de middelbaar ook niet meer en heb ik slechts ook weinig dingen in gezien. Ik weet dat ik wiskunde in ieder geval ook niet graag deed (wsl omdat ik er niet goed in was).



Bedankt voor mijn lange verhaal te lezen en ik hoop dat iemand mij dan ook maar een beetje kan helpen. Ook al is het maar wat advies geven! Indien nog meer info gewenst, vraag maar!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 september 2012, 12:16
Beewee's schermafbeelding
Beewee Beewee is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 15 augustus 2012
Berichten: 133
Beewee is on a distinguished road
Standaard

Ahum, MeljeuG,

Het lijkt me toch echt een taak voor je loopbaanbegeleider om met jou te kijken naar de match tussen jouw eigenschappen/ competenties/ wensen en de job die daarbij past. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je met deze vraag naar dit forum komt terwijl je al professionele hulp hebt. Trek even aan de bel bij je begeleider, zou ik zeggen!

Groeten,

Beewee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 september 2012, 14:10
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Het eerste wat in mij opkomt is:

Voor jezelf beginnen en/of voor een blad gaan werken, waar je fotograferen, insecten en werken op de pc kunt combineren.

Je kunt dan op pad in de natuur om foto's te maken, de foto's bewerk je op de pc. Zo werk je zelfstandig, maar ook met anderen samen en je hebt de tijd om dingen in je eigen tempo te doen.

Kun je hier iets mee?

En laat je niet belemmeren doordat je misschien niet de goede opleiding hebt. Ervaring en kwaliteit krijg je door veel te oefenen. Je kunt natuurlijk altijd een gerichte studie doen.

Groeten van Hetty
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 september 2012, 21:40
MeljeuG MeljeuG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 6
MeljeuG is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Primago advies Bekijk bericht
Het eerste wat in mij opkomt is:

Voor jezelf beginnen en/of voor een blad gaan werken, waar je fotograferen, insecten en werken op de pc kunt combineren.

Je kunt dan op pad in de natuur om foto's te maken, de foto's bewerk je op de pc. Zo werk je zelfstandig, maar ook met anderen samen en je hebt de tijd om dingen in je eigen tempo te doen.

Kun je hier iets mee?

En laat je niet belemmeren doordat je misschien niet de goede opleiding hebt. Ervaring en kwaliteit krijg je door veel te oefenen. Je kunt natuurlijk altijd een gerichte studie doen.

Groeten van Hetty

Het idee klinkt wel goed maar zelfstandig is natuurlijk altijd een groot risico. En om voor een magazine te werken denk ik dat ik ook nog niet klaar voor ben. Fotografie is een vooral een hobby, maar ik voel me nog niet professioneel genoeg om er mijn beroep van te maken.
Maar in ieder geval bedankt voor de moeite!! Ik apprecieer het!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 september 2012, 21:43
MeljeuG MeljeuG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 6
MeljeuG is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beewee Bekijk bericht
Ahum, MeljeuG,

Het lijkt me toch echt een taak voor je loopbaanbegeleider om met jou te kijken naar de match tussen jouw eigenschappen/ competenties/ wensen en de job die daarbij past. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat je met deze vraag naar dit forum komt terwijl je al professionele hulp hebt. Trek even aan de bel bij je begeleider, zou ik zeggen!

Groeten,

Beewee
Wel, eigenlijk heb ik wel degelijk voorkeur naar 2 beroepen. Maar ergens had ik gehoopt op een makkelijkere oplossing, iets waar ik misschien niet voor hoef te studeren maar direct kan mee beginnen. Of makkelijkere studies..

De 2 richtingen die mij interesseren zijn "biomedische laboratoriumtechnologie" en "verpleegkundige/technoloog medische beeldvorming". Ik wou dat ik gewoon wat meer opties had. Maar blijkbaar zijn er zeer weinig beroepen die mij kunnen boeien. Daarom kwam ik hier vragen om ideetjes..
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 september 2012, 00:12
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Wat zijn de overeenkomsten tussen deze twee beroepen?

Welke heeft je voorkeur?

Wat moet je doen om deze beroepen te kunnen uitoefenen? Denk aan een studie, investering in tijd, geld, .....

Hoe kom je op het idee voor deze beroepen? Heb je er over gelezen, iemand gesproken die dit werk doet, ........?

Zijn er vacatures in deze richting of studeer je voor een baan die niet beschikbaar is? Heb je dit uitgezocht?

Allemaal vragen die belangrijk zijn.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 september 2012, 10:23
MeljeuG MeljeuG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 6
MeljeuG is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Primago advies Bekijk bericht
Wat zijn de overeenkomsten tussen deze twee beroepen?
Alle 2 veel afwisseling in taken en hebben met techniek te maken (gebruik van verschillende apparaturen)

Welke heeft je voorkeur?
Biomedische Laboratoriumtechnieken

Wat moet je doen om deze beroepen te kunnen uitoefenen? Denk aan een studie, investering in tijd, geld, .....
Ik weet dat ik voor alle 2 deze richtingen 3jaar moet studeren. Het zijn alle 2 knelpuntberoepen dus deze worden normaal vergoed..

Hoe kom je op het idee voor deze beroepen? Heb je er over gelezen, iemand gesproken die dit werk doet, ........?
Het spreekt mij vooral aan omdat het met appartuur te maken heeft. Voor labo: ik zie graag dingen van dichtbij die je met het gewone oog niet kunt zien, heeft mij altijd aangesproken, zelfs als kind. Ook omdat het alle 2 zeer afwisselend lijkt. Deze beroepen heb ik eigenlijk gevonden door te zoeken wat ik wou doen van job..

Zijn er vacatures in deze richting of studeer je voor een baan die niet beschikbaar is? Heb je dit uitgezocht?
Dit zijn alle2 knelpuntberoepen, dus vacatures (werk) genoeg!

Allemaal vragen die belangrijk zijn.

Ik weet dus dat mijn voorkeur naar het labo gaat.
Nu enkel proberen mij al voor te bereiden op de vakken zoals chemie, fysica, biologie. Misschien zoeken of dat ik hiervoor cursussen kan volgen, zodat ik niet van nul moet beginnen, want dan vrees ik dat het zeer moeilijk zal worden. Voordeel is dat ik nog een volledig jaar heb om mij wat voor te bereiden. Ik hoop alleen dat ik het zal aankunnen..
Nogmaals bedankt voor je hulp!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 september 2012, 11:20
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Nu de volgende stap zetten: Informeren bij de opleiding hoe je toegelaten kan worden en wat je daarvoor moet doen.

Welke boeken je het beste kunt bestuderen en waar je deze boeken kunt vinden (bieb, Bol.com, enz.)

En open dagen bezoeken. Dan kun je praten met studenten, decanen, lerareren, enz.

Wens je heel veel succes.

Groeten van Hetty

P.S. Niet denken ik kan het niet, maar hoe gaat het mij wel lukken
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 september 2012, 11:43
MeljeuG MeljeuG is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 september 2012
Berichten: 6
MeljeuG is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je antwoord en steun.
Ik zal je advies in ieder geval opvolgen!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 september 2012, 11:53
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard

Om tot actie te komen heb je een stappenplan nodig. Maak dus voor een jaar een plan, wanneer je wat gaat doen.

Volg dit plan en pas het aan, als dit nodig blijkt te zijn.

Het is goed om mensen te zoeken die je kunnen stimuleren en motiveren, om dit plan vol te houden.

En vertel iedereen waar je mee bezig bent, dan kun je hulp en feedback krijgen.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Museologie afmaken, of verder richting bedrijfsadministratie/fiscaal? janetjuh85 Sollicitatiebrief en cv 1 26 januari 2010 18:43
Motivatieprobleem en twijfels over beroep Interaction Designer en opleiding CMD topTijgertje Loopbaanvragen 4 15 juni 2009 12:40
Wat wil ik?!?! Faatje Loopbaanvragen 1 28 juni 2007 22:33


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon