Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 26 februari 2012, 16:54
Jans Jans is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 september 2010
Berichten: 15
Jans is on a distinguished road
Standaard Stoppen met studie HBO Communicatie - of niet?

Ik ben 21 jaar en ben in september begonnen met HBO Communicatie. Daarvoor heb ik een versnelde MBO-opleiding gedaan en mijn HBO-propedeuse gehaald van een andere opleiding.

De studie Communicatie valt mij enorm tegen, om verschllende redenen. Ik vind het een oppervlakkige, inhoudsloze studie. Erg commercieel ook. Dat past totaal niet bij mij. Ik ben juist geinteresseerd in overheidscommunicatie, maar daar hebben we maar een paar vakken van gehad. Voor de rest is de opleiding sterk commercieel gericht (marketing). De opleiding biedt mij ook weinig uitdaging. Iedereen met een beetje boerenverstand kan deze opleiding doen, voor mijn idee.

Om een lang verhaal kort te houden: ik zou er liever vandaag dan morgen mee stoppen. Was het maar zo makkelijk, want er zijn een aantal problemen.
- Ik heb 2 jaar studiefinanciering verspild
- De langstudeerboete, die op de loer ligt. Als ik een 4-jarige opleiding ga doen, moet ik 1 of 2 jaar langstudeerboete betalen.
- Als ik een WO-opleiding ga doen heb ik nog 1 jaar recht op studiefinanciering en moet ik de overige 2 jaar + master zelf betalen
- Ik ben 21, bijna 22. Best oud om een aan een nieuwe opleiding te beginnen.

Ik weet echt niet wat ik moet!
Ik heb een andere studie op het oog, geen HBO-studie, want ik heb het helemaal gehad met het HBO. De studie die mij interessant lijkt, is Taal & Communicatie aan de UvA.
Consequentie is wel dat ik dan maar 1 jaar recht heb op studiefinanciering en de overige 2 jaar (plus de master) zelf moet betalen en dat ik de langstudeerboete 1 of 2 jaar moet betalen.

Mensen in mijn omgeving adviseren mij om mijn huidige opleiding maar gewoon af te maken, zodat ik in elk geval dat HBO-papiertje hebt. Maar ik merk dat dit mij echt ongelukkig maakt. Bovendien is HBO Communicatie een zeer populaire studie en de kansen op de arbeidsmarkt zijn erg slecht.
Weet iemand of dat beter is met WO Taal & Communicatie (het is een traject van Nederlandse taal en cultuur)

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 februari 2012, 17:26
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Mijn persoonlijke mening: studie afmaken. Nu weer switchen met de kans dat je het weer niks vindt is levensgroot. Soms moet je gewoon doorbijten. Als je straks aan het werk bent zal het ook niet altijd even leuk zijn. Daar zul je mee moeten leren omgaan. Daarnaast staat het ook niet goed op je CV als je blijft twijfelen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 februari 2012, 00:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Stoppen met een studie die je een half jaar geleden bent begonnen kan ik me nog wel voorstellen, maar de overstap naar het WO lijkt me niet vanzelfsprekend. Heb je je goed georiënteerd op wat die wo-studie Taal en Communicatie inhoudt en of je die aan kan (de bachelor én de daarop volgende master)?

Heb je ook gedacht aan een andere pittigere hbo-opleiding? Of aan mogelijkheden om je studie interessanter te maken met (t.z.t.) een bepaalde major, met vrijwillig extra studieactiviteiten / vakken en dat soort dingen? Desnoods doe je de studie op je sloffen en doe je er andere interessante dingen naast.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 28 februari 2012, 21:03
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou de studie afronden en dan alsnog WO gaan doen. Maar in stappen werken is beter dan een puinhoop maken van je persoonlijke financiele situatie en je CV wanneer het mis gaat zonder eerst HBO afgerond te hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
hbo communicatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Van baan wisselen.. Of toch niet? Dreetje Loopbaanvragen 3 6 januari 2012 21:25
Wat is wijsheid? w0ut3r Opleiding kiezen en volgen 10 13 juni 2011 23:07
ICT-opleiding op hbo-niveau? Remco Opleiding kiezen en volgen 41 4 oktober 2010 13:54
Welke beroepen passen bij mij? Ideeën gevraagd... alle suggesties zijn welkom! Elle Loopbaanvragen 8 16 oktober 2009 14:28
Doe jij iets met je studie? Ik niet sterretje24 Opleiding kiezen en volgen 1 18 september 2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon