Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Sollicitatiebrief en cv

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 9 december 2008, 23:20
martinemussies martinemussies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 9
martinemussies is on a distinguished road
Stuur een bericht via MSN naar martinemussies
Question Mavo-havo-vwo...?!?!

Beste allemaal!

Na de mavo heb ik havo gedaan en vervolgens nog vwo ('k laat de hoofdletters even weg, anders staat 't zo schreeuwerig). Maar... moet ik dat wel of niet op mijn CV zetten?

Argumenten vòòr:

-> Ik heb diverse pakkenpakketten gedaan, dat maakt me alround.
-> Ik heb drie keer eindexamen gedaan, dat maakt me een doorzetter.

Argumenten tegen:

-> Ik heb acht jaar over mijn middelbare school gedaan, dat maakt me traag.
-> Ik heb eerst de MAVO gedaan, misschien denken potentiële werkgevers dan dat ik niet erg intelligent ben....????

Over die laatste maak ik me zorgen en daarom zou ik de eerste twee diploma's liefst weglaten. 'k Heb na het vwo in korte tijd een hele rits opleidingen gedaan, dus het "opleidingenblokje" op mijn CV is op zich al redelijk lang, prima als onderaan alleen staat wanneer ik VWO-examen deed. En 'k was toen 19, dus dat is maar iets later dan "normaal", ik zou ook hebben kunnen blijven zitten of een extra jaar hebben kunnen gekleuterd o.i.d. ; daar verwacht ik geen lastige vragen over als ik de MAVO en de HAVO even weglaat.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes van Martine
Met citaat reageren
  #2  
Oud 9 december 2008, 23:37
H@ns's schermafbeelding
H@ns H@ns is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 180
H@ns is on a distinguished road
Standaard Re: Mavo-havo-vwo...?!?!

Hoi Martine,

Als ik zou kijken naar de postieve punten van een dergelijke opsomming, zouden die bij mij zwaarder wegen dan de negateve punten.

Ik ben het niet met je eens dat je 'lage intelligentie' zou hebben als je op de MAVO begonnen bent. Misschien komt dit wel door je situatie, en zo zal een selecteur ook kijken. Als deze ziet dat jij daarna nog HAVO en VWO gedaan hebt, blaak je alleen maar van de motivatie en doorzettingsvermogen.

Wat ook zo is, is dat je op je CV nooit moet liegen, of onderdelen zodanig verbloemen dat dit je lastig gaat worden in het gesprek. Elke onduidelijkheid (wit vlak tussen opleiding/werk) zal naar voren komen. Als je dan pas komt met MAVO/HAVO/VWO zodra de selecteur hier om vraagt, kan dit opgevat worden als 'leugen' of 'verbloeming'.

Mijn advies is dan ook om dit gewoon te vermelden op je CV, met afstudeerdatums erbij.
__________________
Puts the tiger in career
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 december 2008, 00:15
martinemussies martinemussies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 9 december 2008
Berichten: 9
martinemussies is on a distinguished road
Stuur een bericht via MSN naar martinemussies
Standaard Re: Mavo-havo-vwo...?!?!

Dank je voor je reactie! Inderdaad is het een vorm van verbloemen, omdat ik stiekem geen zin heb in vragen over het hoe & waarom van het naar de MAVO gaan...

Ik denk ook dat ik het maar gewoon moet noemen, bovendien schrijf ik mijn CV omgekeerd chronologisch, dus het komt toch helemaal onderaan.

Wat denken de anderen op dit forum?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 december 2008, 00:16
Ri@nne Ri@nne is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 oktober 2008
Berichten: 405
Ri@nne is on a distinguished road
Standaard Re: Mavo-havo-vwo...?!?!

Hoi Martinemussies,

Gewoon eerlijk zijn.

Als je die lastige vragen wel zou krijgen? Wat ga je dan zeggen?

Zoals je zelf al schrijft: een doorzetter. Ik zou zeggen: een intelligente doorzetter met VWO niveau. Mogelijk past het leersysteem niet zo goed bij jou en heb je er daardoor langer over gedaan?

Wat zou kunnen is het iets anders vermelden, bijvoorbeeld:

Periode (jaartal/jaartal) - Mavo/Havo/Vwo

Je gaat toch voor de werkgever die jouw doorzettingsvermogen op waarde weet te schatten?
__________________
Rianne
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2010, 10:46
Isidora Isidora is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 juni 2010
Berichten: 5
Isidora is on a distinguished road
Standaard Kijk positief naar jezelf

Beste Martine,

Geweldig dat je het zover hebt geschopt, maar wat is er eigenlijk mis met Mavo? Met Mavo kun je ook iets bereiken, daarvan ben jij het bewijs.

Denk positief over jezelf: kom er gewoon voor uit dat je Mavo hebt gedaan.

Kijk eens goed naar jezelf: jij hebt dit maar mooi bereikt!

Groetjes,

Isidora
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 november 2010, 11:12
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard

Als je jaartallen vermeld valt het toch wel op dat je erg lang hebt gedaan over je VWO. Dus gewoon vermelden. Uiteindelijk is de laatste opleiding toch de belangrijkste.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 november 2010, 20:12
Hassan
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ajhoff Bekijk bericht
Als je jaartallen vermeld valt het toch wel op dat je erg lang hebt gedaan over je VWO. Dus gewoon vermelden. Uiteindelijk is de laatste opleiding toch de belangrijkste.
Zodra je HBO en/of WO hebt gedaan hoef je niet altijd je middelbare schoolopleiding er bij te zetten. Dat voegt dan toch niets toe. Er zijn maar weinig werkgevers die stapelaars bij voorbaat uitsluiten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kun je opleiding voor archeoloog of historicus doen met vooropleiding havo? Robert Opleiding kiezen en volgen 10 31 oktober 2011 16:16
Hoe van HAVO naar WO-theologie? HAXIMO360 Opleiding kiezen en volgen 3 9 december 2008 23:25
Solliciteren met alleen havo kissis4ever Sollicitatiebrief en cv 3 18 september 2008 17:41


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon