Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 mei 2013, 17:32
Helena Helena is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 30
Helena is on a distinguished road
Standaard Sollicitatie psycholoog

Hoi allemaal!
Eindelijk zelf maar eens feedback vragen! Graag jullie ongezouten kritiek!

Functie: behandelaar/psycholoog bij ouderen

START
Met grote interesse reageer ik op de vacature voor tijdelijke psycholoog bij uw organisatie. U zoekt een psycholoog die past binnen de sfeer van uw organisatie – ik denk dat ik die psycholoog ben!

Gedurende de laatste twee jaar ben ik werkzaam geweest binnen de GGZ. Binnen de functie van behandelaar/psycholoog heb ik verschillende vormen van behandeling en diagnostiek verricht; dit ook bij de doelgroep ouderen. Ook met begeleiding heb ik diverse ervaringen opgedaan, waaronder begeleiding van cliënten en systeem, studenten en stagiaires. Een laagdrempelig en warm contact vond ik daarin altijd erg belangrijk, en dat lijkt aan te sluiten bij de sfeer die uw organisatie nastreeft. Ook heb ik veel werkervaring opgedaan met verschillende disciplines (SPV, psychiater, fysiotherapeut, ergotherapeut, verpleegkundigen, huisartsen, etc.); dit altijd met veel plezier en leergierigheid.

Graag zet ik nu de volgende stap binnen mijn ontwikkeling als psycholoog en het liefst stap ik in de richting van uw organisatie! Vooral de informele sfeer die uw organisatie nastreeft spreekt mij zeer aan: het lijkt mij een fijne voedingsbodem voor professionele en persoonlijke ontwikkeling en vooral ook werkplezier en collegialiteit. Daarnaast kan ik mij goed vinden in kernwaarden als betrokkenheid en respect: waarden die mijns inziens horen bij een goede therapeut.

U vindt in mij een loyale, betrokken werknemer, die open en flexibel in contact staat met uw cliënten en opdrachtgevers. U zoekt iemand die sterk is in diagnostiek en begeleiding; twee krachten die bij mij aansluiten. Ik houd van diagnostiek en ik houd van het ad hoc aspect in begeleiding. Ik ben sterk analytisch aangelegd en streef naar een fijne werkrelatie met cliënten en systeem. Rest mij te melden dat ik natuurlijk de nodige papieren in huis heb en zeker bereid ben te verhuizen voor dé baan voor mij! Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik u naar mijn bijgevoegde CV.

Ik zie ernaar uit om met uw organisatie in gesprek te gaan om te kijken of wij bij elkaar passen. Graag hoor ik van u!
EIND

Wat vinden jullie ervan??

Gr. Helena
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 mei 2013, 02:35
Maarten_W Maarten_W is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 27 maart 2012
Berichten: 158
Maarten_W is on a distinguished road
Standaard

Hoi Helena,

Hoop dat je niet denkt: 'Zo zout heb ik het nog nooit gegeten', als je mijn feedback leest. Nadat ik commentaar gegeven had viel me op dat je abstracte begrippen als organisatie, systeem, disciplines verwart met mensen.
Je schrijft dat de instelling waarbij je solliciteert een informeel karakter heeft. Hierop kan je brief aanpassen. Misschien wel door niet een keer het woord cliënt of patiënt te gebruiken maar altijd over mensen te spreken. Kan je een verbinding leggen tussen enerzijds jouw enthousiasme voor je vak en anderzijds liefde/ zorg voor (oude) mensen?

Terwijl ik dit schrijf moet ik bijvoorbeeld denken aan de tijd dat ik als student een bijbaan als taxi-chauffeur had. Er was een oude dementerende dame die in een verzorgingshuis woonde maar elke rit vroeg of ik haar naar haar oude huisadres wilde brengen. Ze was kien genoeg om te merken dat ik de verkeerde kant op reed, dus moest ik altijd smoesjes gebruiken om haar op d'r gemak te stellen; 'We gaan eerst nog even iemand anders ophalen.... Ik weet waar u woont mevrouw, maar ze hebben de straat opgebroken dus moeten we even een blokje omrijden enz... Tegen de tijd dat we bij het verzorgingshuis waren herkende ze daar de deur en ging ze volkomen tevreden naar binnen... Jij hebt vast ook vergelijkbare ervaringen waaruit je kan laten blijken uit wat voor hout je gesneden bent.

Hoop dat je wat aan m'n feedback hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helena Bekijk bericht
Met grote interesse reageer ik op de vacature voor tijdelijke psycholoog bij uw organisatie. U zoekt een psycholoog die past binnen de sfeer van uw organisatie – ik denk dat ik die psycholoog ben!
Standaard openingsalinea, heb je iets waarmee je meer aandacht kan trekken in huis?

Citaat:
Gedurende de laatste twee jaar ben ik werkzaam geweest binnen de GGZ. Binnen de functie van behandelaar/psycholoog heb ik verschillende vormen van behandeling en diagnostiek verricht; dit ook bij de doelgroep ouderen.
Binnen de functie vind ik niet logisch klinken. Ik zou eerder iets zeggen in de trant van: Als psycholoog binnen de GGZ heb ik ervaring opgedaan met een brede patiëntengroep, waaronder ook ouderen. Gevolgd door een pakkend? (Geen idee of dat mogelijk is.) Wil je trouwens over de doelgroep ouderen spreken of wil je in je brief spreken over oudere mensen met hun eigen specifieke hulpvragen? Wat past het best bij de organisatie waarbij je solliciteert?

Citaat:
Ook met begeleiding heb ik diverse ervaringen opgedaan, waaronder begeleiding van cliënten en systeem, studenten en stagiaires.
Deze zin loopt niet lekker, volgens mij omdat je abstracties en mensen met elkaar verbindt. Hoe begeleid je een systeem?

Citaat:
Een laagdrempelig en warm contact vond (is je mening hierin nu veranderd? Formuleer in tegenwoordige tijd.) ik daarin altijd erg belangrijk, en dat lijkt aan te sluiten bij de sfeer die uw organisatie nastreeft.
Deze zin zorgt ervoor dat je twijfelachtig overkomt. Formuleer krachtiger. Dezelfde waarden vind ik ook terug binnen uw organisatie. (Misschien kan je op de website wel een slogan van ze vinden die je hier - in aangepaste vorm - kan gebruiken.

Citaat:
Ook heb ik veel werkervaring opgedaan met verschillende disciplines (SPV, psychiater, fysiotherapeut, ergotherapeut, verpleegkundigen, huisartsenDit zijn personen geen disciplines...disciplines zijn: psychiatrie, fysiotherapie....., etc.); dit altijd met spatie teveel veel plezier en leergierigheid.

Graag zet ik nu de volgende stap binnen mijn ontwikkeling als psycholoog en het liefst stap ik in de richting van uw organisatie! Vooral de informele sfeer die uw organisatie nastreeft spreekt mij zeer aan: het lijkt mij een fijne voedingsbodem voor professionele en persoonlijke ontwikkeling en vooral ook werkplezier en collegialiteit. Daarnaast kan ik mij goed vinden in kernwaarden als betrokkenheid en respect: waarden die mijns inziens (als de organisatie zich onderscheidt door een informele sfeer is dit misschien wat formeel taalgebruik. Waarom niet gewoon; volgens mij?) horen bij een goede therapeut.

U vindt in mij een loyale, betrokken werknemer, die open en flexibel in contact staat met uw cliënten en opdrachtgevers. U zoekt iemand die sterk is in diagnostiek en begeleiding; twee krachten die bij mij aansluiten.
Kwaliteiten die ik bezit.


Citaat:
Ik houd van diagnostiek en ik houd van het ad hoc aspect in begeleiding. Ik ben sterk analytisch aangelegdanalytisch sterk en streef naar een fijne werkrelatie met cliënten en systeem. Zie eerdere opmerking over oneigenlijke samenvoegingen.
Kan je in deze alinea een voorbeeld verwerken? Hoe zorg je ervoor dat cliënten zich op hun gemak voelen terwijl ze misschien het idee hebben dat jij in hun hoofd zit te wroeten?

Citaat:
Rest mij te melden dat ik natuurlijk de nodige papieren in huis heb en zeker bereid ben te verhuizen voor dé baan voor mij! Voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik u naar mijn bijgevoegde CV.
Dat jij bereid bent te reizen of te verhuizen spreekt voor zich op het moment dat je solliciteert. Al kan de organisatie hier natuurlijk vraagtekens bijzetten omdat het om een tijdelijke functie gaat.

Citaat:
Ik zie ernaar uit om met uw organisatie in gesprek te gaan (Hopelijk ga je met mensen praten.) om te kijken of wij bij elkaar passen. Graag hoor ik van u!
EIND

Wat vinden jullie ervan??

Gr. Helena
Oh ja, nog een klein dingetje. Kijk nog even naar het aantal uitroeptekens wat je gebruikt. (Al is dat echt persoonlijk.)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 mei 2013, 11:04
Helena Helena is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 8 maart 2013
Berichten: 30
Helena is on a distinguished road
Standaard

Hoi Maarten,

Bedankt voor je feedback! Er staat weinig positiefs tussen, haha! Ik gebruik inderdaad veel vakjargon in deze brief. Goed idee om daar wat aan aan te passen. Verder kan ik natuurlijk geen voorbeelden geven uit de praktijk zoals je stelt ivm de vertrouwensrelatie die je moet waarborgen ;-) Daarmee kan het denk ik zelfs averechts werken als je als psycholoog voorbeelden geeft uit de praktijk (zelfs geanonimiseerd; als het specifiek genoeg is is het te herleiden).

Desalniettemin: ongezouten feedback, waar ik zeker mee aan de slag ga!

Groeten Helena
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 mei 2013, 22:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Hoi Helena,

Maarten noemde al een paar dingen die mij ook opvielen (zoals het begeleiden van een systeem).

Als aanvulling wil ik nog opmerken dat je erg inhaakt op de sfeerelementen in de vacature en in je eigen verwachtingen (warm contact, de sfeer die uw organisatie nastreeft, herhaald in 'de informele sfeer die uw organisatie nastreeft', fijne voedingsbodem, kernwaarden, open en flexibel contact, fijne werkrelatie).

Die dingen staan vaak in vacatures, maar ik heb meestal het idee dat dit window dressing is, om aantrekkelijker over te komen op kandidaten. Een werkgever zoekt een werknemer om bepaald werk te doen, niet om warm contact te hebben of een sfeer na te streven.

Ik zou de sfeerelementen voor kennisgeving aannemen en er hooguit uit via je werkervaring op ingaan (STAR-methode). Belangrijker lijkt me je opleiding en ervaring, geschiktheid voor het werk, bekendheid met de rauwe werkelijkheid van de ouderenzorg, incasseringsvermogen en dat soort dingen.

Maar dit zeg ik als kille ict'er, misschien is de sollicitatiesfeer in de ouderenzorg anders
__________________
René
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open Sollicitatie Klinisch Psycholoog. Graag Commentaar! Dayzi Sollicitatiebrief en cv 5 4 augustus 2010 17:46
Sollicitatiebrief forensisch psycholoog t-dude Sollicitatiebrief en cv 1 26 november 2008 11:54
sollicitatie psycholoog tess Sollicitatiebrief en cv 3 17 oktober 2008 12:22
Motivatiebrief, open sollicitatie ziekenhuispsycholoog evawerk Sollicitatiebrief en cv 5 17 mei 2007 13:46
sollicitatie klinisch psycholoog: reacties aub ellencamps Sollicitatiebrief en cv 4 7 april 2006 12:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:57.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon