Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Alle andere carrièreonderwerpen
Registreer FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 6 november 2008, 22:44
Mo. Mo. is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 71
Mo. is on a distinguished road
Standaard telleurgestelde starter

Sinds januari werk ik bij een onderwijs-zorg combi als psychologisch medewerker.

Mijn tweede werkdag kreeg 1 van mijn 2 bazen een burn-out. Dit betekende dat contactmomenten uit de weg werden gegaan en ik niet werd ingewerkt, langzaam werd het contact grimmiger en zelfs beledigend tav collegas.
Het resultaat is dat ik, toch al wat verlegen, stiller ben geworden, en nog meer moeite heb me te profileren.

Mijn jaarcontract loopt af in januari: Ik heb het idee dat men van me af wil, zonder me te willen ontslaan, de sfeer wordt grimmiger, mijn andere baas reageert anders, en ik heb nu te weinig taken voor een hele werkdag.

In door mij aangevraagde functioneringsgesprekken werd aangegeven dat ik niet ontspannen genoeg ben, en dat men daar verandering in wil zien. Mijn andere baas heeft mij al eerder verantwoordelijk gemaakt (ondanks mijn bezwaren) voor dingen die mijn baas fout doet of nalaat. Er gaat heel veel mis, en ondanks het feit dat ik denk te kunnen adviseren lijkt mijn bazin hier niet voor open te staan. Ze vind dat ik een te groot ego heb, en qua persoonlijke ontwikkeling en levensvisie ver onder haar sta. Tevens denkt ze dat ik mezelf in de directiekamer wil installeren (wat absoluut niet het geval is, ik wil niet op de voorgrond staan, en probeer haar zo weinig mogelijk in verlegenheid te brengen).

Ik vind het heel leuk met de kinderen te werken, en met mijn overige collegae klikt het ook goed. Toch ben ik op dit moment aan het solliciteren naar een andere baan, omdat ik de situatie als redelijk hopeloos inschat. Ik kan niet ontspannen in deze situatie. Wel heb ik steeds meer moeite mijn telleurstellingen in te slikken. Ik moet nog tot januari werken. Wat is er toch misgegaan, ben ik te timide/ te weinig assertief geweest, had ik dit kunnen voorkomen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 6 november 2008, 23:21
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Hallo Mo,

Hoe kun je nu qua levensvisie onder iemand staan? Je kan hooguit een verschillende visie hebben op bepaalde zaken. En persoonlijke ontwikkeling is persoonlijk voor iedereen verschillend. Ook daarvan kun je nooit zeggen boven of onder iemand te staan.

Dat je bazin denkt dat jij een te groot ego zou hebben en dat jij je in de directiekamer zou willen installeren zijn dat haar woorden? Of is dat jouw interpratie? Als het haar eigen woorden zijn, dan zou je moeten weten dat dit niets anders dan projectie zal zijn. Misschien heb jij kwaliteiten waar zij bij zichzelf onzeker over is en waardoor zij zich door jou bedreigd voelt in haar positie?

Of je dit had kunnen voorkomen? Nee, want dan had je dat wel gedaan. Het zou kunnen dat je te weinig assertief bent geweest, je geeft het zelf aan. Of meer assertiviteit voldoende zou zijn geweest om moeilijke verhoudingen makkelijker te maken is maar de vraag als er "een angst voor positie" cultuur heerst. Inherent aan een dergelijke cultuur is dat men graag anderen de schuld in de schoenen schuift van eigen falen.

Er is dan geen werkverhouding op basis van respect, maar op basis van hiërarchie en angst. Je kunt daar weerstand aan bieden door doorlopend assertief te zijn. Maar voel je je daar prettig bij en wil je dat?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 november 2008, 00:48
Mo. Mo. is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 71
Mo. is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

hallo Rianne,

Hartelijk bedankt voor je reactie!

Dat over mijn ego en het installeren in de directiekamer waren haar eigen woorden. Ik denk ook dat ze zich bedreigd voelt.

Ik heb gekozen voor een mild-assertieve optie (in de hoop de stemming positief te houden en vertrouwen te bewerkstelligen) maar heb het idee dat dit averechts heeft gewerkt. Mogelijk kan ik beter wat feller zijn in het aangeven van mijn grenzen. Een conflict had ik wellicht niet kunnen voorkomen, wel had ik eerder duidelijkheid gehad. Anderzijds denk ik als er een oplossing was geweest om het conflict samen op te lossen heb ik daar in ieder geval ruimte voor gelaten. Ik vind dit soort situaties moeilijk in te schatten.

Mo.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 7 november 2008, 08:24
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Je kunt een situatie inschatten, maar hoe een situatie uiteindelijk zal verlopen weet je pas als je gedaan hebt wat je deed. Met andere woorden: als je alles vooruit weet, dan kun je met een dubbeltje de wereld rond.

Probeer het eens om duidelijker je grenzen aan te geven zou ik zeggen. Met teleurstelling uiten bereik je meestal meer dan met teleurstelling in te slikken. Waarom zou je je onheus laten bejegenen en waarmee je een ander spaart? Dan doe je toch jezelf tekort?

Je hebt niets te verliezen, behalve dan jezelf ten gunste van anderen. Je zou het open kunnen gooien en tegen je bazin kunnen zeggen dat je de indruk hebt dat ze zich door jou in haar positie bedreigd voelt. Dat is recht voor z'n raap, maar ook duidelijk en waarmee je eigenlijk al aangeeft dat ze van jou niets te vrezen heeft. Jij wilt het samen oplossen en hoe je bazin dit zal oppakken ligt ook open en uit het verloop daarvan kun jij (definitieve) conclusies trekken.

Ook je bazin kan conslusies trekken en besluiten het contract niet te verlengen. Maar is dat een verlies in een werkomgeving waar geen wederzijds respect heerst en waar jij ongelukkig van wordt?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #5  
Oud 8 november 2008, 13:18
Rosina Rosina is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 maart 2008
Berichten: 338
Rosina is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Hoi Mo,

Wat een vervelende situatie.

Ik weet niet precies hoe lang je al op de arbeidsmarkt zit? Titel van je vraag is: teleurgestelde starter. Daarom ga ik er van uit dat je nog jong bent en net begonnen.

Jij schreef in je eerste bericht dat er heel veel mis gaat en dat je denkt te kunnen adviseren, maar dat je baas hier niet voor open staat. Ik moet eerlijk zeggen dat weinig bazen zich door iemand laten adviseren die pas sinds aantal maanden bij bedrijf werkt. Dat kan arrogant overkomen, dus dat zou ik niet zo gauw meer doen. Advies van iemand die er net werkt, zou waarschijnlijk bij mijn eigen werkgever ook niet op prijs gesteld worden. Dat staat op zich los van of je net op arbeidsmarkt start of al bij andere bazen ervaring hebt trouwens.

Als ik je verhaal zo lees, heb je inderdaad slechte ervaring met deze baan en is het het beste als je zo snel mogelijk weggaat. Het is heel moeilijk om je imago te veranderen als mensen al bepaald idee van je hebben. Omdat je weet dat ze op bepaalde manier over je denken, kan je ook niet meer ontspannen werken. Het klinkt raar, maar het zou ´een blessing in disguise´ zijn als je contract niet wordt verlengd.

Ik heb ook wel eens een baan gehad waarbij het met baas totaal niet klikt en je van dingen onnodig de schuld krijgt. Het klinkt als ongezonde werkomgeving. Zou er verder niet te veel energie aan besteden, doe je werk en zorg dat je zo snel mogelijk wegkomt!!

Succes en sterkte!

Rosina
Met citaat reageren
  #6  
Oud 9 november 2008, 18:02
Mo. Mo. is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 71
Mo. is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Hallo Rosina,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben nog niet zolang op de arbeidsmarkt en dit is mijn eerste serieuze baan.

Ik heb gezegd dat ik suggesties had die ik haar graag wilde voor leggen. Maar dat komt op hetzelfde neer vrees ik. Het werd wel als arrogant waargenomen. Ik wilde graag initiatief tonen. Uiteindelijk is de 'suggestie' wel goedgekeurd en aangenomen overigens. Hoe pak ik zoiets aan?

Ik denk inderdaad niet meer van mijn huidige imago los te komen. Ik ga op zoek naar een nieuwe baan.

Mo.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 november 2008, 10:45
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Hoi Mo,

Ik sluit me erbij aan dat wanneer de relatie niet goed is, je beter het veld kunt ruimen. Wiens schuld dat is maakt niet uit. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van elkaar niet goed liggen.

Het is lastig om als starter suggesties te doen. Ik ben (ook?) een stronteigenwijs persoon en in mijn begintijd ben ik er ook tegenaan gelopen dat ze mijn waffel veel te groot vonden voor wat ik tot nu toe gepresteerd had.

De kwaliteit van jouw adviezen doet er slechts ten dele toe. Het gaat ook om de acceptatie ervan. Die kun je verhogen door eerst volgens hun systeem te werken, goed te werken en daarmee krediet op te bouwen. Kom daarna stap voor stap met ideeen en suggesties en let daarbij heel goed op de toon van je boodschap en peil hoe het bij jouw leidinggevende valt. Presenteer jouw ideeen bij een één op één gesprek en niet in de volle groep. De leidinggevende kan zich anders door een "groentje" als jij in zijn hemd gezet voelen. Naar mate je meer ervaring en krediet hebt gekregen wordt het makkelijker om jouw ideeen naar voren te brengen, zonder dat het vooral weerstand oproept.

Veel succes!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 november 2008, 21:29
Mo. Mo. is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 6 november 2007
Berichten: 71
Mo. is on a distinguished road
Standaard Re: telleurgestelde starter

Hallo Catbert,

Hartelijk dank voor je tips.

Ik had mijn ideeen wel in een tweegesprek geuit. Ik verwachtte op dat moment ook niet dat dit verkeerd zou vallen. Ik ga de volgende keer idd een heel stuk voorzichtiger zijn .

Ik ben nu weer aan het solliciteren

Mo.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[CV] ICT starter, graag wat commentaar twirema Sollicitatiebrief en cv 8 28 september 2008 17:32
sollicitatie onderzoeker overheid (starter) graag commentaar teun84 Sollicitatiebrief en cv 3 10 augustus 2008 14:13
Wat is een goede leeftijd voor een starter? Mas Loopbaanvragen 3 29 oktober 2007 17:13
Sollicitatiebrief Medewerker Marketing & Communicatie (starter) eska1983 Sollicitatiebrief en cv 2 26 april 2007 12:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon