Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 4 september 2006, 14:07
spoenk spoenk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2006
Berichten: 10
spoenk is on a distinguished road
Standaard ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

wie heeft dat nu ook (gehad), dat je brief kennelijk goed genoeg is voor een uitnodiging, maar je bij het gesprek niet ui de verf komt. frustrerend en ook niet goed voor mijn zelfvertouwen. hoewel ben wel blij dat de brief in ieder geval al een begin is. (5 brieven: 3 uitnodigingen, 1 afwijzing + wacht nog op 1 reactie).

ok, het eerste gesprek was de eerste keer en uiteindelijk 3 weken voor mijn bevalling (hormonen?) ;-) haha. voor het tweede gesprek werd ik 2 uur vooraf opgeroepen (de uitnodiging was niet aangekomen), dus niet goed voorbereid en (dus) nerveus.
maar als ik eerlijk ben denk ik dat dat allemaal slappe excuses zijn en dat een goede voorbereiding de manier om een gesprek eens wel positief laten verlopen.

ik ben nu al zenuwachtig voor het gesprek. de druk ligt nog hoger. en daarbij mijn zwangerschapsverlof over een aantal weken af en ik wil echt een andere baan in andere omgeving met wel kansen om iets bij te leren.

mijn cv en werkervaring sluiten steeds goed aan op de vacatures. voel me steeds geknipt voor de baan... allen verbaal kom ik niet over. bij de laatste sollicitatie kon ik niet eens meer "slotvragen" bedenken om aan de selectiecommissie te stellen.

zo, kan iemand mij eens goede tips geven?
alvast bedankt!

Laatst gewijzigd door spoenk; 4 september 2006 om 14:12 Reden: titel aanpassen: ik wil nu wel eens een goede afloop op een gesprek!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 5 september 2006, 12:20
zoethout zoethout is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 2
zoethout is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Zoals je zelf al zegt is voorbereiding alles. Zorg ervoor dat je niet weer indezelfde situatie belandt als met de vorige gesprekken, door vooraf te bedenken wat jij achteraf gaat vragen.
Je zegt dat je je geknipt voelt voor de baan, dan moet je dus bepaalde verwachtingen hebben van wat de baan inhoud. Als je bepaalde verwachtingen hebt kan je best vragen of die kloppen. De interviewer zal van jou het idee krijgen dat je je in het bedrijf hebt verdiept.
Mochten al je vragen die je van te voren hebt bedacht over de baan al in het gesprek naar boven gekomen zijn, kun je wat meer algemene vragen stellen, over bijvoorbeeld de afdeling waar je komt te werken. Hoeveel collega's, hoe is de werksfeer, wordt er samen gelunched. Het ligt een beetje aan het type baan of dit soort vragen gebruikelijk zijn.
Probeer open vragen te stellen, zodat je gesprekspartner uit kan wijden in zijn/haar antwoord. Dat kan weer tot nieuwe vragen leiden.

Verder kun je je voorbereiden door zelf je CV eens door te lopen, en uit te leggen bij elke baan/opleiding wat het precies inhield. Dit wordt 9 van de 10 gevraagd. Dit is ook niet specifiek voor de baan waar je voor op gesprek moet en kan je dus doen voordat je een brief met uitnodiging binnen hebt.

Noem ook eens drie goede en drie slechte eigenschappen van je zelf (met uitleg). Een populaire vraag die ook voorbereiding vereist.
Evenals, waarom wil je uitgerekend voor dit bedrijf werken, en waarom zouden wij jou aannemen?

Bedenk zelf eens wat ze je nog meer kunnen vragen, hoe meer je erover nadenkt hoe beter. En als je naar je gesprek gaat met het antwoord op al deze vragen voel je je vast een stuk zelfverzekerder en zal het ook makkelijker zijn om op andere vragen een antwoord te geven.

Succes!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 5 september 2006, 20:29
spoenk spoenk is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2006
Berichten: 10
spoenk is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

hallo,

zoethout, bedankt voor je reactie! een bevestiging...

het voelt echt als een handicap dat ik hier zo'n moeite mee heb. het gaat tenslotte over mezelf, werkervaring, etc.. ik ga me nu maar voorbereiden en proberen er niet zo zwaar aan te tillen en... eens komt de keer dat ik wel een succesvol gesprek zal hebben!

ik vroeg me nog even af of het verstandig is om mijn vragen aan hen wel/niet op papier mee te nemen.

groetjes
Met citaat reageren
  #4  
Oud 5 september 2006, 20:38
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 1.384
René is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spoenk Bekijk bericht
bij de laatste sollicitatie kon ik niet eens meer "slotvragen" bedenken om aan de selectiecommissie te stellen.
Ai, ai altijd zelf vragen stellen! Dat kun je tenslotte voorbereiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zoethout Bekijk bericht
Verder kun je je voorbereiden door zelf je CV eens door te lopen, en uit te leggen bij elke baan/opleiding wat het precies inhield.
Inderdaad. Bedenk bij elke baan die je gehad hebt een paar voorbeelden van werk dat je goed gedaan hebt en zorg dat je er volgens de STAR-methode meer over kunt vertellen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spoenk Bekijk bericht
ik vroeg me nog even af of het verstandig is om mijn vragen aan hen wel/niet op papier mee te nemen.
Een blaadje met aantekeningen - zodat je niks vergeet - zal niemand je kwalijk nemen, maar vragen voorlezen van papier komt niet sterk over

Handig bij het voorbereiden: Sollicitatievragen moeiteloos beantwoorden
__________________
René
Met citaat reageren
  #5  
Oud 25 augustus 2008, 10:18
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

In een ander topic heb ik al eens gezegd dat alles te trainen is, ook gesprekken.
Dat moet he dan wel serieus doen.
Het ergste is nog als het video staat. Als je dat terugziet, wil je wel in de grond kruipen. Dat is echt erg confromterend, maar het werkt wel!!
Dus zoek iemand om mee te trainen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 augustus 2008, 10:23
Primago advies Primago advies is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 12 april 2006
Berichten: 1.720
Primago advies is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Beste Lior,

Deze vraag is van september 2006
__________________
Hetty Dalsheim
loopbaanbegeleiding

http://www.primagoadvies.wordpress.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 augustus 2008, 11:27
lior63 lior63 is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 19 augustus 2008
Berichten: 37
lior63 is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Dan vraag ik mij af hoe dit is afgelopen???

Tja, ik zie dat dit forum nu niet een erg levendig forum is.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 augustus 2008, 20:53
tiptap tiptap is offline
Lid
 
Geregistreerd: 23 mei 2008
Berichten: 8
tiptap is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Door een goede voorbereiding word je vaak iets minder zenuwachtig.
Dan verloopt het gesprek ook beter.
Iedereen weet dat mensen die er goed uit zien al gauw de betere banen in de wacht slepen,sneller worden aangenomen en over het algemeen ook meer succesvol zijn in het leven. Dit is ook uit onderzoeken gebleken.
Zorg dat je veel aandacht besteed aan je uiterlijk. Hierdoor krijg je (on) bewust meer zelfvertrouwen waardoor een betere babbel etc etc waardoor je sneller wordt aangenomen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 augustus 2008, 21:27
Makingsense's schermafbeelding
Makingsense Makingsense is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Berichten: 413
Makingsense is on a distinguished road
Standaard Re: ik wil nu eens wel een gesprek met goede afloop!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lior63 Bekijk bericht
Dan vraag ik mij af hoe dit is afgelopen???

Tja, ik zie dat dit forum nu niet een erg levendig forum is.
Dat zou ik niet zeggen hoor .......

Ik wilde ook al haast reageren maar ik wacht wel weer op een meer actuele vraag...

xx
Tessa
__________________
"Ontdek wie je bent en wees het dan expres!"
| Making Sense | Adviesbureau voor loopbaancoaching, personal branding en inspiratie
| W: makingsense.nl | E: info@makingsense.nl | 06-24095195 |

Tessa Faber helpt vrouwen en mannen in loondienst om hun kennis, kunde en kracht zichtbaar te maken en hun eigen loopbaan als ondernemer in handen te nemen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Trek de aandacht met een creatieve openingszin René Sollicitatiebrief en cv 56 16 december 2014 11:46
Help ik vind mijn werk niet meer leuk! Linlin Loopbaanvragen 21 31 december 2012 20:52
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
'Sollicitatiebrief van de maand' heeft me een baan opgeleverd! nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 4 6 oktober 2007 18:31
Hoe mail je een sollicitatiebrief en cv nicky1983 Sollicitatiebrief en cv 9 14 juli 2006 11:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:32.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon