Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 2 september 2010, 14:33
Majestic Majestic is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2010
Berichten: 3
Majestic is on a distinguished road
Standaard Even de weg kwijt :(

Hallo, ik ben Joris, 25 jaar en heb (voor me gevoel) een groot probleem.

Ik zal eerst even wat vertellen over mijn achtergrond qua werkverleden:

Op de middelbare school (mavo) heb ik in mijn examenjaar een vervelende tijd gehad met als gevolg dat ik na school ben gaan werken.
Ik ben als metaalbewerker gaan werken en heb er ook plezier in gehad.
In de tijd dat ik bij bedrijven heb gewerkt heb ik wel (avond)opleidingen en cursussen gedaan.
Na 6 jaar gewerkt te hebben en uiteindelijk als Lasser aan het werk was kreeg ik lichamelijke klachten.

Dit bleek achteraf een Burn-out te zijn. Met als oorzaak; te lang op een te laag niveau gewerkt.
Ik ben op zoek gegaan naar hulp om erachter te komen welk werk/niveau bij mij past, omdat ik niet weet wat ik dan moet gaan doen.
Ik heb een competentie-test gedaan. Hieruit is gekomen dat de opleiding HBO-werktuigbouw een goede keuze zou zijn.

Na deze uitslag heb ik alles in het werk gezet om deze opleiding te gaan doen.
Omdat ik niet de goede diploma's had, om de opleiding meteen te beginnen, heb ik een toelatingsexamen gedaan en ben daarvoor geslaagd.
Met dit papier en mijn doelstelling naar mijn werkgever gegaan en gevraagd of zij mee willen werken met de HBO-opleiding.
Het kwam erop neer dat ze dit niet passend vonden voor het bedrijf (werktuigbouwkundig bedrijf).
Na gesprekken over en weer zijn onze wegen na een rechtzaak gescheiden.

De opleiding was ik inmiddels al wel begonnen op eigen initiatief.
Het bedrijf waar ik nu zit heeft het niet echt op begeleiding met het gevolg dat ik met de opleiding (noodgedwongen) moest stoppen.
Omdat de begeleiding, zowel werk en als opleiding, dus nul is zou ik hier graag weg willen en ergens anders aan het werk willen.

Nu komt het probleem:
Naar het metaalbewerking/Lassen wil ik niet meer terug omdat hier, naar mijn idee, de problemen weer opnieuw beginnen.
De opleiding kan ik op dit moment ook niet beginnen omdat de voorwaarde is dat je werk aansluit bij de opleiding, met de daarbij behorende begeleiding.
Zomaar solliciteren heb ik moeite mee omdat ik het niet zie zitten om ergens te gaan werken en er na een jaar weer achter te komen dat het weer niet is wat ik wil.
Daarnaast heb ik niet de papieren om voor een hogere/andere functie te solliciteren.

Ik zou graag voor mezelf duidelijk willen hebben wat ik wil en hoe ik daar een baan bij kan vinden.
Hoe of wat kan ik hier voor doen om dit duidelijk te krijgen?

Op dit moment heb ik weer/nog steeds een Burn-out, hiervoor heb ik al hulp van een psycholoog. Het gaat dus echt om het werk-gedeelte waar ik hulp bij zoek.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 september 2010, 16:11
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Ga in overleg met een reguliere HTS de voltijd opleiding volgen. Hopelijk krijg je op basis van je opleiding tot nu toe vrijstellingen. Op basis van je leeftijd is het nog niet te laat voor studiefinanciering en een OV-jaarkaart.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 september 2010, 16:14
Majestic Majestic is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2010
Berichten: 3
Majestic is on a distinguished road
Standaard

Bedankt voor je reactie.

Ook hier heb ik aan gedacht maar na 9 jaar werken ga je niet makkelijk volledig naar school.
Daarnaast heb ik een koophuis dus ik zal toch geld moeten verdienen en met studiefinanciering ga ik dit niet redden; een huis en een opleiding...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 2 september 2010, 16:20
Pieter
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Dan zul je op zoek moeten naar een baan bij een werkgever die je gaat ondersteunen in je doelstellingen. Helaas is het zo dat de meeste bedrijven in de metaal en in de bouw op dit moment in een diepe recessie verkeren en traditioneel LTS/MTS veel lager inschalen dan HTS/TU. Er is ook een onzichtbare muur tussen het voetvolk (LTS/MTS) en de ingenieurs (HTS/TU). Ook wel te begrijpen: waarom in iemand investeren wanneer er ieder jaar zoveel nieuwe ingenieurs de markt opkomen. Plus dat LTS/MTS figuren traditioneel meer "volks" zijn in tegenstelling tot de HTS/TU figuren die meer uit de middenklasse komen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 2 september 2010, 16:29
Majestic Majestic is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 2 september 2010
Berichten: 3
Majestic is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Bekijk bericht
Dan zul je op zoek moeten naar een baan bij een werkgever die je gaat ondersteunen in je doelstellingen. Helaas is het zo dat de meeste bedrijven in de metaal en in de bouw op dit moment in een diepe recessie verkeren en traditioneel LTS/MTS veel lager inschalen dan HTS/TU. Er is ook een onzichtbare muur tussen het voetvolk (LTS/MTS) en de ingenieurs (HTS/TU). Ook wel te begrijpen: waarom in iemand investeren wanneer er ieder jaar zoveel nieuwe ingenieurs de markt opkomen. Plus dat LTS/MTS figuren traditioneel meer "volks" zijn in tegenstelling tot de HTS/TU figuren die meer uit de middenklasse komen.
En dat is PRECIES waar ik nu dus tegenaanloop! Vooral het 'cultuurverschil'.
Vanwegen het klein aanbod van banen, is het voor mij ook niet een vereiste om in de metaal te blijven. Alleen dan is de vraag; wat wel?

Daar zou ik graag meer duidelijkheid in willen krijgen.
Welke branche en welke banen nog meer geschikt kunnen zijn voor mij en mijn doelstellingen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 2 september 2010, 16:35
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Neem de tijd en de middelen (lees: geld) en ga in gesprek met een loopbaanbegeleider. Het antwoord op je vragen zal je niet op een forum vinden.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
pff ik ben t ff kwijt ! hulp gevraagd :-) opzoeknaarwerk Sollicitatiebrief en cv 3 8 februari 2010 13:38
Een andere weg in...?? patrick078 Loopbaanvragen 0 10 september 2009 17:46
Aagenomen worden en daarna 3,5 wk weg.. babysitter Loopbaanvragen 3 28 augustus 2008 18:28
Solliciatiebrief Application Engineer, moet vandaag weg! TBYard Sollicitatiebrief en cv 0 28 maart 2008 08:52
Even de weg kwijt ;) Nootjee Loopbaanvragen 1 25 januari 2008 21:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon