Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 23 december 2015, 19:41
jepjep31 jepjep31 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 december 2015
Berichten: 3
jepjep31 is on a distinguished road
Standaard Hoogsensitief: wat past bij mij?

Ik wil hieronder graag mijn verhaal doen in de hoop dat er meer mensen zijn die met dezelfde gevoelens rondlopen en iets hierin herkennen. Het zou helemaal leuk zijn als iemand goede ideeën heeft over wat bij mij past.

Onlangs heb ik mijn vaste baan opgezegd. De baan bood geen uitdaging meer, en ik wou niet in een bepaald beroep blijven hangen. Voor mijn gevoel is het dan nog lastiger in de toekomst een ander carrièrepad te bewandelen. In het kort over mijn achtergrond: ik heb een bachelor journalistiek en een master internationale betrekkingen op zak.

Ik was in het verleden (na mijn afstuderen) best ambitieus. Zo heb ik behoorlijk wat buitenlandervaring, en o.a. een half jaar in Zuid-Afrika gestudeerd. Ik heb ook altijd veel vrijwilligerswerk gedaan, omdat ik dacht dat dit mijn kansen op werk in de toekomst zou vergroten. Na mijn afstuderen viel dit flink tegen. Die baan echt 'op mijn niveau' zat er niet gelijk in, en ik koos eieren voor mijn geld. Ik was zo ontzettend blij met mijn eerste echte betaalde baan! Het was op een heel ander gebied waarin ik was afgestudeerd, maar toch. Mijn 1e en ook langste baan, van zo'n 4,5 jaar, was ironisch genoeg op het gebied van coaching en advies van moeilijke doelgroepen - in de hulpverlenende hoek, een kant waar ik overigens absoluut nooit meer in wil!

Voor mijn gevoel ben ik hier vervolgens iets te lang in blijven hangen, en op een gegeven moment kwamen er ook negatieve opmerkingen over mijn werk. Deze gingen vaak over mijn houding. Zo vonden ze mij niet 'extravert' genoeg. Ik trok mij deze kritiek aan, juist omdat het ging over iets als 'houding', iets wat niet echt tastbaar is, en niet over bepaalde werkzaamheden. Uiteindelijk was de koek op (ik vond het werk nooit echt leuk), er was zelfs spake van een burn out, en besloot ik dat er maar 1 oplossing was. Ik was in de eerste plaats opgelucht toen ik mijn werk had opgezegd.

De fase hierna was eerst nog leuk. Ik had plannen om wat te gaan reizen en financieel gezien kan ik het met permitteren nu rustig om me heen te kijken naar wat anders. Ik zou graag iets willen wat beter aansluit bij mijn achtergrond. Alleen m'n zelfvertrouwen heeft ook een flinke deuk opgelopen. Komt bij dat ik al langere tijd kamp met psychische problemen, waar ik in het verleden ook voor ben behandeld. Het lijkt alsof deze problemen niet overgaan. Hier komt dus bij (of misschien hangt het er mee samen ook) dat ik hoogsensitief ben. Voor mijn gevoel heb ik hiermee een beperking. Ook ben ik daarom veel voorzichtiger in waarop ik solliciteer. Zo merk ik in werkervaringen dat ik moeite heb in een open kantoor ruimte te werken, ik vind het lastig als er veel prikkels zijn. Ik zou daarom het liefste voor een kleiner bedrijf werken, waar minder prikkels zijn.

Nog iets over mij: ik ben behoorlijk intelligent en ik heb een erg sterke focus. Ik kan erg makkelijk leren en heb op mijn sloffen altijd alles gehaald. Op school had ik dus nooit problemen maar zodra ik me op een werkvloer begeef lijkt het ineens een ander verhaal. Ik zou denk ik het beste tot mijn recht komen bij werk waarbij er een sterke focus ligt op de inhoud, meer dan op de vorm. In 1 op 1 gesprekken kan ik mij ook prima redden, maar er zou wel een balans in het werk moeten zijn tussen je naar buiten toe richten (in gesprekken) en in jezelf keren (bureauwerk). En ik ben overigens niet sociaal gestoord. Ik ben behoorlijk sociaal, en over het algemeen maak ik een positieve indruk bij mensen, maar ik ben wel erg introvert - zo vind ik het niet fijn veel te praten en is het idee van voor een groep staan angstaanjagend voor me.

Hoe combineer ik mijn sterke ambitie met een stukje realiteitsbesef? En als ik dan toch ga voor een administratieve baan (de hele dag achter je computer, lijkt me heerlijk!), hoe pak ik dit dan aan - want hier sluit mijn opleiding weer niet op aan.
En hoe doen jullie dat? Constant de punten waar je moeite mee hebt proberen te ontwikkelen of juist meer kijken naar je sterke punten en hier hard mee aan het werk gaan? Zijn er überhaupt banen waarbij je vooral introverte eigenschappen gebruikt, heeft iemand hier nog tips in?
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
Wat te dragen bij eerste gesprek detacheringsbureau willemmaas Sollicitatiegesprek 1 9 april 2012 13:11
Kom niet verder bij bepalen studiekeuze vraagtekentje41 Opleiding kiezen en volgen 5 20 maart 2012 14:55
Welke baan past bij mij? Annet1982 Loopbaanvragen 0 13 oktober 2010 21:21
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon