Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 19 mei 2014, 22:44
Someone12308 Someone12308 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 2
Someone12308 is on a distinguished road
Question Vraag m.b.t. Snel Doorstromen naar HBO

Beste iedereen,

Op het moment rond ik mijn MBO2 opleiding "Medewerker Productpresentatie" af, en ik wil zo snel mogelijk de vereiste papieren hebben om voor een HBO opleiding in aanmerking te komen. Nu heb ik een paar vragen;

1) klopt het dat ALLE MBO4 diploma's toegang verschaffen tot ALLE HBO opleidingen?

In dat geval is het dus in mijn beste interesse om een zo kort mogelijk traject af te leggen. Ik heb reeds 2 jaar besteed aan deze opleiding, maar heb van de adviseur van de opleiding gehoord dat het nog minstens 3 jaar nog kost om het MBO4 diploma hiervoor te krijgen. Naar mijn begrip is het normaal om in totaal 4 jaar gestudeerd te hebben voor een MBO4 diploma, en niet 5.

2) Kan ik, nu ik een MBO2 diploma heb, ook een andere opleiding doen zodat ik tóch in 2 jaar mijn MBO4 haal?

Wanneer deze opleiding tóch 3 jaar kost voor een MBO4, dan is het wellicht beter om voor iets anders te kiezen dat 2 jaar duurt.

3)Zijn de doorstroommogelijkheden beperkt, of zou ik iedere 2-jarige MBO4 studie mogen kiezen?

Zijn er, in het geval dat switchen mogelijk is, limieten aan de keuzemogelijkheden? En zo ja, welke en waar kan ik deze vinden?

Ter aanvullende informatie; ik ben 19 jaar, en dus zou de mogelijkheid om de "21+-jaars-instap-test" te doen niet zo relevant zijn wanneer ik net zo goed een toereikend MBO diploma kan halen.
Alvorens zéér bedankt voor de antwoorden!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 mei 2014, 23:01
Pietje2
Gast
 
Berichten: n/a
Talking

Bij andere ROC's navraag doen of je sneller MBO4 kunt doen. Of via zelfstudie MBO4 doen.

Alternatief: gewoon op je gemak MBO4 afronden (goede basis) en dan (kort-)HBO doen.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2014, 23:13
Someone12308 Someone12308 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 2
Someone12308 is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje2 Bekijk bericht
Bij andere ROC's navraag doen of je sneller MBO4 kunt doen. Of via zelfstudie MBO4 doen.
Alternatief: gewoon op je gemak MBO4 afronden (goede basis) en dan (kort-)HBO doen.
Beste Pietje2,

Bedankt voor je reactie. Ik zit niet op het ROC.
'k Zou graag zo snèl mogelijk naar de HBO van mijn keuze doorstromen, want ik vind dat zowel de mensen, mentaliteit, aandacht en niveau op het MBO zwaar te wensen over laten. Het grootste probleem zou nog zijn dat wanneer ik in totaal 5 jaar over het MBO zou doen, en daarna nog eens 3 of 4 jaar een normale HBO opleiding, dan zou het mij nu nog 7 jaar kosten voor ik eindelijk het diploma heb dat ik wil. Dat zou betekenen dat ik tot mijn 26e fulltime moet studeren, thuis zou moeten wonen en (financieel) afhankelijk zou blijven. Dat is natuurlijk geen optie.

In elk geval bedankt voor je input!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 mei 2014, 11:01
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kan de OU proberen. Is misschien wel WO, maar ik heb het als makkelijker ervaren, omdat ik de opbouw van de stof interessanter vind, dan die van HBO. De vraag is natuurlijk wel of er een opleiding naar wens is en of je afstandsonderwijs wilt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 mei 2014, 22:04
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
1) klopt het dat ALLE MBO4 diploma's toegang verschaffen tot ALLE HBO opleidingen?
Nee, dat klopt niet.De minister van Onderwijs heeft bepaald dat vanaf collegejaar 2015-2016 voor studenten met een mbo-diploma (niveau 4) nieuwe regels gaan gelden. Dit betekent dat je vanaf september 2015 met sommige mbo-4 diploma's niet meer automatisch toelaatbaar bent tot iedere hbo-opleiding. .

Citaat:
2) Kan ik, nu ik een MBO2 diploma heb, ook een andere opleiding doen zodat ik tóch in 2 jaar mijn MBO4 haal?
Nee, er zijn geen andere mogelijkheden.

Citaat:
3)Zijn de doorstroommogelijkheden beperkt, of zou ik iedere 2-jarige MBO4 studie mogen kiezen?
Nee, je kunt niet iedere mbo-4-opleiding kiezen. Soms worden er aanvullende eisen gesteld, bijvoorbeeld bij een technische opleiding.

Je schrijft dat je zo snel mogelijk naar het hbo wilt omdat de mensen, mentaliteit, aandacht en niveau op het MBO zwaar te wensen over laten. Het is heel vervelend voor je dat je daar niet op je plek bent. Vergis je echter niet in het niveauverschil tussen mbo en hbo. De minister maakt niet voor niets de regels strenger om over te stappen naar het hbo. Veel mbo-studenten vallen uit omdat ze hun tanden stuk bijten op taal, wiskunde en het hogere (leer)tempo. Met mbo2 ben je sowieso niet toelaatbaar. Je zult dus hoe dan ook eerst een mbo-4-diploma moeten halen. Je kunt natuurlijk ook een 21+-toets afleggen, maar verkijk je niet op je kansen. Er zijn er maar weinig die met een mbo-2-opleiding voor deze test slagen.
Waarom wil je eigenlijk zo graag dat hbo-papiertje? Heb je een bepaald beroep op het oog waarvoor een hbo-diploma vereist is of is er een andere reden?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 21 mei 2014, 12:06
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Beste M. van Oosterhout,

Ontzettend bedankt voor de duidelijke uitleg. Als het kan, heb ik dan tóch nog een paar vervolgvragen/opmerkingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mariekevanoosterhout Bekijk bericht
(...) Dit betekent dat je vanaf september 2015 met sommige mbo-4 diploma's niet meer automatisch toelaatbaar bent tot iedere hbo-opleiding.
Duidelijk. Kan ik ergens een overzicht vinden met welke opleidingen wel/geen toegang verschaffen? Of zijn er geen generale richtlijnen en is het echt per opleiding verschillend?
Zoals vermeld ga ik de MBO4 in "Medewerker Productpresentatie" halen, en hoop daarmee toegang te krijgen tot de HBO opleiding "illustrator".

Citaat:
Waarom wil je eigenlijk zo graag dat hbo-papiertje? Heb je een bepaald beroep op het oog waarvoor een hbo-diploma vereist is of is er een andere reden?
Mijn "opleiding" heeft grote klassen, er is geen aandacht voor de leerlingen, het is rumoerig tijdens de lessen en het gaat er zeer onprofessioneel aan toe (denk aan cijfers krijgen zonder inzicht achteraf in de toetsen, leraren die onbekwaam zijn in de vakken die ze geven etc.) en het voelt niet alsof er íets zinnigs wordt geleerd. Het niveau is laag, en ik wil graag een opleiding hebben gehad voor ik ga werken. Nu voelt het niet alsof ik wordt opgeleid, maar meer alsof ik bezig word gehouden. Ik hoop dat het HBO me wél een degelijke opleiding kan bieden.

Wederom hartelijk bedankt voor de duidelijke respons. Tenslotte heb ik nog een concrete vraag.
Mijn studieadviseur zegt dat, nu ik mijn MBO2 diploma heb gehaald na 2 jaar, ik nog 3 jaar door moet gaan om de MBO4 in "Medewerker Productpresentatie" te krijgen. En dat zou volgens haar nog een verkort traject zijn waarbij ik een jaar zou winnen. Maar wanneer ik verder kijk naar andere scholen, dan lijkt het dat het slechts 2 jaar kost om vanaf een MBO2 diploma, een MBO4 diploma te halen in dezelfde opleiding. Zie ik iets over het hoofd of is het verstandig om van school te wisselen, en het MBO4 diploma elders te bemachtigen?
Ter aanvullende informatie; ik doe nu de genoemde opleiding op "De Rooie Pannen" maar zag dat op Nimeto het mogelijk was om in 2 jaar na het MBO2 het MBO4 diploma te bemachtigen. En het ROC bied zelfs een 3-jarig traject aan voor MBO4 vanaf het VMBO. Dat ik er 5 jaar over zou móeten doen op De Rooie Pannen lijkt mij dus onzin.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 mei 2014, 11:58
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Duidelijk. Kan ik ergens een overzicht vinden met welke opleidingen wel/geen toegang verschaffen? Of zijn er geen generale richtlijnen en is het echt per opleiding verschillend?
Dit is inderdaad per opleiding verschillend.

Citaat:
Zoals vermeld ga ik de MBO4 in "Medewerker Productpresentatie" halen, en hoop daarmee toegang te krijgen tot de HBO opleiding "illustrator".
Realiseer je wel dat deze opleiding ook een toelatingstest kent. Tijdens de test wordt bekeken of je beeldend vermogen van voldoende niveau is, je voldoende gemotiveerd bent en of je de juiste eigenschappen voor een kunstopleiding bezit.

Citaat:
Nu voelt het niet alsof ik wordt opgeleid, maar meer alsof ik bezig word gehouden. Ik hoop dat het HBO me wél een degelijke opleiding kan bieden.
Op welke manier heb je je geordineerd op hbo-opleidingen? Ben je al eens naar een open dag geweest van een hogeschool?

Citaat:
Mijn studieadviseur zegt dat, nu ik mijn MBO2 diploma heb gehaald na 2 jaar, ik nog 3 jaar door moet gaan om de MBO4 in "Medewerker Productpresentatie" te krijgen. En dat zou volgens haar nog een verkort traject zijn waarbij ik een jaar zou winnen. Maar wanneer ik verder kijk naar andere scholen, dan lijkt het dat het slechts 2 jaar kost om vanaf een MBO2 diploma, een MBO4 diploma te halen in dezelfde opleiding. Zie ik iets over het hoofd of is het verstandig om van school te wisselen, en het MBO4 diploma elders te bemachtigen?
Ter aanvullende informatie; ik doe nu de genoemde opleiding op "De Rooie Pannen" maar zag dat op Nimeto het mogelijk was om in 2 jaar na het MBO2 het MBO4 diploma te bemachtigen. En het ROC bied zelfs een 3-jarig traject aan voor MBO4 vanaf het VMBO. Dat ik er 5 jaar over zou móeten doen op De Rooie Pannen lijkt mij dus onzin.
Ik raad je aan om contact op te nemen met de studieadviseurs van Nimeto en het ROC en hen vragen hoe het zit als je naar hen zou overstappen. Zij kunnen jou precies vertellen hoe het zit.

Veel succes! Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
advies, doorstromen, hbo, mbo, vervolgopleiding

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Na 2e jaar HBO naar 1e jaar Universiteit - Technische Informatica Jirachi Opleiding kiezen en volgen 2 18 maart 2014 22:14
Iemand ervaring met doorstromen van MBO 4 naar HBO? elvira Opleiding kiezen en volgen 2 10 september 2013 12:33
Zit in 2e jaar mbo, niveau voor mij te laag, hoe naar hbo Journalistiek? MHN Opleiding kiezen en volgen 5 26 september 2011 16:53
Studiekeuze, HBO deeltijd en doorstroom van HBO naar WO Floor Opleiding kiezen en volgen 5 29 juli 2011 22:24
Mbo niet af, via 21+ toets naar hbo ICT in deeltijd? Umut Opleiding kiezen en volgen 4 6 februari 2011 09:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon