Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 maart 2016, 19:25
90tom84 90tom84 is offline
Juniorlid

90tom84 is on a distinguished road
Standaard Studiekeuze oudere student

Beste Carrieretijgers,

Ik ben Tom, 20 jaar oud en woon in het zuiden van het land.
Mijn school carriere begon op VMBO T waarna ik door ging naar MBO programmeren niveau 4.
Na 1 jaar bleek dit het niet te zijn en ben ik begonnen op de VAVO (volwassenen onderwijs, profiel N&G)
Vervolgens ben ik Havo 4 probleemloos doorgekomen en daarna helaas blijven zitten in havo 5. Dit kwam vooral door motivatie problemen.

In dit jaar waar ik 2 vakken volg, wiskunde A en scheikunde, ben ik er achter gekomen dat ik geen talent heb voor exacte vakken.
Nu 1 mei steeds dichter bij komt zal ik toch echt een studie keuze moeten gaan maken.
Zelf weet ik het totaal nog niet, ik hou van techniek maar ben niet goed in exacte vakken.

Waar ben je dan wel goed in hoor ik u denken:

Engels.
Technisch inzicht.
Erg sterk in communcatie.
Avontuurlijk.
Houd van reizen.
Is graag bezig met mensen.
Houdt van sleutelen vooral aan motoren en brommers.
Erg sterk met computers, stukken beter dan de gemiddelde student.
Erg verantwoordelijk.

Mijn interesses liggen echter vooral in techniek.
Ik ben al op 4 opendagen geweest en heb mee gelopen bij Automotive en Werktuigbouwkunde. Deze wiskunde en natuurkunde is helaas voor mij echt op een te hoog niveau.

Hebben jullie misschien nog advies of raden jullie mij een opleiding aan?
Ik hoor het graag,

Bedankt,

Tom!

Toevoeging:

Moet zeggen dat de studie automotive mij heel erg aanspreekt. Echter gaat dat niveau wiskunde en natuurkunde mij niet lukken.
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2016, 10:04
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Moderator

mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Als ik het goed begrijp heb je wel je VMBO-t diploma gehaald, toch? Je hebt het erover dat je nu een studiekeuze moet maken, maar van wie moet dat? Moet dit van jezelf of zetten je ouders er druk achter? Feitelijk gezien heb je nu alleen je VMBO-t diploma en kun je naar het mbo om een opleiding op niveau 3 of 4 te gaan doen. Het hbo is op dit moment niet haalbaar voor je; je bent niet toelaatbaar en je zegt zelf dat het niveau van wiskunde en natuurkunde te hoog is. Ben je ook naar open dagen van het mbo geweest? Ik raad je aan om je ook wat meer te verdiepen in technische mbo-opleidingen en kom je er in je eentje niet uit, overweeg dan eens om een studiekeuzeadviseur in de arm te nemen. Deze kan samen met jou alles op een rijtje zetten en je helpen om een doordachte keuze te maken.

Maakt werk van je toekomst!

www.talentvolinontwikkeling.nl
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2016, 13:21
Juniorlid

Standaard

Beste Marieke,

Zoals verteld in mijn eerdere posts heb ik al op het MBO gezeten.
De stof en de tempo waarop je les krijg was helaas erg laag en ook de motivatie van de gemiddelde student op het mbo is erg demotiverend.

Dit was op mbo programmeren wat toch wel geldt als een van de moeilijkere mbo opleidingen.
op dit moment doe ik mijn 2e jaar havo 5. Ik volg 2 vakken en als ik die haal heb ik mijn diploma gewoon binnen.

Vandaar dat ik ook echt op zoek ben naar een hbo opleiding!

Bedankt,

Tom
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2016, 13:54
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Moderator

mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik ook echt op zoek ben naar een hbo opleiding!
Dat begrijp ik, maar je geeft zelf aan dat het hbo-niveau wiskunde en natuurkunde te hoog gegrepen is voor jou. Ik vind het heel goed dat je van jezelf kunt inschatten dat het niveau te hoog is. Dat je (bijna) een havo-diploma hebt wil nog niet zeggen dat je een hbo-opleiding moet gaan doen. Zelfkennis siert een mens Je kunt beter een afgeronde mbo-opleiding op je cv hebben staan dan een halfafgemaakte hbo-opleiding.

Het lijkt me verstandig dat je op zoek gaat naar een opleiding die wel bij je niveau en interesses past. Daarom vind ik een technische mbo-opleiding echt nog niet zo'n slecht idee hoor. Het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vindt. Wil je echt de techniek in, dan is het echt niet onverstandig om je te oriënteren op mbo-opleidingen. Soms zijn voor havisten verkorte trajecten mogelijk en ben je in drie jaar klaar. Wil je toch echt een hbo-opleiding gaan doen, dan zou ik breder kijken. Is een ict-opleiding niet iets voor je? En kom je er niet uit, dan zou ik zeker een studiekeuzeadviseur raadplegen. Succes!

Maakt werk van je toekomst!

www.talentvolinontwikkeling.nl
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2016, 14:41
Juniorlid

Thumbs up

Beste Marieke,

Het niveau van wiskunde B wat bij veel hbo techniek opleidingen wordt gegeven kan ik inderdaad niet aan. Vooral omdat ik altijd Wiskunde A heb gehad.
Voor de rest stelt het havo niveau niet veel voor, ik sta 2 zessen en de rest heb ik al afgesloten met eindcijfer 7 of 8. (Wiskunde a en scheikunde nu 6).

Ik ben echt opzoek naar een HBO opleiding omdat het niveau van MBO mij te veel demotiveerd.
Zelf zat ik te denken aan technische bedrijfskunde en ik zou graag reacties willen horen van mensen die dit gestudeerd hebben.
Dat zou mij al erg veel helpen!

Ook ict neem ik zeker in overweging want dit vind ik wel interessant.

Bedankt,

Tom
Met citaat reageren
Oud 26 april 2016, 22:25
J.T. J.T. is offline
Juniorlid

J.T. is on a distinguished road
Standaard

Hi Tom,

Wat goed dat je weet waar je wel goed in bent. Toen ik jouw lijstje zag, dacht ik meteen aan een soort tussenjaar in Australië, waar je al werkende doorheen kan reizen, juist vooral door jouw affiniteit met motoren en brommers. Ik lees dat je 'houdt van' reizen en sleutelen. Wow, ik vind het prachtig dat je daar zo'n sterke feeling bij hebt.

Je geeft aan dat je niet sterk genoeg bent in Wiskunde A en Scheikunde. Is dat misschien puur het beeld dat je er zelf van hebt? Zou bijles helpen voor net dat beetje extra?

Qua studieadvies, kan je alleen wat advies geven als 32-jarige werkende student die ook op zoek is naar haar juiste weg / keuze. Je bent 20 jaar! Zoals het er nu voor staat, moeten we werken tot onze 67e. Dus wat zie jij jezelf doen, waar je gelukkig van wordt? En mij lijkt het ook helemaal niet verkeerd om te verdiepen in de inhoud van de mbo-opleidingen. Dan weet je iig wat je daar aan hebt. Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten