Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2011, 16:03
toensie toensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 7
toensie is on a distinguished road
Standaard Via outplacement eigen bedrijf als coach beginnen?

Nadat ik meerdere malen op mijn werk bij mijn manager had aangegeven dat dit werk niet geheel mijn ding is en dat ik graag binnen de organisatie door wil groeien, gaf hij aan dat ze me in een outplacementtraject wilden stoppen met als doel contractbeeindiging. Hier ben ik uiteraard niet zomaar mee akkoord gegaan, maar heb juridisch advies gevraagd. Nu kan ik een outplacementtraject gaan uitonderhandelen met mijn werkgever volgens de jurist, dus dwz aangeven wat voor buro, kosten enz. Ik wil eigenlijk al jaren een coachingsopleiding doen en een eigen bedrijfje daarin gaan beginnen en nu kwam ik op internet ook outplacementbureaus tegen die je begeleiden in het opzetten van een eigen bedrijf. Zijn er mensen die daar ervaring in hebben? Het zou voor mij wel een mooie kans zijn om eindelijk mijn droom waar te gaan maken. Ben benieuwd of daar ervaringen mee zijn.

Groetjes,
Jose
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2011, 19:44
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard

dag Jose,

Crisis is kans. Ik heb veel mensen begeleid die van hun ontslag een kans hebben gemaakt en (eindelijk) zijn gaan doen wat ze al heel lang wilden. Dat kan zijn een totaal andere baan in loondienst of een eigen bedrijf. Er zijn verschillende outplacement bureaus die je hierbij kunnen helpen. Laat je ook goed informeren door bijv de Kvk over de plussen en minnen van het starten van een eigen bedrijf.

Veel succes!
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2011, 21:51
toensie toensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 7
toensie is on a distinguished road
Standaard

Hoi Wieteke,
Zo kijk ik er nu idd ook tegenaan, eerste weken ben ik er kapot van geweest en nu uiteraard nog wel bij vlagen, maar heb ook steeds meer het gevoel dat het gewoon zo moest zijn nu. Dat ik dit nodig heb om eens actie te ondernemen en te gaan doen wat ik eigenlijk het liefste wil en waar mijn hart ligt. Ik probeer de situatie nu als een kans te zien voor de toekomst. Morgen heb ik een gesprek hierover op mijn werk en moet ik dus met een voorstel komen. Ben benieuwd hoe ze gaan reageren. Ik ben al wel aan het solliciteren, maar het gevoel van het eigen bedrijfje blijft kriebelen. Ik heb al een webwinkeltje, dus ik weet al wel een en ander over wat er bij komt kijken, maar daar verdien ik dus niet echt mijn geld mee en dat is ook niet direct waar mijn hart ligt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 mei 2011, 00:52
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Dag Jose,

Hou er wel rekening mee dat er al een heel groot aanbod bestaat aan coachingsbureau's. De kans op succes acht ik vrij klein, tenzij je van te voren gaat inventariseren hoeveel bureau;s er in de omgeving aanwezig zijn. Je moet dan al heel zeker zijn van je zaak en de opleiding. Ga voor jezelf na of coachen ook echt iets voor je is en of je over die competenties beschikt. De opleidingen voor coaching zijn niet altijd door ministerie van onderwijs herkent. Concreet houdt dit in dat wanneer je geen succes hebt met je eigen bedrijf, de kans op werken in loondienst in dat werkveld klein is zonder gedegen opleiding. De opleidingen zijn vaak net zo duur als een geaccrediteerde opleiding. Een goede opleiding vinden is een must. Daarnaast dien je ook voor ogen te hebben wie je gaat coachen, wat is je doelgroep, hoe wordt het vergoed (niet alle verzekeringen vergoeden en mensen zijn dan geneigd om naar andere hulpverlening te stappen). Inventariseer vraag en aanbod in je regio.

Groetjes
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 mei 2011, 01:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toensie Bekijk bericht
Ik wil eigenlijk al jaren een coachingsopleiding doen en een eigen bedrijfje daarin gaan beginnen
Ik zou nog wel even goed nagaan of er voldoende markt is voor de coachingsdienst die je wilt aanbieden. Er zijn vrij veel coaches voor van alles en nog wat, maar ik kom eigenlijk zelden of nooit iemand tegen die behoefte heeft aan coaching, of er gebruik van heeft gemaakt. Veel van die coaches lijken te werken vanuit een eigen persoonlijke behoefte om anderen te helpen, in plaats van een behoefte in de markt.

Toevallig stond er dit weekend een artikel met een paar mini-interviewtjes over het coachfenomeen in de zaterdagbijlage van de Volkskrant. Daaruit stijgt het beeld op dat coaches het moeilijk hebben om voldoende te verdienen.

In het forum van zustersite Lancelots (voor freelancers/zzp'ers) kun je misschien ervaringen vinden (of vragen) van zelfstandig trainers, coaches e.d.
__________________
René
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 mei 2011, 08:48
toensie toensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 7
toensie is on a distinguished road
Standaard

Dank jullie voor de tips en adviezen. Dat is ook de reden dat ik erover denk om het via zo'n outplacement traject te gaan doen. Zij kijken samen met jou of je idee potentie heeft in de huidige markt (haalbaarheidsonderzoek) en natuurlijk krijg je assesments om te kijken of het en zo ja welke richting dan bij mij past. Ik ben ook zeker van plan om een officieel erkende post HBO opleiding te gaan doen. Eerlijk gezegd twijfel ik ook nog een beetje tussen coaching en counselling en dat wil ik dan uit laten zoeken wat het beste bij mij past en wat de beste kansen heeft in de markt. Ik ga jullie opmerkingen in elk geval meenemen in mijn keuze.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 mei 2011, 16:15
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard

@Toensie, goed dat je dit vraagt!

Ik vind het antwoord van Rene erg goed en eerlijk, want het opzetten van een "bedrijfje" in coaching is inderdaad iets waar je heel erg goed over na moet denken. Alleen al door het verkleinwoord bedrijfje te gebruiken, verklein je eigenlijk al je kans om te slagen. Je moet echt groter denken en heel goed nagaan waarin jij waarde kan toevoegen in de overvolle markt van coaches. Waarin ga jij je onderscheiden?

Ik ben het dan weer niet 100% eens met Rene, want er is volop behoefte aan coaching (en dat zal alleen maar gaan groeien naar mijn mening), maar je moet wel goede heldere en onderscheidende propositie hebben en goed aan marketing doen. Ik ken inmiddels heel veel coaches die toch maar weer wat anders zijn gaan doen, maar gelukkig ook echte kanjers die zich meer dan staande houden!

Goed dat je ook zelf op zoek bent gegaan trouwens, een begeleidingstraject heeft nl. alleen maar resultaat als jij begeleid wordt door iemand waar jij een goed gevoel bij hebt!

Volgens mij ben je wel iemand die hier goed over nadenkt, want je geeft al aan dat je nog twijfelt tussen counselling en coaching. Er zijn al een heleboel mensen die daar het verschil niet eens tussen weten en er is zeker verschil in het type begeleider. Een erkende opleiding wordt in overvol coachland steeds belangrijker maar ook jouw persoonlijke drijfveer en passie is een belangrijke succesfactor!

Mocht je in mijn regio (Rotterdam e.o.) wonen, wil ik hier best een keer vrijblijvend met je over praten! Laat me maar weten of je dit leuk vind. Je kunt in ieder geval alvast een vergelijkend warenonderzoek starten ;-)

Groetjes
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 mei 2011, 20:47
toensie toensie is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 7
toensie is on a distinguished road
Standaard

Hoi Tessa,
Ik ben 2 jaar terug een webwinkel gestart op het creatieve vlak, maar kwam daar ook al gauw achter dat de concurrentie zo groot is en dat je echt in iets uit moet blinken wil je het redden. Ik heb dit gedaan als leerweg voor mezelf om te kijken wat er komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Vandaar dat ik dit ook wel goed aan wil gaan pakken. Helaas heeft mijn werkgever dit mijn voorstel van tafel geveegd en moet ik dus kijken naar andere mogelijkheden en kan ik nu het traject nog niet in gang gaan zetten. Wel merk ik door de situatie waar ik nu in zit met dreigend ontslag, dat er een kracht en drijfveer in mij zit die ik van mezelf niet goed kende. Wat ik nu ervaar vind ik eigenlijk zo bijzonder, dat het mij alleen maar sterkt in het idee dat ik nu echt voor mijn droom moet gaan, alsof dit hele proces voor mij nodig was om de kracht te krijgen om er voor te gaan. Ik woon helaas niet in de buurt van Rotterdam, maar in Noord-Holland, anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt, want er is nu een proces in gang gezet wat ik zelf door moet gaan zetten en waar ik best wat coaching in kan gebruiken. Ik hoop dat ik er snel uit ben met mijn werkgever zodat ik dan verder kan met mijn toekomst.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 mei 2011, 13:26
EvelineB EvelineB is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 februari 2011
Berichten: 134
EvelineB is on a distinguished road
Standaard

Ik vind een discussie hierover wel interessant.

want er is volop behoefte aan coaching (en dat zal alleen maar gaan groeien naar mijn mening),

Naar mijn idee is er niet volop behoefte aan coaching.. kan het niet zo zijn dat de mensen graag willen dat er volop behoefte is aan coaching. Op vandaag is eigen verantwoordelijkheid altijd die van de ander.
Dan heb ik het met name over de hoeveelheid en hoedanigheid aan verschillende coaches. Persoonlijk vind ik dat je een gedegen opleiding nodig hebt, wil je de ernst van problematiek kunnen inschatten bij mensen. Iemand die zichzelf kindercoach noemt met 1 jaar cursus, noem ik verloedering van mijn beroepsgroep en daar ligt een grote frustatie bij mij... zoals jullie wel al merken.
Om nog even een discussiepuntje te benoemen/ aan te wakkeren: coach en counselling.. ik zie gewoon twee kanten van dezelfde medaille.

Misschien wat sterke uitspraken van mijn kant, maar ik ben benieuwd..
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 mei 2011, 13:54
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toensie Bekijk bericht
Helaas heeft mijn werkgever dit mijn voorstel van tafel geveegd en moet ik dus kijken naar andere mogelijkheden en kan ik nu het traject nog niet in gang gaan zetten.
Leg jij je hier bij neer?

De reden dat ik het vraag is dat een potentieel ondernemer erg stevig in zijn/haar schoenen moet staan en vooral ook eigenwijs moet zijn. Het richten op wat de werkgever wil in dit traject is in mijn ogen typisch werknemer gedrag. Daar is niets mis mee, maar wees je er van bewust dat een ondernemer er alleen voor staat, alle risico's zelf draagt en (zeker in het begin) geen coach kan betalen. Een echte ondernemer heeft m.a.w. geen boodschap aan wat de toekomstig ex-werkgever wil en zet toch wel door.

Vraag je dus heel goed af of dit is wat je wilt en of je dit kan? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden moet je altijd maar bedenken.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Graag jullie reactie op mijn net even anders dan anders sollicitatiebrief en cv vertegenwoordiger Sollicitatiebrief en cv 6 2 juli 2012 18:37
Heb al eigen bedrijf en nieuw contract verbiedt dat in concurrentiebeding dutchyboy Je rechten en plichten als werknemer 3 25 februari 2011 12:20
Naast HBO Informatica: studeren, nevenactiviteiten, bijbaan of eigen bedrijf? Olaf88 Loopbaanvragen 2 19 augustus 2010 11:10
Solliciteren naast je eigen bedrijf Diederik Sollicitatiegesprek 5 27 augustus 2009 20:20
Sollicitatiebrief en cv Persoonlijke begeleider B thuiszorg Dana Sollicitatiebrief en cv 1 4 januari 2007 15:11


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon