Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 augustus 2015, 00:04
quinzds quinzds is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2015
Berichten: 1
quinzds is on a distinguished road
Standaard De arbeidsmarkt is keihard

Beste Leden,

Ik ben 24j woonachtig in Maastricht en sinds mei klaar met mijn opleiding van ICT. Deze heb ik afgerond op MBO niveau 3.

Nu ik ben begonnen met solliciteren merk ik dat ik tegen het feit aanloop dat MBO 3 niet veel waard is in de arbeidsmarkt.

Ik wil heel graag een beheerfunctie in zoals systeembeheer of werkplekbeheerder (junior). Ik heb hier dan ook al ongeveer 4 jaar aan stages qua ervaring aan opgedaan.
Ik heb zelfs mijn grenzen verlegd in afstanden, en ben bereid om tot aan Utrecht of omstreken te reizen voor deze functie.

Toch word ik vaak afgewezen vanwege te lage opleiding of de afstand. Terwijl een functie zoals werkplekbeheerder eigenlijk gewoon op MBO niveau ligt. Toch gaat HBO voor bij alle werkgevers.

Ik heb financieel geen vermogen om mijzelf verder hoger op te leiden. Ik wil gewoon graag werken en van daaruit verder gaan. Ik krijg gewoon de kans niet.

Ik heb al 50-tal sollicitaties achter de rug, en ook al waarderen ze mijn motivatie, willen ze persee HBO of mensen dichter in de buurt.

Ik krijg wel vaak een aanbod om bij een klantenservice te werken zoals ziggo of kpn. Maar hier wil ik liever niet werken en ligt kwa salaris en niveau gewoon laag voor mijn gevoel.

Moet ik doorgaan met het zoeken van mijn droombaan, of me met een lagere functie erbij neerleggen?

Ook al zou ik werk-ervaring opdoen, is het geen werk-ervaring voor de functie die ik wil doen. Wat als ik straks blijf hangen in werk wat ik vreselijk vind?

Wat een dilemma. Ik zal niet de enigste zijn, maar wie weet raad?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 2 november 2015, 13:10
Kipvis Kipvis is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 12
Kipvis is on a distinguished road
Standaard

Ik zie dat dit bericht al van augustus dateert en hoop dat het inmiddels beter met je gaat. Ik herken veel van wat je zegt, al heb ik een heel andere opleiding gedaan.

Ik begrijp je angst vast te blijven zitten op een lager niveau dan je zou willen, maar je kunt zo een gat op je cv krijgen. Waar gaat een potentiële werkgever gelukkiger van worden: iemand die onder zijn/haar niveau heeft gewerkt, of iemand die helemaal niets heeft gedaan? Toch het eerste lijkt me. Ik ben zelf ook onder mijn niveau gaan werken, maar inmiddels (iets meer dan een jaar verder) ben ik alweer een eindje opgeklommen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 2 november 2015, 23:27
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 15
Hetty Dalsheim is on a distinguished road
Standaard

De werkgevers hebben het voor het kiezen, omdat er veel mensen werkloos zijn met de juiste opleiding. Daar maken ze gebruik van.

Ik adviseer je om zoveel mogelijk werkervaring op te doen en een netwerk op te bouwen. Dit kan op je nieuwe werkplek, maar ook op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook.

Tegenwoordig heb je een netwerk nodig die je kan aanbevelen, die je tipt, die weet wat je wilt en zoekt en die je kan helpen.

Heel veel succes!
__________________
Hetty Dalsheim, Primago Advies
loopbaanadviseur
Met citaat reageren
  #4  
Oud 3 november 2015, 06:18
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hetty Dalsheim Bekijk bericht
De werkgevers hebben het voor het kiezen, omdat er veel mensen werkloos zijn met de juiste opleiding.
Onzin, je hoort het alleen meer vanwege internet. Hoevaak hoor je dit in "real life"?

Citaat:
Daar maken ze gebruik van.
Dat is dan weer wel waar, maar nooit anders geweest. Werkgevers maken overal gebruik van als het voor hun goed uit kan pakken.

Citaat:
Ik adviseer je om zoveel mogelijk werkervaring op te doen en een netwerk op te bouwen. Dit kan op je nieuwe werkplek, maar ook op bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook.
Je hebt Facebook of Linkedin niet nodig om een netwerk te bouwen, dat is pure marketing propaganda van facebook en linkedin zelf. Ik heb geen facebook of linkedin en ik heb ook een groot netwerk, sterker nog, ik heb juist meer tijd voor belangrijkere dingen omdat ik niet bezig ben met facebook of linkedin. Onthoud dat iedereen op socialmedia alleen maar bezig is met zichzelf en hoe ze zichzelf presenteren. Mensen zullen dus geen aandacht aan jou besteden op deze verderfelijke sites die de maatschappij enkel maar ontwrichten.

Citaat:
Tegenwoordig heb je een netwerk nodig die je kan aanbevelen, die je tipt, die weet wat je wilt en zoekt en die je kan helpen.
Tegenwoordig? Is dat echt zo? Vroeger ging dit alles veelal via de kerk, mensen ontmoeten elkaar tijdens de dienst en wisselden informatie uit, dat was het socialmedia netwerk van vroeger. Maar mensen gaan niet meer veel naar de kerk dus nu is dat vervangen door andere middelen zoals bv "internet".
Met citaat reageren
  #5  
Oud 3 november 2015, 11:53
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 15
Hetty Dalsheim is on a distinguished road
Standaard

Als je werk zoekt, dan is het niet leuk om afgewezen te worden. Dan baal je daarvan en dat is logisch.

Maar als je vasthoudend en positief bent, dan komt er een moment dat je wel werk zult vinden. Misschien niet helemaal wat je wilt, maar het is een stapje in de richting.

Tegenwoordig werken mensen vaak niet meer 20, 30 of 40 jaar voor een baas, maar hebben ze verschillende banen. Deze banen zorgen ervoor dat je jezelf leert ontdekken en kennen.

Alles wat ik schrijf komt voort uit ervaring, kennis, dingen die ik lees, hoor en zie. En ik leer nog elke dag nieuwe dingen. Ook op dit forum.
__________________
Hetty Dalsheim, Primago Advies
loopbaanadviseur
Met citaat reageren
  #6  
Oud 3 november 2015, 12:00
Hetty Dalsheim's schermafbeelding
Hetty Dalsheim Hetty Dalsheim is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 november 2015
Berichten: 15
Hetty Dalsheim is on a distinguished road
Standaard

Als je vast blijft houden aan hoe het vroeger was, dan kom je niet vooruit. Dan blijf je steken in iets wat er niet meer is en waar je ook niets mee kunt.

Dat is een negatief gevoel en dat maakt dat je niet positief en opbouwend bezig bent. Dat straal je dan ook uit.

Ik probeer naar kansen en mogelijkheden te kijken en dat ook door te geven. Daar heeft iemand meer aan en ikzelf ook.

Ik wens iedereen een fijne en goede dag. Hier komt het zonnetje door de mist heen en dat is alvast een goed begin.
__________________
Hetty Dalsheim, Primago Advies
loopbaanadviseur
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Making Sense: Solliciteren | Profileren | Communiceren op de arbeidsmarkt! Makingsense Loopbaantrainingen en -workshops 0 24 mei 2011 15:57
Verdwaald op de arbeidsmarkt Deviate Loopbaanvragen 11 28 februari 2011 11:36
HBO nodig om te slagen op de arbeidsmarkt? Hofnar85 Opleiding kiezen en volgen 2 8 september 2009 14:32
Hbo-Rechten Arbeidsmarkt Randy Alle andere carrièreonderwerpen 1 8 maart 2009 19:11
Verschil arbeidsmarkt België (Vlaanderen) en Nederland Makingsense Alle andere carrièreonderwerpen 5 4 januari 2009 00:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon