Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Je competenties ontwikkelen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 april 2012, 23:22
thor2002 thor2002 is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2006
Berichten: 113
thor2002 is on a distinguished road
Standaard Wat zegt een MBTI eigenlijk?

Door het forum 'her-ontdekte' ik het MBTI. Jaren geleden heb ik al eens een paar testjes mogen doorlopen, en zojuist dacht ik: 'kom, laat ik eens vlot er door heen hobbelen'.

Mijn MBTI zegt nu dat ik een ENTJ ben. Hierin vallen mij op dat de E en de T (met name de E) erg ver op de schaal zitten.

Nu mijn drie vragen:
-wat is jullie 'score',
-in hoeverre herkennen jullie je uitslag en de bijbehorende uitspraken, en
-Als mijn 'teamrol' die van Dirigent - leider is, wat zijn dan mijn verwachte valkuilen als ik directeur in een feminine omgeving wil worden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 april 2012, 20:56
Pieter-Claus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Vanuit mijn persoonlijke ervaring heb je niets aan dit soort onderzoeken aangezien je de omgeving waarin je werkt niet kunt aanpassen en je dus bent overgeleverd aan het toeval of je persoonlijkheid past bij de bedrijfscultuur, collega's enzovoorts.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 29 april 2012, 16:06
SteenbergenConsultancy SteenbergenConsultancy is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 14 maart 2012
Berichten: 51
SteenbergenConsultancy is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thor2002 Bekijk bericht
Door het forum 'her-ontdekte' ik het MBTI. Jaren geleden heb ik al eens een paar testjes mogen doorlopen, en zojuist dacht ik: 'kom, laat ik eens vlot er door heen hobbelen'.

Mijn MBTI zegt nu dat ik een ENTJ ben. Hierin vallen mij op dat de E en de T (met name de E) erg ver op de schaal zitten.

Nu mijn drie vragen:
-wat is jullie 'score',
-in hoeverre herkennen jullie je uitslag en de bijbehorende uitspraken, en
-Als mijn 'teamrol' die van Dirigent - leider is, wat zijn dan mijn verwachte valkuilen als ik directeur in een feminine omgeving wil worden?
MBTI is een erg ruime en aan veranderingen onderhevige test. Je moet weten hoe de theorie erachter werkt om er wat aan te kunnen hebben.
Je MBTI geeft enkel en alleen aan naar welke persoonseigenschappen je in de meeste situaties naartoe neigt. Het zegt niets over de andere kanten van je persoonseigenschappen.
Valkuilen zouden kunnen zijn dat je door de T, erg gefocused bent op het gebruik van feiten om je beslissingen daadkracht te geven. Je feminine omgeving kan mogelijk een meer persoonlijke kijk daarop verwachten en dit kan botsen. Let er dus op dat anderen meer hun gevoel hiervoor inschakelen.
Als je een sterke E bent zul je je ervan bewust moeten zijn dat je de I's weg drukt met je expressieve gedrag. Dit kan verkeerd worden opgevangen.
Voor zowel de E en T is het dus zaak je je ervan bewust bent en hier rekening mee houdt in je benadering en reactie naar anderen.
Geen enkele MBTI score is goed of slecht. Het is enkel een voorkeurs richting, waarbij je zelf kiest hoe je ermee om gaat.
__________________
Ontdekken van je kwaliteiten? Twijfel over je loopbaan of ontwikkelingen op je werk?
Begeleiding en coaching van Steenbergen Consultancy kan je daarbij helpen! Bezoek de website voor meer info.

Ook te vinden op Twitter
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 mei 2012, 23:35
Pieter-Claus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SteenbergenConsultancy Bekijk bericht
MBTI is een erg ruime en aan veranderingen onderhevige test. Je moet weten hoe de theorie erachter werkt om er wat aan te kunnen hebben.
Je MBTI geeft enkel en alleen aan naar welke persoonseigenschappen je in de meeste situaties naartoe neigt. Het zegt niets over de andere kanten van je persoonseigenschappen.
Valkuilen zouden kunnen zijn dat je door de T, erg gefocused bent op het gebruik van feiten om je beslissingen daadkracht te geven. Je feminine omgeving kan mogelijk een meer persoonlijke kijk daarop verwachten en dit kan botsen. Let er dus op dat anderen meer hun gevoel hiervoor inschakelen.
Als je een sterke E bent zul je je ervan bewust moeten zijn dat je de I's weg drukt met je expressieve gedrag. Dit kan verkeerd worden opgevangen.
Voor zowel de E en T is het dus zaak je je ervan bewust bent en hier rekening mee houdt in je benadering en reactie naar anderen.
Geen enkele MBTI score is goed of slecht. Het is enkel een voorkeurs richting, waarbij je zelf kiest hoe je ermee om gaat.
Kortom, naar mijn mening: het kan van alles maar ook helemaal niets zijn: het is allemaal bijzonder situationeel en daarmee dus gewoon toeval.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 mei 2012, 11:33
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter-Claus Bekijk bericht
Vanuit mijn persoonlijke ervaring heb je niets aan dit soort onderzoeken aangezien je de omgeving waarin je werkt niet kunt aanpassen en je dus bent overgeleverd aan het toeval of je persoonlijkheid past bij de bedrijfscultuur, collega's enzovoorts.
Wat ben ik blij dat ik niet in jouw wereld leef.....


Maar serieus.... je kunt heel veel testen doen en natuurlijk kun je bij iedere test kanttekeningen plaatsen.

Om een test goed te doen moet je soweiso al een redelijk goed zelfbeeld en een goed vermogen tot zelfreflectie hebben en niet de neiging hebben om sociaal wenselijke antwoorden te geven.

Een test (of het nu MBTi of iets anders is) geeft je inzicht in jezelf als je er iets mee doet op een goede manier. Dus leg de uitkomsten ook altijd neer bij mensen die jou goed kennen en vraag of het herkenbaar is. Verder kan het natuurlijk wel helpen bij een loopbaantraject om te ontdekken hoe jij bent en wat voor werkgever of bedrijfscultuur bij jou past.

Herken je de resultaten? Zo ja, wat kun je er dan mee? Zo nee, hoe komt dat dan en klopt jouw zelfbeeld dan wel. Dat is hartstikke interessant als je dit met iemand kunt bespreken. Maar als je het in je eentje doet op internet, voor de leuk, is het niets meer of niets minder dan zo'n testje uit de Tina of Libelle dat je daarna gewoon weer naast je neer kunt leggen en vergeten.
Het ligt er dus ook aan met welke intentie je dit doet.

Ik ben een ENFP en dat is al jaren stabiel.....
Dat betekent voor mij heel veel, want ik heb wel bewuste keuzes gemaakt in mijn loopbaan die passen bij mijn karakter, bijvoorbeeld door voor het zelfstandig ondernemerschap te kiezen en voor een creatieve en open minded manier van werken. Zo kan ik als E bijvoorbeeld makkelijk praten voor en in een groep en kan ik door zowel mijn N en F een groepsdynamiek goed aanvoelen en daar flexibel op inspringen door mijn P.

Ik heb vroeger ook banen gehad die helemaal niet bij me pasten. Het is niet zo dat ik dat nu door de MBTi heb ontdekt, maar het heeft me wel aan het denken gezet over mezelf. En dat vind ik nu eenmaal leuk. Sommigen vinden dat helemaal niet leuk en misschien zelf confronterend of "not done".

Steenbergen geeft al goed aan wat evt. valkuilen zouden kunnen zijn. Als je weet welke types jouw teamleden zijn, kun je hier in je communicaties zelfs goed rekening mee houden.

Pieter Claus heeft in die zin gelijk: je persoonlijkheid kun je inderdaad niet aanpassen aan een ander of aan een bedrijfscultuur, maar je manier van communiceren en je gedrag wel!! Zo kun je rekening houden met elkaar en met je functie-omschrijving en doelen.
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 mei 2012, 16:13
Pieter-Claus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

PZ-adviseurs en bedrijfspsychologen enzovoorts gaan altijd uit van een holistische werkomgeving maar in de realiteit is het echter vaak eerder zo dat het een slangenkuil of rattenhol is. Favoritisme, pesten, ellenbogenwerk en andere vormen van kantoorpolitiek zijn eerder de regel dan de uitzondering.

Daar verandert een MBTI enzovoorts helemaal niets aan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 5 juni 2012, 14:00
Deviate Deviate is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2011
Berichten: 14
Deviate is on a distinguished road
Standaard

Hier ook een ENFP en zelf heb ik ontzettend veel gehad aan de MBTI. Mijn ervaring is ook dat de uitslag helemaal niet zoveel aan veranderingen onderhevig is. Ooit, lang geleden, scoorde ik ENFP, nu doe ik dat nog steeds. Heb je er veel aan in je werkomgeving? Hmm... Voor je eigen ontwikkeling volmondig ja. Ook ik zat in banen die helemaal niet bij me pasten maar, belangrijker nog, in omgevingen die niet bij me pasten. Wat geeft je energie en wat kost je energie, dat is de vraag. MBTI heeft me hierop geattendeerd en zodoende zit ik nu een stuk beter op mn plek. Ik herken mij dus volledig en soms zelfs pijnlijk goed in dit profiel en heb mijn werkzaamheden én omgeving aangepast. Al is het voor iemand van mijn type uiteindelijk aan te raden om net zoals Tessa ondernemer (lees: vrijer) te worden en je bezig te houden met het creatief inspireren van anderen. Dat is wat de cognitieve functies van een ENFP nou eenmaal het beste kunnen en willen.

Aah daar heb je hem, cognitieve functies... MBTI is een versimpelde vorm van de cognitieve processen van het menselijk brein zoals Jung ze benoemd heeft. Je bent geen ENTJ, je geeft alleen (onbewust) de voorkeur aan bepaalde functies. In jouw geval Extraverted Thinking, Introverted iNtuition, Extraverted Sensing en introverted Feeling oftewel Te-Ni-Se-Fi.


En je valkuilen?

-May be unable to understand other people's needs where these differ from their own.

-May unwisely assume their ideas are the only right ones and are therefore being fully implemented by others.

-May become childishly petulant or angered when confronted by situations which require feeling judgments.

-May become so engrossed in a plan or ambition that personal needs and the needs of others are forgotten.

-May take every decision not made in agreement with their rational beliefs as a personal rejection.

-May be easily taken in or manipulated by others via agreement with their rational attitudes.

-May become obsessed with small obstructions and difficulties to the point where the overall plan is forgotten

-May believe natural limitations are actually ailments which ought to be eradicated

-May assume others are ever plotting against

-May believe only their own view of the world or a situation is correct, even to the point that they make it into a kind of dogma which must be followed by those around them.
Bron: http://www.personalitypage.com/html/ENTJ_per.html

Zie ook: http://www.personalitynation.com/ent...-analysis.html
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
mbti

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Wat is wijsheid? Solliciteren op Mbo-vacature, Hbo-vacature of Hbo-stagevacature? RichWes Loopbaanvragen 2 1 mei 2012 15:25
International business & languages: wat is de kans om aan een baan te komen? Thu Trinh Opleiding kiezen en volgen 5 4 december 2009 03:55
Reis Siebrich Loopbaanvragen 20 19 oktober 2006 16:39
Bezieling en Geboorte Darluz Loopbaanvragen 34 18 oktober 2006 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon