Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 februari 2012, 16:56
proxstepz proxstepz is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 1
proxstepz is on a distinguished road
Standaard Zit muurvast - na 10 jaar baan opgeven?

ik ben 42 en werk al 10 jaar voor een softwarebedrijf. Deze bedrijf is regelmatig in de top-10 best place to work enquêtes te vinden. Een bedrijf waar je veel kansen krijgt, goede arbeidsvoorwaarden en veel aandacht voor de werknemers. Voor dit verhaal is dit een belangrijk detail.
Ik ben consultant (toen programmeur) en werk vaak buiten de deur. In de begin van mijn carrière had ik mijns twijfels vooral over de
cultuur van de bedrijf (zeer commercieel en weinig aandacht voor de techniek - toen mijn passie). Maar goed we maakte mooi software en ik had het naar mijn zin de software bij ons klanten te implementeren. Toen had ik grote twijfels of ik goed zat maar het ging goed en Ik rolde eigenlijk van het ene project naar de andere. Ik ben uiteindelijk een Senior Consultant geworden. Dat het steeds goed ging is weer een reden om mijn twijfels niet echt serieus te nemen. Als senior consultant ging ik minder programmeer werk doen en meer op de architectuur, infrastructuur en methodologie aspecten van een project focussen. Dit was geen bewuste keus maar meer de natuurlijke progressie voor een senior consultant. Ik had het vrij snel door dat dit een verkeerde pad voor mij was, hier kon ik weinig energie uit halen. Ik had toen een besluit moeten maken om iets anders te gaan doen. Dit besluit heb ik niet genomen. IK ging gewoon door van het ene project naar de andere, kinderen gekregen, druk druk, de tijd ging zo snel voorbij. Door het uitstel van de besluit zit ik nu muur vast. ik zit nu in een fase waar ik me dagelijks verveel. Mijn werkgever is nog tevreden en ik krijg nog goede commentaar van mijn klanten. Alleen het is allemaal een act, ik doe mijn best omdat dat hoort. Maar het kost me zoveel energie om dagelijks de auto in te stappen richting de klant. De passie is weg. Dit heb ik met weinig passie kunnen bereiken, wat had ik in een baan waar ik wel passie voor had kunnen bereiken?
Afgelopen jaar is de maat vol geweest en ben ik met een andere kleine werkgever (meer techniek focus) gaan praten. We waren snel rond en ik heb mijn baan 'opgezegd' en kon bij hun direct aan de slag. Tijdens de zomer vakantie sloeg te twijfels toe. Hoe kan ik zo'n mooi, stabiel bedrijf waar het zo goed gaat verlaten? Ik heb dus de overstap op de laatste moment afgeblazen. Werkgever tevreden, ik ging gewoon verder. En nu 6 maanden later heb ik veel spijt. Wellicht was die overstap niet de beste optie, maar toch heb ik de gevoel dat dat wel een goede impulse was geweest.
Ik zit nu aan de denken om alsnog mijn baan op te gegeven. Ik wil een paar maanden goed nadenken hoe ik verder wil. Voor mijn gevoel kan ik dat niet met een fulltime baan combineren. Voor mijn gevoel is dit de beste keuze maar de stem in mijn hoofd houd me aan het twijfelen.

Commentaar zeer welkom!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 februari 2012, 17:40
Catbert Catbert is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 595
Catbert is on a distinguished road
Standaard

Hallo Proxstepz, natuurlijk kun je naast een fulltime baan nadenken over je toekomst. Volgens mij heb je dat gedaan en weet je namelijk al exact wat je wil doen. Je wilt weer programmeren, meer techniek. Iets houdt je tegen om het te gaan doen, je durf de stap niet aan. Je zit nu veilig bij je senior baan bij een gerenommeerd bedrijf. Je wordt gewaardeerd, en ongetwijfeld ook flink in de watten gelegd. Je hikt aan tegen een nieuwe stap naar een nieuwe functie en mogelijk ook bij een andere werkgever. Ik als ik goed lees moet de centrale vraag hier zijn: Wat houdt je tegen om je mogelijkheden te onderzoeken bij je huidige werkgever en anders buiten bij andere bedrijven?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 9 februari 2012, 18:03
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Een grote organisatie kan je vast wel weer inzetten als programmeur. Of als programmeur in combinatie als project leider of opleider voor beginnende programmeurs. Ik zou daar eens met PZ over gaan praten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 9 februari 2012, 18:18
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

@proxstepz: werk je nu voor een grote ICT dienstverlener? Ben je bang je auto, je aanzienlijke salaris, de bonus en aanzien van de werkgever kwijt te raken?

Als dat zo is ben je zeker niet de enige. De grote bedrijven kopen loyaliteit op die manier. Het betekent voor de consultants wel dat ze een hoge drempel over moeten. Terug is immers nooit makkelijk.

Je zult voor jezelf een afweging moeten maken wat je wilt: de voordelen behouden of echt doen wat je wilt (en de consequenties aanvaarden). Het lijkt mij dat je daar niet lang over na hoeft te denken. Je hoeft er zeker niet je baan voor op te zeggen, je moet gewoon de knoop doorhakken.

Keuzes maken betekent mogelijkheden opgeven en consequenties aanvaarden. Langer wachten met besluiten maakt het er niet makkelijker op. Bepaal wat voor jou belangrijker is (zekerheid en geld of passie) en ga er voor.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 9 februari 2012, 20:57
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Passie alleen betaalt geen rekeningen dus zeker met een gezin zou ik hier heel goed over nadenken. Zeker in een zware recessie is een goede plek opgeven niet altijd raadzaam.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
26 jaar en onzeker over wat ik met mijn leven aan moet Rudolf84 Loopbaanvragen 50 17 november 2020 15:41
Hoe overstappen naar creatieve baan, na 15 jaar verpleeghuisarts? margriet Loopbaanvragen 6 6 februari 2012 23:11
Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek? MHN Opleiding kiezen en volgen 5 26 september 2011 16:53
Baan 'onder niveau' aangenomen, wat moet ik ervan vinden? Strebertje Loopbaanvragen 19 25 februari 2011 19:41
Vorige baan vervelend geëindigd, als referentie opgeven? Marieke J Sollicitatiebrief en cv 4 17 maart 2010 13:15


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon