Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carričretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2010, 23:59
peter3 peter3 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 1
peter3 is on a distinguished road
Standaard HBO werktuigbouwkunde. Via mbo of eerst havo afmaken?

Hallo,

Ik ben peter en zit in 4 havo. Waarschijnlijk blijf ik dit jaar zitten.
Ik heb al veel gedaan om een passende opleiding voor mij te vinden, en ik weet bijna zeker dat werktuigbouwkunde het gaat worden. Ik wil dit uiteindelijk op hbo niveau.

Maar als ik dit jaar blijf zitten en ga dan naar het hbo dan duurt het nog 6 jaar. Doe ik na dit jaar mbo, en daarna hbo dan duurt het iets meer als 6 jaar, omdat je dan geen stage meer hoeft te doen.

Welke weg zouden jullie aanraden? Ik zelf nijg om via het mbo te gaan. Maar bijna iedereen zegt dat ik beter via de havo kan gaan omdat ik anders geen diploma heb. maar ik wil dingen gaan doen die mij interesseren. en dat is de techniek.

ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.

peter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 25 mei 2010, 11:51
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard Re: HBO werktuigbouwkunde. Via mbo of eerst havo afmaken?

Hoi Peter,

Wat goed van je dat je al veel hebt gedaan om een passende opleiding te vinden!

Ik kan me voorstellen dat het niet erg motiverend werkt als je niet zeker weet of je dit jaar overgaat naar havo 5. Het is dan heel aantrekkelijk om te denken: "Het is wel goed, ik ga iets doen wat ik leuk vind." Liever iets anders en nieuws doen, dan nog een jaar hetzelfde doen. Maar het is wel waar wat je ouders en vrienden zeggen: als je nu stopt, heb je geen diploma.
Stel je voor: je gaat nu mbo doen en na twee jaar valt de opleiding je enorm tegen. Het blijkt toch niet te zijn wat je ervan had gedacht. De opleiding blijkt toch te makkelijk te zijn bijvoorbeeld. Je wilt wel stoppen, maar ja, wat dan? Als je stopt, heb je helemaal geen diploma. Je kunt wachten tot je 21 bent en een 21+-toets doen, zodat je wellicht toch aan een hbo-opleiding kunt beginnen, maar wat doe je in de tussentijd?

Als je nu je havo afmaakt, heb je een diploma en kun je zonder problemen naar het hbo. Ik kan me goed voorstellen dat je opziet om nog een jaar havo 4 te doen en daarna havo 5, maar wellicht gaat het jaar je heel goed af, heb je veel vrije tijd en kun je die tijd gebruiken om lekker te sleutelen en het opdoen van technische vaardigheden.

Van de andere kant: als je echt geen zin hebt om de havo af te maken, dan is wellicht verstandig om naar het mbo over te stappen. Met tegenzin naar school gaan, is ook niet goed voor je psychisch welbevinden.

Maar goed: eerst maar eens afwachten of je blijft zitten. Wellicht ga je toch over naar havo 5! Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.

Laat je ons nog even weten of je bent overgegaan? En zo nee, wat je toen hebt besloten?
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carričretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Switchen van hbo SPH naar mbo SPW 4? krabje Opleiding kiezen en volgen 7 27 april 2013 15:39
Doorstroom van MBO 4 via HBO naar WO Psychologie Pheebe Opleiding kiezen en volgen 9 15 december 2011 16:41
MBO 4 afmaken, of HBO toelatingstest proberen te halen popje Opleiding kiezen en volgen 1 6 april 2010 18:23
Ervaringen (MBO ICT) -> HBO Informatica naar Bedrijfskundige Informatica Jacob Opleiding kiezen en volgen 2 25 januari 2010 00:20
mbo of hbo? Anna1989 Opleiding kiezen en volgen 3 29 juni 2009 11:12


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carričretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon