Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 27 september 2011, 15:17
Aardbei91 Aardbei91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 3
Aardbei91 is on a distinguished road
Standaard Open sollicitatie afstudeerstage Communicatie

Beste allemaal,

Ik ben bezig met een open sollicitatie voor een afstudeerstage communicatie bij een ziekenhuis. Ik loop alleen na de eerste alinea al vast. Wat vinden jullie van het eerste deel? Moeten er dingen uit? Kan ik dit laatste zin zo zeggen of is dat te informeel? Ik vraag me ook af of ik mezelf moet voorstellen, want ik zie het eigenlijk nergens anders terug.

En alvast een vraagje voor de rest van mijn brief. Er is dus geen vacature, kan ik in mijn brief wel een voorkeur aangeven voor een mogelijk onderzoek?


Betreft: open sollicitatie afstudeerstage communicatie

Geachte heer/mevrouw,

Na ruim drie jaar is het zo ver, mijn afstudeerstage komt er aan. Een stage die ik graag wil lopen in het *** Ziekenhuis, omdat zowel de zorg voor mensen als communicatie mijn interesse hebben. Allereerst zal ik mezelf voorstellen. Mijn naam is *** en ik ben vierdejaars Communicatie studente aan de Hogeschool ***. Door middel van deze open sollicitatie hoop ik in aanmerking te komen voor een afstudeerstage op het gebied van communicatie bij het *** Ziekenhuis.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 september 2011, 15:41
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Ik vind het geen onaardig begin.

In hoeverre heb je je al georiënteerd op de stagemogelijkheden binnen dat ziekenhuis? Heb je bijvoorbeeld al op de website gekeken of er om een stagiair wordt gevraagd en of ze open sollicitaties op prijs stellen?

Ik zie dat je je brief nu aan niemand richt ('Geachte heer/mevrouw,). Het is veel beter om je brief aan een specifiek iemand te richten. Hoe moet je dan te weten komen wie dat dan moet zijn? Door te bellen met bijvoorbeeld de afdeling P&O of de afdeling Communicatie. Dat is misschien eng, maar je doet een communicatieopleiding, dus dat moet je wel kunnen, lijkt me zo . Zorg dat je van tevoren al je informatie op een rijtje hebt (hoe lang de stage moet duren, welk onderwerp je interessant vindt et cetera) en weet welke vragen je wilt stellen.
Op die manier kun je jezelf al een beetje in de kijker spelen en kun je een veel gerichtere brief schrijven.

Succes!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 september 2011, 16:09
Aardbei91 Aardbei91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 3
Aardbei91 is on a distinguished road
Standaard

Beste Marieke,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb me al een beetje verdiept in de website en vorige scripties die bij dit ziekenhuis zijn gemaakt. Ze hebben geen vacatures voor stages, maar ze vragen juist om een open sollicitatie. Dus vandaar dat deze sollicitatie open is en aan niemand gericht.

Ik weet dus alleen niet zo goed hoe ik verder moet na deze alinea. Moet ik eerst nog vermelden wat ik in het verleden voor soort stage heb gedaan en wat ik tijdens mijn opleiding heb gedaan, of moet ik gelijk over mijn sterke punten beginnen en waar mijn interesses liggen? Kan ik ook refereren aan een scriptie dat ik heb gelezen en wat ik interessant vond, of komt het dan een beetje over als: 'Dat wil ik ook! Ik ben zelf niet origineel'?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 september 2011, 22:06
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Lastig hč, zo'n brief schrijven?!

In wezen verschilt een open stagebrief niet veel van een gewone open sollicitatie. Lees het artikel over het schrijven van een open sollicitatie maar eens door, ik weet zeker dat je nog wel een paar goede ideeën opdoet.

Ik zou in ieder geval beginnen met uit te leggen waarom je zo graag bij dat ziekenhuis wilt stage lopen. Vervolgens leg je uit wat jouw kwaliteiten zijn (waarom je zou als stagiair zouden willen dus).
Verder vernoem je gewoon alles waarvan jij denkt dat het in de brief moet. Het gaat er in zo'n brief vooral om dat je duidelijk maakt dat je een serieuze student bent die weet wat ze wil.
Post de brief vervolgens in het forum en dan kijken we er nog eens naar.

O ja, ik begrijp wel dat je nu geen naam hebt van iemand, maar het is echt beter als je je brief aan iemand richt.
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 28 september 2011, 11:45
Aardbei91 Aardbei91 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 27 september 2011
Berichten: 3
Aardbei91 is on a distinguished road
Standaard

Ik weet niet wat er met me aan de hand is, maar ik heb heel weinig inspiratie op het moment... Ik heb nu als tweede alinea dit:

In 2008 ben ik begonnen aan de HBO opleiding Communicatie. Voordat ik tot deze keuze ben gekomen, heb ik lang getwijfeld tussen een opleiding in de zorg of een opleiding in de richting van communicatie. De doorslaggevende factor bij mijn keuze was dat ik met een communicatie opleiding op veel verschillende plaatsen terecht kan, zo ook in zorginstellingen en ziekenhuizen. Een afstudeerstage bij het *** Ziekenhuis zou voor mij daarom ook een uitdagende en leerzame stageplaats zijn.

Is dit wat of is het overbodige info voor een sollicitatiebrief?

Ik denk dat ik morgen even bel naar het ziekenhuis, want wie weet hebben ze helemaal geen afstudeerstage beschikbaar. En het is inderdaad veel beter om natuurlijk een naam te kunnen noemen en om aan een gesprek te refereren.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
afstudeerstage, open sollicitatie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Open sollicitatie Trainer Totale Communicatie (2) of communicatiemedewerker Kinsey Sollicitatiebrief en cv 3 28 oktober 2009 18:10
Open sollicitatie Trainer Totale Communicatie Kinsey Sollicitatiebrief en cv 4 28 oktober 2009 11:32
Open sollicitatie afstudeerstage bedrijfskundige informatica, graag commentaar jelbo Sollicitatiebrief en cv 3 15 november 2007 23:23
Open sollicitatie afd. marketing en communicatie CarolineHeij Sollicitatiebrief en cv 1 29 juli 2007 12:14
Open sollicitatie: communicatie medewerker blinden en slechtziende organisatie VISIO Myrthe Sollicitatiebrief en cv 5 15 juni 2006 13:05


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon