Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Marktplaats > Loopbaantrainingen en -workshops

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 7 juni 2012, 09:32
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard Recept voor verfrissende anti-sleur taart. Verras jezelf

NIEUW! Een loopbaanevaluatie-abonnement.
Ontdek in vijf gesprekken of je (loop)baan nog bij je past. Maak in juni een afspraak voor een evaluatieabonnement van 5 gesprekken en krijg een waardebon cadeau. Verzilver je waardebon voor een gratis gesprek als je baan sleur dreigt te worden.

Zo krijg je de smaak te pakken
Ken je dat? Sleur? Sleur van het spreekuur, sleur van de nachtdienst, sleur van de patiëntenzorg, sleur van het weekend, sleur van vergaderingen en overdrachten.

‘Sleur is iets dat slentert, het sleept, het is een cirkelgang, een routine, een conventie van eentonigheid en een “gedachteloos gevolgd gebruik”. Het kan zich voordoen bij álles wat een routine wordt, bij álles wat in een kringetje rond gaat draaien’, schrijft Bart Flos in zijn Anti-sleurboek. ‘Dat betekent dat je op je werk niet alleen een sleur kunt ervaren van (veel) te weinig te doen hebben, maar ook van (veel) te veel te doen hebben!’

Probeer je er ook uit te komen? Deze maand een recept tegen de sleur.

Recept

Ingrediënten
Dingen die je met aandacht wilt doen (rode punten).
Dingen die je niet leuk vindt om te doen/uitstelt/tegenop ziet/te simpel vindt (gele punten).

Voorbereiding
Men neme de agenda.
Noteer al je ‘vaste punten’ in juni (teamoverleg, spreekuur, fitness, administratie, commissievergadering, boodschappen enz.).

Maak alle vaste punten die je met aandacht wilt doen rood.
Maak alle vaste niet inspirerende punten geel.

Kneden
Voeg alle rode punten samen. Ontdek waarom je daar aandacht aan wilt geven.
Waarom zijn deze dingen belangrijk voor je? Wat geeft je plezier of voldoening?

Je kneedt dit deeg aandachtig, zonder commentaar van anderen. Het deeg is goed als je merkt dat je zin hebt om ervan te proeven.

Leg het nu drie dagen weg om tot rust te laten komen.

Bakken
Haal na drie dagen het deeg weer tevoorschijn en begin voorzichtig een vorm te kneden. Dit wordt jouw taart.

Je maakt dus je éigen keus: welke dingen vormen mijn bodem, welke dingen die ik doe wil ik zichtbaar maken? Wat is de inhoud van wat ik het liefste doe? Hoe kan ik dat samenbrengen tot één geheel?

Stop je vorm in de oven en kijk steeds even door het raampje: wordt het mooi van kleur, stevig en knapperig?
Haal de taart uit de oven als je weet dat-ie niet instort als je ’m ook aan anderen laat zien.

Garneren
Hak de gele punten in kleine stukjes. Garneer de taart er luchtig mee, zo dat het er vrolijk uitziet.

Doe de vervelende klusjes waar je je hoofd niet bij nodig hebt met je hoofd uit.
Gebruik die tijd om ondertussen na te denken over de dingen die er toe doen (niet te veel nadruk geven).

Genieten maar!
Proef je eigen taart aandachtig. Ga niet vast plukken aan de gele stukjes.

Zorg dat je je fysiek ontspant als je aan een rood punt begint, zodat je op het moment zelf er plezier aan kan beleven (bijv. kom voorbereid en ontspannen naar de teamvergadering en neem jezelf voor goed te luisteren en er iets van te leren).

Merk de gele garnering op, maar maak die niet belangrijk.
Sluit je rode punt af met iets positief, wees ergens tevreden over.
Geniet van de smaak die je zelf hebt gemaakt.

Elk jaar een nieuwe taart
Een goed recept kan je blijven verfijnen en variëren. Het is een ANTI-sleurtaart.

Evalueer dus jaarlijks je loopbaan en ontdek dat je nieuwe ingrediënten hebt gevonden en andere garnering in voorraad.

Veel succes!
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 7 juni 2012, 10:30
mariekevanoosterhout's schermafbeelding
mariekevanoosterhout mariekevanoosterhout is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2006
Berichten: 1.612
mariekevanoosterhout is on a distinguished road
Standaard

Leuke metafoor, Wieteke!
__________________
Marieke
Redacteur en moderator Carrièretijger

Maakt werk van je toekomst!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 7 juni 2012, 10:33
wieteke's schermafbeelding
wieteke wieteke is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 1 februari 2008
Berichten: 220
wieteke is on a distinguished road
Standaard

dank je wel!
__________________
Wieteke van Heun - de Roos
www.wietekederoos.nl
Ik help zorgorganisaties met het ontwikkelen, organiseren en coördineren van leerinterventies zodat de medewerkers een leven lang kunnen leren en hun deskundigheid blijvend kunnen vergroten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon