Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Opleiding kiezen en volgen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 10 mei 2010, 04:04
InspirAzn's schermafbeelding
InspirAzn InspirAzn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 7
InspirAzn is on a distinguished road
Standaard [IBMS] wel of niet doen?

Hallo,

Ik zit in het examenjaar HAVO en ik ben er nog steeds niet uit welke opleiding ik hierna wil gaan doen. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat ik later een economische opleiding zou gaan doen, vandaar dat ik ook voor het profiel Economie & Maatschappij gekozen heb (zonder M&O omdat ik dat niet mocht kiezen i.v.m. te lage profielvak cijfers in de derde en het alsnog willen kiezen van het profiel E&M)

De opleiding International Business & Management Studies (IBMS) sprak me wel aan omdat het mij leuk lijkt om een engelstalige opleiding te gaan volgen en betrokken te raken met verschillende culturen etc.

Maar aangezien ik altijd al een onvoldoende heb gestaan voor het vak economie en m'n cijfers voor de economie toetsen dit jaar wel rampzalig laag zijn zit ik heel erg te twijfelen en weet ik niet meer of het wel zo verstandig is om voor een economische opleiding te kiezen.

Het cijfer voor economie dat ik heb meegenomen van de vierde klas naar de vijfde was een 4,9 en voor de examentoetsen dit jaar heb ik een 3,8 een 3,6 en een 2,6 gehaald.. ik heb gelukkig nog wel een 3x tellende 6,7 weten te krijgen voor PO toetsen maar aangezien de laatste 2 examentoetsen ieder 4x meetelden is het gemiddelde waarmee ik het examen in ga best wel laag, namelijk een 4.1

wel is het zo dat ik nooit echt m'n best heb gedaan voor economie omdat ik vaak dingen uitstel en m'n motivatie voor dit vak erg laag is. Je moet best wel met een bepaald tempo je huiswerkopdrachten maken en dit lukte me niet altijd dus ik liep al gauw 100 opgaves achter en dan geef ik de hoop al op en sla ik die opgaves maar over om toch nog een beetje erbij te blijven met de stof, en dat schiet dus niet echt op aangezien je voor economie leert door de opgaves een voor een te maken.

Mijn vraag is dus of ik nou wel of niet problemen ga krijgen tijdens deze opleiding omdat ik nu zo laag sta voor economie en hierdoor dus een slechte basis heb gevormd voor economie? Is een hoog cijfer voor economie op het havo een MUST als ik deze opleiding wil gaan doen?
Ik hoor ook namelijk van veel mensen dat je de dingen die je op de middelbare school bij economie geleerd hebt bijna niet meer tegenkomt bij de economische opleidingen op het HBO.

Engels is trouwens mijn beste vak, voor schrijftoetsen en spreekvaardigheid haal ik meestal 10'en dus vandaar dat ik dat een beetje in mijn voordeel wil gaan gebruiken door een Engelstalige opleiding te kiezen. Verder heb ik ook de opleidingen HBO Rechten & Toegepaste Psychologie in m'n gedachte maar daar twijfel ik dus ook nog over omdat ik overal lees dat je met toegepaste psychologie moeilijk werk kunt vinden en om een GZ psycholoog te worden je wel heel lang door moet studeren, en ik weet niet of HBO Rechten me wel ligt aangezien ik van velen heb gehoord dat het erg saai is.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 mei 2010, 10:29
ajhoff ajhoff is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 451
ajhoff is on a distinguished road
Standaard Re: [IBMS] wel of niet doen?

Mijn eerste reactie toen ik je post las was: zorg dat je eerst de motivatie en de discipline vindt om te doen wat je moet doen! Geen gezeur over geen zin, gewoon leren.

Als je met deze instelling naar het HBO gaat ga je heel snel struikelen. Het maakt dan niet uit wat je cijfers zijn op de HAVO. Er wordt veel meer van je eigen discipline verwacht in het HBO onderwijs dan op de HAVO. Waar je op de HAVO nog aardig meegeholpen wordt, is het bij een HBO opleiding vooral zelf doen zonder veel begeleiding.

Dat je goed bent in Engels is leuk meegenomen, maar m.i. niet voldoende om de opleiding toch te kunnen doen. Het onderliggende probleem los je er niet mee op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 juli 2011, 04:56
InspirAzn's schermafbeelding
InspirAzn InspirAzn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 7
InspirAzn is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik heb mezelf uiteindelijk toch maar wel ingeschreven voor de Engelstalige economische opleiding IBMS (ondanks mijn slechte motivatie en lage cijfers voor economie op de HAVO), en ik wilde even laten weten dat het voor mij positief is uitgepakt.

Het eerste jaar is net afgelopen en ik heb alle vakken gehaald en dus ook mijn P motivatie en discipline is inderdaad erg belangrijk, maar dat zit nu wel goed. Het internationale aspect ervan is wat mij heel erg heeft gemotiveerd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 1 juli 2011, 10:43
cealis cealis is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 143
cealis is on a distinguished road
Standaard

Leuk om te horen vaak als mensen een vraag stellen hier op het forum koppelen ze na verloop van tijd niet terug hoe het heeft uitgepakt.

Leuk dat je de propedeuse hebt gehaald, is ook niet altijd het makkelijkste om dat al direct in het eerste jaar te halen.

Moet zelf aankomende dinsdag nog in hertentamen doen in ethiek samen met de rest van major 2 aan het Windesheim... Zegt wat over het niveau van de lessen.

Maar had de vorige keer een 4,6 en moet 5,2 hebben dus dat moet wel te doen wezen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 4 juli 2011, 14:21
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Inderdaad erg leuk dat je even laat weten hoe het met je gaat. Fijn dat je alles hebt gehaald. Succes met de volgende drie jaar en we horen het ook graag als je je diploma op zak hebt .
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 juli 2011, 21:59
LG84 LG84 is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 23 november 2010
Berichten: 3
LG84 is on a distinguished road
Standaard

Hi, wat goed zeg!

Ik zit in een twijfelzone.Ik wil heel graag IBMS gaan volgen maar ben echt bang voor de de winkundige/economische vakken. Viel dit mee? En hoe is de niveau van het Engels bij je opleiding. Kon iedereen goed engels vanaf het begin al?
Wat deed je zoal het eerste jaar? vakken,projecten etc.

Sorry voor de hele vragen maar ben benieuwd.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 juli 2011, 19:35
InspirAzn's schermafbeelding
InspirAzn InspirAzn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 7
InspirAzn is on a distinguished road
Angry

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LG84 Bekijk bericht
Hi, wat goed zeg!

Ik zit in een twijfelzone.Ik wil heel graag IBMS gaan volgen maar ben echt bang voor de de winkundige/economische vakken. Viel dit mee? En hoe is de niveau van het Engels bij je opleiding. Kon iedereen goed engels vanaf het begin al?
Wat deed je zoal het eerste jaar? vakken,projecten etc.

Sorry voor de hele vragen maar ben benieuwd.

Alvast bedankt!
Hey, op de havo deed ik nooit echt wat voor wiskunde en economie. mijn motivatie voor deze vakken was enorm laag en stond daardoor dus een 4 voor eco en een 5 voor wiskunde maar zoals hier eerder werd gezegt is motivatie en discipline heel erg belangrijk.

Mij leek het een hele uitdaging en erg leuk om in de klas te zitten en samen te werken met internationale mensen vanuit de hele wereld (ik zat in de klas met duitsers, nederlanders, chinezen, indonezen, russische, bulgarije, engelse mensen etc.) hierdoor had ik ook de motivatie om meer m'n best te doen dan op de middelbare school om niet van de opleiding getrapt te worden.

Hoewel ik makkelijk een 7 (bijna een 8) stond in het examenjaar voor engels zonder ooit te leren raakte ik in het begin wel een beetje in paniek dat ik misschien toch de verkeerde opleiding gekozen had. In de eerste paar weken had ik echt het gevoel dat mijn klasgenoten tien keer beter engels konden spreken dan mij en veel beter waren etc. Toen ik voor het eerst een testexamen zag voor statistiek en het volledig in het engels was dacht ik ook hoe wil ik dit in godsnaam gaan doen. Ik zat dan ook te overwegen om na het eerste half jaar te stoppen en voor een nederlandstalige studie te kiezen om het me makkelijker te maken maar ik heb gewoon afgewacht tot de eerste tentamenweek waarbij ik verbaast stond te kijken dat ik geen een onvoldoende had gehaald terwijl een groot deel van mijn klasgenoten al gelijk veel herkansingen hadden omdat zij 1en en 2en hebben gehaald.

Mede door deze redelijk goede cijfers kreeg ik meer zelfvertrouwen en natuurlijk ook meer motivatie omdat het goed ging (als je veel herkansingen hebt raak je snel gedemotiveerd en in de stres dus voorkom dat zoveel mogelijk). Er wordt trouwens wel veel nadruk gelegt op Engels, sommige mensen hebben het eerste jaar niet gehaald doordat ze geen 5,5 konden scoren voor een kleine grammatica toetsje voor engels die je verplicht moet halen omdat het een onderdeel is van een groot module die telt voor 15 studiepunten. Erg lullig dus als je die niet haalt.

De rekenvakken zijn voor mij heel meegevallen, je moet er natuurlijk wel iets voor doen maar ongeveer een paar dagen van te voren voor een toets voorbereiden was voor mij al voldoende. Veel tentamens hebben hetzelfde structuur als de testexamens dus die moet je gewoon flink oefenen totdat je het door hebt.

Je moet wel redelijk goed Engels kunnen begrijpen/lezen/schrijven. Praten oefen je vanzelf wel iedere dag en als je presentaties moet houden etc.

In het eerste half jaar kreeg ik vakken als engels, statistics, marketing, logistics, management, accounting, taalvak(voor mij was het spaans), training personal management (jezelf leren verbeteren, soort psychologie), en een halfjaarlijks groot project die bij ons "BusinessPlan" heet, dan moet je een product verzinnen met een groepje van 6 mensen en een heel ondernemingsplan opstellen (marketinggedeelte/finance enz)
Aan het einde van het eerste semester moesten we dit in een grote auditorium in pak presenteren voor een publiek met ook veel docenten die ons dan vragen stellen en dan moet je je plan verdedigen.

Het tweede half jaar kreeg ik vakken als statistics, management information system (excel/acces toetsen), business english, economics, taalvak, je major-vak die je moet kiezen na een halfjaar (ibms, finance, logistics, communication of hrqm.) en nog een groot halfjaarlijks project dat bij ons "Operational Plan" heet, dan zoeken de docenten een bedrijf voor je uit bijvoorbeeld een ice cream manufacturing bedrijf die vroeger succesvol was maar nu op de rand van failliet gaan staat (daarvan krijg je een case) en dan moet je met een groepje studenten een ressurection plan schrijven zodat het bedrijf weer winst gaat maken, je moet dus als een soort consultancy team spelen. Een persoon is de logistics manager, andere is financial manager, marketing manager, communications manager, hrqm manager en dan is er nog een project leader die moet zorgen dat er progressie komt en meetings organiseert etc. Iedereen heeft dus een eigen taak en schrijft zijn/haar deel. Na dat halfjaar moet je het weer presenteren in pak en jezelf verdedigen tegen de docenten.

De moeilijkheid van deze studie verschilt per persoon, het is een drukke opleiding omdat je altijd wel bezig bent met een projet of meerdere projecten, presentaties, verslagen en daarnaast nog je tentamenperiode's. Dus je moet wel een beetje kunnen plannen wanneer je wat gaat doen. Sommigen halen alles met gemak terwijl anderen zich rot stressen en het niet halen. Bij ons moest je minimaal 45 studiepunten behaald hebben om door te gaan naar het tweede jaar en niet afgetrapt te worden en alle 60 voor je P.

Ik weet het nog niet zeker maar ik kan je zeggen dat een groot deel van mijn klasgenoten het niet gehaald hebben en nu een andere studie moeten kiezen. Ik heb het idee dat minimaal 40% van de studenten in het eerste jaar afhaken, niet genoeg punten halen en misschien is dit aantal wel hoger.

Als je het echt wilt lukt het wel, hopelijk beantwoord dit je vragen en heel veel succes met je keuze!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 januari 2013, 11:26
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Ibms

Hallo,

Ik zit in havo-5 en moet heel binnenkort mijn studie gaan kiezen,
ik ben van plan IBMS te gaan studeren aan de hogeschool in Utrecht. Dankje dat je een berichtje hebt gepost op deze pagina! Daar heb ik veel aan gehad.

Ik ben aan het twijfelen of dat ik IBMS ga studeren in Utrecht of in Amsterdam, dus daar moet ik nog even goed naar kijken, Utrecht lijkt mij fijner.

Mijn vraag is alleen: is de studie ook leuk?

Groetjes
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 januari 2013, 13:52
InspirAzn's schermafbeelding
InspirAzn InspirAzn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 10 mei 2010
Berichten: 7
InspirAzn is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niet geregistreerd Bekijk bericht
Hallo,

Ik zit in havo-5 en moet heel binnenkort mijn studie gaan kiezen,
ik ben van plan IBMS te gaan studeren aan de hogeschool in Utrecht. Dankje dat je een berichtje hebt gepost op deze pagina! Daar heb ik veel aan gehad.

Ik ben aan het twijfelen of dat ik IBMS ga studeren in Utrecht of in Amsterdam, dus daar moet ik nog even goed naar kijken, Utrecht lijkt mij fijner.

Mijn vraag is alleen: is de studie ook leuk?

Groetjes
Of de studie leuk is of niet verschilt per persoon, sommigen kiezen deze opleiding en stoppen al gelijk na een half jaar omdat ze toch liever een Nederlandstalige studie willen volgen (vaak ligt dit aan het feit dat je in t begin erg veel moet wennen dat alle lessen/vakken enz. opeens volledig in het Engels gegeven wordt, in het begin gaf dit ook veel druk en stres bij mij en ik twijfelde er ook aan of ik na een half jaar van opleiding ga switchen of niet omdat het mij te moeilijk leek.) Na 3-6 maanden was ik uiteindelijk gewend aan deze opleiding en begon ik het leuk te vinden, reden hiervoor was vooral doordat m'n eerste tentamenperiode me goed beviel, meeste klasgenoten haalden voor veel vakken allemaal 3en of 4en en ik had allemaal voldoendes en hoger zonder veel moeite te doen dus dat gaf me ook wat extra motievatie.

Je moet jezelf afvragen wat jij het liefst wilt. Bij mij zijn de belangrijkste factoren dat ik graag een diploma wil wat mij later ook de keuze geeft om naast Nederland ook in een ander land te kunnen werken, ik hou veel van reizen en andere culturen verkennen. Verder vind ik het veel leuker en interessanter om in een klas te zitten met allerlei internationale mensen uit verschillende landen van de wereld. Als je het liefst met alleen maar Nederlanders om wilt gaan zou ik voor een Nederlandstalige opleiding kiezen, lijkt het je interessant en een uitdaging om dagelijks met mensen uit verschillende culturen te werken dan is IBMS geschikt voor jou.

Ook was ik zelf erg leergierig om m'n Engels te verbeteren en deze opleiding legt best veel druk op je Engelse taal. In het begin kon ik redelijk goed Engels schrijven en lezen maar praten was ik totaal niet gewend en had erg het gevoel dat de rest van de klas tien keer beter dan mij is in het Engels, maar ik gegarandeer je dat je Engels na een jaar IBMS veel beter is geworden als je het volhoudt.

Op dit moment zit ik in m'n derde jaar van IBMS en ik woon nu ongeveer al 5 maanden in Shanghai, China voor m'n studie abroad (halfjaar aan een buitenlandse partneruniversiteit studeren) en dit is sowieso een onvergetelijke ervaring in de positieve zin en een mogelijkheid dat deze opleiding je biedt wat de meeste andere opleidingen niet bieden. Je maakt wat mee wat de meeste mensen in hun leven nooit zullen meemaken.

Na 2-3 jaar IBMS heb ik het gevoel dat m'n Engels bijna beter is geworden dan mijn Nederlands. Na m'n semester studie abroad in Shanghai moet ik een half jaar stage lopen in een ander land. Zelf heb ik nog niet besloten waar ik stage wil gaan lopen en blijf ik op dit moment wat langer in China ivm persoonlijke redenen. Wel moet ik even aangeven dat studeren en stage lopen in het buitenland je minimaal 5000-10000 euro of meer gaat kosten dus dat moet je ook even in je achterhoofd houden tijdens je keuze.

Ik studeer IBMS aan de HAN in Arnhem, en deze school was dit jaar of de afgelopen jaren verkozen tot de titel van beste school in Nederland waar je IBMS kunt volgen (kwaliteit van de opleiding). De studie in Arnhem legt best veel druk op je en meestal falen of stoppen minimaal 40% van de eerstejaarsstudenten aan deze hogeschool. Veel van m'n oude klasgenoten werden eruitgekickt omdat ze niet genoeg studiepunten hadden gehaald of een Engelse grammatica toets na 3 kansen nog niet gehaald hadden. (Engelse toetsen minimaal 5.5).

Zelf heb ik geen ervaring met IBMS aan de hogeschool in Utrecht, maar een aantal van mijn oude klasgenoten die in het eerste jaar in Arnhem eruitgekickt werden omdat ze het niet aankonden zijn IBMS gaan volgen in Utrecht en vertelden mij dat de kwaliteit van de studie in Utrecht best belachelijk is, de leraren zijn totaal niet streng en delen heel makkelijk hoge cijfers uit bij presentaties terwijl je in Arnhem bijvoorbeeld een 3 zou krijgen, en zij irriteerden zich vooral aan de IBMS studenten in Utrecht die niet bepaald gemotiveerd en serieus bezig waren. (Dit probleem komt echter overal in het eerste jaar voor en ook in Arnhem, vandaar dat het juist goed is dat 40% van de studenten na een jaar weggestuurd worden omdat de "domme/niet serieuze" studenten eindelijk weggefilterd zijn in het 2e jaar. Je kunt je soms kapot ergeren aan studenten die hun taak niet serieus uitvoeren en in je groepje zitten tijdens een belangrijk project).

Vandaar zou ik als ik jou was Amsterdam boven Utrecht kiezen, maar zoals ik al zei ik heb zelf geen persoonlijke ervaringen met IBMS aan de HU, dus wat ik zeg klopt misschien niet voor 100%.

Succes met je keuze! (IBMS aan de Avans in Breda schijnt ook een van de beste te zijn)
Met citaat reageren
  #10  
Oud 24 januari 2013, 01:30
Niet geregistreerd
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Na mbo niv 4

Hallo,

ik heb me diploma juridisch medewerker gehaald op het mbo (niv 4) en ik wil heel graag in Feb de opleiding ibms gaan volgen op inholland in diemen. Ik heb advies gekregen dat ik dat maar beter niet moet gaan doen omdat ik geen economische achtergrond heb en omdat het een heel moeilijk opleiding is vooral voor afgestuurde mbo'ers die verder willen gaan op het hbo. Ik ben dus nu helemaal in de war.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
ibms

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De wanhoop nabij... Cassie Loopbaanvragen 24 23 juli 2014 09:56
HBO-Verpleegkunde, ervaring van een student Lilmissindo Opleiding kiezen en volgen 11 27 november 2011 21:46
Niet meer weten wat te doen HELP! Melany85 Loopbaanvragen 5 13 december 2009 14:39
uitnodiging gesprek.. wel of niet doen? dk1978 Sollicitatiebrief en cv 6 7 juni 2007 10:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon