Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Je rechten en plichten als werknemer

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 24 januari 2018, 22:54
Krentebrood Krentebrood is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 24 januari 2018
Berichten: 1
Krentebrood is on a distinguished road
Standaard Geldige reden voor opzegging arbeidsovereenkomst?

Hoi allemaal,

Bij mijn werkgever heb ik 2 functies met beide een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Nu heb ik voor 1 van deze functie al maanden geen werkzaamheden meer verricht omdat de werkgever het druk heeft met andere zaken.

Ik heb regelmatig contact gezocht met de werkgever voor nieuwe opdrachten maar iedere keer wordt het uitgesteld. Het salaris van deze functie wordt netjes iedere maand overgemaakt en ik vind dus ook dat ik hiervoor wat moet doen.

Nu kwam mijn baas vorige week bij mij omdat hij de arbeidsovereenkomst voor die functie wil opzeggen. Als reden: geen werk meer voor mij.

Kan de werkgever zomaar de overeenkomst voor onbepaalde tijd opzeggen? Ik moet wel zeggen: Deze overeenkomst is voor bepaalde tijd tot feb-2016 maar hierna altijd doorgelopen (de werkzaamheden gingen gewoon door).

Wat is jullie advies en hoe sterk sta ik?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2018, 12:05
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

"Zomaar" opzeggen mag een werkgever inderdaad niet doen. Hij zou misschien wel bij het UWV toestemming kunnen vragen om de overeenkomst op te zeggen wegens economische gronden.

Wat ik je in overweging wil geven is de vraag of het handig is om hier heel erg juridisch in te zitten. Wanneer je een normale relatie hebt met de werkgever zou ik meewerken aan een praktische oplossing. Via een vaststellingsovereenkomst kun je afspraken maken over de beëindiging en je eventuele WW-rechten veiligstellen.
Vergeet niet; je werkgever heeft je al een tijd betaald zonder dat je daar werk voor hebt hoeven doen. Inderdaad, zijn risico dat hij geen werk voor je heeft en hij had zijn personeelsadministratie beter op orde moeten hebben. Maar als je bokkig bent met het vinden van een oplossing hiervoor verwacht ik een hele zure arbeidsverhouding. Ik weet niet of je daar uiteindelijk veel mee wint.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 mei 2020, 18:10
juridischplatform juridischplatform is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2020
Berichten: 8
juridischplatform is on a distinguished road
Standaard Ontslag bij vast contract

Sinds invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) zijn de regels rondom ontslag bij een vast contract veranderd. Een vast contract (eigenlijk: arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd) is een overeenkomst zonder einddatum. Die kan tot stand komen bij aanvang van de arbeidsrelatie, maar ook ontstaan doordat tijdelijke contracten stilzwijgend zijn verlengd. Dit laatste is bij jou van toepassing.

Een vast contract kan door jou worden opgezegd met inachtneming van de geldende opzegtermijn (standaard 1 maand). Je werkgever dient echter een goede ontslagreden te hebben. Daarvoor dient een steekhoudend ontslagdossier te zijn opgebouwd óf aangetoond te worden bij UWV of kantonrechter dat er een andere redelijke grond is.

Als je werkgever je wil ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen, dient deze naast een zorgvuldige (cijfermatige) onderbouwing van de ontslaggrond ook het afspiegelingsbeginsel en de poging tot herplaatsing in ogenschouw te nemen. Het UWV toetst of aan alle drie de voorwaarden is voldaan.

In deze situatie lijkt me niet dat daaraan is voldaan. Ik raad aan om de mogelijkheid tot ontslag met wederzijds goedvinden te onderzoeken. Via een vaststellingsovereenkomst bereik je veel sneller een vlot ontslag.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Arbeidsovereenkomst nog rechtsgeldig? PaulusPietsma Je rechten en plichten als werknemer 1 22 januari 2018 09:37
Reden van ontslag eerlijk vertellen op sollicitatiegesprek? Alexandra Je rechten en plichten als werknemer 6 1 september 2009 15:49
Beëindiging halfjaar contract Verwijderd account Je rechten en plichten als werknemer 19 25 juli 2008 13:45
De reden dat ik bij U solliciteer.... Neo23 Sollicitatiebrief en cv 3 25 januari 2008 21:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon