Carrièretijger: Home Carrièretijger
Carrièretijger
Carrièretijger

RSS
Ga terug   Carrièretijger Forum > Loopbaanvragen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 15 juni 2016, 15:28
Kaneel Kaneel is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 15 juni 2016
Berichten: 1
Kaneel is on a distinguished road
Standaard Afgestudeerd, verkeerde studiekeuze...wat nu?

Beste lezers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies. Al enige tijd kamp ik met depressiviteit, omdat ik niet weet waar ik aan toe ben na een verkeerde studiekeuze.

Ik studeer HRM en verwacht de komende dagen uitsluitsel te ontvangen over mijn scriptie. Aan het eind van het tweede jaar ben ik er eigenlijk achter gekomen dat ik de opleiding helemaal niet leuk vind. Dit gevoel is bevestigd na de meewerk- en afstudeerstage. De werkzaamheden die ik tijdens de stages heb uitgevoerd en heb gezien van mijn begeleiders is niet iets waar ik vrolijk van ga worden. Ik wil dus niet verder in het HR-gebied.

Heb ik nu 4 jaar verspild? Ben ik nu kansloos op de arbeidsmarkt? Is omscholing noodzakelijk? Ik ben nu vrij en zit thuis en blijf hier constant aan denken.

ik ben inmiddels 26 jaar, dus ook niet meer de jongste, en wil graag gaan werken. Onlangs zag ik wel een traineeship vacature voor een omscholing in de richting van IT, waar geen IT achtergrond noodzakelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 juni 2016, 11:10
Tichardo Tichardo is offline
Lid
 
Geregistreerd: 3 november 2015
Berichten: 10
Tichardo is on a distinguished road
Standaard

Hoi,

Ik wil je niet meer demotiveren, maar het is en blijft lastig. Wat jij beschrijft had ik eigenlijk ook direct na mijn afstuderen. In de 3e sloop de twijfel erin of ik wel de juiste opleiding had gekozen. Omdat ik zoiets had van: "Ja, ik heb er inmiddels alweer 3 jaar opzitten, zonde van mijn tijd en geld", heb ik de opleiding uiteindelijk afgerond. Ben nu inmiddels bijna 2 jaar afgestudeerd, heb een baan met potentie, maar nog steeds datzelfde gevoel. Ook ik ben 26 jaar en heb het gevoel al "oud" te zijn, wat natuurlijk niet zo is. Ik heb de opleiding CE gedaan, juist omdat het een hele brede opleiding was. Met het idee dat ik na afronding nog alle kanten op kon. In de praktijk blijkt dit totaal niet zo te zijn. Men is meer op zoek naar mensen met echte vakinhoudelijke, specifieke kennis.

Voor mezelf ben ik nu aan het uitzoeken wat ik precies niet leuk vind aan mijn baan/sector. Ik denk dat je daarmee moet starten. Zo ben ik erachter gekomen dat ik totaal niet commercieel ben en het verschrikkelijk vind om de hele dag op kantoor te zitten. Dat ik eigenlijk iets wil betekenen, "iets" maatschappelijks. Daarnaast heb ik kennelijk niet de drive om 50 uur per week te werken om aan de top te komen, ik werk om te leven, niet andersom.

Wat is het wat je niet leuk vind aan de HR sector. Wat is belangrijk in je werk? Waar sta jij over 5 jaar? Om hier (hopelijk) een antwoord te krijgen heb ik het boek: Welke kleur is jouw parachute aangeschaft.

Wat betreft het traineeship, weet je zeker dat je de IT in wilt? Of heb je hier enkel interesse in omdat je het simpelweg niet weet en dit als de enige manier ziet om toch in een andere sector terecht te komen? Ik dnek dat je het over het traineeship van Calco hebt, van wat ik heb begrepen bouw je wel een forse studieschuld op, mocht je erachter komen dat het toch niet bij je past. Dit is bij de meeste traineeships (ik doe er op dit moment ook een, eigenlijk spijt van!).
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 juni 2016, 11:50
Online hulp's schermafbeelding
Online hulp Online hulp is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2015
Berichten: 65
Online hulp is on a distinguished road
Standaard

Het is erg zwaar als we moeten beseffen dat een investering van een paar jaar niet datgene oplevert wat we in eerste instantie hadden gedacht. Ik vind het daarom ook moedig van jullie beiden dat jullie die nu open staan voor dit besef en het roer om willen gooien. Je wordt namelijk inderdaad niet gelukkig als je altijd werk doet wat je niet boeit.

Op je 26ste is gelukkig nog heel veel mogelijk, ook al voelt dat misschien nu even niet zo. Het begint inderdaad met erachter komen wat je belangrijk vindt in je werk en wat je wel en niet wil. Hierna kun je een plan maken voor waar je wel echt naartoe wilt werken. Schakel de hulp hiervoor in van familie/vrienden of een professional en je kunt straks echt het werk doen dat je passie heeft.
__________________
Online hulp voor studenten
Effectief studeren en Omgaan met faalangst
www.psychologenpraktijkboom.nl
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 juli 2016, 11:46
chamek chamek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2016
Berichten: 2
chamek is on a distinguished road
Standaard

Ik herken je probleem omdat ik in een aoortgelijke situatie zit. Ik heb een maatschappelijke studie gedaan en afgerond omdat het moest. Nu ik klaar ben wil ik niks meer met met maatschappelijke dienst verlening te doen hebben.

Mijn tip zou zijn zoek.een traineeship bv. Educom. Achtergrond maakt niet uit maar wel je motivatie. Zo word je klaargemaakt om als iter aan de slag te gaan. Het is niet makkelijk maar denk maar zo: je hebt maar een werkgever nodig!

Heel veel succes. En niet opgeven want als je dat wilt doen ben je er vaak bijna!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juli 2016, 12:02
chamek chamek is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 12 juli 2016
Berichten: 2
chamek is on a distinguished road
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chamek Bekijk bericht
Ik herken je probleem omdat ik in een aoortgelijke situatie zit. Ik heb een maatschappelijke studie gedaan en afgerond omdat het moest. Nu ik klaar ben wil ik niks meer met met maatschappelijke dienst verlening te doen hebben.

Mijn tip zou zijn zoek.een traineeship bv. Educom. Achtergrond maakt niet uit maar wel je motivatie. Zo word je klaargemaakt om als iter aan de slag te gaan. Het is niet makkelijk maar denk maar zo: je hebt maar een werkgever nodig!

Heel veel succes. En niet opgeven want als je dat wilt doen ben je er vaak bijna!
Mochten er anderen zijn die ook een tip hebben of een bedrijf kennen zou dit er handig zijn. Wat ik ook veel gebruik is linkedin. Via mijn netwerk benader ik recruiters en mensen die al het beroep uitvoeren dat ik voor ogen heb.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Net afgestudeerd en loop nu al vast, weet niet wat ik wil! Tichardo Loopbaanvragen 5 20 november 2015 17:45
Studiekeuze: twijfel tussen CMD (Amsterdam) en MBRT (Groningen) Maxime Opleiding kiezen en volgen 2 11 mei 2012 15:06
Verkeerde opleiding afgerond, wat nu? meanrat Loopbaanvragen 3 7 september 2010 10:33
Bijna afgestudeerd, wat nu? Breedjeda Opleiding kiezen en volgen 3 14 april 2010 18:14
Wat moet ik nou! Kaatje Alle andere carrièreonderwerpen 6 6 oktober 2008 00:19


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Carrièretijger Copyright © 2004-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon