Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 maart 2009, 23:36
miriam291190 miriam291190 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 10
miriam291190 is on a distinguished road
Standaard Communicatie, HBO of WO?

Hallo allemaal,

Ik overweeg een studie in de richting van de communicatie. Ik wil later heel graag iets met pr/voorlichting/journalistiek. Nu vraag ik mij af of ik dan beter een WO of een HBO studie kan doen. Ik weet dat het moeilijk is om in een sector zoals bijvoorbeeld de journalistiek aan het werk te komen maar daarom wil ik graag de ervaringen horen van andere op dit gebied.
Spijt over een HBO studie? Of was je toch liever naar het HBO gegaan? etc. En wat zijn de baankansen? Heb je wel wat aan een universitaire studie zoals communicatiewetenschap of kan je beter voor een praktijkgerichte HBO gaan?


Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 maart 2009, 12:56
Neerlandica_to_be's schermafbeelding
Neerlandica_to_be Neerlandica_to_be is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 305
Neerlandica_to_be is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

Ik weet niet of je je bij deze keuze moet laten leiden door de kans op een baan. Naar mijn idee is die van veel meer factoren afhankelijk dan van het verschil tussen hbo en wo. Ik zou vooral naar jezelf kijken: welk type onderwijs past beter bij je?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 maart 2009, 18:03
miriam291190 miriam291190 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 10
miriam291190 is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

tja, dat vind ik moeilijk om te zeggen...
Ik weet dat ik genoeg 'drive' heb om wo te doen alleen ben ik bang dat ik het te onderzoekend ga vinden. En een beetje saai. Hbo lijkt me leuker alleen ben ik dan weer bang dat ik het te makkelijk ga vinden en dan denk: waarom ben je niet gewoon naar de universiteit gegaan?
pfff... kiezen is zo moeilijk

Iig bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 maart 2009, 16:10
nnck nnck is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 3
nnck is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

Hoi Miriam,

Toen ik klaar was met het VWO ben ik naar de Universiteit gegaan maar ik vond het daar echt verschrikkelijk. Het type onderwijs stond me niet aan en de mensen daar had ik ook niks mee. Ben na twee maanden gestopt en ben toen een HBO opleiding gaan doen. Deze beviel me echt super goed! Het is dus ook persoonlijk wat je aanspreekt. Je zou ook een jaartje HBO kunnen proberen is het te makkelijk kan je alsnog de overstap maken naar WO. Of je maakt je HBO af en doet dan een master communicatie. Misschien is ook de vraag wat voor functie je later zou willen gaan doen. Echt praktisch of toch meer onderzoek dat je er iets meer buiten staat. Ik zelf ben nu nog van plan een master te gaan doen omdat ik me theoretisch nog verder wil ontwikkelen. Ga ook eens kijken of scholen, voel je je er thuis? Spreekt het je aan?

hoop dat je er iets aan hebt!

Groeten Annouck
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2009, 16:53
miriam291190 miriam291190 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 10
miriam291190 is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

hey Annouck,

Dankjewel voor je reactie. Ga ik ook zeker doen! Ben van plan om nog minstens twee open dagen te bezoeken en te gaan meelopen.
Sowieso als ik toch kies voor een WO opleiding ga ik ook zeker een relevante bijbaan of vrijwilligerswerk in de communicatie daarbij doen want praktijkervaring is volgens mij erg belangrijk (en leuk).

Aan welke universiteit studeerde jij? En welke opleiding, meer gericht op tekst of een sociale variant zoals aan de uva? En welke hogeschool doe je nu? (Ik hoop dat je dit niet te persoonlijk vindt...anders sorry!)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 maart 2009, 17:19
nnck nnck is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Berichten: 3
nnck is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

haha nee dat vind ik niet te persoonlijk hoor...ik heb op de Universiteit Twente Onderwijskunde gedaan (niet mijn ding) en daarna toelating gedaan op de kunstacademie in Arnhem (richting grafisch ontwerpen)en aangenomen. Ja je zult wel denken dat is een groot verschil...maar ik dacht na VWO gedaan te hebben het jammer zou zijn om HBO te gaan doen maar achteraf ben ik erg blij. Nu ben ik me aan het oriënteren naar een Master nieuwe media of iets met kunstbeleid. Dus ik ben benieuwd Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Na mijn studie ben ik eigenlijk voor mezelf begonnen als Grafisch Ontwerper en volgend jaar er misschien weer bij studeren. Met een bijbaan doe je inderdaad veel ervaring op en soms kom je erachter wat je juist niet leuk vindt en vaak ook wat je wel aanspreekt. Genoeg kansen dus

Hoop dat je er helemaal uit gaat komen...succes!!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 maart 2009, 19:39
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

Ik ben momenteel aan het afstuderen aan de opleiding HBO Communicatie. Een HBO is erg praktisch in tegenstelling tot een WO opleiding.

Ik ben gisteren naar een voorlichting geweest over WO Communicatie na het HBO. WO Communicatie is erg interessant wanneer je theoretische verdieping zoekt. Ik besefte me echter wel direct dat je met puur een WO opleiding naar mijn idee tekort schiet op de arbeidsmarkt. WO is zo theoretisch dat je geen idee hebt hoe de praktijk er uberhaupt uit ziet. Op het HBO krijg je ook vaardigheidstrainingen als adviestraining, mediatraining, schrijftraining, presentatietechnieken, etc. Dingen die op het WO totaal niet aan de orde komen en wel heel belangrijk zijn. Als aanvulling op het HBO is WO Communicatie wel erg interessant, maar dan wel die combinatie. Ik kreeg tijdens de voorlichting echt het gevoel dat wanneer je alleen WO Communicatie hebt gedaan, dat meer een beperking is dan een pré.. Maargoed dat is mijn idee gebaseerd op vier jaar HBO en misschien een WO opleiding vanaf september.

Groetjes, Charlotte
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 maart 2009, 13:41
miriam291190 miriam291190 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 10
miriam291190 is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

Oh, oké dankjewel voor je reactie. Op welke universiteit was je van plan die WO vervolgopleiding te gaan doen? En een hele bachelor of een alleen een master?

Wat ik me afvraag is hoe jij de hbo opleiding hebt ervaren, vond je het makkelijk? Want je gaat nu nog een WO opleiding doen, of is dat alleen uit pure interesse? En hoe zijn naar jouw idee de baankansen (op relevant werk)?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 maart 2009, 13:47
miriam291190 miriam291190 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 november 2008
Berichten: 10
miriam291190 is on a distinguished road
Standaard Re: Communicatie, HBO of WO?

O ja! Heeft iemand trouwens ervaring (kleine kans waarschijnlijk...) met het afronden van de propedeuse Communicatiewetenschap aan de UVA en daarna direct instromen in het tweede jaar van MIC van de HVA? Ik had namelijk gelezen dat dat mogelijk was.

Als iemand zijn ervaringen hierover wil delen, heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
LOI en HBO Communicatie & Multimediadesign Tijgerin Opleiding kiezen en volgen 19 22 februari 2009 12:02
WO Master Fiskmas Opleiding kiezen en volgen 25 28 december 2008 12:35
MBO-plus hospitality management, deeltijd HBO Facility management Lady86 Opleiding kiezen en volgen 1 7 november 2008 13:50
HBO communicatie via NTI of LOI of ergens anders? barbie Opleiding kiezen en volgen 1 14 december 2007 20:00
Feedback op artikelen mbt HBO Digitale Communicatie Polivy Over Carrièretijger 4 5 oktober 2007 16:49


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon