Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 20 augustus 2007, 17:24
SusieQ SusieQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 2
SusieQ is on a distinguished road
Standaard Werkloos situatie verwerken in open sollicitatie ?

Hallo,

Na een contract beeindiging, vol enthousiasme mezelf in leuke ander baan gestort. Helaas .... geen gezond bedrijf, niet ingewerkt en totaal geen klik: hierdoor in de proeftijd op straat komen te staan.
Ik wil nu naar een aantal bedrijven een open sollicitatiebrief schrijven. In hoeverre vertel je:
- een negatieve ervaring bij een bedrijf
- dat je vanuit een werkloosheidssituatie solliciteert

Zelf heb ik het idee dat dit niet positief in een brief overkomt; maar liegen dat je nu nog aan het werk bent vind ik ook geen optie.

Hoe kan ik dit het best oplossen. Heef iemand tips en/of ideeen?

Hartelijk dank!
SusieQ
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 augustus 2007, 17:43
teleton teleton is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2007
Berichten: 9
teleton is on a distinguished road
Standaard Re: Werkloos situatie verwerken in open sollicitatie ?

Hi SusyQ,

Pech voor je om op zo'n manier zonder baan te komen. Zoek bij een volgende baan in ieder geval goed uit wat de bedrijfscultuur is, hoe de vacature is ontstaan etc. De sollicitant mag niet liegen of informatie achterhouden, de werkgever ook niet. In de regel zal een werkgever niet snel de vuile was buiten hangen, dus zit er niets anders op dan zelf vragen te stellen.

Voor wat betreft jouw vraag: Je hoeft in een open sollicitatie over de onderwerpen die jij noemt, nog geen openheid te geven. Mocht je worden uitgenodigd voor een gesprek dan zal een goede selecteur zeker naar de huidige situatie vragen. Pas dan geef je eerlijk openheid van zaken. Hoe naar je ervaring ook mag zijn; stel de werkgever waar het mis ging nooit in een kwaad daglicht.

Vertel zo neutraal mogelijk wat er aan de hand is. Je doet dit in je briefje waarin je jouw vragen stelt al heel netjes.

Tot slot: een open sollicitaite is prima maar stem de brief en het cv volledig af op het bedrijf waar je solliciteert. Motiveer ook je keuze: het lijkt me leuk om bij Simon de Wit te werken omdat ik heb gelezen dat het bedrijf enorm groeit o.i.d. Stuur nooit een standaardbrief naar een bedrijf, deze verdwijnt regelrecht in het ronde archief.

Probeer maar eens een aantrekkelijke brief te schrijven en gooi hem in de groep. D'r is altijd wel iemand die je helpt!

Succes,

Teleton
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 augustus 2007, 23:57
SusieQ SusieQ is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 2
SusieQ is on a distinguished road
Standaard Re: Werkloos situatie verwerken in open sollicitatie ?

Dank je voor je reactie! Ook voor je advies over hoe en wat te doen bij een open sollicitatie. Blijft moeilijk om uit het niets een brief te schrijven ipv reageren op een advertentie: maar het is voor een goed doel: een baan!
Ik heb al meer gelezen dat je ook bij een open sollicitatie "iets" moet vermelden over het waarom je juist bij dat bedrijf wilt werken. Doe je dat ook als je eigenlijk een soort van mailing wilt versturen naar een X aantal bedrijven. Het gaat om dir.secretaresse/man. ass. achtige functies. Functies waarbij de bedrijfstak niet zo heel belangrijk is.....

Bij eerdere sollicitatiegesprekken bleek dat de vuile was buiten hangen over een nare werksituatie erg verleidelijk is (ook omdat ik niet schuldig ben; maar nu wel in een rotpositie zit) maar echt not done is.

Ik ga er maar eens mee aan de slag.

Dank je.
SusieQ
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 augustus 2007, 10:17
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: Werkloos situatie verwerken in open sollicitatie ?

Beste SusieQ,

Als je een open sollicitatiebrief schrijft dan zijn de volgende punten belangrijk:

1. De brief richten aan de persoon waarvan jij wilt dat hij de brief leest. Dus vooraf informeren aan wie je de brief kan richten.

2. In je brief vermelden waarom je juist voor dit bedrijf wilt werken. Ze willen iemand die gemotiveerd is en voor het bedrijf kiest. Juist in een dir. secretaresse/management achtige functie, want in deze functie doe je volgens mij ook PR voor het bedrijf.

3. Zorg dat je brief in correct Nederlands is. Dat is een vereiste voor een dergelijke functie.
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 21 augustus 2007, 19:00
Magda Magda is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 2
Magda is on a distinguished road
Standaard Re: Werkloos situatie verwerken in open sollicitatie ?

Ik ben zelf ook druk bezig met solliciteren en heb nu ook geen baan. Ik vermeld in mijn brieven dat ik afgestudeerd ben. Er zijn toch zoveel mensen die solliciteren en geen baan hebben?
Zelf heb ik een negatieve ervaring gehad bij mijn stage maar daar is mij 1 keer wat over gevraagd maar toen heb ik netjes de situatie uitgelegd. Wat positief is dat ik ondanks de negatieve ervaring toch met mooie cijfers ben afgestudeerd en dat zegt weer veel over je karakter.

Hoop dat je snel een nieuwe en leuke baan vindt!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie Dierenkliniek InNoCeNt-GiRl Sollicitatiebrief en cv 6 3 augustus 2010 18:34
Open sollicitatie voor functie op financiële administratie Simmie Sollicitatiebrief en cv 7 16 november 2007 10:47
open sollicitatie onderwijsassistent mèlanie Sollicitatiebrief en cv 2 7 maart 2007 17:26
Open sollicitatie startende/ junior reisadviseuse Grada Sollicitatiebrief en cv 2 8 februari 2007 14:46
Open sollicitatie bij ziekenhuis. Graag commentaar Synove Sollicitatiebrief en cv 3 3 september 2006 16:32


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon