Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 september 2010, 12:44
mauhof mauhof is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 4
mauhof is on a distinguished road
Standaard Hoe kan ik omscholen op 37-jarige leeftijd?

37 jaar en zelfstandig ondernemer, maar ik wil mijn passie voor techniek gaan volgen en eindelijk een opleiding gaan doen naar mijn hart.

Werktuigbouwkunde is wat ik wil doen, maar hoe kom ik daar?

een deeltijdopleiding naast een eigen zaak is geen goed idee denk en volgens mij zijn er ook geen deeltijd MBO werktuigbouwkunde opleidingen meer. Ik heb een MBO niveau 3 opleiding in de Grafische Industrie.

Werkend leren lijkt mij een mooie optie, zo kan ik een salaris verdienen (minder dan nu, maar die investering wil ik graag doen), in de praktijk bezig zijn met mijn passie en nog leren ook, maar kom je hiervoor in aanmerking op 37 jarige leeftijd?

Iemand een idee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 september 2010, 23:29
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Welke techniek? Welk beroep? MBO3, MBO4? Daar moet je zelf ook een keuze in maken. Vervolgens: 1) onderzoek doen naar opleidingen (de dus wel of niet bestaan) en 2) gaan solliciteren of een balletje opgooien bij bedrijven waar je zou willen werken.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 8 september 2010, 10:23
mauhof mauhof is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 4
mauhof is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hassan Bekijk bericht
Welke techniek? Welk beroep? MBO3, MBO4? Daar moet je zelf ook een keuze in maken. Vervolgens: 1) onderzoek doen naar opleidingen (de dus wel of niet bestaan) en 2) gaan solliciteren of een balletje opgooien bij bedrijven waar je zou willen werken.
Beste Hassan,

Bedankt voor je bericht!

Als antwoord op je vragen: Techniek in het algemeen met werktuigbouwkunde, beroep is afhankelijk van aanbod aan werk. Dit wil ik open laten en ik sta open voor elke suggestie. Mijn huidige opleiding is MBO3, maar ik wil zeker doorleren tot MBO4 en waarschijnlijk nog HBO erachteraan. MBO werktuigbouwkunde kan je in de buurt van Rotterdam niet in deeltijd volgen en is lastig te combineren met het runnen van een eigen zaak. Werkend leren (BBL) zou dus een goede oplossing zijn van een combinatie van beroep en studierichting.

Solliciteren ga ik zeker doen!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 8 september 2010, 11:49
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Hoi Mauhof,

Als ik het goed begrijp wil je dus:
1. op je 37e
2. een bbl-opleiding in een technische richting
2. op mbo 4 niveau gaan volgen en
3. werkzaam blijven als zelfstandig ondernemer?

Ik denk dat het verstandig is als je eerst eens gaat zoeken of er ook daadwerkelijk een bbl-opleiding is die je aanspreekt. Vervolgens zou ik contact opnemen met de school en vragen of wat jij wilt, kan. Daarna zou ik pas gaan solliciteren bij een bedrijf. Overigens moet dit wel een erkend leerbedrijf zijn, houd daar rekening mee.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 september 2010, 12:07
mauhof mauhof is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 4
mauhof is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Hoi Mauhof,

Als ik het goed begrijp wil je dus:
1. op je 37e
2. een bbl-opleiding in een technische richting
2. op mbo 4 niveau gaan volgen en
3. werkzaam blijven als zelfstandig ondernemer?

Ik denk dat het verstandig is als je eerst eens gaat zoeken of er ook daadwerkelijk een bbl-opleiding is die je aanspreekt. Vervolgens zou ik contact opnemen met de school en vragen of wat jij wilt, kan. Daarna zou ik pas gaan solliciteren bij een bedrijf. Overigens moet dit wel een erkend leerbedrijf zijn, houd daar rekening mee.
Beste Marieke,

Klopt bijna, ik wil niet werkzaam blijven als zelfstandig ondernemer, dat is niet te combineren met een opleiding, omdat het om een omscholing gaat. Ik ben nu zelfstandig ondernemer in een totaal andere branche.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 september 2010, 12:14
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Oké, dat is al een hobbel minder . Nu op zoek naar een geschikte opleiding.
De reden dat ik je adviseer om vervolgens contact op te nemen met de school, is omdat ik weet dat er scholen zijn die geen 'oudere' leerlingen aannemen. Doet de school daar niet moeilijk over, dan is het ook verstandig om even na te vragen wat de leeftijden van de bbl-leerlingen zijn. Ik denk namelijk dat je een van de oudsten zult zijn. Dat moet je natuurlijk niet erg vinden.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 8 september 2010, 20:37
mauhof mauhof is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 september 2010
Berichten: 4
mauhof is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
Oké, dat is al een hobbel minder . Nu op zoek naar een geschikte opleiding.
De reden dat ik je adviseer om vervolgens contact op te nemen met de school, is omdat ik weet dat er scholen zijn die geen 'oudere' leerlingen aannemen. Doet de school daar niet moeilijk over, dan is het ook verstandig om even na te vragen wat de leeftijden van de bbl-leerlingen zijn. Ik denk namelijk dat je een van de oudsten zult zijn. Dat moet je natuurlijk niet erg vinden.
Beste Marieke,

Bedankt voor je tips!

Ik begrijp dat ik 1 van de oudste zal zijn, als ik de kans krijg, maar let op, deze ouwe kan wel knallen! Maakt mij niet uit, ik pas me wel aan aan die jonkies.

Ik gaan eens zoeken naar een school en overleggen wat er mogelijk is!

Groetjes
Met citaat reageren
  #8  
Oud 8 september 2010, 21:57
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Succes en houd ons op de hoogte!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 november 2011, 18:46
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Gelukt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauhof Bekijk bericht
37 jaar en zelfstandig ondernemer, maar ik wil mijn passie voor techniek gaan volgen en eindelijk een opleiding gaan doen naar mijn hart.

Werktuigbouwkunde is wat ik wil doen, maar hoe kom ik daar?

een deeltijdopleiding naast een eigen zaak is geen goed idee denk en volgens mij zijn er ook geen deeltijd MBO werktuigbouwkunde opleidingen meer. Ik heb een MBO niveau 3 opleiding in de Grafische Industrie.

Werkend leren lijkt mij een mooie optie, zo kan ik een salaris verdienen (minder dan nu, maar die investering wil ik graag doen), in de praktijk bezig zijn met mijn passie en nog leren ook, maar kom je hiervoor in aanmerking op 37 jarige leeftijd?

Iemand een idee?
Hoi,
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag die jij nu stelt, als zelfstandige wil ik ook de techniek in.
Is het jou ondertussen gelukt? Ook ik ben op zoek naar bbl, aangezien ik m'n eigen werkzaamheden hiervoor op een laag pitje zou moeten zetten.
Ben erg benieuwd?

Groet
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 november 2011, 23:30
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard omscholen vanuit zelfstandigheid

Beste Allen,

Ik ben inmiddels aan het omscholen!

Ik heb mijn bedrijf kunnen verkopen en heb gesolliciteerd op een functie die me leuk leek. Hierin kan ik mijn praktische ervaring met machines en leiding geven volop gebruiken.

De aanvullende cursussen volg ik bij het ROVC, op eigen kosten.

Wat ik je wel kan meegeven is niet te gaan leuren langs de deuren van uitzendbureaus, dat kost je veel tijd voor kennismakingsgesprekken, maar levert je niets op.

Je moet voor jezelf goed weten wat je wil doen en kijken wat je kan. Ik wilde graag met machines werken als onderhoudsmonteur en heb veel ervaring in de grafische industrie en behoorlijk wat ervaring als leidinggevende van afdelingen en als zelfstandig ondernemer. Dat sloot perfect aan bij de vacature. Kijk dus goed wat je wil en kan en dan kom je de juiste vacature vanzelf tegen!

Succes en geloof in jezelf, dan komt het goed!

Groet,

Maurice
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
bbl, omscholen, werkend leren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Omscholen op latere leeftijd (40 +) andre1965 Loopbaanvragen 10 28 oktober 2014 12:55
Omscholen op latere leeftijd... onrealistisch? Elle Loopbaanvragen 8 7 oktober 2010 11:17
WO starter op 32 jarige leeftijd ilya Loopbaanvragen 5 11 februari 2010 22:35
Hoe kan ik de vraag 'wat wil je verdienen?' het beste beantwoorden? maxitt Alle andere carrièreonderwerpen 1 16 januari 2008 15:48
Is het realistisch om van beroep te veranderen en hoe kan je dit het beste aanpakken? Veertje Loopbaanvragen 9 28 augustus 2006 22:06


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon