Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiegesprek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 oktober 2008, 02:51
desiforce desiforce is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 oktober 2008
Berichten: 1
desiforce is on a distinguished road
Standaard Sollitatiegesprek

Hallo allemaal,

Na mij sollitatiebrief en cv in geleverd te hebben ben ik nu uitgenodigd voor een sollicitatiegeprek. Instelling waar ik gesolliciteerd heb is Emolife(je werkt in alle steden, maar ook op de bekende (pop)evenementen, in parken en op het strand.) Het is mij eerste keer dat ik ga solliciteren daarom ben ik bang dat ik dat ga verknallen.

Kunnen jullie mij misschien helpen zo dat ik mij beetje op mij gemak voel.
Wat ik van jullie wil weten is:
-waar letten ze meeste op
-wat moet je wel doen
-en wat moet je vooral niet doen
-wat bedoel ze met ''Wat is je motivatie''?
-als ze jou vraag stellen als; Waarom moeten we jou aannemen en niet iemand anders wat is de antwoord hierop. ik heb echt moeite met deze vraag die kan ik bijna niet beantwoorden
- Als jullie iets ook wat in je gedachten hebt wat ik hier niet hebt geschreven kunnen jullie alsnog erbij zetten.


Alvast bedankt

Mvg,
Ruden
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 oktober 2008, 11:42
Rens Rens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Berichten: 985
Rens is on a distinguished road
Standaard Re: Sollitatiegesprek

Hoi Ruden,

Wij kunnen niet jouw antwoorden gaan bedenken. Het lijkt me daarom verstandig om eens hier op de site op zoek te gaan naar de tips en tricks die jou verder helpen.

neem de vragen die je gesteld hebt als voorbeeld en ga eens bij jezelf te rade wat het antwoord is.

Succes met het gesprek en laat even weten hoe het is afgelopen.

Groet,
Rens
__________________
Rens
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 oktober 2008, 11:56
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Sollitatiegesprek

Gefeliciteerd dat je op gesprek mag komen. Zie hier de tips op carrieretijger http://www.carrieretijger.nl/carrier...citatiegesprek

Succes met je gesprek.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 oktober 2008, 23:39
Jack Stemkens Jack Stemkens is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 111
Jack Stemkens is on a distinguished road
Standaard Re: Sollitatiegesprek

Hallo Ruden,

Kijk ook eens op de volgende link:

http://www.ada-online.org/nlada/spip.php?rubrique23

Heel veel succes met je gesprek en blijf in ieder geval jezelf, speel geen toneelspelletje want daar wordt doorheen geprikt.
__________________


Jack Stemkens

http://www.uwsollicitatie.nl
Sollicitatiebrieven en cv's op maat.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 oktober 2008, 00:16
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: Sollitatiegesprek

Meid, ik heb maar een tip wees gewoon jezelf!!

Oh nee, dat is niet waar, ik heb wel meer tips (maar die komen eigenlijk allemaal neer op wat ik hierboven zeg) :

Ga bij jezelf na waarom je daar hebt gesolliciteerd (ik mag aannemen dat je dat heel duidelijk hebt voor jezelf). Dat bedoelen ze met je motivatie.
Waarom wil je daar werken? Wat trekt je aan in de baan en wat denk jij zelf te kunnen leren.

Wat breng jij als persoon mee waarmee je deze organisatie gaat helpen?

Vertel over je positieve kanten. Als je die niet goed weet, ga dan voor die tijd nog een paar mensen spreken die jou goed kennen en vraag hun om je 3 beste eigenschappen. (je beste vriend-in, je ouders, een leraar die je vertrouwt etc). Als je het aan minstens 5 personen vraagt, zal je ongetwijfeld een paar dubbele antwoorden krijgen: dat zijn nou jouw sterke punten!!

Als je nog niet zo veel werkervaring hebt, zal je op de vraag "waarom moeten we jou aannemen?" iets moeten vertellen over je persoonlijkheid en over dingen waar jij plezier in hebt en waar je blij van wordt. Dat zijn namelijk 99% zeker ook de dingen waar jij goed in bent.

Vertel over een ervaring in je leven tot nu toe waarvan je veel hebt geleerd en vertel over jouw rol daarin, wat je hebt gedaan en wat het resultaat was.

Wees niet bang om het te verknallen. Alleen al door die angst kan je niet meer helder nadenken. De meeste sollicitanten zijn enigszins zenuwachtig, als het goed is, weet je persoon waar je het gesprek mee hebt dat heus wel.

Als je over een vraag even wilt nadenken, of als je een vraag niet goed begrijpt, mag je dat best zeggen.

Wees jezelf, je wilt dat ze je aannemen om wie jij bent. Ze hebben je in ieder geval al uitgenodigd op je brief en CV en weten dus al dat je nog niet zo veel werk- en sollicitatie-ervaring hebt.

Ga er niet van uit dat de persoon die jou interviewt jou genadeloos wil doorzagen. Ze willen gewoon meer over je weten om te kijken of je bij de organisatie past en of je de baan aankan.

Vergeet ook niet dat ook jij nog een keuze hebt. Het gaat er namelijk ook om of jij de organisatie en de functie wel leuk vindt. Je mag nl. ook voor de eer bedanken.

Waar op gelet wordt is of je een gezonde dosis zelfkennis en zelfvertouwen hebt en daarmee houden ze heus rekening met je leeftijd, een 40-er is nu eenmaal zelfverzekerder dan een 20-er.

Waar op gelet wordt is of je enthousiasme uitstraalt.

En het belangrijkste: of je authentiek bent: dus dat je jezelf presenteert zoals je ook echt bent. (en dus niet met van te voren ingestudeerde antwoorden komt...)

Dus nogmaals: wees jezelf en zie het als een leuke kennismaking.


Succes!!!

Tessa


@ Jack S.: brrrrrr zo'n standaardlijst met "sociaal wenselijke" antwoorden ....
Sorry, maar daar zou je bij mij dus gelijk op afgewezen worden, op dat soort standaard voorgekauwde en ingestudeerde antwoorden.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 oktober 2008, 01:04
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Sollitatiegesprek

Hoi Ruden,

Ik sluit me helemaal aan bij wat Makingsence hierover schrijft.

Als je jezelf bent tijdens een sollicitatiegesprek, dan zul je ook aangenomen worden als jezelf. Word je niet aangenomen, dan heb je niets verloren en belangrijker heb je in ieder geval jezelf niet verloren.

Persoonlijk vind ik "waarom moeten we jou aannemen en niet iemand anders" een malle vraag. Ik denk dat ik iets zou antwoorden als "aangezien ik de andere sollicitanten niet ken, is het niet aan mij om te beoordelen wat mij een betere kandidaat maakt. Ik ga er vanuit dat u de juiste kandidaat kiest". In mijn achterhoofd zou ik dan hebben, dat het nog maar de vraag is of ik na het gesprek ook voor hen zal kiezen.

Veel belangrijker dan standaard antwoorden verzinnen op standaard vragen is of je voor jezelf goed duidelijk hebt waar je goed in bent, waar je enthousiast van wordt, wat je wilt leren, wat je voor het bedrijf wilt betekenen. Je kunt dan gewoon spontane antwoorden geven, die uit jouw unieke zelf komen. Ook belangrijk is wat het bedrijf voor jou zal kunnen betekenen. Misschien komen er tijdens het gesprek vragen in je op of heb je van tevoren al vragen. Zoals men aan jou vragen stelt, kun jij ook vragen stellen aan degene met wie je een gesprek hebt.

En wordt het niets, volgende keer beter.
__________________
Rianne
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:42.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon